• Juno
    Äldre 25 Sep 13:06
    10266 visningar
    23 svar
    23
    10266

    Bidrag till bröllop - vad är rättvist?

    Tänk dig följande:
    När Anna gifte sig med Bengan hade de dålig ekonomi men ville ändå gifta sig. Det blev en vigsel med bara familjen som gäster (10 personer) och två-rätters middag på restarang efteråt. Annas och Bengas föräldrar delade på kostnaden för middagen (ca 2 500 per föräldrarpar).

    Några år senare ska Annas syster Cecilia gifta sig med sin Daniel. De vill ha ett större bröllop med ca 70 gäster. Menys är tre-rätters hos en cateringfirma, och Cecilia räknar med att maten + vin kommer att kosta ca 25 000 kr. Cecila minns att hennes föräldrar betalade halva kostnaden för systerns bröllopsmiddag och undrar nu om de kan göra detsamma för henne, dvs betala 12 500 kr. 

    Hur ska föräldrarna göra?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bidrag till bröllop - vad är rättvist?
  • Kottha­re
    Äldre 25 Sep 23:40
    #11

    Rättvisa betyder inte att det ska vara lika mycket. Min vuxne lillebror får mer pengar och stöd från mina föräldrar än jag, eftersom att han behöver det. Jag vet att de finns för mig om jag behöver det.

    Dessutom betalar de mitt bröllop, som de vet är viktigt för mig (och för dem).

    Var nöjd med det du får.  

  • Kottha­re
    Äldre 25 Sep 23:41
    #12
    Eillin skrev 2012-09-25 22:05:29 följande:
    Jag utgår från mig själv och vår familj.
    Jag är redan gift, min föräldra betala halva (ca 30,000), min syster är inte gift. Men om hon gifter sig om några år, och säg att hennes bröllop kostar 70,000 eller nått, så bryr jag mig inte om mina föräldrar betalar halva eller hela eller vad de tycker.
    Och jag vet att de gör det oxå, de har alltid resonerat att den får hjälp som behöver det.

    Så svar på frågan är det dom tycker dom kan och vill betala. 
    Amen!
  • CoG
    Äldre 26 Sep 09:46
    #13
    Kotthare skrev 2012-09-25 23:40:46 följande:
    Dessutom betalar de mitt bröllop, som de vet är viktigt för mig (och för dem).

    Var nöjd med det du får.
    Det blev nästan lite märkligt det där tycker jag.
    "Var nöjd med det du får"
    Det är ju väldigt lätt om man fått sitt bröllop betalt av någon annan.

    Men i en situation då den ena inte har råd med ett större bröllop och inte gör det större för att dom inte förväntar sig att ngn ska betala åt dom
    och där den andra planerar stort och då kanske förväntar sig att få mer.
    Kanske är det systrarna Spara och Slösa, och ska man då uppmuntra syster Slösa?

    Ska syster Slösa säga till syster Spara "Var nöjd med det du fick" även om hon själv får mer?
  • CoG
    Äldre 26 Sep 09:52
    #14

    I bidrag till bröllop då ekonomin ser så olika ut, då tycker jag faktiskt att det blir konstigt om den som hade sämre ekonomi ska få ett mindre bidrag.
    Det rimmar ju konstigt med de familjer där den som behövt mer ekonomiskt stöd har fått mer.
    I frågan var det ju den som hade mindre pengar som fick ett mindre bidrag.

    I min familj är det bara jag som klarar mig ekonomiskt.
    Båda mina systrar får ekonomiskt stöd varje månad av mina föräldrar och det är absolut inget jag knorrar om.
    Jag klarar mig och dom klarar sig, spelaroll hur.

    Jag har jobb.
    Min storasyster har varit långtidssjukskriven utan bidrag och har ni börjat plugga på heltid.
    Min pappa har betalat hennes hyra sen många år tillbaka så att hon kan bo hemifrån och mamma har stått för mat och andra räkningar.

    Min lillasyster bor just nu hemma men har bott hemifrån i ett antal år före det och levt knapert och då också fått pengar insatta på sitt konto.

    Jag har absolut inga krav på mina föräldrar att ge mig dessa summor för att det ska bli rättvist.

  • Kottha­re
    Äldre 26 Sep 22:12
    #15
    CoG skrev 2012-09-26 09:46:47 följande:
    Det blev nästan lite märkligt det där tycker jag.
    "Var nöjd med det du får"
    Det är ju väldigt lätt om man fått sitt bröllop betalt av någon annan.

    Men i en situation då den ena inte har råd med ett större bröllop och inte gör det större för att dom inte förväntar sig att ngn ska betala åt dom
    och där den andra planerar stort och då kanske förväntar sig att få mer.
    Kanske är det systrarna Spara och Slösa, och ska man då uppmuntra syster Slösa?

    Ska syster Slösa säga till syster Spara "Var nöjd med det du fick" även om hon själv får mer?
    Är det någon av dem som är olycklig och verkligen behöver mer pengar? 
  • CoG
    Äldre 27 Sep 12:54
    #16
    Kotthare skrev 2012-09-26 22:12:38 följande:
    Är det någon av dem som är olycklig och verkligen behöver mer pengar?
    Den första systern hade kanske önskat att kunna bjuda fler, få bära sin drömklänning eller något annat.
    Men hon krävde inte mer, bad inte om mer utan var realistisk och gjorde det som då var möjligt med de medel som fanns.
    Hon blev iaf gift.

    I texten framgår det inte om någon av dom är olycklig eller lycklig.
  • Lovajs­ing
    Äldre 27 Sep 14:04
    #17

    Jag tycker att det är löjligt att allt skall vara lika hela tiden! Jag fick ca 20 tusen av mina föräldrar till mitt bröllop, om min bror skulle få 35 eller 5 tusen skulle inte göra mig något. Det är en gåva, inget man skall jämnföra enligt mig. Om det är känslig behöver man ju inte ens veta om vad man får ? 

    Jag får inget ekonomisk stöd av mina föräldrar annars, men om mina syskon skulle behöva det är det ju inget jag skulle knorra om, då är det ju bara fantastiskt bra att jag kan klara mig själv så mina föräldrar har mer pengar över att hjälpa mina syskon om de nu skulle behöva det.

     

  • Kottha­re
    Äldre 27 Sep 18:30
    #18
    CoG skrev 2012-09-27 12:54:00 följande:
    Den första systern hade kanske önskat att kunna bjuda fler, få bära sin drömklänning eller något annat.
    Men hon krävde inte mer, bad inte om mer utan var realistisk och gjorde det som då var möjligt med de medel som fanns.
    Hon blev iaf gift.

    I texten framgår det inte om någon av dom är olycklig eller lycklig.
    Kanske får den ena systern barn i framtiden och sponsras med barnvagn och kläder. Eller så krachar den andra systerns bil i framtiden och föräldrarna hjälper till att köpa en ny.. Jag tror att det där jämnar ut sig. 
  • 1700ta­l
    Äldre 27 Sep 18:31
    #19

    Nu kan man inte vara anonym i den här tråden så kan jag inte ta mig själv som exempel, annars hade det varit ett bra sådant då jag och min syster gfte oss med några månader emellan med totalt olika upplägg och nivå på gåvor därefter.


     


    Hursom, jag anser att varje vuxen människa har total rätt att göra vad den vill med sina pengar. Millimeterrättvisa är i mina ögon ett mkt märkligt förhållningssätt. Likaså att känna sig missunnsam för att ett syskon får mer än en själv.


     


    Så det finns inga rätt eller fel, det är HELT upp till föräldrarna. Det är ju deras pengar.

  • BlåAug­ustibr­öllop
    Äldre 27 Sep 19:03
    #20

    Det som inte framgår är om den första systern var 100% nöjd med det bröllopet hon fick. Ville hon ha det litet? Eller gifte hon sig litet för att hon ville gifta sig men hade inte råd med större och inte heller ville att någon skulle betala stora summor för hennes bröllop?

    Är fallet så att hon egentligen hade velat ha större bröllop, så tycker jag att det vore fel att ge mer till den andra systern.
    För då uppmuntrar man ju faktiskt slösaktighet. Man kan inte planera ett dyrt bröllop och utgå från att föräldrarna betalar hälften!

  • Äldre 29 Sep 01:10
    #21
    BlåAugustibröllop skrev 2012-09-27 19:03:02 följande:
    Det som inte framgår är om den första systern var 100% nöjd med det bröllopet hon fick. Ville hon ha det litet? Eller gifte hon sig litet för att hon ville gifta sig men hade inte råd med större och inte heller ville att någon skulle betala stora summor för hennes bröllop?

    Är fallet så att hon egentligen hade velat ha större bröllop, så tycker jag att det vore fel att ge mer till den andra systern.
    För då uppmuntrar man ju faktiskt slösaktighet. Man kan inte planera ett dyrt bröllop och utgå från att föräldrarna betalar hälften!
    Ja så här uppfattade jag det också. I och med att första systern hade det dåligt ställt, valde de att ha ett litet bröllop. Kanske både för att de inte själv hade råd med det, och för att de inte tyckte att det var rättvist att föräldrarna skulle betala det. 
    Andra systern vill ha större... har hon råd till det? Eller tar hon för givet att föräldrarna ska betala det? Om det bara är girighet som säger "jag vill ha ett stort bröllop, jag vill inte själv betala det utan det borde mina föräldrar göra" är det fel, men om de har råd och ska betala det mesta själv så är det ok. 
    Jag tycker föräldrarna ska betala samma summa som systern. Det är en rimlig present ifrån en föräldrar. Sen om det räcker till ett helt bröllop eller bara en liten % är det upp till den som gifter sig och vilket slags bröllop de vill ha. Förmodligen hade föräldrarna gett mer till första systern om de hade kunnat och velat, så därför borde inte den andra begära mer än det. 
  • Äldre 29 Sep 09:18
    #22

    Jag tycker det där är svårt. Så klart att man kan säga att de ska ge samma summa, men varför ska den första systern sätta upp hur mycket det får handla om. Har försäldrana råd och vill hjälpa till finns det väl inget som ska hindra dem att göra det. Känner föräldrarna att det blir orättvist kan de ju ge bidrag till en resa eller liknade i efterhand till första systern. 

    Mina föräldrar hjälper mig och mina bröder där det behövs. Jag vet att jag fick mer som barn eftersom mitt intresse var dyrare då jag höll på med hästar. Tänk om de hade låtit min storebrors handbollsintresse satt gränsen för vad mitt intresse har fått kostat. Bara min utrustningen kostade tusenlappar mer än vad min brors utrustning kostade. Det hade väl inte känts rättvist om mitt intresse blivit lidade av hans intesse, när de faktiskt hade den eknomiska möjligheten att bidra till bådas intresse, trots att mitt var dyrt. Mina föräldrar försöker inte vara exakt lika i alla lägen men i det långa loppet jämnar det ut sig. De har till exempel hjälpt min bror med hans lägenhet, med hur mycket har inte jag något att göra med. Jag vet att de inte favoriserar någon av oss och vet att de försöker så gott de kan att ställa upp att hjälpa både ekonomiskt och annat om det är så. Så om de hjälper mig med en summa nu när jag ska gifta mig och en annan summa till min bror så är det faktiskt upp till mina föräldrar. De hjälper till där det behövs då länge de har möjlighet till det.

  • Äldre 29 Sep 11:09
    #23

    Det går ju aldrig att sträva efter millimeterrättvisa när det gäller exempelvis julklappar, ett år kanske det ena syskonet får något dyrare och nästa år det andra syskonet. Det brukar jämna ut sig efterhand ju.

    Men när det gäller stora saker som bröllop och när det gäller tiotals tusen kronor så tycker jag att det skulle vara djupt orättvist om Cecilia (i det här fallet) skulle få 10 000 kr mer än systern i bröllopsbidrag. Anna hade kanske behövt de 10 000 kronorna till något annat, särskilt om de hade dålig ekonomi...

    Om jag tänker utifrån att jag är Cecilia nu: bara för att jag skulle VÄLJA att ha ett dyrare bröllop än min syster räknar jag ju inte med ett större bidrag från våra föräldrar?! Det känns helt galet, tycker jag. Vill Cecilia ha ett dyrare bröllop får hon betala det själv, eller så får föräldrarna ge 12 500 till Cecilia och 10 000 till Anna. (Alternativt att det regleras i arv/testamente.)

Svar på tråden Bidrag till bröllop - vad är rättvist?