• daniiel

(OT) Vilken typ av förskola föredrar ni?

Det finns ju en uppsjö av olika förskolor (dagis). De med flera avdelningar (endel väldigt många), med bara en avdelning, med åldersindelade avdelningar, kommunala, föräldrakooperativ osv osv.

Vilken typ av förskola föredrar ni, vilken typ av förskola tror ni är bäst för barnen? Hur och varför?

• Svar på tråden (OT) Vilken typ av förskola föredrar ni?
  • Kotthare

Nästan alla förskolor är bra. Besök några och gå på magkänsla! 
    Mindre förskolor är inte alltid bättre än stora, de är i behov av fler vikarier utifrån jämfört med en stor där personalen kan hjälpas åt över avdelningsgränserna t ex.

Men om jag ska ge ngt tips, sök Reggio Emilia-inspirerade förskolor.

//Förskollärare  

• daniiel

Min dotter har redan slutat förskolan och vi var extremt nöjda med hennes förskola. Jag är dessutom själv utbildad barnskötare och har jobbat på förskolor.

Det är mer en allmän undran jag har vad föräldrar föredrar. Hur de tänker kring vad de tycker är viktigt/mindre viktigt med förskolan.

• PiaB

Min ena dotter gick på en kommunal förskola med en avdelning, den andra gick i ett privat familjedaghem. Dagmamma och dagpappa kan man säga Båda var bra men det kändes som de privata hade mer pengar. Bättre mat och lekmaterial och påkostade utflykter.

Jag är förskollärare och har jobbat på allt från en avdelning till nio, och jag har kommit fram till att tre, högst fyra avdelningar är bäst. Eller det passar mig bäst, säkert inte alla. Dels är det lagom litet så man kan lära känna alla barn och föräldrar. Dels är det så pass stort att man oftast kan hjälpa varandra vid personalbrist.

Personligen gillar jag Reggio inspirerat. Gillar tydlighet och struktur. Men det kan man ju ha utan Reggio också

Svar på tråden (OT) Vilken typ av förskola föredrar ni?