Aniara4 skrev 2012-10-22 12:09:28 följande:
Och råkar man nu vara en sån vansinnigt klok och erfaren 40-åring (som jag, naturligtvis) är man självklart klok nog att inte bemöta den som man tycker är ung och naiv med "det där fattar inte du för du är så ung" eftersom man förstår att den andre, om den är så ung och dum som man tror, kommer att bli förorättad och gå i försvarsställning och diskussionen kommer att bli helt låst och meningslös. Istället får man väl anstränga sig mer och förklara bättre, på ett respektfullt sätt som man tror att den andre kan ta till sig även i sin bristande livsvishet.
Boringbrick skrev 2012-10-22 18:02:13 följande:
Aniara4 skrev 2012-10-22 12:09:28 följande:
Och råkar man nu vara en sån vansinnigt klok och erfaren 40-åring (som jag, naturligtvis) är man självklart klok nog att inte bemöta den som man tycker är ung och naiv med "det där fattar inte du för du är så ung" eftersom man förstår att den andre, om den är så ung och dum som man tror, kommer att bli förorättad och gå i försvarsställning och diskussionen kommer att bli helt låst och meningslös. Istället får man väl anstränga sig mer och förklara bättre, på ett respektfullt sätt som man tror att den andre kan ta till sig även i sin bristande livsvishet.
Som med allt annat så handlar det om person till person och inte ålder. Och ämnet det handlar om också, vissa saker kan ju en person mer om och en annan sak kan den andra med om. Tycker att man ska ge och ta oavsett ålder, alla kan oftast lära sig något även om man är 20, 30,40 eller 70 ;) Det handlar ju om respekt för varandra i slutändan.
Ja precis, det är så jag menar, och det har ju egentligen inte bara med ålder att göra utan med hur man diskuterar. Det är öht aldrig ett bra argument att dra in personliga egenskaper hos motparten i en diskussion för att bevisa att man har rätt."Du tycker si och jag tycker så, men eftersom du är en sämre människa har jag rätt" håller liksom inte.
Och om det nu skulle vara så att man upplever (sant eller inte!) att den man diskuterar med av någon anledning tänker sämre än en själv, för att den är yngre, har snävare referensramar, eller rentav inte är så smart, så vinner man ingenting genom att påpeka det. Det är inget argument i sakfrågan, och det leder bara till att den andre blir arg och känner sig trampad på, vilket sällan skärper argumentationsförmågan. Jag är en stor anhängare av att diskutera sakfrågan och inte deltagarna i diskussionen!
Men naturligtvis blir det extra ironiskt om man anklagar någon annan för att vara "omogen" på ett sätt som får en själv att framså som allt annat än gammal och vis. Typ: "Jag är faktiskt DUBBELT så gammal som du, ha ha, pilutta dig!". Show, don't tell, brukade en skrivarlärare jag hade säga. Alltså,
säg inte att du är klokast i diskussionen,
visa det genom att skriva kloka inlägg istället.