• Boringbrick

Dekoration & Inrednings tips! :)

Har på senare tid blivit väldigt intresserad av inredning, men jag är dock inte lika fantasifull som jag önskar att jag vore. Så jag tänkte att detta kanske är ett bra ställe att söka tips då det verkar finnas många fantasifulla duktiga människor här inne! :)

Jag bor fortfarande hemma, så jag kan än så länge bara "go nuts" i mitt sovrum med (dumt)snedtak, så jag hoppas att ni skulle kunna ge mig lite tips på hur jag kan få det så fint som möjligt där inne. 

Allt från små fina dekorationer till smarta förvaringstips uppskattas verkligen!  

Hoppas vi kan göra något roligt av denna tråd & ge varandra tips och råd! :)  

• Svar på tråden Dekoration & Inrednings tips! :)
  • ThereseV

Vad är det för mått på rummet? Hur lång är väggen med snedtaket där sängen står nu och hur lång är väggen till vänster om dörren, där byrån står? Går det att ställa sängen i mitten av väggen med snedtaket? 

• pulmonate

Hej hej! Måste läsa egenom ordentligt vad du har skrivit imorgon när jag är lite mer pigg. Du kan ta en titt på min blogg om arkitektur och inredning (och bröllop under senaste året faktiskt). 
    Bilder på ditt rum hade varit bra för att få en idè om din stil, hur volymen, ljuset ser ut i ditt rum. Rent spontant hade jag flyttat sängen till samma sida som dörren, och haft skrivbordet vid fönstret där det är bättre ljus. Jag tycker det är jätte viktigt med ljus när jag ritar, läser eller skriver.  En mysig läshörna med fåtölj är skönt att skapa, men som det ser ut nu har du bara en fåtölj där utan att något mer händer? En golvlampa sidan om, ett litet bord, en rund matta som bara tillhör den. Skapa "rum i rum".
    Grönt är vanligtvis den färg man föreslår för att skapa mest lugn. Alternativt blått, lila. Annars kan man binda ihop färgmässigt med detaljer som: gardiner, kuddar, överkast, matta, så att man ser att det hänger ihop och att det finns en tanke bakom det hela.  Det behöver inte vara allt i en färg, men kanske i en viss stil, eller kombination av färger/mönster. Tänk på vilken stil eller känsla du vill skapa. 
    Archicad är ett lätt program som du kan leka med för att snabbt skapa 3D av rummet. Du kan ladda ner kända möbler som du kan lägga dit och sen göra render. Snabbare och mer komplett program än Autocad, tycker jag iaf. 

• Boringbrick

Tack för flera svar! :) Så roligt att folk engagerar sig! Faktiskt så bad jag min mormor som är duktig på inredning och detaljer att titta in i mitt rum idag. Fick flera små tips, dessutom så vände hon mattan och bara omorganiserade lite grejer och det blev en helt annan känsla. Fotöljen som står i rummet är egentligen en vit korgstol, så om någon vet hur man kan göra det ultimata med en sådan så? :) Fick tipset att sätta text på min rullgardin, någon som har gjort något sånt? 

MissTC: Jag tog dina råd och tog bort alla småsaker igår när jag hade lite tid över. Gjorde som du sa, och jag fick ställa undan en hel del grejer som kändes överflödiga. Blev jättemycket bättre, så tack för det tipset! :)  

Superbra idéer allihop, det med sängen är dock att den är en 120 säng och rummet är rätt litet, så det är jättesvårt att ställa den på andra ställen. Ställer man den utåt från snedtaksväggen så är jag rätt säker på att jag skulle slå i huvudet i taket varje morgon..  Så lågt är det;) Och framför fönstret i mitten så finns också ett element, vet inte om det är så bra att ha sängen för elementet. Hah, hopplöst rum :) 

Fina bilder du la in Polmonate, gillade speciellt den med bokhyllan över sängen, jag har dock för lågt i tak annars skulle jag verkligen vilja ha det lite så. .. :-/

Kommer hela tiden på nya saker jag vill fixa, det senaste är ovanpå byrån, som jag också använder som "sminkbord", har en fin spegel där, men resten är bara ett enda kaos. 

Ska försöka få upp bilder snart, och kanske lite mått också.  

Tack för tipsen! :) 

• Boringbrick

Bilderna är tagna i varje hörn av rummet, och den sista är tagen från dörren. 
  • MissTC

Åå vilket mysigt rum du har =) Och kul att tipset jag gav dig var till någon hjälp =)

Att inreda sitt rum lr hem tar ju aldrig slut.. Man kommer hela tiden på nya roliga idéer när man väl
    kommer igång.. Du får testa dig fram, o när du tröttnar så är det bara att börja flytta runt på saker igen
    för att få det att kännas lite nytt igen =)

• Boringbrick
    MissTC skrev 2012-10-28 20:09:16 följande:
    Åå vilket mysigt rum du har =) Och kul att tipset jag gav dig var till någon hjälp =)

Att inreda sitt rum lr hem tar ju aldrig slut.. Man kommer hela tiden på nya roliga idéer när man väl
    kommer igång.. Du får testa dig fram, o när du tröttnar så är det bara att börja flytta runt på saker igen
    för att få det att kännas lite nytt igen =)
    Tack! :) 

Hah, du har nog rätt, never ending.. :P Något förslag nu när du har en bild av hur det ser ut? Är i stort behov av förvaring, något tips på hur man kan ordna det snyggt? 
  • Boringbrick

Pulmonate: Har tittat på din blogg lite grann, vilka bra saker du skriver!  Måste också tillägga att du såg ut att ha ett väldigt vackert bröllop och såg väldigt fin ut själv också! :) 

• MissTC

Frågan är ju vad du behöver ha förvaringen till..

Är det små saker så kan söta lådor som du staplar på varandra vara snyggt..
    Ser att du har några men kanske lite större varianter?

Är det till lite större saker så kanske lådor under sängen kan vara något? På såsätt är det inte
    ivägen heller och du tar vara på det utrymme som du har och du kan dölja det snyggt med en sängkappa
    eller som du har nu ett överkasst. Fast det kanske du redan har? hehe

Vet inte om du vill byta ut några möbler lr så..
    Men när man ser hela rummet så känns inte byrån att passa in alls.
    Kanske måla den vit, eller kika efter en som kanske skulle passa bättre.
    Någon som är lite större om det går?
    Eller en lägre byrå så du kommer närmre väggen och sen ställa en lite större spegel på
    för att oxå ge känsla av större rum.

Du nämnde att du hade ett litet vindsutrymme, kan du använda det kanske?

Påsidan av fönstret, är det fönster där med? Om det är det så skulle jag låta dom synas..
    Det skulle ge isf en känsla av ett större rum =)

i korgstollen skulle jag nog ta bort alla kuddar och låta en mysig filt hänga där istället =)

• MissTC

om du ställer bokhyllan upp, skulle den då kunna stå där byrån står?

• Boringbrick
    MissTC skrev 2012-10-28 22:34:45 följande:
    Frågan är ju vad du behöver ha förvaringen till..

Är det små saker så kan söta lådor som du staplar på varandra vara snyggt..
    Ser att du har några men kanske lite större varianter?

Är det till lite större saker så kanske lådor under sängen kan vara något? På såsätt är det inte
    ivägen heller och du tar vara på det utrymme som du har och du kan dölja det snyggt med en sängkappa
    eller som du har nu ett överkasst. Fast det kanske du redan har? hehe

Vet inte om du vill byta ut några möbler lr så..
    Men när man ser hela rummet så känns inte byrån att passa in alls.
    Kanske måla den vit, eller kika efter en som kanske skulle passa bättre.
    Någon som är lite större om det går?
    Eller en lägre byrå så du kommer närmre väggen och sen ställa en lite större spegel på
    för att oxå ge känsla av större rum.

Du nämnde att du hade ett litet vindsutrymme, kan du använda det kanske?

Påsidan av fönstret, är det fönster där med? Om det är det så skulle jag låta dom synas..
    Det skulle ge isf en känsla av ett större rum =)

i korgstollen skulle jag nog ta bort alla kuddar och låta en mysig filt hänga där istället =)
    Förvaring till allt i princip, har miljoner grejer som ligger i rummet intill. :P 
    Ja, små söta lådor är ju väldigt smart, billigt & fint. 

Vindsutrymmet är fullt med grejer, vi är 6 pers i familjen, så det blir ju en del grejer med åren, så där får det inte plats något, annars bra idé.  Har lådor under sängen redan. Ja, möblerna går inte ihop särskilt bra, ska nog måla om några av sakerna, kanske byta ut så småningom. Precis, bredvid byrån har jag just nu ett tomrum så det vore nog en bra idé att ha en längre/lägre byrå. 

Precis, det är två "sneda" fönster på vardera sida av stora fönstret, brukar ta ner gardinerna där när det är fint väder, hah och då syns de ju och du har helt rätt. Det ser större ut då :)  

Ja, det var en bra idé, då kanske den skulle vara mysigare att sitta i också. Korgstolar kan ju vara rätt omysigt att sitta i och knarrar gärna :P

Skriver säkert helt flummig, skyller på en lång dag. ;)

Hoppas alla haft en trevlig helg! :)  
  • Boringbrick

Har nu hittat tre olika texter som jag har satt i ramarna istället för blommorna - blev jättenöjd, det blir mer mig! :) 

Om någon är intresserad så är de tre texterna:

"And so the lion fell in love with the lamb" - heh, yes! jag är Twilight fan. ;)
    "Music is the reason why I know time still exists.." - från en vacker låt.
    "Every word you say I think I should write down, don´t want to forget, come daylight.. "- Också en låt, kändes som mig då jag som sagt älskar att skriva. :P 

• MissTC

Du får gärna visa bilder på hur det blev med ramarna om du vill =)

• Boringbrick
    MissTC skrev 2012-10-29 23:51:53 följande:
    Du får gärna visa bilder på hur det blev med ramarna om du vill =)
    Kanske kan få in några bilder senare :)  Kom å tänka på en sak.. :P Jag fick en liten stenfigur av mitt ex när han hade varit utomlands, denna har jag nu på en hylla i rummet.. :P Vad tycker ni att gränsen går med saker man fått av gamla pojkvänner/flickvänner? ;P
  • Chicita

Har inget foto på rummet, men jag har ritat en förklaring till hur vi gjort.
    Den första är en väldigt enkel profil på rummet. Det svarta visar snedtaket och golvet, det blåa strecket visar ungefär linjen för vår falska vägg.
    Jag ser nu att det blev lite fel, snedtaket går längre ner, det ska vara mindre än halva höjden på den falska väggen.

Sen kommer bilden framifrån.
    Vi byggde i princip en vägg som sängen står emot, övre delen av väggen består av en lucka, så då har vi gott om förvaring bakom. Luckan är alltså vår sänggavel.
    På båda sidorna om sängen satte vi IKEAs överskåp, men med lådor. Så dom är inte så djupa (ca 30 cm) men vi ville inte flytta ut väggen mer heller. Ovanför byråerna byggde vi hyllor så man kan ha någon bok eller väckarklockan mm
    Det här gör att vi utnyttjar ytan väldigt mycket och ändå slipper slå huvudet i snedtaket när vi ska sätta oss upp på morgonen Flört
    Vet att det inte är en perfekt lösning för alla, men det kanske kan ge lite idéer i alla fall

• Boringbrick
    Chicita skrev 2012-10-30 14:38:22 följande:
    Har inget foto på rummet, men jag har ritat en förklaring till hur vi gjort.
    Den första är en väldigt enkel profil på rummet. Det svarta visar snedtaket och golvet, det blåa strecket visar ungefär linjen för vår falska vägg.
    Jag ser nu att det blev lite fel, snedtaket går längre ner, det ska vara mindre än halva höjden på den falska väggen.

Sen kommer bilden framifrån.
    Vi byggde i princip en vägg som sängen står emot, övre delen av väggen består av en lucka, så då har vi gott om förvaring bakom. Luckan är alltså vår sänggavel.
    På båda sidorna om sängen satte vi IKEAs överskåp, men med lådor. Så dom är inte så djupa (ca 30 cm) men vi ville inte flytta ut väggen mer heller. Ovanför byråerna byggde vi hyllor så man kan ha någon bok eller väckarklockan mm
    Det här gör att vi utnyttjar ytan väldigt mycket och ändå slipper slå huvudet i snedtaket när vi ska sätta oss upp på morgonen Flört
    Vet att det inte är en perfekt lösning för alla, men det kanske kan ge lite idéer i alla fall

Tack Chicita! Det var verkligen en jättebra lösning! Du gav mig verkligen något att fundera över. :) 
  • Chicita
    Boringbrick skrev 2012-10-30 15:14:23 följande:
    Tack Chicita! Det var verkligen en jättebra lösning! Du gav mig verkligen något att fundera över. :) 
    Vi har bara snedtak på ena sidan och garderober på andra, men det där med möblering bli så svårt när man har snedtak som går ner till 60 cm över golvet liksom (ja du vet ju hur det är Flört även om ditt kanske slutar högre upp)
    Den där sista dryga halvmetern av golv brukar bli helt outnyttjad ju. Så därför bestämde vi oss för att göra såhär. Och vi har inte ångrat oss en sekund Glad 
  • Boringbrick
    Chicita skrev 2012-10-30 15:53:18 följande:
    Vi har bara snedtak på ena sidan och garderober på andra, men det där med möblering bli så svårt när man har snedtak som går ner till 60 cm över golvet liksom (ja du vet ju hur det är Flört även om ditt kanske slutar högre upp)
    Den där sista dryga halvmetern av golv brukar bli helt outnyttjad ju. Så därför bestämde vi oss för att göra såhär. Och vi har inte ångrat oss en sekund Glad 
    Verkligen! Det ställer ju till med problem :P Mitt går drygt 90 cm över golvet, men taket har rätt ordentlig lutning då högsta punkten i taket är 200 cm över golvet. Låter verkligen superbra, då får man ju förvaring och huvudgavel i samma, vilket för mig skulle vara guldvärt. Verkligen tack för tipset Chicita! :) 
  • Chicita
    Boringbrick skrev 2012-10-30 16:23:42 följande:
    Verkligen! Det ställer ju till med problem :P Mitt går drygt 90 cm över golvet, men taket har rätt ordentlig lutning då högsta punkten i taket är 200 cm över golvet. Låter verkligen superbra, då får man ju förvaring och huvudgavel i samma, vilket för mig skulle vara guldvärt. Verkligen tack för tipset Chicita! :) 
    Kul att du fick lite idéer av det Glad
  • söt nöt

Jag hade snurrat på sängen så du har huvudgaveln mot den "lilla" väggen. Som en början iaf. Sedan får man prova sig fram. 

• Boringbrick
    söt nöt skrev 2012-10-30 17:35:43 följande:
    Jag hade snurrat på sängen så du har huvudgaveln mot den "lilla" väggen. Som en början iaf. Sedan får man prova sig fram. 
    Ja, absolut något som skulle göra skillnad, dock så är taket så lågt så att jag skulle slå huvudet i det varje morgon. :P 
Svar på tråden Dekoration & Inrednings tips! :)