• Ponduss

Hur får man bort limmet från etiketter på vinflaskor?

Jag började med det klassiska, att lägga flaskorna i varmt vatten. På nån flaska funkade detta galant men sen var det några flaskor kvar där etiketten verkligen inte ville släppa. Så då skrapade jag bort etiketten men det blev massa lim kvar på flaskan.

Då stoppade jag in dem i diskmaskinen och satte igång den (läste på nätet att det skulle funka), det funkade inte...

Hur gör man?? Vi ska göra eget vin och vill sätta på nya personlliga etiketter på flaskorna. Just ja, testade t-röd eller rödsprit eller vad det nu heter, det funkade men tar en himla tid..

• Svar på tråden Hur får man bort limmet från etiketter på vinflaskor?
  • Erin

Ta lite svinto och skrubba bort det... har funkat för mig, men dock under rinnande vatten..

Lycka till...

• AngelicaSTHLM

Lacknafta (stavas det så) ?? Kan det funka?? Det är ju ett lösningsmedel...

• Krystal

...eller nagellackborttagnings medel...snällare mot händerna om inte annat..

• snowstars

Där jag jobbade i somras använde vi bensin.

Har samma problem som du, fast det gäller vingerflaskor. Ska prova med svinto :)

• Ponduss

Okej, men om jag nu ska testa bensin.. Hur ska man gå till väga? häller man lite på en trasa och gnuggar eller?

• Chicita

Jag la våra i blöt med lite diskmedel, sen skrapade jag med baksidan på en vanlig matkniv tills allt papper var borta. Då tog jag svinto och gnuggade bort resten med.
    Funkade jättebra 

• Sjörå

Lampolja är den ulitmata lösningen. Du tar lite på en trasa och gnuggar på och alla klisterrester försvinner. Det är snällare mot händerna än bensin och du slipper risken att det mattar glaset eller plasten. Jag handlar mycket på second-hand och använder alltid lampolja för att få bort klisterresterna. Lampolja är som namnet antyder dock lite halt och du behöver antagligen diska av flaskorna med diskmedel efteråt. Lampolja kan man bland annat köpa på Biltema och i många affärer. Står där de kem-tekniska produkterna finns.

• Ponduss

Tack för alla tips, tror jag ska testa svinto först för det har jag ju hemma =) Om det inte funkar så går jag nog o köper lite bensin och lampolja, hehe =)

• Pillan

Repar man inte flaskorna med svinto? Jag hade nog köpt en sån liten vit förpackning med bensin som brukar finnas vid acetonet.. Tycker att det teoretiskt borde funka.. Lampolja kan av med tänka mig...

Svar på tråden Hur får man bort limmet från etiketter på vinflaskor?