• LyckligaBruden

Hjälp! Är OSA-datumet för tidigt nu!?

Hej!

Pga strul så har vi inte kunnat skicka ut inbjudningarna än men kommer kunna göra det senast måndag.

OSA-datumet är satt till den 1 december, blir det för kort varsel?

De flesta vet redan men en del gör ju inte det. Vi gifter oss den 9 februari. Kanske OSA-datumet är för tidigt satt?

Vi tänkte mest på att det är jul och så innan och det kanske lätt glöms bort samt att vi kommer ju ha mycket att göra innan plus julen så vi tänkte att det är bra att veta i tid. Självklart man ju folk få förhinder men det är väl om nån blir sjuk.

• Svar på tråden Hjälp! Är OSA-datumet för tidigt nu!?
  • daniiel
    yavanna81 skrev 2012-10-18 15:06:16 följande:

Om ni skickar inbjudningarna på måndag så blir det ju över 6 veckor mellan det att folk får inbjudningen och att de ska svara på den. Det tycker jag är jättemycket tid för att svara på en inbjudan, de flesta behöver faktiskt egentligen inte mer än en kvart ;). Vi hade nog ungefär samma. Så oroa dig inte.

Jag håller med om att tiden från det att man får inbjudan till OSA är helt okej med tid :) Oftast behöver man inte mer än ca en månad på sig för att veta om man kan eller inte. Jag tror det är svårare om OSA är för långt från själva datumet för tillställningen, inte från då man fick inbjudan. Vi skulle ha lättare att svara på en inbjudan där jag bara hade 2 veckor på mig att svara, men OSA var bara 2-4 veckor från tillställningen, än en inbjudan där jag har 2 månader på mig att svara, men att OSA också är 2-3 månader från tillställningen. Där är det ju dock olika för alla. Det beror ju på hur ens liv ser ut, vad man jobbar med osv. Det är nog i princip omöjligt att göra det bra för alla :P Jag tror dock att många behöver betydligt mer än en kvart på sig ;) Men jag förstår vad du menar..
  • FrökenMäkelä

Tycker två månader innan är rimligt att ha som senaste OSA.
    Som du själv skriver så är det många som bokar upp sig veckor i förväg med diverse aktiviteter och händelser. Visst man kan boka om och prioritera men det ger ju mer jobb för gästen.

Vi kommer ha OSA två månader innan. Dels för vi ska kunna boka övernattning till de utländska gästerna och vi ska dessutom hinna ner till Tyskland och handla drickan. Vi gifter oss i september.

• maxmamma

jag skickade ut inbjudningarna för ca 1½ vecka sedan och har satt OSA-datumet till 1 december 2012 för vi gifter oss 12/1-2013 så jag tyckte det kunde va bra att den tiden på sig att bestämma sig om man vill/kan komma.

Så TS det är nog inte nån större katastrof med din inbjudan o OSA datumet.

• zoooda
    maxmamma skrev 2012-10-18 16:09:30 följande:

jag skickade ut inbjudningarna för ca 1½ vecka sedan och har satt OSA-datumet till 1 december 2012 för vi gifter oss 12/1-2013 så jag tyckte det kunde va bra att den tiden på sig att bestämma sig om man vill/kan komma.

Så TS det är nog inte nån större katastrof med din inbjudan o OSA datumet.

haha jag läste 1/12-2013 o tänkte kärejisses i vilken god tid.. ett år!! ;)
  • frida o björn

Tror de flesta bröllop jag varit på har haft O.S.A. två månader innan. VI kommer sätta sista svarsdatum ca 2 månader innan. Det har att göra med att jag är lättstressad och vill därför ha gott om tid med planeringen som blir efter, som bordsplacering, placeringskort m.m. Sen har vi förbokat ett vandrarhem som inte kan hålla platserna för oss senare än det datumet, så det känns bra att göra så.

Tänker att det är viktigare att inbjudningarna kommer ut i tid, än vilket datum O.S.A. är?

• anne på grönkulla

Lite lång tid är det, men nu tycks det ju ändå bli så och att TS har beredskap för att ta emot senare svar också. 6 veckor kan jag tycka är rimligt - ofta behöver man inte veta tidigare än så. Men är det saker som bokningar som måste göras, eller så som är med och avgör får det ju tas med i beräkningen. Saker man själv disponerar tiden för är svårare att beräkna för, men t ex bordsplacering kan man oftast inte göra förrän i sista minuten ändå (trots OSA är det svårt att förebygga avhopp pga sjukdom eller så, självklart kan man ha en grov ide om hur man vill göra men sen är risken stor att man ändå får göra om så sent som samma dag iallafall).

• CoolJen

Jag tycker inte att det blir för kort varsel, bättre att gästen har typ en månad på sig än 3 måmnader. Det är ju lätt att glömma bort annars.

Vi kommer att skicka ut och vilja ha svar långt mer innan än vad ni andra verkar tycka vara ok.

• maxmamma
    zoooda skrev 2012-10-18 16:27:06 följande:
    haha jag läste 1/12-2013 o tänkte kärejisses i vilken god tid.. ett år!! ;)

Tungan ute hehe ja här gäller det att vara snabb ut
  • MatildaMattias

Nej, det är väl klart att man vill veta i god tid. Vi gifter oss 8 december, skickade ut inbjudningarna i juli och satte osa senast 8 september. Jag hade stressat ihjäl mig om jag inte hade vetat i god tid. 
    Är man av den lugnare naturen kanske man kan vänta, men varför egentligen?

Man kan ju knappt börja planera innan man vet exakt hur många som kommer, anser jag.  

• daniiel
    MatildaMattias skrev 2012-10-18 23:27:07 följande:
    Man kan ju knappt börja planera innan man vet exakt hur många som kommer, anser jag.  
    Det är precis det här jag är väldigt nyfiken på, varför man inte kan planera innan man vet hur många som kommer? Vill man ha olika ljushållare beroende på om det är 30 gäster eller 60 gäster. Andra dukar? Annat innehåll i festprogrammet? Andra solosånger under vigseln? Jag menar absolut inget negativt och jag säger definitivt inte att det är fel, utan jag är uppriktigt nyfiken på varför man tänker så och kring vad i planerna. Vad det är som försvåras av att inte veta exakt antal gäster?

Och som sagt tidigare, att vissa saker som tex att boka hotell/vandrarhem och liknande åt gästerna och sådana saker.. ja, då är det ju klart att man behöver veta hur många som kommer och hur många som behöver boende och då kan det vara bra att vara ute i god tid.
  • zoooda

vi ville veta i god id (skickade ut inbjudningar i början av september.. osa till början av okt, gifer oss 1a dec) är en hel del ekonomi..  så man vet på ett ungefär va maten kommer gå på.. vi syr dukar o stolöverdrag själva så man inte gör sånt jobb  i onödan.. o för att ge gästerna en chans att boka boende då många reser från skåne o vi gifter oss i norra sthlm.. (vi står ej för detta på bröllopet) så tänkte vi.. :)

• yavanna81

Jag tycker inte heller att det är konstigt att man vill veta två månader i förväg. På många bröllop i min närhet finns det ett maxantal gäster pga ekonomi eller plats i lokalen och folk på "reservlista". då vill man ha tid att bjuda Då vill man ha tid att bjuda en andra omgång.

I vårt eget fall ville stället vi hade festen på ha besked på antal personer senast 1 månad innan, samt att de gick med på att hålla rum till våra gäster framt ill ett visst datum. Eftersom vi ville ge folk tid att svara lite försent satte vi osa 2 månader innan.

På samma sätt ät det väl med de flesta catringfirmor - de behöver besked med några veckors varsel för att kunan beställa hem osv, eller för den delen om man ska göra maten själv och hittar fryst oxfile på extrapris.

Jag vill vända på fråga och undra varför folk skulle anse att det skulle vara jobbigt att svara på om man tänker sig gå på ett bröllop om två månader? Man får utgå ifrån att inbjudaren har förståelse för att situationer kan uppstå så man inte kan komma, det kan det göra även vid en månads varsel. Resor, boende, barnvakt mm bokar man väl gärna tidigt ändå.

• LyckligaBruden

Vi skickade dom idag =)

Tycker nog det känns rätt skönt att veta innan jul ändå och om det är folk som inte svarat så får vi väl höra av oss helt enkelt =)

• Sofiiiz

Vi satte OSA 1 september - bröllop 1 december.
    Skicka inbjudningarna i februari.

Allt för att gästerna måste åka över halva sverige om de vill komma, så de hade möjlighet att se över om de kan spara ihop pengarna till resa. Och spara nån semesterdag för sommaren om de behövde de.

Har fått en inbjudan i somras till ett bröllop som har 5 månader OSA innan bröllopet.
    Så verkar som att alla har väldigt olika!

• Biographic

Jag kommer göra mycket själv, tex favours, festhäften osv och vill därför veta ganska långt i förväg hur många som kommer. Som småbarnsförälder finns det ibte så mycket tid till bröllopsfix. Vi kommer sätta osadatum två-tre månader i förväg pga detta. Det är även skönt att veta hur stor matkostnaden blir.

• MatildaMattias
    daniiel skrev 2012-10-18 23:44:05 följande:
    Det är precis det här jag är väldigt nyfiken på, varför man inte kan planera innan man vet hur många som kommer? Vill man ha olika ljushållare beroende på om det är 30 gäster eller 60 gäster. Andra dukar? Annat innehåll i festprogrammet? Andra solosånger under vigseln? Jag menar absolut inget negativt och jag säger definitivt inte att det är fel, utan jag är uppriktigt nyfiken på varför man tänker så och kring vad i planerna. Vad det är som försvåras av att inte veta exakt antal gäster?

Och som sagt tidigare, att vissa saker som tex att boka hotell/vandrarhem och liknande åt gästerna och sådana saker.. ja, då är det ju klart att man behöver veta hur många som kommer och hur många som behöver boende och då kan det vara bra att vara ute i god tid.
    Jag är ett kontrollfreak och vill vara ute i god tid. Dukarna beställde jag i augusti, jag hade bara behövt 8 löpare tex om 10 gäster tackat nej. Jag vill ha allt klart långt före bröllopet, och ja hade så många som 30 stycken tackat nej så hade jag velat ha andra dukar, andra dekorationer osv, för då hade jag haft mer pengar över att lägga på sådant.

• LyckligaBruden

Nu känns det bra, inbjudningarna kom fram i måndags tror jag och det är redan några som tackat ja och det var folk som vi inte hade en aning om ifall de skulle komma eller inte så är jätteglad Solig

Hälften har vi i princip kunnat krysa för på "ja-sidan" redan innan eftersom det är vänner så nu så här i efterhand förstår jag inte varför jag hetsade upp mig så haha. Men man blir ju lätt lite nojig över saker Drömmer

Svar på tråden Hjälp! Är OSA-datumet för tidigt nu!?