• smulan8118

Småbarnsföräldrar hur gjorde ni med barnen?

Hej!

Tänkte höra med er som också har småbarn hur ni gjort med dem under middagen?
    Vår son kommer vara ganska precis 2 år fyllda då och ja...sitta still i kanske 3 timmar under en middag är väl inte så jättekul. rent av omöjligt...

Hans farmor ska ha honom i kyrkan och sedan på kvällen, men just under middagen. Hur gör man?
    Vill ju inte att hon ska missa middagen heller, farmor alltså, för att hon måste gå ifrån med honom.

Tips och idéer tack... 

• Svar på tråden Småbarnsföräldrar hur gjorde ni med barnen?
  • daniiel

Vår dotter var visserligen ca 4,5år under vårt bröllop, men hon var med under middagen :) Vi hade 3-rätters. Vi valde bordsplaceringen rätt noga, för att ha henne nära oss men inte direkt brevid. Såhär, som bilden nedan, valde vi att göra vår bordsplacering och då ser du att dottern satt nära oss. Brevid henne satt min mormor, mitt emot henne satt min farmor.

Under middagen och kvällen fick hon spring som hon ville i festlokalen. Hon var till mina föräldrar, makens föräldrar, våra syskon och våra vänner. Alla hjälptes åt att "ta hand om" henne. Hon var så lycklig och hade väldigt roligt med alla som var där :) Det var inga problem alls.
  • Anaa

Vårat bröllop är ju inte försen nästa år, men vår dotter kommer att vara 3 år och min bonus 6 år+ att det nog kommer att va lite fler barn där bla mina kusiner.

Men vi har i vartfall tänkt att hitta någon tjej som kan passa barnen(mot betalning förstås), framför allt vår dotter, under hela dagen.
    Både i kyrkan och sedan på middagen och sen får barnvakten åka hem med ivartfall våra barn och lägga dom och förmodligen sova över, för jag kan inte tänka mig att mormor o morfar har lust att gå upp kl 7 dagen efter:P

För på middagen vill jag ju att våran släkt och vänner bara ska kunna sitta och umgås och njuta o inte behöva springa efter barn.

• Anaa

Och så kommer vi nog ha ett speciellt barnbord lite på sidan undan, så att det inte störs så mycket från dom och att dom kan ta och springa ut hur mycket dom vill.

• smulan8118

Farmor och farfar kommer inte stanna hela kvällen i vilket fall. 
    Möjligtvis till efter tårtan men inte längre. Det var just middagen som var mitt bekymmer. Med tal och dyl. Han kanske stör...?

Det kommer bara vara vår son som är liten, kusinerna som är med är 10 år+.
    Så visst, han kommer få sitta bredvid farmor och ev morfar, men han kommer ju inte vilja sitta där hela middagen. 

Får kanske ordna nåt litet lekhörn till honom... å hoppas att han håller sig hyfsat lugn där.
    Lokalen vi ska vara i är inte så jättebarnvänlig...öppen brasa, höga trappor, vill ju inte att han springer in till köket. =) Men förutom det så får han gärna "gå omkring"  

Känns som en himla tur att vi bara ska ha tvårätters nu. =D
     Nån som har ett hum om hur lång tid en tvårätters tar?

• Silme

Vi gifte oss i augusti och har en son på 3 år. Eftersom vi hade barnfritt bröllop åkte han hem med barnvakten (jobbarkompis till min man) efter vigseln.

• Mmmaria

Hej,

Vi gifte oss i lördags (jippi) och jag är jättenöjd med våra val när det gällde vår son. Vi välkomnade släktens barn på vigsel och mingel, men hade totalt barnfri middag.

Vår son är nästan 4 år och väldigt trygg med folk utanför familjen. Han var med oss på delar av fotograferingen innan vigseln (roligt att ha foton även på honom) samt under själva vigseln (borgerlig ca 20 min) och sedan på minglet fram till middagen ca 1,5 timme (åt chips och sprang runt). Därefter kom en dagiskompis med sin pappa och hämtade honom. Vi hade tidigare lämnar bilbarnstol, sovsäck och packning hos dem så han hängde bara med dem hem. De åt middag, godis och sedan sov han där.

Det var perfekt för han har minnen av bröllopet, men slapp den tråkiga middagen. Jag hade ALDRIG velat ha honom med på middagen. Vi och våra nära och kära hade fullt upp med tal och lekar. Det fanns ingen tid att ge uppmärksamhet till barn kände jag. Vi ville inte att någon av gästerna skulle behöva passa honom utan kunna njuta av festen så det här funkade perfekt.

Hoppas att ni hittar en lösning. Det är ju knepigt om barnet är väldigt mammigt eller rädd för att sova borta.

• daniiel

Jag kan ju säga att jag är otroligt nöjd över vårat val också att inte ha en barnfri middag, utan att ha med vår dotter. Jag skulle inte vilja kika tillbaka på bilderna om 10år och se att hon inte var där. Lyckan och glädjen hon utstrålade under hela kvällen smittade av sig på alla. Ingen kände det som något jobb eller betyngande att spendera lite tid med henne. Både jag och maken var tex med henne toan och herregud, vi missade då någon minut av middagen/festen, men vad gör det? Vi hann prata med alla, äta all mat, lyssna på alla tal och leka alla lekar ändå, men med vår underbara och älskade dotter vid vår sida :)

Hon stannade till vi hade ätit bröllopstårtan och dansat första dansen, så till ca kl.23.00 och då åkte hon hem med sin farmor och farfar och sov där. De hade lämnat vid den tiden ändå, så det passade bra att de tog med sig henne hem :)

Nu, drygt ett år senare, så pratar hon fortfarande om bröllopet och även om det var spännande och kul i kyrkan och under fotograferingen, så är det ju middagen och alla människor där som hon minns mest. Hon pratar om hur roligt det var och även våra vänner och familjer tycker det var väldigt kul att hon var med :)

• Sweet June

Hej

Vi gifter oss först nästa år, men jag fnderar på detta själv.
    Min blivande man (Skrattande) har en dotter på då nästan 9, min dotter kommer vara 5,5 och vår gemensamma son nästan 2. På ett sätt vill jag gärna ha ett barnfritt bröllop. Det finnes många andra dagar för barnen -detta ska vara VÅR dag. Once in a lifetime grej (iallafall för min del..). Min  bonus är ju rätt stor, men jag tycker det blir dumt att skicka i väg de små med en barnvakt och så får hon stanna. Tänker också att alla tal och sådant är ganska tråkigt för dom, men också att om jag håller en tal så kan det va saker jag vill säga som jag tänker barnen inte behöver höra?

Vi har ju bara precis börjat planera så smått och just det här har vi ju ganska gott om tid att bestämma, men jag tänker att kanske kan man göra både och? Altså att dom är med på första delen av middagen, får äta och va med lite. men så, innan tal och så får de åka hem med en barnvakt.
    Vad tror ni om det om jag får fråga?

• daniiel
    Sweet June skrev 2012-09-27 11:58:45 följande:
    Hej

Vi gifter oss först nästa år, men jag fnderar på detta själv.
    Min blivande man (Skrattande) har en dotter på då nästan 9, min dotter kommer vara 5,5 och vår gemensamma son nästan 2. På ett sätt vill jag gärna ha ett barnfritt bröllop. Det finnes många andra dagar för barnen -detta ska vara VÅR dag. Once in a lifetime grej (iallafall för min del..). Min  bonus är ju rätt stor, men jag tycker det blir dumt att skicka i väg de små med en barnvakt och så får hon stanna. Tänker också att alla tal och sådant är ganska tråkigt för dom, men också att om jag håller en tal så kan det va saker jag vill säga som jag tänker barnen inte behöver höra?

Vi har ju bara precis börjat planera så smått och just det här har vi ju ganska gott om tid att bestämma, men jag tänker att kanske kan man göra både och? Altså att dom är med på första delen av middagen, får äta och va med lite. men så, innan tal och så får de åka hem med en barnvakt.
    Vad tror ni om det om jag får fråga?
    Jag tror på antingen eller. Låt dom vara med eller inte. Jag hade adrig haft hjärta att skicka iväg min dotter tidigt under middagen, men så ville jag ju visserligen ha henne där så länge som möjligt också. Jag har extremt svårt att förstå vad folk gör under sina bröllop som är så hemskt för barnen, men det är en annan sak.

Jag tror bara att det blir ett naturligare avbrott mellan vigsel och middag, än mitt under middagen, och att det kan vara enklare att "få iväg" barnen då.
  • smulan8118

Vi ska låta vår busunge få vara med så länge han orkar. 
    Vi får göra ett litet hörn för honom strax intill riktiga bordet och farmor. förhoppningsvis är han så begeistrad i alla människor så han är glad ändå. =) 

Svar på tråden Småbarnsföräldrar hur gjorde ni med barnen?