• Nephele

    Ny underskrift...

    När ni har bytt efternamn, hur har det gått för er med nya signatur/underskrift? Jag har jätteproblem! Vill skicka in papprerna för nytt körkort så snart som möjligt, och då måste jag ju ha kommit fram till hur min nya signatur ska se ut :S, och jag får inte till det! Mitt nya efternamn är aningens längre än det gamla, med en extra stavelse. Jag tycker det är så svårt! Det fungerade ju så bra med förra :P. Visst behöver det inte direkt synas vad det står, men det ska ju ändå bygga på det efternamn man har, gå snabbt/lätt att skriva, och bli någorlunda lika från gång till gång. Gick det lätt för er andra med nya efternamn, eller har ni haft problem som jag? Tips?

  • Svar på tråden Ny underskrift...
  • Chicita

    Jag började öva på min nya namnteckning redan när vi bestämt att jag skulle ta hans namn.
    Alltså typ ett år innan bröllopet.
    Att jag började öva då var pga att jag var tvungen att signera en hel del paket (leveranser) i jobbet och jag ville att det skulle kännas naturligt.
    Men ändå känns det konstigt nu ett år efter bröllopet Flört 

    Det jag tycker att du ska tänka på är att helt enkelt skriva det rakt upp och ner, utan att försöka få till någon snits på det.
    För det är när du börjar krångla till det som det blir svårt att försöka skriva "likadant". Handstilar förändras aningen hela livet också, så bara det går att se att det är samma person som skrivit signaturen (och det syns om du bara försöker skriva normalt) så kommer du att kunna liksom "växa in" i något som känns naturligt för dig Solig 

  • Nephele

    Ja, kanske får bli nåt sånt... det jobbiga med det tycker jag är att det är så långt, känns som att folk får stå och vänta på att man ska skriva klart ;P.

  • Chicita

    Det är bara ovanan Glad
    Mitt nya är kortare än det gamla, men det har en apostrof som ställer till det för mig Tungan ute

  • daniiel

    Shiiiit... jag har visserligen inte bytt efternamn, utan heter samma nu som före jag gifte mig, men det där med signatur.. det har jag inte tänkt på. Min ser nog olika ut varje gång jag skriver den. Ska man träna på sånt? Det har aldrig någonsin känts naturligt att skriva min signatur.. Får som kramp i handen och panik när jag måste skriva en sådan :P haha


  • Chicita
    daniiel skrev 2012-09-25 17:05:41 följande:
    Shiiiit... jag har visserligen inte bytt efternamn, utan heter samma nu som före jag gifte mig, men det där med signatur.. det har jag inte tänkt på. Min ser nog olika ut varje gång jag skriver den. Ska man träna på sånt? Det har aldrig någonsin känts naturligt att skriva min signatur.. Får som kramp i handen och panik när jag måste skriva en sådan :P haha
    Nej det behövs inte...
    Enda gången som jag vet att man måste skriva namner två ggr identiskt är vid vissa myndighetskontakter. Typ passansökan + uthämtning. 
Svar på tråden Ny underskrift...