• MeLove

    Vem ska stå för tärnans klänningen??

    Detta kanske är världens dummaste fråga, men vem ska stå för tärnans klänning? Är det jag som brud eller tärnan själv?? Det är nämligen så att jag ska gifta mig i april 2013 och ska ha en tärna (min bästa vän) . Men nu vart jag helt förvirrad detta ang tärnans klänning! 
    Hoppas på svar!

    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Vem ska stå för tärnans klänningen??
  • tinaalpfält

    Mina tärnor köpte sina klänningar själva. Jag sa att de skulle vara lila och sen fick de fria händer. När det gäller skor, sjal etc så tog de svarta pumps med en vanlig typ paschmina schal till som alla tre redan hade. Blommorna betalade vi. 

    Klänningen de köpte satt jättefint på och kostade bara 500 kr. Kanske inte en "typisk" tärnklänning, men jag var noga med att trycka på att eftersom att de skulle betala dem ville jag inte att det skulle bli någon 2000 kronorsblåsa från en brudbutik utan nåt som de skulle känna sig bekväma att använda i andra sammanhang så att den skulle kunna användas igen utan att det blir uppenbart att den har använts som tärnklänning. 
    http://warehouse.andotherbrands.com/peplum-kl%C3%A4nning-v-ringad-framtill-och-baktill?ctry=SE

     

  • Louva

    Jag ska betala mina tärnors klänningar, jag kommer nog ha en del önskningar på hur de ska ser ut. Men kommer självklart fråga mina tärnor så att alla blir nöjda :) Det är hittills en som faktiskt har erbjudit sig att betala själv, de andra har nog tagit för givet att vi ska betala... samtidigt så är det en bra gåva att ge sina tärnor, som tack till att de hjälper till :)

  • tinaalpfält

    Just det...hade ju nästan glömt det. Vi köpte ett set med halsand och matchande örhängen till tärnorna som de kunde ha på bröllopet om de ville och ha kvar som minne. Marskalkarna fick manschettknappar som matchade min mans.  

  • maxmamma

    jag betalade min tärnas klänning, men vi valde tillsammans vilken klänning hon skulle ha så då kändes det lixom mer rätt att betala den åt henne.

    Däremot så får hon betala sina skor själv,, smycken har  jag betalat åt henne dock inga dyra smycken.

    Tärnans make ska vara marskalk och han hade redan kläder som passar bra ihop med min m2b´s kläder så det enda jag köpte till marskalken var en slips i samma färg o form som m2b´s slips.

    Säger nog som de flesta, bestämmer du som brud vad tärnan ska ha på sig så kanske  det är mer berättigat att bruden betalar klänningen.

    Väljer däremot tärnan klänning helt själv utan hänsyn till ev färgtema eller så, då bör nog tärnan betala klänningen själv eller iaf minst hälften av summan iaf.

     

  • Lakinna

    Hej,


    Det finns ju ingen regel och förra året gifte sig min bästa kompis. Då var jag tärna och jag betalde min klänning själv (vi pratade aldrig om något annat. Kan tillägga att det var innan jag började titta här på Bröllopstorget där "alla regler" finns som man kanske inte tänkte på aaaalls innan).


    Nu ska jag gifta mig och min kompis ska vara tärna på mitt bröllop. Vi har inte pratat om kostnaderna nu heller men i veckan såg jag en jättefin klänning till henne som jag köpte så ska hon komma och titta på den nästa vecka och säga vad hon tycker. Den var ganska billig så jag tänker inte kräva pengarna utan ser det som en kul gest.


    Hon betalde dock min håruppsättning när jag var tärna och vi sminkade oss själva.

  • aminis

    jag kommer ha fyra tärnor där jag vill att de ska få bestämma själva vilken klänning de vill ha men att jag får bestämma färgen. (tänker beställa från ex. jenjenhouse så att det blir samma färg).. tänkte ge dem 500 kr i bidrag var och så får de själva bestämma om de vill lägga till för någon speciell modell på klänningen som de gillar, eller om de väljer någon i den prisklassen. vi ska kolla tillsammans på klänningarna :)

  • aminis

    ....tänkte bara inflika att huvudsaken är ju såklart är ni känner er bekväma med hur ni gör. Bara gör det som känns rätt. Men det kan ju vara skönt att veta hur andra gjort/tänker göra Glad

  • karinwalinder

    Jag har varit tärna 3 gånger och "brudarna" har alltid betalat mina klänningar, men de har oxå valt vad jag ska ha på mig.

  • ThereseV

    Det lättaste är att prata med tärnan! Mina tärnor valde en klänning som jag visade dom, så jag valde i princip klänningen men dom betalar dom ändå själva. Första kommentaren frå dom var att vi ju har så mycket annat som måste betalas så självklart betalar dom den, typ.=)

  • MeLove
    ThereseV skrev 2013-01-14 19:01:43 följande:
    Det lättaste är att prata med tärnan! Mina tärnor valde en klänning som jag visade dom, så jag valde i princip klänningen men dom betalar dom ändå själva. Första kommentaren frå dom var att vi ju har så mycket annat som måste betalas så självklart betalar dom den, typ.=)
    Så gjorde jag med! Mina tärnor får betala sina klänningar själv, de har fått välja vilka de vill ha bara färgen som jag var bestämd på! Men annars var valet fritt... Och det funka så fint så.. Det kommer att bli perfekt!
  • stormhelen
    MeLove skrev 2013-01-14 19:04:50 följande:
    Så gjorde jag med! Mina tärnor får betala sina klänningar själv, de har fått välja vilka de vill ha bara färgen som jag var bestämd på! Men annars var valet fritt... Och det funka så fint så.. Det kommer att bli perfekt!
    Haha, jag gjorde exakt lika dant med mina tärnor. De betalar sina klänningar själva de väljer modell och och nyans på klänningen själva. Så länge de är rosa (i valfri nyans) så är jag nöjd. Solig
  • MeLove
    stormhelen skrev 2013-01-14 19:24:30 följande:
    Haha, jag gjorde exakt lika dant med mina tärnor. De betalar sina klänningar själva de väljer modell och och nyans på klänningen själva. Så länge de är rosa (i valfri nyans) så är jag nöjd. Solig
    Hehehe, skönt att jag inte är helt ute och cylkar då . nä jag tyckte att kändes bäst så, och det var faktiskt tärnorna förslag också =) ! Och som sagt det funka helt kanon! 
  • Invincible

    Jag hade två tärnor och betalade för deras klänningar, de gick ihop och köpte ett varsitt par likadana skor som var på rea, så deras utgifter landade på 300 kr var. Jag visste xakt hur jag ville att de skulle se ut, och det var en klänningsmodell som är smickrande på alla som inte är för storbystade, så som väl är så blev de superfina båda två!

    Stod även för deras hår och blommor givetvis.


    And tonight we can truly say - Together we are invincible
Svar på tråden Vem ska stå för tärnans klänningen??