• Anonym (Frågv­is)
    Äldre 1 Nov 18:17
    19992 visningar
    21 svar
    21
    19992

    Efter förlossningen, hur ser du ut?...

    Frågorna man aldrig vågar ställa till något efter de fått barn är nog många. Nu är jag själv gravid och vill gärna veta svaren :)


    Hur ser du ut, där nere?


    Hur lång tid tog det för er att få igång sexlivet?

  • Svar på tråden Efter förlossningen, hur ser du ut?...
  • Anonym
    Äldre 4 Nov 20:52
    #11

    Ingen skillnad alls. Första dagarna efter när jag kollade så såg man ju såklart ut därefter. Minns att jag förfärat tittade på all hud som veckigt hade dragit ihop sig och tänkte "jösses, ser det ut såhär nu". Men det drog ihop sig och det ser precis likadant ut som det gjorde innan. Tror att mina inre blygdläppar glipar något mer än innan, men verkligen inte mycket skillnad alls. På känslan så är det ingen skillnad. 

    Tog väl 2-3 veckor efter förlossningen innan vi vågade ha sex. Sprack inte men var lite orolig för om det skulle göra ont o så, plus att man var rätt trött och i ett bebistöcken efter förslossning o allt, så det tog ju ett tag innan livet funkade så man kom på det här med sexliv igen :D  

  • Anonym (3 föders­ka)
    Äldre 4 Nov 22:31
    #12

    att kroppen förändras av graviditet o förlossning kommer man inte ifrån, man kommer inte ifrån att kroppen förändras till viss del oavsett om man föder vaginalt eller med kejsarsnitt.

    Man kommer lixom inte ifrån alla dessa hormoner kropper börjar producera vid gravidigtet, och dessa hormoner kan även ge lite kroppsliga förändringar.

    men normalt sett så återgår ju kroppen till att bli så gott som den samma som den var innan man blev gravid.

    Jag har fött 3 barn vaginalt, visst lite bristningar i skinnet på magen som förmodligen aldrig kommer att försvinna helt o hållet men inte mkt som är synligt nu längre.

    Vad det gäller underlivet får man väl göra knipövningar för o stärka muskulaturen där nere, har jag gjort iaf efter graviditeterna och även annars oxå o min m2b känner inte nå glapphet o svaghet i mina underlivsmuskler o jag själv upplever mig ungefär lika tight där nere som innan jag skaffade barn.

    för att få tillbaks sin kropp oavsett så gäller det väl att försöka röra sig o motionera i den mån man orkar o har tid så snart man fått lite rutin på hur det är o vara småbarns förälder.

    men ja kroppen blir alltid lite förändrad vid graviditeter. 

  • Anonym (barnm­orskan­)
    Äldre 5 Nov 12:20
    #13

    Perinealskydd används på alla sjukhus, alla barnmorskor vill försöka minimera bristningar så mycket man kan. Det innebär att man håller emot med handen när barnet krystas fram, sen kan det göras på  lite olika sätt, men man kan inte räkna med att det inte ska bli någon liten bristning, speciellt vid första barnets födsel.
    Det är bra, i bristningssynpunkt, att inte forcera en förlossning utan låta det vara så naturligt som möjligt, men å andra sidan behöver man ibland skynda på en förlossning så det är ju en avvägning som görs.

    Bristningar läker ofta bra och det är viktigt att göra knipövningar så att man stärker bäckenbottenmuskulaturen. (det behöver alla kvinnor göra inte bara de som föder barn).

    Vad gäller sexlivet efter förlossning är det ju väldigt olika. En del kommer igång igen snart, en del väntar ett halvår eller mer. Mammor som ammar får redan samma hormon i kroppen (oxytocin) som man får när man är nära sin partner, så många kvinnor upplever att de inte har så stort behov av närhet med sin partner. Det här är viktigt tycker jag att man pratar om i sin relation, så att partnern förstår vad som händer i kroppen hos mamman.

  • Anonym (förlo­ssn. skada)
    Äldre 5 Nov 14:52
    #14

    Jag upplevde att det kändes mörbultat där nere i några månader.
    Jag fick inga bristningar eller sprickor som skulle sys.
    Vi började ha sex efter 3 månader ungefär, kändes väldigt spänt där nere då. Som att de strama starkt i huden, så viktigt att vara försiktig och inte stressa och använda glidmedel om man behöver de.

    Har nu dock 1 ½ år senare påbörjat en utredning för förlossningsskada, problem med urinläckage. Och misstänker att jag fått framfall både på främre och bakre slidväggen. Samt nervskada så jag fått överaktiv blåsa.
    Sök på google om du vill läsa mer, och de finns jättebra info på www.1177.se

    I övrigt så ser de ut som vanligt därnere, har en pytteliten hudflik som sticker ut. Men inget som ja stör mig på.

  • smurfa­n87
    Äldre 20 Nov 12:42
    #15

    den enda skillnaden jag sett och känt är att det tittar ut lite mer ifrån slidan och att livmoderhalsen är mer knölig än innan. det är 3 månader sen förlossningen så allt har kanske inte dragit ihop sig kanske....
    sen har jag ju en massa bristningar på magen :)

    sydde några stygn inne å ute men sprack minimalt  

  • Äldre 6 Oct 14:10
    #16

    Jag blev slapp och opererade mig efteråt. Vaginaplastik på en klinik i centrala stockholm. SSCC hette dem. Träffade dock inte en gynekolog utan en plastikkirurg, tror han var tysk. Sjukt nöjd efteråt iaf, ska dit igen och fixa lite urinlekage också.

    Kan vara ett tips för den som känner sig som en disktrasa efteråt.

  • Anonym (mamse­n)
    Äldre 6 Oct 18:50
    #17

    Sex barn och ett fantastiskt sexliv o bra muskler ;) Hur man ser ut efter man fött barn är precis lika olika som vi är olika innan vi fått barn. Jag har aldrig haft några problem, trots att jag blivit både klippt, sydd samt spruckit. Väntat som längst en vecka med sex igen men det finns inget rätt eller fel så länge man är överrens som par.

  • Anonym (var försik­tig)
    Äldre 7 Jan 09:10
    #18

    Jag blir förvånad över hur vårdslösa vissa är mot sina kroppar. Att ha sex bara några dagar efter en förlossning är aldrig bra, tänk att ni precis fött ut en människa ur ert underliv, även om ni kanske mår bra och känner er hela så är infektionsrisken ENORM precis efter en förlossning.
    Jag råkade ut för livmorderinflammation efter båda mina barn och låg inne i över en vecka med varje. Detta är något som vissa kvinnor "bara får" fastän man följt alla råd. När ni åker in med ambulans och ert liv hänger på en tråd så tror jag inte ni känner er så nöjda med att ni haft sex redan. Just sayin...

    Hur man ser ut där nere är väldigt individuellt, oavsett så ser man aldrig precis likadan ut som innan. Något som inte framgår är att framfall kan uppstå precis när som efter en förlossning, även år senare. Man måste vara mån om sin kropp och vårda den. Knipövningar är viktigt, lyssna på din kropp, och inga tunga lyft. Även knipa när man nyser/hostar osv. Inga löprundor minst 6 mån efter en förlossning.

    Lycka till!

  • Äldre 18 Aug 21:53
    #19

    Jag både klipptes och sprack under förlossningen med min första. Stygnen blev sedan infekterade och jag var så gott som sängliggandes i två veckor. Kunde inte sitta som vanligt på två månader. Stygnen läkte ihop "för tajt" och när vi började ha sex igen, efter åtta månader kunde vi nästan inte få till det för det gjorde så otroligt ont. Under hela amningstiden var jag helt uttorkad och underlivet var som en öken.

  • Äldre 5 Jan 20:46
    #20

    Alltså jag ser exakt ut som innan mellan mina ben :). det ända är väl tiger ränderna på magen som syns lite men om bleknar me tiden :). sexet är bättre för mig har fått mer känsel och känner mig sexigare och mer kvinnlig sen jag födde barn ;)!

  • Anonym (Ingen fara)
    Äldre 6 Jan 15:05
    #21

    Vet inte om det syns någon skillnad därnere men jag tycker däremot att sexet blivit bättre! Har lättare för att komma nu än innan. Vi hade sex när avslaget slutat efter en månad, med kondom sved det, utan var det bra. Första gångerna kände jag mig slappare än innan, men inte längre (2,5 mån senare). Knipövningar! Jag hade en ganska lätt förlossning, sydde ett par stygn på ena blygdläppen. Har bristningar på brösten och brösten är större och längre än innan, men min m2b tycker nästan jag är sexigare än innan.. Jag har ju fött hans barn!

Svar på tråden Efter förlossningen, hur ser du ut?...