• maxmam­ma
    Äldre 20 Sep 20:35
    5651 visningar
    11 svar
    11
    5651

    Ej bröllops relaterat, min älskade häst är död, vila i frid gumman!

    Idag tog jag det tunga beslutet om att låta avliva min älskade häst. Hon blev för sjuk i akut fånganfall så det enda som fanns var att låta henne somna in.

    Nu springer hon uppe i himlen i full galopp igen och känner vinden i ansiktet som hon älskade när man var ute o red.

    Kommer för alltid att älska och sakna henne, den bästa häst jag nånsin haft.

    Tur att jag hann få ett fint föl efter henne, som gör att hon lever vidare.

    Tack lilla gumman för alla de år vi fick tillsammans.

    kram/matte

  • Svar på tråden Ej bröllops relaterat, min älskade häst är död, vila i frid gumman!
  • Äldre 20 Sep 20:44
    #1

    Jag vet hur det känns. Jag har haft två hästar själv och båda fick somna in när jag märkte att dom inte längre ville vara med. (hade dom inte samtidigt dock, det var ett par år emellan där jag var hästlös).

    Att förlora ett djur, oavsett storlek och ras kan vara lika jobbigt som att förlora en familjemedlem.

    Ta tid att sörja och låt ingen tala om att det "bara var ett djur".

    Kram 

  • PiaB
    Äldre 20 Sep 20:59
    #2

    Åh vad tråkigt! Vet också hur det känns, dock inte att förlora en häst, men andra husdjur. Och i somras förlorade min blivande man sina katter, som var 15 år gamla, under loppet av en månad. Och att följa honom i hans oerhörda sorg var fasansfullt. Och så sa folk att "han får skärpa sig, det var ju bara katter".


     


    Men som Chicita skrev, det kan vara minst lika jobbigt att förlora ett djur. Tillåt sig att sörja och låt det ta den tid som behövs utan att fastna i det. Härligt att du har ett föl efter henne. Förstår att det är jättejobbigt just nu, men så småningom kan du minnas allt kul och fint ni haft.


     


    Kram och var rädd om dig.


  • maxmam­ma
    Äldre 20 Sep 23:22
    #3

    tack, för mig är det här det mest tunga beslut jag nånsin tagit som hästägare.

    tack för era tankar, nej hon var inte bara ett djur, hon var min häst o jag älskar henne som en familje medlem.

    tur jag har hennes avkomma, genom henne lever min älskade häst vidare.

    tycker det är lika hemskt när nått annat av mina djur har varit tvunget att avlivas...

    nu ska jag lägga mig o gråta o  sova så jag kan kliva upp imorgon o ta hand om de andra två hästarna... 

  • sirifr­edde
    Äldre 21 Sep 07:27
    #4

    Låt sorgen ta sin tid,, Jag förlorade min kisse för 4 veckor sen och blev också super ledsen... Det är livet tyngtsa beslut att avliva sitt älskade djur. Dem blir som en familjemedlem.. Kram

  • Äldre 21 Sep 08:41
    #5

    Jag har inte någon erfarenhet av just hästar, men jag har haft andra djur som både dött naturligt och som jag blivit tvungen att ta det tunga beslutet angående. Jag tror inte det spelar någon större roll vilken typ av djur det är dock, de blir en älskad vän oavsett.

    Jag beklagar verkligen sorgen! Trots att det "bara" är ett djur (det är verkligen inte bara!), så blir dom en del av familjen, en vän, någon man älskar och därmed saknar väldigt mycket när dom går bort.

    Som Chicita säger, ta dig tid att sörja din älskade häst. Det är tungt och jobbigt, så låt det vara så.


  • Äldre 21 Sep 09:10
    #6

    Usch så tråkigt! Jag sitter här och gråter bara av att läsa om det så jag förwstår verkligen att du måste vara ledsen. En stor kram till dig!

  • maxmam­ma
    Äldre 21 Sep 09:51
    #7

    tack alla, jag sitter o gråter o vet inte om och när jag orkar gå ner till stallet o mocka ur hennes  box.

    den enda tröst jag har är att hennes avkomma finns  och genom henne lever min häst vidare... 

    men det är så jävla tungt,

    Det låter kanske fjompigt men jag slängde ner en bukett blommor som är tagen i trädgården i graven och ska köpa lite ljung o sätta på hennes grav o tända ett ljus.

    för mig var hon inte bara ett djur hon var verkligen en älskad familje medlem.

    jag känner mig så tom utan henne, fan att hon skulle bli så sjuk.

    tacka än en gång alla för fina tankar o ord. 

  • Pyssli­gheter
    Äldre 21 Sep 19:51
    #8

    Det är absolut inte fånigt att plantera blommor, tända ljus osv. Jag förstår dig precis! Djur är inte "bara djur", de är nära, kära familjemedlemmar. Min och min sambos underbara kära katt dog i somras, påkörd. 13 år och världens finaste. Jag grät i i 7 timmar, gick till jobbet och grät sedan i en vecka. Trodde aldrig att jag skulle bli glad igen... Det är klart att det känns bättre med tiden, men jag kan fortfarande bli väldigt ledsen, senast idag när jag träffade en katt som var så lik våran. På graven har vi planterat en fin blomma och hade tända ljus i början. Jag tycker att det känns bra att ha en tydlig plats som man kan känna att djuret finns på. Känns som att han blir mer närvarande då.

     

  • maxmam­ma
    Äldre 21 Sep 22:39
    #9

    ska åka o köpa blomma i veckan o tända ett ljus för henne då, hon finns för alltid i mitt hjärta.

    tack än en gång alla ni som delat med er av tankar o stöd 

  • Äldre 25 Feb 19:21
    #10

    hej synd att din häst är dödRynkar på näsan min häst heter banjo och  är 12 år och min andra häst heter evelinn och ska snart få fölSkrattande hon är 13 år


    synd att hästen eee död
  • Äldre 25 Feb 19:43
    #11
    elin skrev 2015-02-25 19:21:02 följande:

    hej synd att din häst är dödRynkar på näsan min häst heter banjo och  är 12 år och min andra häst heter evelinn och ska snart få fölSkrattande hon är 13 år


    Du missade nog att den här tråden är flera år gammal... September 2012 är den postad och de flesta som skrev i tråden är inte längre medlemmar, bland annat trådstartaren .

    Men grattis till fölet i alla fall :) 
    Jag jobbade på stuteri ett tag och har varit med om flera fölningar.
    Har ni inte en egen fölvakt så kan jag tipsa om att försöka hyra eller låna en :) 

Svar på tråden Ej bröllops relaterat, min älskade häst är död, vila i frid gumman!