• VictoriaE

Barnvakt till smattingarna pa festen?

Har inga barn sjalv (an), men har funderat pa det har med barnvakt under festen.

Vi kommer att ha 4 smabarn (som alla hamnar under 4 ar, dvs- 8 manader, 16 manader, och tva som ar runt 3 ars aldern), och en tjej som ar 7, med pa festen, och jag funderar pa vad man kan underhalla dem med. Lokalen som vi hyr har ett rum med leksaker, tv, stor soffa, och videospel. Sedan tankte jag gora en "goodybag" till barnen, med nagra sma leksaker, malarbocker, etc, sa de har nagot att pyssla med. Tycker ni det behovs en barnvakt till dem under dagen (som da kan se till att alla mar bra, och de kan da vara i mysrummet med leksaker), eller kommer foraldrarna kanna att der ar skonast att de sjalva har koll pa barnen (och da ha med dem under middagen, etc)? Vi har absolut inga problem med lite spring under dagen, och att ha barnen med oss (vi kommer att ha buffet, och ratt avslappnad dag), men funderar pa vad foraldrar kanner sig mest bekvama med?

• Svar på tråden Barnvakt till smattingarna pa festen?
  • Chicita

När barnen kom till kyrkan fick dom en påse med ett litet russinpaket (ljuddämpare Tungan ute) några små geléiga ödlor som dock inte är godis. En liten målarbok och ett set med kritor. Då var dom sysselsatta i kyrkan och satt snällt där Glad
    Dom fick ju givetvis ta med det till middagen också...

Vi hade någon som satt inne i barnrummet med dom, bytte film om dom ville kolla på film och servade med kritor och löste tvister osv.
    (Kanske torkade kladdiga fingrar också om det behövdes efter godisen dom fick efter maten)

Annars kan jag garantera att någon av föräldrarna hamnar där inne till slut - en eller flera.

Barnen satt med när middagen började, dom var bordsplacerade som alla andra. Och eftersom vi hade fått en del avhopp till middagen så fick barnvakten också sitta med och äta så mycket hon hann tills barnen inte orkade sitta stilla längre.
    Hon satt i barnrummet under kvällen sen och barnen fick springa fram och tillbaka som dom ville, hon hade liksom inte ansvar för att hålla dom ifrån oss (precis som ni ju också verkar tänka - barn syns och hörs, Så låt dom ha kul också Glad). 

• maxmamma

första gången jag giifte mig hade vi barn med o iofs så hade vi vigsel utomhus på sommaren så löste det sig ganska smidigt.

de fick sitta bredvid sina föräldrar, vi hade våra barn med oxå då o de satt med mig o deras far.

sen när de ätit klart så fick de ju springa runt så mycket de ville, de hade en sandlåda o gungställning o utomhus leksaker o roa sig med o de fick även en lite godispåse o nån ritblock o pennor för o roa sig.

Vi vuxna fanns ju oxå utomhus så vi hjälptes åt att hålla koll på alla barnen.

Nu när jag gifter om mig med min sambo som är pappa åt våran minsta så väljer vi oxå att ha barnen med, alla som skulle kunna agera barnvakt är lixom gäster på bröllopet så därför väljer vi att låta barnen vara med.

nu gifter vi oss inomhus i en lokal där både vigsel o efterföljande middag o fest är i så vi kommer att ordna så barnen får en lekhörna med leksaker, ritblock, pennor, tv o dvd hörna o tv o tv-spelshörna o lite godis o snacks o festis för barnen att roa sig med under kvällen.

Jag har inget emot att ha barn med hela dagen/kvällen och iom att vi vuxna finns på samma plats så blir det ju automatiskt att vi hjälps åt att hålla lite koll på barnen.

Och jag respekterar o förstår om andra vill ha barnfria bröllop, kan faktiskt vara lite skönt att få vara barnledig nångång mellan varven oxå. 

Så TS om du vill ha barn med på bröllop fast ni inte har egna barn än så kanske det kan vara klokt att anlita nångon som kan vara lite barnvakt o hålla koll på dem, men välj någon som barnen kanske känner lite grann o som vet hur dessa barn funkar, för annars kan det bli risk att barnen blir blyg o bara klännger på sina föräldrar o det var ju inte tanken helt o hållet.

Grattis o lycka till med det stundande bröllopet!!

• daniiel

Med tanke på att det var så få och så små barn som ska vara med, så känner jag att en "barnvakt" är lite onödigt. De två minsta kommer ju vara med sina föräldrar och jag hade som förälder inte varit bekväm med att låta någon annan ta hand om mitt så lilla barn.

De andra tre skulle kanske tycka det var lite mysigt att få sätta sig och se film tex, men jag tror inte det behövs någon som sitter med dom hela tiden i samma rum. Det känns som något väldigt onödigt tycker jag. Det är en sak ifall det är väldigt många barn, då kan det kanske vara en idé. Om föräldrarna, och säkerligen även någon annan, kikar till dom med jämna mellanrum och att barnen enkelt kan komma till sina föräldrar om det är något räcker nog tror jag.

Har dom dessutom en skål med lite godis och kanske popcorn, någon festis och målarbok, ja, då klarar dom sig nog alldeles utmärkt :)

Vår dotter, var ca 4,5år vid vårt bröllop, var helst med där vi alla vuxna var under middagen/festen och lekte och dansade och hade jätteroligt :)

• VictoriaE

Tack for alla svar! Det ar lite att klura pa Glad Vi vill bara att alla ska ha sa trevligt som mojligt, inklusive barnen och foraldrarna. Annars sa alskar jag barn, sa har ju absolut ingenting emot att ha dem med oss under hela dagen Glad

• Chicita

Föräldrarna på vårt bröllop tyckte att det var superskönt att kunna få sitta kvar och inte behöva springa in i lekrummet i alla fall.
    Alla uttryckte det som en positiv sak.

Bara att någon kan sitta där och rita med dom, pyssla lite. Plocka fram pussel (och plocka undan när dom tröttnar) osv gjorde ju att barnen tyckte att det var roligare att vara där också och det blev inte så mycket sånt där "mamma kooom" utan föräldrarna satt i lugn och ro och pratade med bordsgrannarna helt enkelt. När barnen kom så var det mest för att visa en teckning dom gjort eller visa en engångsmugg med godis som dom plockat ihop från skålarna Glad 

Svar på tråden Barnvakt till smattingarna pa festen?