• CoolJen

    Vem ska gå tillsammans med mig till "altaret"?

    Vi kommer förmodligen att ha vigsel utomhus(borgerligt)
    Där kommer jag att behöva gå en trappa ner och en gång fram genom gästerna fram till platsen vi ska vigas.

    Vem bör man gå tillsammans med?
    Antar att tärna och bestman borde stå med brudgummen redan?
    Jag har ingen pappa och vet inte vem som jag skulle vilja ha.

  • Svar på tråden Vem ska gå tillsammans med mig till "altaret"?
  • CoolJen

    Då blir det väl den blivande mannen
    Har man sett för mycket amerikanska filmer kanske?

    Jag har bara varit på 3 st bröllop, två av dem i stadshuset, där vi "alla" gick fram tillsammans när det blev det nummret. Den tredje vigseln var i deras trädgård, så jag har liksom ingen erfarenhet av gång.

    Marskalkar, vad är det? Är det som bestman? eller är det tärnornas killar?

    Tinaalpfält: vigdes ni vid bryggan? Det är ju en bit att gå i grus och trappor så det behövs ju nån stadig att gå med
    Vände sig gästerna om och kollade på er redan från slottet, eller hade ni kanske allt åt andra hållet?
    Vilken tid vigdes ni?
    Vi kommer ju att ha ett år och en vecka senare än er och hade tänkt fotografering efteråt...men det kanske blir för mörkt? :(
    Planerad vigsel kl 15 som tar ca 15 min, sen skål/snittar och mingel vid slottet(vid dåligt väder inne på slottet)
    Sen hade jag tänkt fotografering mellan ca kl 16-18. Är jag kanske lite för tidsoptimist då?

  • daniiel
    CoolJen skrev 2012-10-15 14:43:07 följande:
    Då blir det väl den blivande mannen
    Har man sett för mycket amerikanska filmer kanske?

    Jag har bara varit på 3 st bröllop, två av dem i stadshuset, där vi "alla" gick fram tillsammans när det blev det nummret. Den tredje vigseln var i deras trädgård, så jag har liksom ingen erfarenhet av gång.

    Marskalkar, vad är det? Är det som bestman? eller är det tärnornas killar?
    Brukar vara så, dessa romantiska komedier ;)

    Marskalk är den manliga motsvarigheten till tärna i Sverige. Bestman kallas det inom anglosaxisk vigsel, då kan man även ha groomsmen. Det är även inom den anglosaxiska vigseln som bruden leds fram av sin pappa traditionellt sett.
  • CoolJen
    daniiel skrev 2012-10-15 14:55:09 följande:
    Brukar vara så, dessa romantiska komedier ;)

    Marskalk är den manliga motsvarigheten till tärna i Sverige. Bestman kallas det inom anglosaxisk vigsel, då kan man även ha groomsmen. Det är även inom den anglosaxiska vigseln som bruden leds fram av sin pappa traditionellt sett.
    Jag kommer att ha en tärna, borde vi då också ha en marskalk?
    Min sambo har inget självklart val av bestman sen han bästa kompis dog.
    Vi vet helt enkelt inte hur vi ska göra där.
  • daniiel
    CoolJen skrev 2012-10-15 15:06:42 följande:
    Jag kommer att ha en tärna, borde vi då också ha en marskalk?
    Min sambo har inget självklart val av bestman sen han bästa kompis dog.
    Vi vet helt enkelt inte hur vi ska göra där.
    Det gör ni helt och hållet som ni vill. Ni måste inte ha någon marskalk (bestman). Där måste ju din blivande känna efter om det finns någon som han vill ha med sig där framme. Det är absolut inget måste att ha både och.

    Jag hade två tärnorn och maken fyra marskalkar. Det finns dom som har bara marskalkar, bara tärnor osv. Det finns alla möjliga varianter :)
  • CoG

    Oj, inte konstigt om du börjar tänka i filmbanor med ett sånt där ställe.
    Det ser ju ut som en typisk plats för en romantisk bröllopsfilm :)

    Tänk att skrida fram med sin blivande ner för de där grusgångarna *drömmer mig bort*

    :D


    CoolJen skrev 2012-10-15 14:46:01 följande:
    De tre översta bilderna här ger en bild av hur det ser ut :)
    www.rockelstad.se/brollop/vigsel.asp
  • CoolJen
    CoG skrev 2012-10-15 15:24:23 följande:
    Oj, inte konstigt om du börjar tänka i filmbanor med ett sånt där ställe.
    Det ser ju ut som en typisk plats för en romantisk bröllopsfilm :)

    Tänk att skrida fram med sin blivande ner för de där grusgångarna *drömmer mig bort*

    :D

    Fast jag vill inte att alla vänder sig om och tittar på oss, iaf. inte förrän vi är nära gästerna.
    Bävar lite för de som jag tycker är de pinsammaste stunderna, såsom att gå i gången, vigas och valsen.
    Kommer garanterat att svettas och bli alldeles blodfylld
  • CoolJen
    daniiel skrev 2012-10-15 15:15:59 följande:
    Det gör ni helt och hållet som ni vill. Ni måste inte ha någon marskalk (bestman). Där måste ju din blivande känna efter om det finns någon som han vill ha med sig där framme. Det är absolut inget måste att ha både och.

    Jag hade två tärnorn och maken fyra marskalkar. Det finns dom som har bara marskalkar, bara tärnor osv. Det finns alla möjliga varianter :)
    Jag tänker att kanske tärnans fästman kan vara marskalk men det är ju mest jag som känner honom.
    I funderingarna finns ju även att det är bestman som ska ordna svensexa.
  • daniiel
    CoolJen skrev 2012-10-15 15:40:00 följande:
    Jag tänker att kanske tärnans fästman kan vara marskalk men det är ju mest jag som känner honom.
    I funderingarna finns ju även att det är bestman som ska ordna svensexa.
    Som sagt, bestman och marskalk är ju samma sak. I Sverige heter det bara marskalk istället. Det är dock inte marskalkens uppgift att ordna svensexan, utan det är alla manliga vännerna till brudgummen tillsammans. Det behöver inte vara en marskalk som tar tag i det och man behöver ingen marskalk för att en svensexa ska bli av :)
  • CoG
    CoolJen skrev 2012-10-15 15:37:11 följande:

    Fast jag vill inte att alla vänder sig om och tittar på oss, iaf. inte förrän vi är nära gästerna.
    Bävar lite för de som jag tycker är de pinsammaste stunderna, såsom att gå i gången, vigas och valsen.
    Kommer garanterat att svettas och bli alldeles blodfylld
    Se till att en solist står och sjunger där framme medan ni smyger er fram och vid lämpligt avstånd stannar ni och väntar tills ingångsmusiken börjar spelas.
    Eller så håller någon upp ett stort lakan så att ingen ser er förrän ni är tillräckligt nära ;)
  • tinaalpfält

    Vi hade vigseln vid bryggan och i och med att tärnor och marskalkar kom ner samma väg som oss så tittade alla redan på dem...fast det kändes inte så läskigt som jag trodde. Jag hade fullt fokus på att ta mig fram med klackarna i gruset. Hade jag tänkt till innan hade jag nog haft plattare skor. Jag hade iofs ett par vita ballerinor med mig men klänningen blev för lång med dem så det fick bli klackar ändå.

    Vi hade vigseln kl 15:30 och sen mingel och middag kl 18:30. Vid middagen började det skymma en hel del så det kan vara lite optimistiskt att ha fotograferingen så sent...framför allt som vädret inte är ljust och fint. Men iofs kanske ni inte behöver två timmar till fotograferingen.   

Svar på tråden Vem ska gå tillsammans med mig till "altaret"?