• Anonym (Uppgiven)

    Hur få bröllopsgäster att skicka bilder??

    Hej!

    Jag gifte mig för ca 3 veckor sedan. Nu är det så att jag väldigt gärna skulle vilja få tag i en del av bilderna som gäster tog under bröllopet. Vi hade inte så jättestort gästantal och det var kanske 5-10 personer som jag vet tog en hel del bilder. Jag har kontaktat några av dem via sms/mail och bett om att få bilderna och och ett par har jag pratat med personligen varvid de lovade att de skulle skicka bilderna. Känner mig lite uppgiven nu för ingen av de jag mailade/smsade har hört av sig, har inte ens fått ett svar, och de jag pratade med har inte skickat och jag påminde dem häromdagen menj har inte ens fått något svar. Kanske har jag ingen rätt att kräva att få bilderna men jag tror inte det är något problem för gästerna att dela med sig av dem utan det handlar nog mer om slapphet. Blir lite ledsen över att det är så. Jag vill ju inte bli någon tjatmoster men jag känner på mig att risken finns att "det aldrig blir av".

    Har ni några tips på vad man kan göra i ett sånt här läge? Har läst tips om att skicka ut skivor så att gästerna kan bränna ut bilderna och skicka till oss. Har funderat på att skicka med skivor och färdigfrankerade kuvert med tackkorten men är rädd att dessa skivor bara kommer bli liggandes hos folk med tanke på hur dåligt det har gått hittils.

    Känns viktigt för mig att få bilderna då jag vet att det finns en hel del bilder på saker som fotografen aldrig fotade.. Kanske finns det också någon film och vi har inte någon film från dagen.. 

    Hur skulle ni ha gjort?

    Hälsningar från en uppgiven person 

  • Svar på tråden Hur få bröllopsgäster att skicka bilder??
  • Chicita

    Det var många av våra gäster som fotade också, men vi har inte fått mer än någon enstaka bild (någon "stal" jag från deras album på Facebook också Flört)

    För oss är det dock lite mer av ett omvänt problem.
    Ingen av våra föräldrar kunde fota.
    Min pappa och hans sambo glömde sin kamera hemma (19 mil från bröllopet) så dom köpte en engångskamera bara för att få några bilder. Och makens föräldrars kamera dog mitt i vigseln.
    Så till dom har vi satt i hop fotoböcker så dom har fått fina minnen med många bilder.

    Om det hade varit viktigt för mig att få dom andras bilder så hade jag helt enkelt åkt dit med en skiva eller USB-minne och frågat om jag kunde få kopiera bilderna. 

  • Aniara4

    På måndagen eller tisdagen efter bröllopet fick vi en CD-skiva i posten från en föredömlig gäst, som dessutom hade hunnit göra en fin omslagsbild till fodralet. Det blev vi jätteglada för!

    Jag hade lånat ut min egen kamera under kvällen, så de bilder som togs med den fick jag ju direkt.

    Sen återstod en gäst som vi hade bett fota lite extra, det tog längre tid eftersom han ville gå igenom dem först (inte proffsfotograf men nästan lika kinkig med att släppa ifrån sig oredigerade bilder!), men vi fick dem till slut, långt efter fotografens... Jag blev extra glad över de bilderna, eftersom jag vid det laget hade upptäckt att vi nästan inte hade några bilder alls på gästerna, men den här personen hade gått ett varv vid borden och fått med varje gäst åtminstone en gång!

    Men visst känns det segt att tjata...

    Jag fotograferade själv flitigt på brorsans bröllop i somras, och jag gjorde helt enkelt så att jag lånade honom minneskortet dagen efter. Nu när jag tänker efter har jag inte fått tillbaka det än. Jag har fler men blev ändå tvungen att köpa ett till under en fantastisk resa nyligen. Så jag antar att det inte är någon brådska med det kortet! Men jag hade tänkt gå igenom, rensa och redigera, och sen bränna en CD med både möhippan och bröllopet som de skulle få. Kanske borde ta tag i det... Men de har ju som sagt redan fått bröllopsfotona i grov form! Och bruden fick en fotobok från möhippan, så de bilderna har de ju också fått se, i alla fall de bästa.

  • daniiel

    Vi har knappt fått några bilder av gästerna heller. En skiva med ganska många bilder har vi fått av min farbror och ett par till av några andra gäster. Nu, över ett år senare, så får vi nog helt enkelt inse att:

    A: Ingen av de övriga gästerna tog bilder
    B: Bilderna blev så dåliga, så de vill inte visa oss
    C: De orkar inte skicka bilderna

    Lite tråkigt, men men...


  • Chicita

    De flesta fotar ju för sin egen del - och inte för brudparets del.
    Och även om det var en väldigt trevlig dag för gästerna så är det ju inte det största i deras liv (som vi ju konstaterat i några trådar redan Flört ) så jag kan tänka mig att dom nog säkert har tänkt dela med sig av bilderna eftersom ni har pratat om det. Men för dom är det inte så bråttom. Det kan ni väl ta när ni ses (eller något sånt)...

    Så som jag redan skrev, om ni vill ha dom nu så kanske ni ska ta saken i egna händer och åka hem till dom och få med er bilderna därifrån helt enkelt... 

  • Polventon

    Vi startade en stängd Facebook-grupp dit vi bjöd in gästerna så alla som ville kunde dela sina bilder. Funkade jättebra!

  • daniiel
    Polventon skrev 2012-09-16 19:55:45 följande:
    Vi startade en stängd Facebook-grupp dit vi bjöd in gästerna så alla som ville kunde dela sina bilder. Funkade jättebra!
    Då är ju dock en förutsättning att alla gästerna har facebook..
  • Chicita
    daniiel skrev 2012-09-16 20:25:12 följande:
    Då är ju dock en förutsättning att alla gästerna har facebook..
    Precis vad jag tänkte också, men du hann före.

    Enda anledningen att jag skaffade FB var att efter vårt 20-årsjubiléeum med klassen så totalvägrade den som hade tagit mest kort att skicka dom via mail. Han la bara ut dom på FB och dessutom öppet.
    Så det var ju inte så roligt Obestämd 
  • daniiel

    Haha nej, det där med facebook.. jaasi.. både jag och maken vägrade länge, men tillslut så insåg vi att om vi öht vill bli inbjudna till något, förstå vad vännerna pratar om osv, så var det bara att skaffa det.

    Mina föräldrar har inte FB och nu under våren skulle det ordnas kusinträff i släkten på min pappas sida, alltså pappas kusiner. Han träffade en av kusinerna på en affär och kusinen berättade då att pappa och hans systrar var de enda som inte var inbjudna, för eftersom de inte har FB, så gick det tydligen inte att få tag på dom :P

    Nåja, det finns andra sidor man kan använda sig av där konceptet är detsamma. Att alla ska kunna lägga in bilder och är det väldigt många/alla som har tillgång till dator, så kan det ju vara en bra idé :) Ja, har alla facebook så funkar det ju utmärkt att använda det också :)


  • MrsButterfly

    Jag ska gifta mig den 6 oktober och har skapat ett virtuellt album på www.photago.com som fungerar precis så som ni vill ha. Man skapar ett albumnamn och ett lösenord, så kan alla ladda sina bilder hemifrån till ett konto och se varandras, sen kan man ladda ner bilderna därifrån =)


    Har gjort små visitkort till vigseln där albumnamn och lösenord finns så kan de tom ladda hem kameraappen och ladda mobilbilderna direkt. =)


    Annars kan man skapa ett tillfälligt dropboxkonto, flickrkonto, googledrive etc som man helt enkelt skapar ett användarnamn till och ett lösenord somman sen delar ut.


    Hoppas att du får in dina bilder på något sätt! =D

  • Anonym

    Jag skapade både ett dropboxkonto och delade en mapp på Google drive där alla kan ladda upp bilder. Jag tittade också på Photago men tyckte att det var tok för dyrt (visst det finns ett gratis konto, men det kan man bara använda en kortare tid). 
    Några har laddat upp så det är kul. Det är även ett sätt för dem att ta de bilder de vill ha ifrån vigseln, då de kanske inte fottade så mycket själva. 
    Jag har fortfarande inte fått fotografens bilder så jag ser fram emot att få alla bilder i allmänhet. Spännande.  

  • Sofiiiz

    Du skrev att du mailat/smsat om bilderna. Har du provat att ringa? Kanske lättare för gästerna att förstå att du är angelägen att få bilderna om du pratar med dem på rikigt. Många läser ju mail och sms lite snabbt och glömmer bort att svara.

    Men får man en rak fråga i telefon så svarar man ju direkt.

    Sen uppskattar man ju att vänner hör av sig då och då, passa på och fråga hur de helst vill ge dig bilderna.
    Om de inte har dator så kanske du kan betala en slant för att de ska framkalla? Eller kanske ses hemma hos dig/dem och föra över bilderna till din dator?

Svar på tråden Hur få bröllopsgäster att skicka bilder??