• lovisa86

    bröllop en bit bort - hur långt vill gästerna komma?

    Hej, vi funderar starkt på att ha vårt bröllop på en helt annan ort än den vi bor på, och gifta oss i svenska fjällen. 

    Bröllopet skulle då vara 90 mil bort från vår hemstad och gästerna skulle behöva betala både bensin och boende, är de villiga att göra det? Vad skulle ni känna om ni blev bjudna på ett bröllop långt bort och är det någon som gjort det? Om gästerna vill komma så avsäger vi oss presenter. 

    Vi vill ha ett litet bröllop (20-35 pers) på ett mysigt fjällhotell med massa god mat, dryck och kanske någon utflykt inkluderad (som vi står för). 
    Jag är osäker på vad folk kommer känna inför det här och det vore så tråkigt om vi skickade ut inbjudningskort till 35 personer och så får man bara en massa nej. 

    Vad säger ni? Läser ju om de som haft bröllop utomlands och t.ex i Thailand och fått med gäster dit..

     

  • Svar på tråden bröllop en bit bort - hur långt vill gästerna komma?
  • izredam

    Jag kan ju bara svara för oss, vet ju inte vad ni har för "typ" av gäster. Men vi är båda studenter och sparar själva till ett bröllop - vi har dessutom en katt som vi i så fall skulle behöva hitta pensionat åt/ta med oss (något som ju oftast inte går). Så för oss skulle det nog krävas att det var vid ett väl valt tillfälle då vi faktiskt kan åka ifrån skolan och dessutom att det inte skulle vara allt för dyrt, samt att ni var tillräckligt nära oss relationsmässigt för att vi verkligen skulle vilja komma och inte bara göra det för att det är trevligt att gå på bröllop liksom.

    Men om ni var nära vänner/släktingar till oss, om det passade tidsmässigt och vi hittade någonstans att göra av katten så hade vi kanske kunnat lägga en 3000 på att resa. Vilket känns som att det kan bli på håret. Å andra sidan hade vi kanske kunnat samåka med andra gäster och fått ner bensinkostnader etc...

    Hade vi inte sparat pengar till bröllop dock så hade vi troligtvis klarat av en högre summa och då hade det nog känts mindre tveksamt :) Beror ju som sagt på vad era gäster har för "livssituation" också..

  • Jeanettan

    Vi bor i Skåne och kommer att gifta oss i Sälens fjällkyrka i januari. Vi kommer bara att ha med oss två familjer som vi är väldigt nära. Den ena familjen kommer vi att sponsra boendet till och den andra familjen betalar själv sitt boende. Våra föräldrar kommer förmodligen inte att komma upp eventuellt bara mina blivande svärföräldrar. Vi var själv på bröllop i Danmark för några år sedan och då tog vi husvagnen med oss som boende.

  • Chicita

    Jag har åkt riktigt långt för att vara med på bröllop och betalt boendet själv och ändå lämnat present. Trots att jag inte är särskilt rik.
    Och det var ändå till en som jag inte kände jätteväl, men som jag tycker om och uppskattar.

    Men den ende som kan ge ett vettigt svar på din fråga är du själv, och dina närmaste.
    Det är ni som känner er familj och era vänner och vet vad ni kan förvänta er.
    Ett visst bortfall får ni säkert räkna med pga pengabrist eller barnvaktsbrist eller vad det nu kan vara.
    Men det kan man få även om man gifter sig hemma i trädgården liksom 

  • 1700tal

    Om ni bara ska ha 20-35 pers så förmodar jag att de är väldigt närstående till er. Varför inte höra med dem innan? Förövrigt, klarar de alla fysiskt att resa så långt t ex? Om så är fallet skulle åtminstone chansa. Det är upp till var och en om man gör sig besväret men ni har nog gjort det lättare genom att bara bjuda väldigt nära stående gäster - de borde ju vara mer benägna att komma. .

  • Madeleine176

    Jag var själv på min morbrors bröllop i september, de hade de i Idre. Dem bor i Mora och vi i stockholm. klart det var långt men de är inga hinder för mig när eftersom jag vill dela deras speciella dag med dem. Dessutom var jag ju fotograf men jag hade åkt upp hur som hellst.


    Jag ska själv gifta mig nästa sommar det gör vi här i Sthlm men min blivande kommer från Åre och hans släckt och vänner säger samma sak. Vi vill dela er dag oavsätt vart den är.


    Go for it!

  • TheD

    Våra gäster från USA skulle ha kommit om inte äldsta tjejen var på overnight camp. Mina släktingar som bor i Danmark kom och de andra från västkusten och Stockholm... till Falun. Så folk kommer till bröllop, student osv så länge det är någon man vill besöka ;) Ekonomi styr också så där har ingen en talan utom personen som är bjuden :)

  • frida o björn

    Jag åker gärna en bit om någon man är nära gifter sig. Var i Jämtland en gång och då passade vi på att ta några semesterdagar där, det var under sommaren. Det var trevligt! Men det kan vara bra med en relativt tidig inbjudan om det är en bit bort och krävs mer planering.

  • brudpar2013

    Om ni är ute i god tid så borde det var okej för de flesta. Då har man också god tid att hitta personer att samåka med och planera detaljer. Dessutom tror jag att många tycker det är en rolig upplevelse att se en annan del av landet och uppleva ett lite annorlunda bröllop.

  • finallyithpn

    Jag skulle inte tveka att åka 90 mil för att gå på ett bröllop. Är föräldraledig och har just nu inte speciellt mycket pengar men ett bröllop skulle jag inte tacka nej till pga ekonomi, om inbjudningarna bara kommer ut i tid så tror jag de flesta kan spara ihop till resa och boende. Allt handlar om prioriteringar och för mig skulle en vän/familjemedlems bröllop alltid vara högt prioriterat.

    Däremot är min persomliga åsikt att om man planerar ett bröllop som på olika sätt kommer innebära höga omkostnader för gästerna bör man bjuda på själva bröllopet, dvs ingen kuvertavgift, ingen betalbar eller liknande. 

  • L och J

    Jag tycker det låter som en riktigt fin idé!
    Och om ni bara är 20-35 pers så kan väl folk åka tillsammans, och boende är ju ok att gäster får betala själva.
    Så länge ni bjuder på mat, fest och eventuellt utflykt så hade jag gladerligen kommit. 
    Låter jättemysigt, prata med folk och luska lite.  

  • Krystal

    Vi planerar att ha bröllopet (vigsel och någon matbit efteråt) i Stockholm och mina släktingar bor på västkusten..och för att dom inte ska behöva fixa boende och åka till Stockholm ska vi ha en fest på "min sida" av landet några veckor senare. Självklart förbjuder jag integ att komma vid båda tillfällena, men dom får ju så för resa och boende själva.

  • daniiel

    Även om det hade varit min syster som gifter sig, så hade inte vi haft möjlighet att åka 90mil för ett bröllop. Hur mycket vi än hade velat, tyvärr.

    Jag håller med om att eftersom ni väljer ut så personer, som förmodligen står er väldigt nära, så kan ni faktiskt fråga dom i förväg ifall det är något de skulle kunna tänka sig. Att åka iväg alltså. Är de flesta positiva till saken, så kör på :) Om inte, så får ni helt enkelt fundera över vad som är viktigast. Att ha bröllopet 90mil bort, men väldigt få kan närvara eller att de flesta kan närvara, men att ni då har bröllopet på hemmaplan.


  • yavanna81

    Jag kunnat åkt långt för ett bröllop - om brudparet bor där. Men om brudparet bor i samma stad/region som jag och de flesta gästerna skulle jag uppleva det som irriterande att vara tvungen att åka iväg långt för ett bröllop. Åtminstone ifall jag förväntades betala det hela själv. Jag har inga problem med pengar eller semesterdagar - de flesta anser nog att jag har gott om både ock, men jag föredrar att själv välja hur jag spenderar dem.


     


    90 mil skulle jag aldrig åka för någon som är längre bort i släkten än syskon.


     


    Men frågade du tänkte bjuda, de kanske inte är lika tråkiga som jag.


     


     

  • lovisa86

    Åhh tack alla fina för alla svar! Väldigt delade meningar ser jag :) ja de vi tänkt bjuda är de 35 absolut närmaste. Kanske 10 av dem bor mindre än 10 mil från orten vi tänkt gifta oss på, men de 25 som inte gör det som jag är orolig för. Ska absolut kolla runt lite med mina vänner som vet att de är inbjudna iallafall.


     


    ÄR själv väldigt tveksam till om jag hade åkt så långt, hade nog inte förstått varför brudparet insisterar på det. Men vi fick inga roliga idéer här hemma, allt känns tråkigt när vi planerade hyra lokal här och vill ju att bröllopet skall kännas spännande! Och så kom jag på tanken att åka norrut där vi båda har rötter och det kändes genast mycket bättre.


     


    Vad många som var positiva till detta och skulle se det som en kul grej, skall absolut börja tänka så med om jag fick en liknande inbjudan själv!


     


    Fortsätt gärna komma med åsikter! Uppskattas mycket!

  • Mette81

    Jag har familj över halva Sverigen som jag ska bjuda hit till söder när vi gifter oss nästa sommar. Men de som är familj får "gilla läget".


    OM det är någon som kanske vill komma men har det lite skralt i kassan kanske man kan hjälpa den enstaka med ett lite bidrag. Annars så tror jag att de flesta vill komma och gör så mycket man kan för att komma =)


    En rekomendation om ni inte redan bestämt i filket fjäll ni vill vigas skulle jag rekomendera Storulvån. Stor fin fjällstation med massa möjligheter. Superb mat och fantastisk service!!!


    Vill man göra bara en dagstur ligger Getryggen precis brevid och tar några timmar att gå upp och ner. Väl uppe finns (tror jag iaf) en toppkod och man kan se ända till Norge ;) Eller en flerdagarstur runt "Jämtlandstriangeln" (Storulvån, Sylarna & Blåhammaren) Räkna på minst 3 dagar iaf på denna.


    Bokar man i tid brukar man kunna ta tåget till Enafors och sedan få hämtning till fjällstationen. Eller om man kör bil kan man parkera precis utanför dörren!!!


    Ett annat tipps är att gå med i STF, brukar kunna vara en del rabatter på fjälstationerna då!


    http://www.svenskaturistforeningen.se/upptack/Omraden/Jamtland/Fjallstationer/STF-Storulvan-Fjallstation/


    om du vill läsa lite mer.


    Älskar mitt Jämtland (som jag kommer från) och kan varmt rekomendera!! Önskar er all lycka till =)


     

  • lovisa86

    Mette81, stort tack för tipset, låter toppen! Kollar på detta. Har du fler tips på fjäll eller mysiga ställen i Jämtland??

Svar på tråden bröllop en bit bort - hur långt vill gästerna komma?