• lillasofie

    Toastmaster...

    Vi har frågat en vän till min blivande om han vill vara toastmaster, och det vill han. Men jag tänkte att vi skulle ha en till ifall att han skulle bli sjuk eller nåt, plus att det kan vara kul att vara två tänkte jag.


     


    Frågan är då vem den andra ska bli. "Måste" det vara nån jättenära vän? Mina allra närmsta vet jag vill nog inte stå upp inför alla och göra nåt sånt, vill ju ha nån som vill och klarar av det. Har en vän i åtanke, men det är inte henne jag umgås mest med eller känt längst. Förstår att det är ok, men tror ni nån annan tar illa upp, eller att hon tycker det är konstigt att bli tillfrågad?


     


    Kanske helt onödig "oroan" men jag nojar lite ändå

  • Svar på tråden Toastmaster...
  • daniiel

    Jag tycker ni kan fråga henne. Vill hon inte, så kan hon ju bara tacka nej helt enkelt. Jag tvivlar på att någon skulle ta illa upp. Att vara toastmaster/madame brukar faktiskt inte vara jättepopulär syssla ;P

    Vi valde en av makens bästa vänner som toastmaster, han var även en av marskalkarna. Vi frågade även om hans syster, toastmasterns syster alltså, ville vara toastmadame. Hon var inte en av våra närmsta vänner, men en vän. Någon som oavsett skulle vara inbjuden på bröllopet och någon som vi litar på, trodde kunde göra ett bra jobb, skulle tycka det var roligt och kunde ta det på allvar. Vi är väldigt glada att vi frågade just dom två, för dom var väldigt duktiga :)


  • Chicita

    Det viktigaste är nog att dom två som ni frågar har möjlighet att jobba ihop. Så det inte blir slitningar där.
    Och att det är en person som är villig att lägga lite tid på uppdraget och inte är rädd att prata framför folk.

    Vi hade makens morbror (mosters man alltså) och dennes son som toastmasters.
    Det är inga vi umgås jättemycket med, men dom var helt rätt för uppdraget.
    Morbrodern hade dessutom erbjudit sig flera år tidigare när den äldsta sonen i den familjen gifte sig, för då tyckte visst alla att det var vår tur nästa gång, trots att vi knappt varit tillsammans ett år då Tungan ute 

  • Flixon

    Jag tycker en toastmaster ska vara en person som är bekväm att prata inför folk och som ni vet att ni kan lita på. Sen hur nära vän personen är tycker inte jag är lika viktigt! Du är ju inne på det själv - du vet ju att din närmsta vän inte skulle uppskatta det och då kan det snarare bli pannkaka av allt ihop och hon känner sig obekväm och nervös istället för att kunna njuta av kvällen! Medan den andra vännen verkar mer bekväm i sammanhanget.

    Vi har turen att ha en vän som håller på mycket med standup, och en annan vän som varit toastmadame i mängder av större student-sammanhang, så dessa två känns självklara :) Även om de inte hade varit så nära vänner som de är, hade vi nog ändå frågat dem! 

Svar på tråden Toastmaster...