• LyckligaBruden

Jag kommer släääpa mig fram till altaret

Hallojs!

Finns det någon som gift sig i en klänning med släp som kan berätta om det känns krångligt sen under festen och hur det ser ut när man liksom fäster släpet där bak sen?

Jag har alltid velat ha släp, det ser ju så fint ut när man går in i kyrkan och allt Solig

Har hittat min drömklänning och den har släp. När jag provade den var den alldeles för lång och det kändes som att jag badade i tyg haha men den ska ju sys upp sen. Och så sa de att sömmerskan syr på (om jag vill) nån liten grunka så att det går att hänga upp släpet.

Men undrar om det är opraktiskt? Inte för att jag tänker byta min vackra klänning men undrar hur ni andra upplevde det? Hur gör man när man sitter vid middagen, lätt att trampa på tyget eller har man det upphängt på ryggen?

Så här ser iaf min klänning ut och det är ju inget jättelångt släp

• Svar på tråden Jag kommer släääpa mig fram till altaret
  • sommar2014

Hahah, jag har bara haft långklänning en gång (på en fest) och jag trampade på klänningen hela kvällen! Så irriterande! Men jag kände mig himla fin och uppklädd! Så har du själv haft en riktigt lång klänning någon gång kan du säkert relatera till hur det var. Glad

• CoG

Jag tycker inte att släpet ser så väldigt långt ut,
    fixas det dessutom en liten upphängningsanordning så borde det inte vara ngt problem om det ska dansas lite.

• daniiel

Jag ska vara helt ärlig. I kyrkan ville jag gärna ha en klänning med lååångt släp, jag hade tänkt ca 3m släp, nu blev det dock mer 1,5m och det var väl okej, det funkade :) Jag hade aldrig velat ha kortare släp under vigseln. När det sedan blev dags för middag och fest, så hade jag på mig klänningen såklart, men efter vi ätit förrätten så blev jag less och gick upp och bytte till en kortare klänning, som självklart var utan släp :P Det var SÅ skönt! Den var enkel att gå i, dansa i, gå på toa i och den var inte lika tung eller varm.

Vissa tänker så att "Jag ska minsann ha min fina klänning heeela dagen, så länge det bara går!", men jag tänker att "Hur många gånger får man chansen att ha TVÅ brudklänningar som man tycker väldigt mycket om och känner sig som en prinsessa i?" ;)

• Nikkita

Jag hade släp på klänningen & tyckte inte att det störde nämnvärt! Fick såå mycket komplimanger för klänningen & kännde mig världens vackraste så det gjorde inget att släpet var lite bökigt Flört Efter ceremonin knöt jag upp släpet så att det bara var ett litet släp kvar, då blev det mycket lättare att föra sig i middagssalen & på festen. 

När det var dags för valsen hade jag en ögla runt handen så att släpet hölls upp. 

Dock bytte jag till en kort klänning ca: 23.30... För att kunna släppa loss på dansgolvet Skrattande 

• TheD

Jag hade släp och hade klänningen på mig hela kvällen. Gick jättebra :) Hade ett band fastsytt under släpet som jag hade runt handleden. Och det som syns på klänningen ser inte ut som släp ;)

• LyckligaBruden

Ja det verkar vara vanligt att man byter klänning, och jag är ju en av dem som tänker att jag ska klänningen heeeela kvällen

Hm, det där med toa har jag inte ens tänkt på! Hoppas toaletterna är rymliga (vi har inte varit där ännu, ska åka dit och titta på lördag) så man kan samla ihop klänningen utan att typ lägga den i papperskorgen XD

Har aldrig haft långklänning nångång, inte min grej så det är väldigt speciellt det här att ha en riktig klänning med släp, drömmen liksom!

Nä, släpet är ju inte så långt, längre än så där skulle jag inte orka ha. Provade en annan som det var organzatyg i också och släp men det var så puffigt och kändes verkligen som att bada i tyg.

Det får gå bra detta.

Men ni som bytt, vad har det varit för klänning ni haft då, en helt vanlig typ coctailklänning eller?

Åå jag vill gå till affären och prova den igen, har den inte hemma :P

• LyckligaBruden
    TheD skrev 2012-09-29 13:18:12 följande:

Wow, ja där kan vi snacka släp, mitt är ju inte ens i närheten så om du klarade det så borde jag hihi

Menar du att det som syns på min klänning inte ser ut som släp? Nej, alltså det är nog det kortaste släpet som går att få haha men det räcker känner jag. Provade en annan som var lika lång hela vägen runt men det kändes som att det fattades nåt, så det där lilla räcker för att det ska kännas som att det är släp :P
  • LyckligaBruden
    daniiel skrev 2012-09-29 14:04:15 följande:
    Jag bytte till en kortare brudklänning :)
    Låter dyrt att ha två olika, fast iof så behöver den andra inte vara lika dyr förstås =)
  • Magenta

Jag har släp på min brudklänning och tänkte dssutom ha en 2 m lång slöja till den men tänkte sedan byta om till festen och då har jag en väldigt snarlik bröllopsklänning men med lite mer bling och i tea-lenght istället så det kommer bli mycket lättare att föra sig och dansa.

• LyckligaBruden
    Magenta skrev 2012-09-29 14:17:04 följande:
    Jag har släp på min brudklänning och tänkte dssutom ha en 2 m lång slöja till den men tänkte sedan byta om till festen och då har jag en väldigt snarlik bröllopsklänning men med lite mer bling och i tea-lenght istället så det kommer bli mycket lättare att föra sig och dansa.
    Oj! Mycket att hålla reda på haha, så då förstår jag att du byter sen.

Jag kanske kommer ha slöja men en som är 80 cm bara för annars syns inte den fina snörningen där bak.
  • daniiel
    LyckligaBruden skrev 2012-09-29 14:15:45 följande:
    Låter dyrt att ha två olika, fast iof så behöver den andra inte vara lika dyr förstås =)
    Jag hade dock två sk. kinaklänningar, så båda två kostade bara ca 2000kr tillsammans. Jag är ingen klänningstjej alls och min make har bara sett mig i klänning på bröllopsdagen i stort sett. Därför ville jag ha en ordentlig, med långt släp och lång slöja (2m) och hela grejen. Jag föll dock pladask för även den kortare brudklänningen och jag kände mig verkligen som en brud och prinsessa i båda klänningarna. Det hade ju inte kunnat bli bättre än att få ha två helt underbara klänningar på min bröllopsdag :)
  • LyckligaBruden
    daniiel skrev 2012-09-29 16:06:08 följande:
    Jag hade dock två sk. kinaklänningar, så båda två kostade bara ca 2000kr tillsammans. Jag är ingen klänningstjej alls och min make har bara sett mig i klänning på bröllopsdagen i stort sett. Därför ville jag ha en ordentlig, med långt släp och lång slöja (2m) och hela grejen. Jag föll dock pladask för även den kortare brudklänningen och jag kände mig verkligen som en brud och prinsessa i båda klänningarna. Det hade ju inte kunnat bli bättre än att få ha två helt underbara klänningar på min bröllopsdag :)
    Låter som att det blev perfekt  Solig

Jag är glad att jag hittat en klänning jag fastnat för. Är en sån där velig typ annars och kan få beslutsångest om det finns för många val så var lite orolig över det när det kom till klänningen, det är ju dagen med stort D och klänningen med stort K så det måste ju kännas rätt!

Och alltid trevlig när det är ett bra pris. Nu hade jag tur att min pappa ville betala klänningen, det blev dyrare än tänkt *hoppsan* och så kostar det läskiga 500 kr i timmen att sy upp den och justera. Iaf hos den sömmerskan som Lilly rekommenderade, kanske finns billigare.

Det är otroligt vackert med släp, det är ju bara brudklänningar som har det så det blir ju verkligen speciellt. Nu när jag ser hur långa släp det finns känns det som att min inte har nåt alls i jämförelse haha men nöjer mig med den lilla biten släp som är så slipper jag tänka på att byta klänning och sånt (förhoppningsvis)
  • daniiel
    LyckligaBruden skrev 2012-09-29 17:27:05 följande:
    Låter som att det blev perfekt  Solig

Jag är glad att jag hittat en klänning jag fastnat för. Är en sån där velig typ annars och kan få beslutsångest om det finns för många val så var lite orolig över det när det kom till klänningen, det är ju dagen med stort D och klänningen med stort K så det måste ju kännas rätt!

Och alltid trevlig när det är ett bra pris. Nu hade jag tur att min pappa ville betala klänningen, det blev dyrare än tänkt *hoppsan* och så kostar det läskiga 500 kr i timmen att sy upp den och justera. Iaf hos den sömmerskan som Lilly rekommenderade, kanske finns billigare.

Det är otroligt vackert med släp, det är ju bara brudklänningar som har det så det blir ju verkligen speciellt. Nu när jag ser hur långa släp det finns känns det som att min inte har nåt alls i jämförelse haha men nöjer mig med den lilla biten släp som är så slipper jag tänka på att byta klänning och sånt (förhoppningsvis)
    Ja, för mig blev det nästintill perfekt :) Därför köper inte jag argumentet att man inte ska byta klänning för att brudklänningen är så speciell, för jag hade två speciella klänningar ;P

Men självklart ska man välja som man vill. När gäller brudklänning, så är det helt och hållet upp till bruden i fråga att ha den klänningen hon vill, så länge hon vill :D Har du hittat en klänningen du verkligen tycker om och känner dig fin i, som dessutom är bekväm, så är det toppen! Känner du att släpet inte kommer bli något du stör dig på under kvällen, så ska du ju absolut ha den hela kvällen! Det finns ju som sagt lösningar för släpen, både att "hänga upp" det och att kroka det runt handleden.

Min drömklänning, med 3m släp, som tyvärr var för liten så jag kunde inte använda den. DET var ett släp ;P Svårt att få med på bild hur långt det faktiskt såg ut och var. Jag grämer mig än idag faktiskt att jag inte använde den klänningen...

• Principisessan

du kan ju be dem göra en sån där "bulle" till upphängningsanordning bak istället. snyggare tycker jag och du får bort släpet helt .

• daniiel
    majjja skrev 2012-09-29 21:49:04 följande:
    du kan ju be dem göra en sån där "bulle" till upphängningsanordning bak istället. snyggare tycker jag och du får bort släpet helt .
    Ja, en bustle :) TS, googla på "bustle wedding dress" så finns det bra bilder på hur det ser ut :)
Svar på tråden Jag kommer släääpa mig fram till altaret