• FruNovember

    Tyck till, snälla! Aktivitet innan middagen..

    Nu har jag precis fått klartecken, och min lite sena id'e går att genomföra.. Nu vill jag höra vad ni skulle ha tyckt om ni var gäster på vårt bröllop.. Vigsel kl 13:30, därefter brådskål, fikabuff'e och bröllopstårta. Vi och våra 20 närmaste åker sen vidare till sätra brunn där vi ska äta middag (vi och några gäster sover också kvar där). Nu har jag hört med hotellet, och vi kan få en guidad visning för vårat sällskap, skulle ta ca 45 minuter.. detta för att få göra något annat än att sitta och äta och prata heeela dagen.. Få lite tid till mellan tårta och förrätt, samt få lite frisk luft.. :-P jag älskar historia och gamla miljöer, men vill höra era åsikter om det här.. Kommer det att bli uppskattat tror ni? Vi har bara lilla farmor som kanske kan vara trött, men hon får gärna låna vårat rum och vila under tiden om hon skulle vilja.. alla andra är friska och pigga (hoppas vi )

  • Svar på tråden Tyck till, snälla! Aktivitet innan middagen..
  • Chicita

    Jag vet faktiskt inte vad jag tycker riktigt... Förvånad
    Den del av mig som gillar gamla miljöer, arkitektur och berättelser om hur det var förr skulle gilla det.
    Men jag skulle nog gillat det bättre om det var vid ett annat tillfälle.
    Som gäst på bröllopet så skulle jag hellre prata med brudparet och dom andra gästerna än att gå och titta på byggnader.
    Och om jag inte visste om att det skulle bli en guidad visning på 45 min så skulle jag kanske inte ha skor som mina fötter skulle tycka om att gå och stå i en längre stund...

    Så jag tycker både att det är en bra idé, en riktigt bra till och med.
    Samtidigt som jag tycker att det nog är helt fel tillfälle och jag skulle antagligen inte ha kunnat följa med, vilket skulle göra att jag känner mig som en riktig partypooper.
    Men dina gäster var ju pigga och friska (förhoppningsvis Flört) så dom kanske tycker något helt annat.

    Vet du om dom gästerna har något intresse själva för kultur och historia?  

  • daniiel

    Vad får man göra under den guidade visningen? :)

    Personligen skulle jag tycka att det var ett kul och annorlunda inslag under bröllopet, speciellt om det är något som brudparet uppskattar. Det beror ju dock lite på vad det är för något.


  • FruNovember

    Tack för input! här kan man se lite mer vad det är för typ av visning; www.satrabrunn.se/index.php/satrabrunn/guidade-visningar det är så himla vacker därute, så jag vill att våra gäster får ta del av hela miljön, och inte bara restaurangen.. jag är rätt säker på att våra gäster uppskattar sådant, iaf båda våra familjer, vilket är 18/22 gäster.. :-P kanske ska man ringa och berätta det innan så kan man ta med ett par snälla skor?

  • Chicita

    Ja det är nog en riktigt bra idé att tala om att innan middagen så kommer det att vara en aktivitet där bekväma skor kan vara bra att ha.
    Så behöver ni ju inte berätta vad det är om ni ska överraska dom Flört 

  • daniiel

    Jag tycker ni ska göra det :) Eftersom ni är så gäster dessutom så är det ju enklare. Hade kanske inte varit så roligt med hundra gäster :P Som sagt, annorlunda och roligt inslag på ett bröllop. Någon som vågar göra något annat än bara middag och dans! Jag tror det kan vara väldigt kul och intressant :)

    Håller dock med både dig och Chicita om att det kan vara bra att förvarna gästerna om att bekväma skor kan vara bra att ha på/ta med.


  • Tessla

    Tycker det låter riktigt kul! Men oömma skor är ett måste :)

    Vi hade tänkt göra ngt liknande. Gifter oss ute på Alvaret på Öland men med gångavstånd till festlokalen. Så efter vigseln tar en av Ölandsnaturs guider och visar/pratar om Alvaret och den lilla öländska byn på väg tillbaka till festlokalen. Ungefär 45-30 min. Men vi är båda biologer så det är nog ingen som blir förvånad tror jag, mest förvånade är nog att vi inte håller i det själva. :) 

  • lillasofie

    Jag skulle tycka det var jättekul och intressant! Men skriv gärna en rad om oömma skor i inbjudan eller nåt

  • Chicita

    Tja jag skulle ju hellre ha bekväma skor än oömma om jag skulle ut på en längre promenad Flört

  • FruNovember

    Vad roligt med fler svar i tråden! :)
    jag tror att vi har bestämt oss för att göra så,
    och  hoppas att det blir trevligt!

    Chicita- man kanske kan ta de skor som är minst ömma av sig,
    ett par rejäla som inte gnäller efter ett par hundra meter? ;P

  • Chicita
    FruNovember skrev 2012-10-17 14:31:48 följande:
    Chicita- man kanske kan ta de skor som är minst ömma av sig,
    ett par rejäla som inte gnäller efter ett par hundra meter? ;P
    hehe... Jag skulle nog var mer orolig för at gästerna gnäller än att skorna gör det Flört

    Oömma skor = Gummistövlar eller liknande för mig. Alltså skor man kan ha på skitiga ställen.
    Alltså inte säkert att dom är så sköna att promenera i någon längre stund tänker jag.
    Därför skulle jag specificerat det som bekväma skor, så det är något man kan gå i utan att få skavsår eller ont
  • FruNovember
    Chicita skrev 2012-10-17 14:37:05 följande:
    hehe... Jag skulle nog var mer orolig för at gästerna gnäller än att skorna gör det Flört

    Oömma skor = Gummistövlar eller liknande för mig. Alltså skor man kan ha på skitiga ställen.
    Alltså inte säkert att dom är så sköna att promenera i någon längre stund tänker jag.
    Därför skulle jag specificerat det som bekväma skor, så det är något man kan gå i utan att få skavsår eller ont
    Jag förstod det, kunde liksom inte låta bli.. :P
    Oömma kläder och bekväma skor, så använder jag orden iaf..
    hur som helst så ska vi förvarna gästerna,
    jag tänker mer på om jag är lite lätt dum i huvet som ska ranta runt där i min gräddbakelse,
    men det är ju mitt personliga problem isf,
    och förhoppningsvis inget gästerna kommer att lida av.. ;D
  • Chicita
    FruNovember skrev 2012-10-17 14:40:24 följande:
    Jag förstod det, kunde liksom inte låta bli.. :P
    Oömma kläder och bekväma skor, så använder jag orden iaf..
    hur som helst så ska vi förvarna gästerna,
    jag tänker mer på om jag är lite lätt dum i huvet som ska ranta runt där i min gräddbakelse,
    men det är ju mitt personliga problem isf,
    och förhoppningsvis inget gästerna kommer att lida av.. ;D
    Det blir ju ett minne för livet oavsett hur det slutar för er och gästerna Glad
    Som jag brukar säga - det behöver inte bli perfekt för att man ska minnas det som perfekt.
    Och saker som går på tok kan faktiskt vara pricken över I-et Flört 

    Så kör på...
    Vill dom inte gå den vändan så behöver dom ju inte. Det är ju inte så att ni måste ta er dit till fots (verkar det som i alla fall) så om någon är trött så kan dom ju sätta sig någonstans och vänta på er som går turen Glad 
  • FruNovember

    Exakt min tanke också,
    jag hoppas att något inte blir "perfekt" på vår dag,
    för det  gör det hela mer speciellt..
    Som på min kusins bröllop när min morbror spillde rödvin på brudklänningen,
    DET minns man..
    Men jag har ingen aning om vilket färgtema eller bordsdekorationer de hade.. ;)

    Och precis som du säger- det är helt valfritt att följa med,
    om någon inte vill så kan de säkert sitta i hotellfoajen eller restaurangen under tiden,
    alla har då åkt bil till stället, så det är inga problem :)

  • Chicita

    Ja vi hade massor som strulade under dagen. Det värsta var ju brudparet som försökte hindra oss och våra gäster från att gå in i kyrkan.
    Vi hade bett alla gäster att sitta i kyrkan när vi kom dit så att vi kunde överraska dom lite när vi kom in.
    Men det stod ett brudpar och fotade i kyrkporten så gästerna vågade inte gå in så den beten sket sig ju...
    Det brudparets gäster var ju in i festlokalen (församlingshemmet) och bläddrade i våra program osv när vi var i kyrkan. Så det var ju inte heller så särskilt respektfullt.
    Men det är ju en sak man minns, annars hade jag kanske inte tänkt på tiden innan vigseln och vad som hände då Flört 

Svar på tråden Tyck till, snälla! Aktivitet innan middagen..