• Äldre 23 Oct 21:32
    5879 visningar
    23 svar
    23
    5879

    Vilket hade ni tagit?

    Jag och sambon ska gifta oss men vi vill inte ha något av våra efternamn Johansson & Magnusson Så vi har kollat lite i släkten och fått fram antingen Lord eller Edberg som vi kan ta Men vi kan inte bestämma oss. Vilket skulle du ta?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket hade ni tagit?
  • Äldre 24 Oct 13:58
    #11

    Ja, Edberg lät bäst i mina öron, Lord är ju grannens fd hund ;)

  • Äldre 24 Oct 14:02
    #12
    Juni 2012 skrev 2012-10-24 13:58:19 följande:
    Ja, Edberg lät bäst i mina öron, Lord är ju grannens fd hund ;)
    Haha vad "kul".. en av min mormors hundar hette också Lord :) Därför accossierar jag det namnet direkt med en hund.
  • Äldre 24 Oct 20:06
    #13
    daniiel skrev 2012-10-24 14:02:07 följande:
    Haha vad "kul".. en av min mormors hundar hette också Lord :) Därför accossierar jag det namnet direkt med en hund.
    Hmm och jag associerar det med den ökända Traci Lords Oskyldig
    Hade ett ex som var ett stort fan av henne...
  • Äldre 24 Oct 21:10
    #14

    Som liten hade jag en granne som hette Lord i efternamn. Det uttalades inte som det engelska Lord utan med Lorrd. Med o istället för å.


     


    Fast jag röstar ändå på Edberg.

  • Äldre 24 Oct 22:38
    #15

    Frida Edberg
    Johan Edberg
    Elliot Edberg (sonen)

    Frida Lord
    Johan Lord
    Elliot Lord

    hmmmm det är svårt detta...
    Kommer ta tid att bestämma sig haha
    Allt låter konstigt bara för att man är van vid sitt nuvarande efternamn :) 

  • Äldre 24 Oct 22:42
    #16

    Hehe kan tänka mig att det känns ovant. Jag måste återigen säga att jag tycker Edberg är väldigt fint och passar bra ihop med era namn :)

    Själva hade vi Andersson eller Johansson och kikade efter namn i släkten och hittade då typ Svensson, Lindgren och Holmström. Vi hittade visserligen Rosengren, men alldeles för sent, så det blev Andersson i slutändan. Jag önskar att vi hade haft något så fint som Edberg :)


  • Äldre 25 Oct 07:52
    #17

    TS, hur lång tid har ni på er innan valet måste vara gjort?

    Jag har gjort så att jag då och då, sedan vi förlovade oss, har sagt mitt förnamn och det som ska bli mitt efternamn högt för mig själv. Visst känns det aningens löjligt att stå där och prata med sig själv men det har hjälpt. Namnen tillsammans känns mer naturliga nu, än i början. Skulle nåt liknande funka för dig med? Ena dagen ena namnet och nästa dag det andra namnet, i kanske en vecka eller två? Och sen känna efter?

  • Äldre 25 Oct 18:16
    #18

    Bestäm er i tid bara, vårt namnbyte tog 8 månader :)

  • Äldre 25 Oct 18:21
    #19
    Ayla skrev 2012-10-25 07:52:58 följande:
    TS, hur lång tid har ni på er innan valet måste vara gjort?

    Jag har gjort så att jag då och då, sedan vi förlovade oss, har sagt mitt förnamn och det som ska bli mitt efternamn högt för mig själv. Visst känns det aningens löjligt att stå där och prata med sig själv men det har hjälpt. Namnen tillsammans känns mer naturliga nu, än i början. Skulle nåt liknande funka för dig med? Ena dagen ena namnet och nästa dag det andra namnet, i kanske en vecka eller två? Och sen känna efter?
    Vi har fram till Juni nästa år så det är ett tag ;) 
     
  • Äldre 25 Oct 18:22
    #20
    Juni 2012 skrev 2012-10-25 18:16:28 följande:
    Bestäm er i tid bara, vårt namnbyte tog 8 månader :)
    Ja men det är det man vet... det bästa är väl att den ena byter först till släktnamnet och sedan när man gift sig så byter även den andra?
     
  • Sofiii­z
    Äldre 25 Oct 20:20
    #21
    Smulanj skrev 2012-10-25 18:22:36 följande:
    Ja men det är det man vet... det bästa är väl att den ena byter först till släktnamnet och sedan när man gift sig så byter även den andra?
    Ja då blir ena partnens namnbyte gratis via giftemålet. Finns många trådar om detta här på BT.
  • Äldre 26 Oct 07:30
    #22
    Smulanj skrev 2012-10-25 18:21:38 följande:
    Vi har fram till Juni nästa år så det är ett tag ;) 
    Vad skönt att det inte måste vara bestämt om en månad. Då har ni fortfarande tid på er att känna efter.
  • Lyckli­gaBrud­en
    Äldre 26 Oct 19:25
    #23

    Lord Nelson var det första som dök upp i mitt huvud så jag röstar på Edberg =)

Svar på tråden Vilket hade ni tagit?