• Ponduss

Hur får man bort limmet från etiketter på vinflaskor?

Jag började med det klassiska, att lägga flaskorna i varmt vatten. På nån flaska funkade detta galant men sen var det några flaskor kvar där etiketten verkligen inte ville släppa. Så då skrapade jag bort etiketten men det blev massa lim kvar på flaskan.

Då stoppade jag in dem i diskmaskinen och satte igång den (läste på nätet att det skulle funka), det funkade inte...

Hur gör man?? Vi ska göra eget vin och vill sätta på nya personlliga etiketter på flaskorna. Just ja, testade t-röd eller rödsprit eller vad det nu heter, det funkade men tar en himla tid..

• Svar på tråden Hur får man bort limmet från etiketter på vinflaskor?
  • SammySally

Brukar det inte funka med att pensla limmet med massa smör (tex flytande) och vänta en stund (någon timme) och sen bara "torka" bort det, funkar jämt på ettiketter som lämnar kvar envisa limfläckar!

• Chicita
    Pillan skrev 2012-10-09 20:01:16 följande:
    Repar man inte flaskorna med svinto? Jag hade nog köpt en sån liten vit förpackning med bensin som brukar finnas vid acetonet.. Tycker att det teoretiskt borde funka.. Lampolja kan av med tänka mig...
    Mina flaskor blev inte repiga. Men det kanske beror på hur hårt man gnuggar eller hur torr svintotussen är.
  • Fjärilen

Jag läste denna tråd igår och behövde ta bort lim på en flaska. Började med bensin, men det tog super lång tid och fungerade inte särskilt bra och så kom jag ihåg den här tråden. Måste säga att svinto fungerade jätte bra. Snabbt och smidigt. Flaskorna blev absolut inte repade.

Tack så mycket för hjälpen.

• Ememem

Isopropanol / Isopropylalkohol tar bort det utan risk för att skada flaskan, det är snällare mot huden är bensin och aceton. Aceton kan även skada ytbeläggningar hos flaskor. Finns att köpa hos kjell & comapny bland annat.

• Ponduss

Jag tog fram, vad jag trodde var svinto, löddrande stålull stod det bara på asken. Den funkade väl sådär, kanske måste vara just svinto?

Hmm, kanske ska testa Isopropylalkohol. Det vet jag att vi har hemma för det är det min sambo använder när han ska göra rent gamla nintendospel.

• Chicita

Jag kanske ska tillägga att både flaskan/ limmet och svinto-tussen måste vara blöta.
    Använd så varmt vatten det bara går 

• Ponduss

Satte på mig gummihandskarna och bara varmvatten i kranen, sen körde jag på med den svinto-kopian som jag hade. Gick bra till slut men nu har stålullen tatt slut så måste införskaffa mer =)

Tack för alla tips!

• Chicita

Ja det gäller att få bort så mycket som möjligt av etiketten och limmet från början. 
    Jag skrapade som sagt med "ryggen" på en vanlig matkniv.
    Limmet täpper igen svintotussen väldigt fort så det kan gå åt lite mycket svinto annars...
    Glad 

• Ponduss
    Chicita skrev 2012-10-10 10:52:54 följande:
    Ja det gäller att få bort så mycket som möjligt av etiketten och limmet från början.
    Jag skrapade som sagt med "ryggen" på en vanlig matkniv.
    Limmet täpper igen svintotussen väldigt fort så det kan gå åt lite mycket svinto annars...
    Glad
    Ja, nästa gång ska jag försöka skrapa bort mer av limmet, gick åt typ 2 tussar per flaska nu. Hehe =)
  • PiaB

Olja, vanlig matolja eller smör, löser upp limmet i klistermärken så det kanske är värt att pröva. Min farbror hade bensinstation när jag var liten och jag kommer ihåg hur han tvättade allt med olja. Även sina svarta händer efter dagens slut

• Chicita
    Ponduss skrev 2012-10-10 12:07:18 följande:
    Ja, nästa gång ska jag försöka skrapa bort mer av limmet, gick åt typ 2 tussar per flaska nu. Hehe =)
    Ja det är nackdelen... Speciellt när man ser i början hur bra det släpper och sen efter ett par drag med tussen så händer inget alls Flört
    Men det gick bättre när jag skrapade först Skrattande
  • aviman

Jag gjorde detta ikväll! Det blev nog allt som allt 4 steg...

1. Lät flaskorna ligga i blöt ganska länge
    2. Rev bort det av etiketterna som gick att riva bort
    3. Gnuggade med lampolja och fick bort nästan allt förutom några envisa limfläckar
    4. Tog bort de envisa fläckarna med svinto

Klart! Flaskorna blev superfina och det fungerade kanon för mig!
    Använde bara 2 tussar totalt till 3 flaskor Solig 

Svar på tråden Hur får man bort limmet från etiketter på vinflaskor?