• malli716

    Färga underkjol, hur?

    Hej alla glada och kunniga där ute!
    Jag har lite funderingar angående att färga en underkjol. Jag skulle gärna vilja färga den rosa ungefär som bilden visar (den är lite för lila i min smak ). Men, vad ska jag satsa på för material i underkjolen (altså vilket material "suger" åt sig färg bäst) och hur ska jag färga den? Jag har nämligen ingen aning om hur man gör. Klänning har jag inte helt bestämt ännu men underkjolen får liksom bli en hint om vilken sorts klänning jag ska välja =)

    Det kan ju också vara så att det finns färgade junderkjolar att köpa men jag har letat på nätet och inte hittat någon.


  • Svar på tråden Färga underkjol, hur?
  • daniiel

    Det finns färgade underkjolar att köpa, men dom brukar vara rätt dyra. Underkjolar görs ju främst i polyester, som är hopplöst och nästintill omöjligt att färga, men du kan pröva. Jag färgade en brudklänning i polyester till Halloween förre året och använde svart färg, den blev en ljus silver-lila typ. Annars måste du köpa en underkjol som inte är gjort i polyester och även det brukar vara väldigt dyrt.


  • malli716

    Aha, okej. Med risk för att detta är en dum fråga, är tyll gjort av polyestertrådar men "vävt" så det blir tyll? JAg tänker på typ denna:
    http://www.landybridal.co/white-one-hoop-a-line-wedding-petticoat.html 
    Eller är det bara tyget som är "närmast kroppen/basen" som är polyester?

    Haha, sy en egen, ja det skulle vara något. Jag som bara kan sy raksöm och zickzack. Mönster har jag inte sytt efter sedan i skolan, å då typ en Kallikå-kanin. =)

  • daniiel

    Den är helt i polyester, ja. Det mesta är i polyester, så som satinet i brudklänningarna (även de som säljs i butik här i Sverige), taft, chiffong, tyll.. ja, allt. Allt det finns även i äkta silkesvarianter, men kostar betydligt mkt mer. Det är väl om du skulle lyckas hitta någon underkjol helt i bomull..


Svar på tråden Färga underkjol, hur?