• FruNovember

    Tips på liten present till 9-årig tärna?

    Det enda jag kommer på är ett smycke,
    men!
    Hur pass "mogna" är nioåringarna idag?
    Någon som vill länka något som ni tror skulle kunna falla tjejen i smaken? :P
    Hon älskar hästar och ridning, men jag har fått för mig att det är
    helt fel med tex. ett halssmycke med en häst på i den åldern, har jag rätt?

    Mycket tacksam för hjälp! ;)

  • Svar på tråden Tips på liten present till 9-årig tärna?
  • Chicita

    Kanske...
    Det beror nog mycket på hur hon är som person. Glad 

    Jag hade nog gillat ett med en häst eller hästsko på när jag var i den åldern. Det kändes gulligt, men kanske lite äldre. Vet inte om hon riktigt förstår symboliken i det i den åldern. Men jag tror att det viktigaste är att hon får något. Och ett halsband är ju mer "vuxet" och i den åldern vill man ju inte längre vara "barn" för man är ju sååå stor då Flört 

  • TheD

    Hm... Tror nog på en häst eller något. Som hon ser vad det är :) Men hon kanske är en lillvuxen typ ;)

  • knackamackadam

    När jag var brudnäbb fick jag ett silverhjärta med mitt namn ingraverat, som satt på en silverkedja (halsband). Fint och gick att använda i många år.

  • Fröken fantastisk

    Nä, tycker att ett hästsmycke är väldigt tillfälligt, det kan hon ju bara använda nu, är nog inte så roligt att använda när man är 17 eller 35. Tycker att det du länkade är jättefint.  

  • daniiel

    Hur många har kvar mkt av sånt dom fick som 9-åring? Halsband går sönder, tappas bort osv. Jag tycker nog det är viktigare att det är något hon gillar och uppskattar nu, än något hon kan spara och tycka om 20år från nu. Klart att det kan vara ett plus om det är något som kan uppskattas även senare, men jag tycker inte fokus ska ligga på det.

    Gällande smycken, så tycker jag förslaget om ett namnhalsband har varit det bästa. Det är ju faktiskt något som hon kan tycka är roligt nu, men även något som kan vara kul att ha kvar senare i livet om man skulle vilja. Det finns ju många som gör såna namnhalsband med berlocker och pärlor.

    Jag ska köpa två i julklapp till min syster och makens syster. Det ska dock stå "moster" och "faster" på dom. Dom halsbanden ser ut dom på bilden nedan, men med ett hjärta istället för en not och en silverfärgad pärla istället för en rosa och kostar 140kr.



  • daniiel

    Men sedan tror jag också att bara grejen att något, vad som helst egentligen, är tillräcklig :) Så jag tycker inte du ska fundera alltför mkt över det här, utan hittar du något som du känner att du vill ge, så gör det :)


  • TheD

    Jag har kvar mina smycken som jag fick som liten ;) Och några trasiga smycken hade jag definitivt inte. Men alla barn är olika. Vissa sköter sig och andra inte ;)


    Men jag tycker absolut att det ska vara något som hon gillar nu och det kommer hålla i sig i några år och ev för hela livet.


    daniiel skrev 2012-10-22 15:46:22 följande:
    Hur många har kvar mkt av sånt dom fick som 9-åring? Halsband går sönder, tappas bort osv. Jag tycker nog det är viktigare att det är något hon gillar och uppskattar nu, än något hon kan spara och tycka om 20år från nu. Klart att det kan vara ett plus om det är något som kan uppskattas även senare, men jag tycker inte fokus ska ligga på det.
  • Chicita

    Hehe jag har också kvar alla smycken jag fick när jag var liten. 
    Så det där är nog väldigt olika från person till person. Så jag tycker nog att det bästa man kan göra är att fråga hennes föräldrar hurdan hon är som person och vad hon skulle gilla.


    Fröken fantastisk skrev 2012-10-22 15:36:30 följande:
    Nä, tycker att ett hästsmycke är väldigt tillfälligt, det kan hon ju bara använda nu, är nog inte så roligt att använda när man är 17 eller 35. 
     Som sagt, bilden jag la upp tidigare i tråden var ett smycke jag fick av min arbetsgivare. Tror det var när jag fyllde 30 och jag gillade det då och jag gillar det fortfarande nästan 10 år senare Flört
  • daniiel

    Jag menar mer att om man väljer mellan ett smycke som hon kan uppskatta nu, men kanske inte om 20år, eller ett smycke hon kanske inte blir riktigt lika glad över nu, men kanske skulle tycka att ha kvar om 20år.. ja, då hade jag valt det hon skulle gilla mer nu, idag.

    Men jag tror fortfarande att bara saken att få en present är det hon kommer uppskatta allra mest, så jag tror inte det spelar jättestor roll vad som sedan ligger i paketet. Inte tillräckligt stor roll för att göra en väldigt stor grej av det åtminstone.


  • Chicita

    Ja där håller jag med dig daniiel
    Själv skulle jag ju gett något tidlöst som hon gilar nu, men som kan "hålla" till längre fram.

    Vi gav inte våra näbbar något alls. Eller jo dom fick ju fina medeltidskläder (som dom kan leka maskerad med ett tag nu om dom vill). Killen fick ett latexsvärd i sin storlek, och tjejerna fick prinsess-tiaror och en fin vit korg (med lite godis i Flört ) Killen fick dela korg (eller tja innehållet) med sin syster som ju alltså hade dubbelt så mycket godis i sin korg som den andra tjejen.

  • daniiel

    Våran näbb var ju vår dotter, så hon fick ju nya skor, klänning, diadem och sånt :P Men något mer utöver det fick hon inte. Jag tror inte vi hade gett något mer än kanske en godispåse om det hade varit någon annans barn heller faktiskt.

    Till TS, det är väldigt snällt av er att vilja ge henne något och jag tror som sagt att det kommer bli bra, oavsett vad ni ger :)


Svar på tråden Tips på liten present till 9-årig tärna?