• Daludd

    När börjar marskalken gå in efter brudparet?

    Hej! 
    Undrar lite om brudföljet och hur man går in - vi har bara en marskalk.

    Går vi hela vägen fram till altaret innan han börjar gå, eller börjar han gå strax efter eller hur ska man tänka?
    Det känns lite konstigt om han går två steg bakom oss hela tiden, samtidigt segt om han inte börjar gå förrän vi är nästan framme.

    Hur gör man? 

  • Svar på tråden När börjar marskalken gå in efter brudparet?
  • daniiel

    Ni vill inte att han går in före er?

    Vi hade ordningen att prästen gick in först, sedan brudnäbben, vi brudparet, tärnorna och sist marskalkarna. Vi gick alla in samtidigt så att säga, med någon meters avstånd och jag tycker det blev bra,

    Jag tänker att om ni vill gå in ensamma, så kan det ju vara en variant att han går in allra först och när han är halvvägs eller helt framme, så går ni in.

    Alternativt att han är kanske 2-3 meter bakom er. Det beror väl visserligen lite på hur stor kyrkan är också.


  • Aniara4

    "Standard" är att brudnäbbar går före, tärnor/marskalkar efter brudparet, alla med några meters mellanrum. Så jag tror det ser bäst ut om han går 2-3 meter efter er, som daniiel säger.

  • daniiel
    Aniara4 skrev 2012-09-28 12:33:22 följande:
    "Standard" är att brudnäbbar går före, tärnor/marskalkar efter brudparet, alla med några meters mellanrum. Så jag tror det ser bäst ut om han går 2-3 meter efter er, som daniiel säger.
    Precis :)

    Att han går in före tänkte jag mer om de verkligen vill att han ska gå in, men ändå vill ha altargången fri och för sig själva som brudpar sedan. För det ser nog bättre ut om han går in själv och står där framme och väntar på att brudparet ska gå in än tvärtom, att brudparet står där framme och väntar på honom :P Annars kan han ju faktiskt också redan stå där framme och inte gå in alls :)

    Det är bara att prata ihop er med präst och marskalk om vad ni tycker känns bäst TS :)
  • Daludd

    Vill inte att han står och väntar, det känns lite som om brudgummen väntar där framme och sådär.. så egentligen undrade jag hur långt efter han går.

    Jag tänker så att man kanske kan kompromissa då, att han går 5-6 meter bakom oss så känns det lite mer som att vi är själva men han är ändå strax bakom...

    Prästen tyckte att han går bakom oss för så gör man, som skrevs här, näbbar är de enda som går före. Jag vill bara ha lite bilder på oss där vi går utan att han är lika framstående i dom som vi är.. så kanske några steg längre bakom.

    Kyrkan är väldigt stor! 

  • daniiel

    Det finns ingen sidodörr in framme vid altaret, då skulle han ju kunna gå in från sidan när ni är framme vid altaret?

    Tänk bara på hur länge ni får stå där framme och vänta på att han också kommer fram. Blir det för lång stund, så tycker jag att det skulle kännas lite konstigt. Men om kyrkan är väldigt stor, så går ju lite större avstånd bättre :)

    För oss var det så att jag ville ha alla ganska nära, då kände jag mig mindre nervös :P haha


  • Daludd
    daniiel skrev 2012-09-28 12:53:31 följande:
    Det finns ingen sidodörr in framme vid altaret, då skulle han ju kunna gå in från sidan när ni är framme vid altaret?

    Tänk bara på hur länge ni får stå där framme och vänta på att han också kommer fram. Blir det för lång stund, så tycker jag att det skulle kännas lite konstigt. Men om kyrkan är väldigt stor, så går ju lite större avstånd bättre :)

    För oss var det så att jag ville ha alla ganska nära, då kände jag mig mindre nervös :P haha
    Hehe jag det är ju bra o ha nån där bakom som kan fånga upp :) Alltså det är lite en principsak att jag inte vill att det "måste" vara en man med i "bilden". Han får inte påminna om en brudgum, typ att man måste ha en kostym där. Vi är två kvinnor som gifter oss, marskalken är min blivandes bror och jag vill bara att det ska vara fokus på oss två och våra vita klänningar. Det är kanske lite löjligt, men jag vet att vi annars får femhundra kommentarer på bilderna om att det ju "nästan ser ut som att han är brudgum!" och sånt där är så tröttsamt att stå ut med, när folk ska putta in oss i en heteronorm ÄNDÅ liksom... 

    Och så är det att jag vill ha lite "privat" känsla på vår gång, även om det såklart inte är det.

    Ska verkligen ta till mig att det inte får vara för långt bakom så att vi väntar där framme för länge, men jag tror att vi kanske skulle få vänta i 15-20 sekunder eller liknande. Ingen enorm tid :) Tror att 5-6 meter kan bli bra! Vi får nog öva en snabbis innan. 
  • daniiel
    Daludd skrev 2012-09-28 12:57:31 följande:
    Hehe jag det är ju bra o ha nån där bakom som kan fånga upp :) Alltså det är lite en principsak att jag inte vill att det "måste" vara en man med i "bilden". Han får inte påminna om en brudgum, typ att man måste ha en kostym där. Vi är två kvinnor som gifter oss, marskalken är min blivandes bror och jag vill bara att det ska vara fokus på oss två och våra vita klänningar. Det är kanske lite löjligt, men jag vet att vi annars får femhundra kommentarer på bilderna om att det ju "nästan ser ut som att han är brudgum!" och sånt där är så tröttsamt att stå ut med, när folk ska putta in oss i en heteronorm ÄNDÅ liksom... 

    Och så är det att jag vill ha lite "privat" känsla på vår gång, även om det såklart inte är det.

    Ska verkligen ta till mig att det inte får vara för långt bakom så att vi väntar där framme för länge, men jag tror att vi kanske skulle få vänta i 15-20 sekunder eller liknande. Ingen enorm tid :) Tror att 5-6 meter kan bli bra! Vi får nog öva en snabbis innan. 
    Aha, då förstår jag verkligen varför ni vill att det ska vara så :) Jag tycker inte alls att det är löjligt.

    Men som sagt, är kyrkan stor, så kommer inte de dät 5-6 meterna och 15-20 sekunderna kännas så länge, men hade det varit en liten kyrkan, så hade nog känts lite annorlunda. Jag tycker ni kan köra på det :)

    Det finns inte möjlighet för er att pröva lite olika varianter innan vigseln? Alltså hur det ser ut om han går 2m bakom, 5m, 8m osv.
  • Daludd
    daniiel skrev 2012-09-28 13:35:43 följande:
    Aha, då förstår jag verkligen varför ni vill att det ska vara så :) Jag tycker inte alls att det är löjligt.

    Men som sagt, är kyrkan stor, så kommer inte de dät 5-6 meterna och 15-20 sekunderna kännas så länge, men hade det varit en liten kyrkan, så hade nog känts lite annorlunda. Jag tycker ni kan köra på det :)

    Det finns inte möjlighet för er att pröva lite olika varianter innan vigseln? Alltså hur det ser ut om han går 2m bakom, 5m, 8m osv.
    Jo det finns möjlighet beroende på hur lång tid fotograferingen tar, ska nog försöka hinna med det. Det är ju som sagt en viktig poäng att vi inte står där o väntar i all evighet...!

    Två varianter lär vi hinna med i varje fall. Kan t.o.m. ta en testbild med fotografen ju! Tack så mycket för inputen :) 
  • Aniara4

    Jag tänker också att det blir fånigt om han kommer långt efter, då hamnar orimligt mycket fokus på honom medan alla står och väntar på honom, det blir nästan som att han blir huvudnumret då. Men jag förstår också din tanke om att du inte vill att det ska se ut som att han blir en del av brudparet, eller brudtrion!

    Om ni inte hinner träffas och testa innan kanske du kan bildgoogla brudföljen, se hur långt ifrån varann de går och hur det ser ut?

  • Sofiiiz

    Låt han agera brudnäbb? Gå före och sprida blomblad? Så får han inte en brudgumstämpel. Men kommer in framför er :)

  • Aleksandra

    Vi hade tänkt att brudnäbbarna går först, sen tärna och marshalk till sammans och sen kommer jag med min pappa.
    Min blivande står redan vid altaret.

  • Chicita
    Aleksandra skrev 2012-10-16 13:48:56 följande:
    Vi hade tänkt att brudnäbbarna går först, sen tärna och marshalk till sammans och sen kommer jag med min pappa.
    Min blivande står redan vid altaret.
    Har ni kollat med prästen att det är ok?
    Vissa präster ställer nämligen inte upp på det, utan dom vill att den Svenska traditionen med att brudgum och brud går in tillsammans ska hedras. 
  • Alyllyra

    Daludd, visst är ni gifta nu? Stort grattis! Hur gjorde ni med marskalken?

  • Daludd

    Ja, vi är gifta nu! Han gick 5-6 meter bakom och det blev jättebra vad vi sett ännu i alla fall på filmer och bilder. :) Det var väldigt skönt faktiskt att ha någon som står utanför kyrkporten med en och också är nervös för sin roll, det gav lite perspektiv och lugn stunden innan dörrarna öppnades.

  • Alyllyra

    Vad bra att det löste sig så fint! Ni verkar ha haft ett underbart bröllop :)

  • Aleksandra
    Chicita skrev 2012-10-16 14:25:05 följande:
    Har ni kollat med prästen att det är ok?
    Vissa präster ställer nämligen inte upp på det, utan dom vill att den Svenska traditionen med att brudgum och brud går in tillsammans ska hedras. 
    Oj nej det har vi inte kollat. Tack att du nämde det, får nog kolla upp det så fort som möjligt så att vi vet.
  • Chicita
    Aleksandra skrev 2012-10-23 15:25:58 följande:
    Oj nej det har vi inte kollat. Tack att du nämde det, får nog kolla upp det så fort som möjligt så att vi vet.
    Hoppas det blir som ni vill.
    Men om det inte blir det, så tänk på hur fin symboliken är i att man går in tillsammans i kyrkan.
    En gemensam ingång symboliserar att man tar klivet in i det nya livet som man och hustru tillsammans Glad 

    (vi hade "brudöverlämning" så jag är inte alls emot det, men jag vet att vissa har blivit helt förstörda för att prästen sagt nej... Och då känns det ju ändå som en bra idé att förbereda folk på att det kan bli så) 
  • Aleksandra
    Chicita skrev 2012-10-23 15:28:52 följande:
    Hoppas det blir som ni vill.
    Men om det inte blir det, så tänk på hur fin symboliken är i att man går in tillsammans i kyrkan.
    En gemensam ingång symboliserar att man tar klivet in i det nya livet som man och hustru tillsammans Glad 

    (vi hade "brudöverlämning" så jag är inte alls emot det, men jag vet att vissa har blivit helt förstörda för att prästen sagt nej... Och då känns det ju ändå som en bra idé att förbereda folk på att det kan bli så) 
    Jag skickade ett mejl till de nu och hoppas att få ett svar im inte idag så imorgon. Jo det är klart, det känns alltid bättre att vara förberedd på att prästen säger nej.
Svar på tråden När börjar marskalken gå in efter brudparet?