• Sessan6

Ska jag bjuda eller inte?

Jag står inför ett jobbigt val!

Vet inte om jag ska bjuda min Farmor & Faster och Farfar och han tjej, och min farbror?

Min farmor och faster har jag inte träffas sedan 2003 på min student. Jag skickar julkort till dem men får ej något tillbaka.

Min Farfar och hans tjej har jag inte sett sen min farfar fyllde 70 alltså 7 år sedan. Men vi skickar julkort till varandra.

Min farbror har jag bara kontakt via facebook, har är yngre än mig född 1987. Innan han flyttade så hade vi bättre kontakt.

Så nu vet jag inte hur jag ska göra? Känner att jag står inte dem lika nära som jag gjorde med min mormor och morfar när de levde.

Men har en sådan konstig känsla bjuder jag inte dem kommer de ju att bli sura på mig eller+?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-23 00:00
    Ser att det är många som har läst mitt inlägg. Hade känst lite uppmuntrande om man kunde få några fina råd också om hur man skulle göra!

Om du var i min sits?
  • Svar på tråden Ska jag bjuda eller inte?
  • ewamarie

Har inte läst allas svar.

Jag hade INTE bjudit. När vi gifte oss så gjorde vi valet att enbart bjuda dom vi umgås med samt de i familjen som står oss nära. Syskon med familjer samt föräldrar med respektive.
    Vi hade en hel bröllopshelg där vi bjöd alla till annan ort, betalade stugor, vattenland och diverse andra saker så för oss skulle det bli gale dyrt att bjuda in släktingar som vi inte har kontakt med. Vi var ändå 70 personer.

För vissa kan det säkert uppfattas som ett ställningstagande MOT dessa släktingar men det hade inget med saken att göra. Vi tyckte bara att det skulle bli märkligt om vi skulle bjuda folk som vi aldrig träffar och som vi egentligen inte känner. Vi ville ha ett fantastiskt bröllop och en rolig fest och inte behöva oroa oss för att de vi bjudit inte skulle "passa in".

• Sofiiiz

Jag har inte bjudit min Farfar, min faster och en av mina morbröder. Just av den anledningen att jag inte har nån direkt kontakt med nån av dem.
    Jag vill ju att de som jag har en relation med idag ska vara med på mitt bröllop, att man har blodsband betyder ju inte per automatik att man ska ha en relation?

• Chicita

Jag säger som daniiel (konstigt va? Tungan ute)

Om ni vill ha dom där så bjud dom.
    Om dom inte vill komma så vet ni ju att ni inte behöver jobba på att hålla kontakten med dom i fortsättningen heller. Och då är ju det beslutet deras och inte ert.

Och även om vissa släktingar inte gillar varandra så kan ni med hjälp av bordsplaceringen separera dom såpass att dom kan undvika varandra helt om dom vill Glad 

• frida o björn

Är nog svårt för någon annan att svara på frågan än du själv, gå på vad du känner. Jag vet att det inte alltid är lika lätt som det låter dock...

Håller inte med om att man visar att man inte vill ha med sina släktingar att göra om man inte bjuder dem. Min svåger kunde omöjligen bjuda alla sina kusiner eftersom de är jättemånga, så han valde de han umgås med. Det betyder inte att han inte vill ha kontakt med de andra.
    Vad gäller mitt bröllop så tänker vi just nu bjuda in hela släkterna, men ett tag funderade jag på att bjuda bara några av mina kusiner, då vi inte kan bjuda hur många som helst pga begränsat antal platser samt ekonomin. Det är aldrig självklart att få bli bjuden på ett bröllop, så resonerar jag. Men om ALLA andra i släkten blir bjuden utan jag skulle jag bli ledsen, men inte om vi är flera som inte blir bjudna.  

• Chicita
    frida o björn skrev 2012-10-23 11:59:41 följande:

Men här tycker jag att du är inne på något helt annat.
    TS har ju uppenbarligen försökt hålla kontakten med dessa släktingar även om det tydligen inte alltid går så bra.
    Så eftersom hon försöker hålla kontakten, så skulle det nog tas som ett "nu är jag trött på er och vill inte ha mer med er att göra" om hon då låter bli att bjuda in till en så här pass stor dag.

Däremot om det var släktingar som hon inte pratade med och inte ens försökte ha en relation med så är det ju en annan sak. 

Och jag tycker att det är skillnad på kusiner som man inte har kontakt med, och Farmor och Farfar. Oavsett om man har kontakt med dom eller inte...
  • frida o björn

Tänkte mer på det daniiel skrev, om man inte blir bjuden medan andra i släkten blir det. Det var det jag gav min åsikt om, men jag kanske var otydlig, får väl citera nästa gång.

Håller med om att kusiner inte är samma sak som farmor o farfar, men återigen - det var släkten i stort jag resonerade om, inte specifikt farmor o farfar.

• Sara 120707
    frida o björn skrev 2012-10-23 11:59:41 följande:
    Är nog svårt för någon annan att svara på frågan än du själv, gå på vad du känner. Jag vet att det inte alltid är lika lätt som det låter dock...

Håller inte med om att man visar att man inte vill ha med sina släktingar att göra om man inte bjuder dem. Min svåger kunde omöjligen bjuda alla sina kusiner eftersom de är jättemånga, så han valde de han umgås med. Det betyder inte att han inte vill ha kontakt med de andra.
    Vad gäller mitt bröllop så tänker vi just nu bjuda in hela släkterna, men ett tag funderade jag på att bjuda bara några av mina kusiner, då vi inte kan bjuda hur många som helst pga begränsat antal platser samt ekonomin. Det är aldrig självklart att få bli bjuden på ett bröllop, så resonerar jag. Men om ALLA andra i släkten blir bjuden utan jag skulle jag bli ledsen, men inte om vi är flera som inte blir bjudna.

Det här är ju inte heller svart-vitt, dels beror det på hur stor ens släkt är men även på hur många som blir bjudna.

Om 2 av 14 kusiner blir bjudna så skulle jag inte se det som en stor grej att inte bli bjuden men om det istället var 12 av 14 så skulle jag nog tolka det som att de inte direkt vill ha mig att göra.

Sen är jag generellt för att har man begränsad plats få drar man så tydliga gränser man kan, tex inte bjuda några kusiner alls men alla morbrödrar och fastrar etc. eller ännu färre bara bjuda mor och farföräldrar.

Det skulle aldrig falla mig in att bjuda hälften av mina kusiner för att jag tycker att de är trevligare, det kan ju vara annorlunda om man har en eller ett par man umgås med ofta men för mig så är släkten viktig även om man inte träffas så ofta.

• Chicita
    frida o björn skrev 2012-10-23 12:43:35 följande:

Tänkte mer på det daniiel skrev, om man inte blir bjuden medan andra i släkten blir det. Det var det jag gav min åsikt om, men jag kanske var otydlig, får väl citera nästa gång.

Håller med om att kusiner inte är samma sak som farmor o farfar, men återigen - det var släkten i stort jag resonerade om, inte specifikt farmor o farfar.

Ok, jag gick efter vad TS skrev eftersom det var hon som bad om råd Flört
  • Sara 120707

TS:

Jag hade bjudit, kan de inte vara vuxna mäniskor en hel dag så får dina föräldrar slänga ut dem. Vi hade också en del släktfejder på vårt bröllop men de fick minsann vila den dagen.

Jag tycker oxå som daniiel att om ni bjuder så har ni sträckt ut handen och sen är det upp till dem. OM ni inte bjuder så är det möjligt att ni tappar all kontakt, något jag upplever att du inte vill.

• daniiel
    frida o björn skrev 2012-10-23 12:43:35 följande:

Fast då tänkte jag ju lite som du skrev i ditt inlägg, att om resterande släkt bjuds in, men inte jag.. ja, då skulle jag tolka det som att brudparet i fråga inte vill ha mer med mig att göra. Det jag skrev, skrev jag ju som om jag vore då just farmor eller farfar, eftersom det här främst handlade om dom två samt en faster och farbror. Alltså, om jag var en av dom och inte blev bjuden, så hade jag nog tolkat det så. Inte all släkt överallt i allmänhet i alla situationer, även jag i såna fall också tycker att man ska vara medveten om att en utebliven bröllopsinbjudan inom släkten mkt väl kan tolkas på det sättet, även om det inte är tanken från brudparets sida.
  • Vichy
    Sessan6 skrev 2012-10-23 00:39:08 följande:

Ja då är det de som har valt att inte komma, så behöver inte jag få dåligt sammvete!

Eller hur?

Du behöver inte få dåigt samvete om de inte kommer!
    Det är som sagt deras val då...

Jag vet inte vad jag hade gjort. vi hade rätt mycket drama i familjen fram tills för ett par år sen.
    Jag pratade med mamma om det nu att jag hade varit orolig förr om folk skulle vara sura och förstöra min stora dag om jag gifte mig då. Men mamma sa att är man en vuxen människa så skärper man till sig när man ska fira någons bröllop! Känner man att man inte kan/vill skärpa sig så borde man vara så pas fundad att man bestämmer sig då för att inte komma istället! 
  • Sessan6

Jag har bestämt mig för att bjuda dem, sen får jag se vad som händer.

Om de väljer att komma eller inte.

JAg har ialla fall tagit steget att bjuda dem.

Tacl så mycket för era goda råd

• Annamolly

(Har inte last alla svar). Jag tycker det beror lite pa hur stort brollopet ar! Jag har bjudit slaktingar jag inte sett pa aratal, delvis for min mammas skull (hon har haft sa manga dodsfall pa sin sida slakten att hon garna knyter starkare band med de som finns) och delvis for att min blivande man har manga fler slaktingar an jag, sa det blir lite jamnare i fordelningen. Om vi hade haft ett litet intimt brollop med bara de narmaste sa skulle jag inte ha bjudit dom, men nu har vi ett halvstort brollop pa kanske 80-100 gaster och da finns det plats for de man inte har mycket kontakt med vanligtvis. Sedan hoppas jag pa mera kontakt i framtiden. Inbjudan kan ju starka de gamla banden.

2013.06.22 Samos, Grekland
  • Grodprinsens brud

Jag hade bjudit dem, sedan är det ju upp till dem att tacka ja vilket ju inte är säkert om ni nu inte har en så nära relation..

Till vårt bröllop bjuder vi dfrygt 60 personer men många bor långt bort eller så umgås vi mycket sällan så jag vet inte hur många som kommer tacka ja.  Om alla kommer är ju det roligt men jag tänker inte bli ledsen om de väljer att inte komma heller.

• Sessan6

Ja vi har bjudit dem, nu så nu får man ju bara vänta och se hur många som kommer att komma.

Svar på tråden Ska jag bjuda eller inte?