• tisa

    Varför blir det så dyrt?

    Har kollat runt i Göteborg på restauranger som kan erbjuda en bröllopsmiddag för ca 40 personer och det är ingen som ger ett pris under 1000 kr. Jag börjar förstå att på restaurang blir det inte billigare än så, men jag förstår inte riktigt vad det är vi i så fall betalar för, kan någon hjälpa mig förstå? Jag tänkte inte abbonera restaurangen eller så utan har kollat på de alternativ som har en liten avskild del.


    1000 kr för 3-rätters och två glas vin är det som vi fick offert på sist, och det är väsentligt högre än de menypriser de har i vanliga fall (2 glas vin 120, förrätt 115, huvudrätt 250, desert 100) vilket skulle landa på kanske 585 kr, varför ligger en bröllopsmiddag på drygt 400 kr mer?

  • Svar på tråden Varför blir det så dyrt?
  • Chicita
    pulmonate skrev 2012-11-05 14:23:49 följande:
    Ja, fast samtidigt om ni bokar bord för 40 pers till en äffarsmiddag eller liknande, så kostar det inte mer. Så der beror på att det är bröllop. Inte heller tvingar de en att gå för att de ska hinna med fler sittningar. Speciellt inte om man beställer in mer o dricka. Så vad är egentligen skillnaden? Som sagt, så tycker inte jag att en extra kypare borde göra att det kostar SÅ mycket mer.
    En affärsmiddag kräver inte alltid speciell dukning och omarrangering av bord mm som det oftast är för bröllop.
    Eller tja på sin höjd så drar dom ihop några bord till långbord, men bröllop kan behöva honnörsbord mm. 
    Vilket kan innebära att dom kan ta andra sällskap innan affärsgästerna kommer, beroende på vilken tid dom har bokat också., men där brukar det oftast bokas till första eller andra sittningen.
    Dom stänger oftast inte av en del av restaurangen för ett affärssällskap heller, utan behandlar helt enkelt dom som ett vanligt, men större sällskap. Men för ett bröllop så brukar någon inre del av restaurangen avsättas och man placerar inte andra gäster direkt bredvid bröllopssällskapet utan håller något bord tomt däremellan som lite "barriär" för att ge det sällskapet lite avskildhet.
    Att ha en extra servitris inne för ett större sällskap kan kosta restaurangen 2-3000:- i lön, sociala avgifter mm (beror på hur länge som servitrisen/servitören behövs också så klart).
    Ofta behöver bröllopsgästerna komma in tidigare för vigseln var tidigt.
    Att ett stort sällskap kommer kl 16 istället för 18 betyder alltså att personalen måste komma in 2 timmar tidigare (även kökspersonalen alltså) för att fixa iordning och förbereda. 
    Och ibland tvärt om, att dom kommer relativt sent.

    Affärsgäster väljer oftast dyrare mat och dryck också så det kan ändå löna sig mer att ha ett sånt sällskap även om dom skulle ta upp två sittningar.

    TS exempel är lite felräknat också.
    Om man räknar ihop dom där två glasen vin, förrätt, varmrätt och efterrätt så landar man på 705:- och inte 585:-
    Sen brukar det oftast ingå kaffe och tårta också i en bröllopsmeny vilket inte var inräknat där. Om man också lägger till en avéc till kaffet som brukar vara brukligt + lite mousserande för brudskålen som också är vanlig så kan man nog se att 1000:- är ett bra värde på detta.
    TS har ju inte fått specificerat vad som ingår i dom 1000:-
    Om hon begär att få priserna specificerade så kommer hon ju snabbt se vad som ingår och vad som kostar.
    Och då kan man också välja bort de bitar man inte vill ha.
    Som exempel så kanske man inte vill ha både tårta och efterrätt och ingen avéc till kaffet... 
  • passionsblomman
    Tooie skrev 2012-11-02 19:19:13 följande:
    Det blir alltid dyrare när man nämner order bröllop... Tyvärr :( likaså brud make up, håruppsättning, blommor, ja allt.. Tråkigt men sant.
    Tråkigt men sant är att den där myten verkar fullständigt hopplös att ta död på-och att folk faktiskt verkar ha väldigt svårt att se skillnad på saker och ting-man verkar inte ens kunna räkna vare sig i tid eller antal, utan tror rakt av att man blir lurad och att det på rikigt sitter florister och tjänar storkovan på stackars brudar. När sanningen är att många florister knappt vågar göra påslag för sin arbetstid, för att då blir det ju dyrt.
    Jag är så less på att försvara att hantverket kostar så jag blir riktigt ilsken och tycker folk är korkade....

    ...men så räknar jag till trehundratusen i några dagar och svarar sedan lugnt och fint:
    pulmonate skrev 2012-11-02 21:30:48 följande:
    Personligen tror jag inte på den extra servisen som folk säger att man får. Inte när det gäller blommor  heller. Lycka till.  
    I en "normalstor" brudbukett sitter ett trettiotal rosor och ofta även någon annan sort, säg 20 st plus "grönt" för sisådär 50-60 kr. Sidenband, nålar, annat lull-lull och beroende på teknik även en hållare.

    rosor 30*35= 1050
    annan blomma 20*20=400
    Grönt=60
    Hållare, nålar, band mm=100

    Jaha oj då, där var vi visst redan uppe i över 1600 kr

    "För lite blommor!"Skrikandes
    Skriker folk då.

    Då har ingen ännu lagt till kostnaden för åtminstone en timmes arbete med själva buketten och GUD vet hur mycket tid med själva bruden i konsultationer, ändringar, och samtal. Och inte för tiden att designa, använda sin kreatviva talang eller göra jaga särskilda sorter, perfekta lösningar eller lägga någon extra omsorg på att få fram just den här brudens personlighet och stil. En timme på mellan 350 och 500 ger en bukett på sådär 2000 kr (utan tärnbuketter, coursager och dekorationer).

    Den egentligen arbetstiden är många gånger massor av timmar-få vågar ens räkna ut hur mycket egenligen. Den omsorg och tid de flesta (med glädje) lägger på ett brudbinderi, handlar antagligen mer om 3-10 timmar innan allt är utlämnat och klart. Florister vare sig tar eller får betalt för sin arbetstid på samma sätt som tex snickare eller andra hantverkare.
    Förr var även vårt yrke typiskt manligt och krävde gesällbrev. Enbart adeln hade råd med blommor och det var något som verkligen visade på fest och högtid. Numera står blommorna på macken och ica, och vi vill inte längre betala mer än några tior för "lite blommor"

    Och när vi vill ha fina blommor-specialbeställningar med viss ros i viss nyans i visst antal till fantastisk kvalité, så ska de väl fortfarande inte kost mer än på ica? För det vet ju alla, att man kan lika gära köpa där och binda själv-det blir såå fint och syns ingen skillnad alls!

    Fakta: När en florst lägger en specialorder, tappar h*n alla möjligheter att prisförhandla och kan heller inte utnyttja "bästa dagspris". Blommorna måste helt enkelt hem till rätt dag och i rätt antal. Därför måste handlarna på blomsterauktionerna i Holland trycka på knappen direkt blomvagnarna kommer ut. Då är tillgången garnaterad, men priset högt. ju längre klocan tickar och vagnen rullar, desto mer sjunker priset. Den som har is i magen kan alltså fynda på slutet. Ingen som har en brudbeställning, (eller vilken förbeställd order som helst) riskerar det! Därför kan samma ros som vanligen brukar ligga på säg 35 kr i butik, plötsligt ha stigit enormt mycket-i inköp för floristen! Ska vinsten bli densamma måste man kanske höja så det känns helt sjukt för en själv, så det gör man ofta inte trots all. Ändå kanske rosen hamnar på 45 kr för bruden till slut.
    Då blir det över 1500 kr enbart för rosorna i ivanstående räkneexempel.

    För övrigt är det exakt samma sak med vilka blommor som helst-begravning eller dop, bröllop eller företagsblommor, måste man ha något särskilt till ett visst tillfälle, blir det ofta dyrare. Tar arrangemanget tid att göra, så kostar det i arbetstid. Så enkelt är det med den saken. 
    Jag räknar ALLTID ut och specar vad som kostat vad -inte en krona har jag att skämmas för när jag redovisar ksotnaderna för en brud.

    Är man beredd att få sin bukett bunden på andra premisser-ta vad som finns för dagen, inte ta upp så mycket tid för butiken i samtal och designprocess, inte välja så exklusiva blommor, eller en mindre bukett, jag men fine! Då kan man få "lite blommor" till en mycket lägre kostnad.

    Men sluta tro på offermenatliteten att ni blir skinnade och lurade av hänsynslösa profitörer överallt! Sanningen är nog snarare att det är ganska svårt att rent tidsmässigt faktiskt tjäna pengar på just brudpar-det tar ofta mycket mer tid i anspråk än vad man har betalt för. (Jag vet florister som helst slipper befatta sig med "hysteriska kvinnor utan budget för sina drömmar och som villl ha mycket mer än vad de har råd med och helt orimliga förväntningar på att allt ska vara perfekt på deras perfekta dag, och däför är helt odrägliga") Däremot är det bra statusmässigt att ha mycket bröllop och kunna visa upp vilka nöjda kunder man har. Men det är mycket mer kostnadseffektivt att göra begravningar. Så det så!

    Där fick ni hela den lång versionen ännu en gång. Alla som redan höstrt den fick scrolla, och TS, jag vet att det inte var det med blommor som var din fråga, men eftersom det kom upp så...
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • tisa
    Chicita skrev 2012-11-05 14:42:41 följande:
    TS exempel är lite felräknat också.
    Om man räknar ihop dom där två glasen vin, förrätt, varmrätt och efterrätt så landar man på 705:- och inte 585:-
    Sen brukar det oftast ingå kaffe och tårta också i en bröllopsmeny vilket inte var inräknat där. Om man också lägger till en avéc till kaffet som brukar vara brukligt + lite mousserande för brudskålen som också är vanlig så kan man nog se att 1000:- är ett bra värde på detta.
    TS har ju inte fått specificerat vad som ingår i dom 1000:-
    Om hon begär att få priserna specificerade så kommer hon ju snabbt se vad som ingår och vad som kostar.
    Och då kan man också välja bort de bitar man inte vill ha.
    Som exempel så kanske man inte vill ha både tårta och efterrätt och ingen avéc till kaffet... 

    Fast det är inte felräknat. Två glas vin = 120 kr. Totalt 585 kr. Tårta var inte inräknat, det skulle vi få ordna själva, dock använda restaurangens porslin, ej heller avec. Kaffe vet jag inte. Det var just det jag specificerade som hon specificerade på sista stället som ingår: två glas vin, förrätt, varmrätt, efterätt! Om avec, välkomstdryck och tårta hade ingått hade jag tyckt det var lite mer värt, men det skulle tillkomma. De restauranger jag pratat med fixar oftast inte tårta.. Om vi skall ha allt det också så blir det ju över tusenlappen.. Och då ryker bröllopsresan.. Och vi vill ju ha tårta och välkomstdryck och trerätters och tre glas vin, och helst under eller max 1000 kr. Verkar inte vara möjligt.


    Tack för alla svar! Har fått en bra bild nu, det lutar åt att hyra bygdegården istället, skall titta på det och se om vi kan få till det på det sättet. Blir ju en hel del mer jobb, men man betalar ju mer på restaurang för att slippa allt jobb. Nu är det bara ett halvår kvar dock så det börjar bli stressigt att bestämma något, som tur är har jag pratat med en lokal som är ledig.


    Och passionsblomman, väldigt bra förklaring från floristens sida!  

  • Fjärilen
    tisa skrev 2012-11-06 08:40:16 följande:

    Fast det är inte felräknat. Två glas vin = 120 kr. Totalt 585 kr. Tårta var inte inräknat, det skulle vi få ordna själva, dock använda restaurangens porslin, ej heller avec. Kaffe vet jag inte. Det var just det jag specificerade som hon specificerade på sista stället som ingår: två glas vin, förrätt, varmrätt, efterätt! Om avec, välkomstdryck och tårta hade ingått hade jag tyckt det var lite mer värt, men det skulle tillkomma. De restauranger jag pratat med fixar oftast inte tårta.. Om vi skall ha allt det också så blir det ju över tusenlappen.. Och då ryker bröllopsresan.. Och vi vill ju ha tårta och välkomstdryck och trerätters och tre glas vin, och helst under eller max 1000 kr. Verkar inte vara möjligt.


    Tack för alla svar! Har fått en bra bild nu, det lutar åt att hyra bygdegården istället, skall titta på det och se om vi kan få till det på det sättet. Blir ju en hel del mer jobb, men man betalar ju mer på restaurang för att slippa allt jobb. Nu är det bara ett halvår kvar dock så det börjar bli stressigt att bestämma något, som tur är har jag pratat med en lokal som är ledig.


    Och passionsblomman, väldigt bra förklaring från floristens sida!  


    Har du kollat på ställen som bara inriktar sig på fester och inte enskilda restauranger?
    Typ som Varmbadhuset eller Villa Odinslund
    www.villaodinslund.se/mat-a-dryck/broellopsmeny.html

    Om du vill hyra lokal och sedan fixa maten själv så finns två fina lokaler i göteborg.
    Askims samlings Lokal som är himla billig eller Överås
    http://www.overas.nu/overas-erbjuder/?c=fest-och-broellop

    Gillar du skärgården så finns ett fint ställe:
    expirationdate.se/utsoktmat/files/st_mosskullen.pdf

    Annars har du här en lista med olika lokaler i göteborg:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-1/m2868279.html
  • Chicita
    tisa skrev 2012-11-06 08:40:16 följande:
    Ok, jag läste det som att det var 120:- per glas Flört
    Och det lät som att du tagit priserna från standardmenyn eftersom du jämförde med den.
    Har du frågat vad det är som kostar mer då?
    Det är det jag menar med att få priserna specificerade...

    Poängen är ändå att dom gör mer för ett bröllopssällskap (precis som passionsblomman visade på från sitt utgångsläge som florist) än vad man kanske ser och förstår.
    pulmonate tog en affärsmiddag som exempel.
    Affärsgäster är bland dom enklaste man kan ha inom hotell och restaurangbranchen. Dom kommer - äter/ sover/ konfererar eller vad dom ska göra. Betalar och går därifrån.
    Ett brudpar vill oftast diskutera menyn, kanske ändra något, provsmaka, diskutera dukning och arrangemang, behöver mer dekorationer / blommor än vad restaurangen brukar ha, mer service osv osv.
    Om ni inte vill ha något sånt, ni gillar restaurangen och vill äta där men förbestämma menyn då det är lättare både för restaurangen och för er, så ringer man och säger att man vill boka bord för X-personer och ni vill ha den förrätten, den varmrätten och den efterrätten och att gästerna får välja mellan öl, cider, vin eller läsk/vatten men max 2 glas per person. 

    Precis som att man kan gå in till floristen och säga "jag behöver en bukett, jag vill ha rosor, liljor osv... och jag vill att du lindar ett band om stjälkarna".
    Gör man så, så blir det billigare.
    Det är allt som uppstår runtomkring som kostar. Tid kostar pengar, och om man upptar restaurangens, floristens, frisörens eller makeupartistens tid på ett eller annat sätt som är mer än "normalt" så kostar det... 
    Om man då också vill kunna specificera och styra så kostar det ju också mer...

    Det skulle kosta mer om dom där affärsgästerna också skulle ha speciell dukning, speciell sittning, provsmaka menyn, begära blomsterarrangemang som normalt inte ingår osv... 
    Det är alltså inte ordet bröllop som kostar, utan vad det för med sig för det mesta. 
  • PiaB

    Jag har tänkt tvärtom, varför blir det inte dyrare? Där vi ska vara kommer vi betala 1150-1350/person beroende på vad vi väljer för mat och dryck. Då ingår brudskål med påfyllning, drinktilltugg, trerätters, vinpaket, bröllopstårta, kaffe, avec 4 cl, förfriskningsbuffé, vickningar, lokalhyra, blommor. Naturligtvis (deras ord när jag frågade) serverng, dukning, städning.


    Nästa helg ska vi träffa kökschefen och diskutera dukning och meny. Det ingår i priset.


     


    Vi funderade länge på att välja deras buffé för att komma billigare undan. Den kostar 325/person men då tillkommer dryck, förrätt, efterrätt om man vill ha det, kaffe, tårta, avec. Så vi hade nog landat på ungefär samma pris som med Bröllopspaketet.


     


    Att det heter Bröllopspaket stör inte mig. Tvärtom underlättar det. Då kan jag gå in och läsa vad det innehåller jämfört med Festpaketet, Buffémiddag osv. Jag måste ju inte välja Bröllopspaketet. Men nu gör vi det eftersom det innehåller allt vi vill ha.


     


    Däremot kan jag förstå att du TS tycker det är dyrt, det förslag du fått. Jag skulle inte valt det om det verkligen inte innehåller något annat. Jag har haft kontakt med många ställen här (i och runt Stockholm) och alla ligger på 1000-1500 och då ingår alltid det jag beskrivit som vi kommer att ha. Jag tycker det är ett helt ok pris att betala för allt som ingår och allt runtomkring som vi inte ser. Jag och min blivande äter ofta ute och det brukar kosta runt 600/person och då tar vi ofta bara förrätt, varmrätt och en flaska vin.


  • GustavB

    Vilket otroligt bra inlägg av Passionsblomman! Inte ofta man får en sådan inblick i vad som faktiskt pågår. Det är lätt att glömma bort att saker och ting faktiskt kostar TID när man själv sitter och stirrar blint på siffror som snabbt springer iväg och man grämer sig om allt kostar. 
    Tack för det inlägget, återigen, mycket bra! 

  • passionsblomman
    GustavB skrev 2012-11-06 12:23:39 följande:
    Vilket otroligt bra inlägg av Passionsblomman! Inte ofta man får en sådan inblick i vad som faktiskt pågår. Det är lätt att glömma bort att saker och ting faktiskt kostar TID när man själv sitter och stirrar blint på siffror som snabbt springer iväg och man grämer sig om allt kostar. 
    Tack för det inlägget, återigen, mycket bra! 
    Tack ska du ha! Jag var rädd att jag var lite för ilsken och barsk där-plus alla mina vanliga tangentmissar.Skäms Skönt att det verkar har nått fram vad jag ville förklara.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Förresten vill jag passa på att förtydliga en sak:
    Jag tycker absolut att  man ska ta sig råd att låta floristen göra sitt jobb-dvs ta dig en stund för konsultation och ha ett bra snack med floristen. om du inte är bekväm i det samtalet, så byt och gå någon annanstans.
    Alldeles för många brudar sitter och försöker designa själva. Släpp in floristen och ge utrymme för en skapandeprocess som i de allra flesta fall blir mer kreativ än om floristen bara får en totalstyrd beställning.
    Man behöver inte kunna blommor för att få en fantastisk bukett som smycke och pricken över i-det är floristens jobb och kunskap, och samtalet och dialogen tar er dit.
    Dessutom, som jag sa förut, så kommer inte den processen att kosta tusenlappar extra, eftersom de flesta faktiskt bara gör arbetspåslag för den tid man just binder buketten.

    Vill man ha det så billigt som möjligt, lägger man istället med fördel sin beställning utifrån
    "hej, jag vill beställa en bukett för si och så många hundralappar, i den och den färgskalan och med si och sån feeling-gör efter eget huvud och vad du får tag på!"


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita
    passionsblomman skrev 2012-11-06 13:46:43 följande:
    Förresten vill jag passa på att förtydliga en sak:
    Jag tycker absolut att  man ska ta sig råd att låta floristen göra sitt jobb-dvs ta dig en stund för konsultation och ha ett bra snack med floristen. om du inte är bekväm i det samtalet, så byt och gå någon annanstans.
    Alldeles för många brudar sitter och försöker designa själva. Släpp in floristen och ge utrymme för en skapandeprocess som i de allra flesta fall blir mer kreativ än om floristen bara får en totalstyrd beställning.
    Man behöver inte kunna blommor för att få en fantastisk bukett som smycke och pricken över i-det är floristens jobb och kunskap, och samtalet och dialogen tar er dit.
    Dessutom, som jag sa förut, så kommer inte den processen att kosta tusenlappar extra, eftersom de flesta faktiskt bara gör arbetspåslag för den tid man just binder buketten.

    Vill man ha det så billigt som möjligt, lägger man istället med fördel sin beställning utifrån
    "hej, jag vill beställa en bukett för si och så många hundralappar, i den och den färgskalan och med si och sån feeling-gör efter eget huvud och vad du får tag på!"
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Precis Skrattande
    Florist är ju ett konstnärligt yrke. Att låta floristen få relativt fria händer (man ger lite riktlinjer, kanske stil på bukett, färg och om man absolut vill ha en speciell blomma) och sen kan man ge ett maxpris. Det ger floristen konstärlig frihet och glädje i skapandet. Och du får nästan garanterat en bukett som överträffar dina drömmar och som troligtvis också blir billigare i slutänden (eller du får mer blommor för samma summa).
  • pulmonate

    Jag förstår de som vill ha det "lilla extra" på bröllopsdagen. Problemet är att att ofta tror man att om man betalar mer ses som en garanti att allt ska vara perfekt. Jag förstår de som väljer de här sakerna ändå, det gör jag.

    För min del blev jag dock lurad (eller, de försökte lura mig) på flera av sakerna angående bröllopet, så jag vill  bara visa att det faktiskt går att få fina saker fast än de inte vet att det är just till ett bröllop till exempel. 

    Jag valde till exempel en "vanlig fest frisyr" för 35 euro istället för "brudfrisyr" för 350 euro.  
    Blev väl inte så fel?  Den höll precis hela dagen och såg till och med bra ut dagen efter när jag hade sovit och allt. De använde fina produkter som var mjuka att röra vid. 



    Min bukett var jag också nöjd med. Jag beställde lite annorlunda blommor vilka iof var dyra per styck (15 euro) men det behövdes bara en sådan per bukett och så brudslöja. =17 euro per bukett (min som var lite större och 3 tärnor). När jag beställde blommorna skrev jag först att det var till ett bröllop och då ville de ha 27 euro per sån blomma. När jag skrev några veckor senare ifrån en annan email utan att specifera vad de var till, så var det helt plötsligt 15. Jag skulle trotts allt ha 16 stycken, då det var till bordsdekoration också. 
    Alltså var första "bröllopspriset" = 432 euro för Protea-orna. Jämnfört med 240. Jag fick jätte fina blommor och tror ärligt inte att det hade varit någon skillnad på dem, i mitt fall i alla fall. 

    Hotellet som jag nämnde innan fick jag också för en stor prisskillnad. Vi bokade ändå 45 rum, så det skulle bli en stor skillnad för våra gäster jämnfört med "bröllopspriset". Hotellrummen var ju självklart de samma. 

    Samma gäller bussarna vi hyrde. 

    Vår restaurang har business middagar där man får en enskilld del av restaurangen för ca halva priset jämfört med vår bröllopsmiddag. Exakt samma mat och dryck ingick. Tårtan beställde vi själva på annat håll. 

    Detta är MIN erfarenhet. 
  • Chicita
    pulmonate skrev 2012-11-06 21:29:21 följande:

     


    Det är ingen som säger att man skulle få sämre saker om man inte nämner bröllop.
    En festfrisyr behöver inte vara sämre än en bröllopsfrisyr.
    Men i en festfrisyr ingår inte konsultation innan, provuppsättning mm. Alltså tid. Frisörens arbetstid är inte gratis. Visst kan man betala för att få det ändå, men i slutänden blir priset oftast detsamma som bröllopsuppsättningen då.

    Man kan (som vi redan sagt) få en jättefin bukett om man kikar in till floristen samma dag och säger "jag behöver en bukett med lindade stjälkar". Men då har man inte fått konsultationen innan, man har inte specielbeställt 35 rosor i exakt en viss nyans, utan man får det som finns hemma. Och det kan bli ännu finare än den där som skulle vara precis exakt som bilden man lämnade in för 4 månader sen och efter att ha ringt, mailat och kommit in och "hälsat på" floristen 7 ggr sen dess, gärna med färgprover eller nya bilder för man har hittat någon bättre inspirationsbild...

    På hotell kan det ingå en VIP-korg till bröllopsgäster som inte är specificerad i priset, det kan ingå tidig incheckning eller sen utcheckning (eller både och).
    Min erfarenhet av bröllopsbokningar på hotell är oftast rätt krävande också. Alltså från hotellets synvinkel. Dom som ska bo på hotellet vill ofta komma tidigt och gå sent, men dom vill inte betala för det och dom förstår inte problemet med att det kan finnas andra gäster som ska få hinna checka ut och rummen ska städas, eller tvärt om när dom åker att det kommer andra och ska ha rummen. Så i priset för bröllopsbokningar ingår det oftast fler städerskor + att man kanske "fryser" rum som man alltså inte hyr ut dagen innan eller efter för att ha en liten buffert när det ska städas och checkas in/ ut.

    Osv...

    Sen finns det oseriösa företag som ser sin chans att ta extra betalt. Självklart.
    Men den här skrönan som lever och frodas om att alla tar ut ockerpriser bara ordet bröllop nämns, måste få dö. Det förstör för många företagare att inte folk kan förstå att man betalar för andra saker än dom man fysiskt får i handen eller i magen. Saker som kostar pengar för företagen, men som inte direkt syns.

    Som ett exempel med tårtor som vi tagit så många gånger här på BT.
    Om man bara vill ha en enkel prinsesstårta, men med vit marsipan och inte skulle bry sig om ifall det är något veck i marsipanlocket så kan man beställa prinsesstårtor med vita lock och få det billigt.
    Men så fort man förväntar sig perfekta tårtor, såna där som man bara ser på bilder (och som nästan är omöjliga att få till i verkligheten om man inte täcker rena sockerkakor eller annat utan mjuk fyllning) så kostar det tid för konditorn även om det "bara" är en vit prinsesstårta.
    Om man dessutom vill smaka sig igenom massa fyllningar och olika bottnar och sen välja dekorationer (som givetvis ska utföras "perfekt") så kostar det. Därför kan en bröllopstårta kosta upp emot 70:- biten.
    Att göra en sockerblomma kan ta mellan 30 minuter och 2 timmar beroende på blomma. Och när brudparet vill ha en tårta täckt med såna blommor så måste man ju inse att det inte går att få den tårtan för samma pris som den vita prinsesstårtan från ICA Maxi. Men det är inte bara för att man säger ordet bröllop som tårtan blev dyrare...

    I de allra flesta fall får man det man betalar för. Om man väljer att inte berätta att det är ett bröllop så väljer man ju också bort en stor del av möjligheten till konsultationer och flexibilitet.
    Om man ändå försöker snika in en liten provuppsättning "när man ändå är där och klipper håret innan" eller "när man ändå hade vägarna förbi floristen" så snyltar man på deras tid, det är som snatteri, men utan att man tar någon fysisk sak. 
    Men sen finns det som sagt några oseriösa företagare, och det är därför man ska fråga ingående om vad som ingår, specificerat.
    Och man ska inte vara rädd för att jämföra priser eller försöka pruta eller förhandla.
    Om man ska gifta sig och vill få håret uppsatt så kan man vara öppen med att man ska gifta sig, men man kan tala om att det duger bra med "festfrisyrspaketet" utan konsultationer och provuppsättningar. Visst vill gärna frisören att du tar bröllopspaketet, men det är inte för att dom tjänar så mycket bättre på det. Utan för att dom vill vara säkra på att du ska bli nöjd på din dag, och om du inte skulle bli nöjd med uppsättningen ni gör för första gången på bröllopsdagen så är det inte säkert att det finns tid att ändra frisyren. Är du villig att ta den risken så visst, det är helt ok med de flesta frisörer... Bara du förstår varför du inte får provuppsättningar mm för festfrisyrspriset...
  • pulmonate
    Let us agree to disagree. 

    Som sagt, i mitt fall, fick jag helt galna priser när jag sa ordet bröllop. Så för mig är det ingen skröna. Jag sa även, de som vill ha flera konsultationer när det gäller hår, blommor, mm. kan ju få göra det. Jag tycker inte det är värt den extra summan som de lägger till, vilket ofta är mer än om man till exempel väljer 2st vanliga festfrisyrer. I mitt fall hade jag kunnat få dem att göra det 10 gånger. 
     
  • Chicita
    pulmonate skrev 2012-11-06 22:23:21 följande:
    Let us agree to disagree. 

    Som sagt, i mitt fall, fick jag helt galna priser när jag sa ordet bröllop. Så för mig är det ingen skröna. Jag sa även, de som vill ha flera konsultationer när det gäller hår, blommor, mm. kan ju få göra det. Jag tycker inte det är värt den extra summan som de lägger till, vilket ofta är mer än om man till exempel väljer 2st vanliga festfrisyrer. I mitt fall hade jag kunnat få dem att göra det 10 gånger. 
     
    Minns jag helt fel eller gifte du dig utomlands? 
  • passionsblomman
    pulmonate skrev 2012-11-06 21:29:21 följande:
    Min bukett var jag också nöjd med. Jag beställde lite annorlunda blommor vilka iof var dyra per styck (15 euro) men det behövdes bara en sådan per bukett och så brudslöja. =17 euro per bukett (min som var lite större och 3 tärnor). När jag beställde blommorna skrev jag först att det var till ett bröllop och då ville de ha 27 euro per sån blomma. När jag skrev några veckor senare ifrån en annan email utan att specifera vad de var till, så var det helt plötsligt 15. Jag skulle trotts allt ha 16 stycken, då det var till bordsdekoration också. 
    Alltså var första "bröllopspriset" = 432 euro för Protea-orna. Jämnfört med 240. Jag fick jätte fina blommor och tror ärligt inte att det hade varit någon skillnad på dem, i mitt fall i alla fall. 
    Jag förstår att du blir snopen när du gör en erfarenhet som i exemplet här.
    Jag vet ockå att det är ett vanligt spritt filmklipp, det där när brudparet beställer en bukett och sedan tar expediten fram en exakt likadan och säger "but this is a weddingboukett" och så är den dubbelt så dyr. Alla asgarvar och säger att precis så är det ju.
    Jag frågar  mig om det är mer vedertaget beteende i affärskretsar utomlands, där man liksom tar betalt för att man kan. Inte för att vi kanske är mer samvetsgranna här, men jag känner inte alls igen det sättet att prissätta, utan hos mig hade dina Proteor kostat samma oavsett vad du skulle ha dem till (-och jag hade varit rätt osäker på priset tills jag väl fick hem dem, för man får sällan något bra prisbesked själv av leverantörerna, tyvärr, så jag hade inte vågat ge dig ett förhandspris på någon exakt krona.) Den affärstradition jag märkt av är inte sådan att man fläskar på massor extra för just brudpar. Sedan finns det olika företagare som är olika benägna att se till att få betalt, men de som vågar ta ut mest, gör det isåfall även gentemot alla andra kunder. (Det är btw oftast män, som inte skäms eller tycker synd om kunden, utan tycker det är självklart att deras varor och tjänster är värda pengar)
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • pulmonate
    Chicita skrev 2012-11-06 22:25:06 följande:
    Minns jag helt fel eller gifte du dig utomlands? 
    Jo, i Italien. Visst kan det vara olika...  här luras det på alla nivåer. Men jag har märkt liknande saker i Sverige (då vi först hade tänkt gifta oss i Sverige..) och med några vänners bröllop i Sverige som jag nyligen hjälpte till att ordna. Men alla har väl olika erfarenheter och syn på det hela. Liksom vad man tycker är rimligt.
  • passionsblomman

    Jag tycker att om man tar betalt för något-en vara eller en tjänst, så ska man utan vidare kunna redovisa vad det är man tar betalt för. Alltså speca sin order. kan man inte det tycker jag dels att man ger ett oseriöst intryck och dessutom anser jag att det finns skäl att känna sig misstänksam som kund.

    Min bransch-blombranschen, är tyvärr nerlusad av klåpare och allt möjligt hött och bött. somliga är bara okunniga-andra håller på med ret brottslig verksamhet. precis som det ofta är när kontanter hanteras. Antagligen kan man därför råka ut för lite allt möjligt. det är därför jag alltid rekommenderar att man ska gå til någon som verkar seriös genomgående (tyvärr kan det ju bli lite dyrare generellt sett, eftersom det är misstänkt även när blommorna är för billiga, som de flesta kan räkna ut...)

    Men själv har jag ett starkt behov av att ropa ut att det inte alls är så att allt alltid blir dyrare för att man säger bröllop. tvärtom tycker jag det är asdåligt om folk ljuger för mig för att de på så sätt tror de ska komma undan billigare. Då tycker jag vi har en dålig utgångspunkt i kundrelationen redan från start.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita
    pulmonate skrev 2012-11-06 22:36:18 följande:
    Jo, i Italien. Visst kan det vara olika...  här luras det på alla nivåer. Men jag har märkt liknande saker i Sverige (då vi först hade tänkt gifta oss i Sverige..) och med några vänners bröllop i Sverige som jag nyligen hjälpte till att ordna. Men alla har väl olika erfarenheter och syn på det hela. Liksom vad man tycker är rimligt.
    Ja jag tror att det är en annan kultur där, i Italien ska det ju prutas fram och tillbaka också, så på vissa saker kan det vara rena ockerpriser som sen typ halveras omedelbart när man börjar pruta märkte jag på vår korta stund där... Glad

    Och som jag skrev, det finns säkert en hel del oseriösa företagare även här i Sverige.
    Men där har man ju eget ansvar att be om specifikationer och att jämföra med andra som levererar samma tjänst. På så sätt kan man till slut komma åt de som är oseriösa, istället för att bara säga att alla är sådana och ljuga och luras för att få något billigare...

    Och som jag även sa så kan man få jättefina saker även utan konsultationer och annat som gör att priserna stiger. Men då kan man ju inte ha så höga krav på att det ska vara på ett precis exakt sätt från början.

    Så jag tror att vi är rätt överens, förutom den där biten om att "allt blir dyrare" Flört 
  • pulmonate
    Chicita skrev 2012-11-06 22:45:01 följande:
    Så jag tror att vi är rätt överens, förutom den där biten om att "allt blir dyrare" Flört 
    Ja äntligen kom vi lite överens Tungan ute Oskyldig Jag menade självklart inte att allt blir dyrare, utan att man ska helt enkelt vara försiktig. Att i min erfarenhet blev mycket dyrare utan att jag förstod varför eller ansåg att jag fick en bättre produkt eller resultat. 

    Och ja, jag förstår ju de som vill ha de här konsultationerna. Det sa jag innan. Jag är väl lite mer spontan av mig och gillar hela DIY känslan ändå, så det fick gärna vara lite "alternativt", även om det faktiskt blev ett väldigt klassiskt bröllop med vit klänning o hela alltet  

    Så, nu slutar jag skriva. That's all for me  
Svar på tråden Varför blir det så dyrt?