• Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 11 Sep 12:59
    5219 visningar
    33 svar
    33
    5219

    Hur svårt skall det vara att hitta en bra fotograf??!!

    Håller på att leta efter en bra fotograf och det går sådär.... Bor i närheten av Borås, Varberg, Göteborg. Alla kostar dessutom skjortan... Jag blir tokig! Jag vill även få istort sett alla bilder på skiva eller usb. Fotobok är inte intressant Det är väl bilder man betalar för?? Har någon förslag så mottages det tacksamt! Vill ha drömmande bilder och inte ngr jätte klassiska...hm...ja det är lättare att säga om man gillar dem när man sett ngr

  • Svar på tråden Hur svårt skall det vara att hitta en bra fotograf??!!
  • Janne
    Äldre 13 Sep 16:22
    #21
    Chicita skrev 2012-09-13 11:58:32 följande:
    Minimalt arbete - maximal förtjänst vill man ju ha som egenföretagare.
    Och lågupplösta filer som är snabbgallrade för att få bort dom värsta minerna, och sen märkta (finns väl program som automatiskt sätter dit signatur på förbestämt ställe?) kan kanske vara en bra idé? Ingen redigering, bara korten som dom faktiskt såg ut. Där man kan sitta hemma och bläddra och välja i lugn och ro och kanske släppa ut några bilder till släkt och vänner innan man bestämmer sig för vilka man vill få redigerade och i högupplöst format. Men att man sen får behålla skivan med dom "sämre" bilderna... 
    Fotografer har yrkesstolthet som jag tror de flesta har som skapar något. Vi vill inte lämna ifrån oss bilder som bara är halvfärdiga och ger oss dålig reklam.
    Får kunderna dessa bilderna som hamnar de nästan direkt ute på nätet för att kunden är så ivrig att visa upp sina minnen. Hur bra reklam blir detta för fotografen då, namnet står ju på bilderna.
  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 15 Sep 16:34
    #22

    Tack för alla era tips! Skall kolla upp dem allihop!
    Och ni som ja...tycker att jag är helt befängd... Jag betalar gärna pengar för en duktig fotograf, OM jag får mycket bilder i retur.
    Det är det jag betalar för. Och det är det som fotografen jobbar med. 
    Tack Chicita för att du har talets gåva mer än mig
     

  • Äldre 15 Sep 16:54
    #23
    kickanw skrev 2012-09-13 12:08:08 följande:
    Det där tycker jag låter jättekonstigt, känner inte alls igen det bland de fotografer jag nätverkar med. Att folk sätter ut foton i tidningar, tackkort, på Facebook osv är ju snarare jättebra reklam för fotografen!
    Jag vet nog ingen fotograf som har en sån regel, däremot är det ju en del av upphovsrättslagen att man alltid ska ange fotografens namn under bilden - Men det är ju inte samma sak som en logga!

    De flesta fotografer jag känner till lämnar ifrån sig alla foton i lågupplöst format (vissa har dock logga på då, men inte alla) men tar extra betalt för högupplöst. Jag tror verkligen inte att det ska vara något problem att hitta en bra fotograf som kan göra så! :)
    Vi sökte bland väldigt många fotografer här innan vi bestämde oss för att ta amatörer. 
    Men ingen av dom gav ut alla foton.
    En av fotograferna lämnar ut bilderna på en skrivskyddad skiva där man får välja ut 10 bilder men man får inte behålla skivan. Om man ville ha fler bilder så ville han ha 50:- per lågupplöst bild och 150:- per högupplöst.
    Det var dock den enda som gav ut alla bilder över huvud taget.
    De andra valde själva ut 10 - 20 bilder som dom redigerade och dom andra fick man inte se alls. Man kunde välja att få fler bilder, men det var fortfarande fotografens val.
    Alla hade inskrivet i sina avtal att man inte fick använda bilderna på sociala medier eller publicera i tidningar osv. Om man ville göra det så fick man välja ut ett antal bilder som man betalade extra för rätten att använda då.

    Den ena fotografen vi funderade på var jobbarkompis med maken då, och inte ens den fotografen kunde tänka sig att frångå den principen utan rekommenderade oss att hitta en amatör om vi ville få tillgång till alla bilder. Och då erbjöd vi oss att betala extra för att få alla bilder lågupplöst på en skiva eller usb.

    Vad jag har sett här på BT när det pratas fotografer verkar vara samma problem överallt i landet...

    Fotografer som arbetar enligt principen som du beskriver är ju jättebra.
    Självklart ska dom ha betalt för sitt arbete. Men man vill ju ändå ha lite valmöjlighet som brudpar. Det är ju inte säkert att den bild som jag älskar är den som fotografen väljer...
    Så om du ger ut alla bilder i lågupplöst format på skiva och låter folk använda bilderna bara dom har med din logga eller signatur på bilden så berätta det. Det kan nog ge dig många kunder Glad
     
  • Äldre 15 Sep 17:11
    #24

    Eftersom du Janne verkar ha fått allt jag skrivit totalt om bakfoten.

    Jag har inte sagt att man ska få något gratis.
    Man betalar för en viss sak. Om man då kan betala för att "få" bilderna i lågupplöst format - alltså istället för dessa förbenade fotoböcker som de flesta fotografer skyltar med som långt ifrån alla vill ha. Så skulle jag välja det alternativet.
    Jag skrev också att det var grovsorterade bilder jag ville ha. Alltså bilder där fotografen kanske snabbt kikat igenom så att det inte är allt för hemska saker, alltså där fotografen kan få plocka bort dom bilder som denne inte kan stå för. Och det är alltså något jag var villig att betala för.

    Annars kanske man ska betala för att få ALLA bilder på skiva men där man inte får berätta vem som tagit dom? För att skydda fotografens integritet?
    Poängen är att många brudar blir ytterst ledsna när dom betalt en stor summa pengar (för även om det i slutänden inte blir så stor behållning för fotografen så är 15000:- eller mer, faktiskt en stor summa pengar) och dom får 10 bilder - som dom inte ens får använda annat än att visa för vänner och släktingar hemma i vardagsrummet.

    Du för i alla fall fram poängen jag försökte få fram till kickanw att det är långt ifrån alla fotografer som skickar ut någon större mängd bilder, utan man kan bara få det fåtal redigerade bilder som fotografen släpper ut.

    Tydligen är jag inte heller ute och cyklar så värst mycket.
    Det är snarare du som inte förstår vad TS vill. Och tror du mig inte så kan du ju läsa vad hon skriver i tråden. Speciellt nedanför dina inlägg här Tungan ute

    @ Hoffsennanen Totoplex: Hoppas att du hittar en fotograf som kan ge dig det du är ute efter.
    Som sagt, man får ju det man betalar för. Och om man kan betala för att få en skiva med många bilder, även om dom inte är redigerade, högupplösta eller användbara på annat sätt än att titta på i datorn så är det ju ändå minnen. Och att få se alla bilder gör ju att man kanske blir sugen att beställa några fler i högupplöst format och alltså ge fotografen mer pengar i slutänden Flört
     

  • Äldre 22 Sep 17:15
    #25

    Jag tror det finns en del fotografer som jobbar "som man gjorde förr", säljer sig billigt men ger inte ifrån sig så många bilder och sen får kunden köpa dessa styckvis efteråt. Det var ju en rimlig modell när man använde negativ, och det var en del jobb/dyrt med att framställa kopior och album och man dessutom inte ville lämna ifrån sig negativen.

    Nu för tiden i och med digitalfotografi är det många fotografer som säljer sig lite dyrare men där kunden istället får en mängd digitala kopior och själv kan skaffa utskrifter.

    För egen del som fotograf är jag inte intresserad av att administrera köp av bilder efter bröllopet eller att framställa kopior och pussla ihop album så jag säljer alltid fullupplösta bilder så får kunden fixa det själv.

    Jag ska själv gifta mig nästa år och har valt en fotograf med samma modell dvs ett antal hundra bilder redigerade, högupplösta på skiva, inga utskrifter eller album.

    Gemensammt för de flesta fotografer är att ingen vill visa ALLA sina bilder, dvs man gör en grovsortering som Chicita beskrev, det tror jag de flesta kan leva med både fotografer och brudpar.

  • redans­agtja
    Äldre 25 Sep 11:44
    #26

    Har stött på fotografer som gjort olika, men precis som David här innan skriver så lever vi 2012 och därför börjar en del fotografer gå ifrån det här med att inte lämna ifrån sig "orginal" osv.

    Eftersom det började med eftersök om tips vill jag tipsa om en fotograf som finns i området du söker som är sjukt duktig. Louise Pekkanen heter hon, du hittar henne på facebook eller www.louisepekkanen.blogg.se

  • Äldre 3 Oct 22:16
    #28

    Mitt tips är: www.mikabellas.blogspot.se/
    Du hittar hennes kontaktuppgifter där till höger på hennes blogg.
    Vet inget om priser eller så men hon tar fantastiska bröllopsbilder och bilder på barn och... ja allt!
    Lycka till!

  • sandri­ana
    Äldre 13 Nov 20:31
    #28

    Vi har valt Fotograf Jens C Hilner. Han ger oss alla bilderna högupplösta på skiva och vi får fritt göra vad vi vill med dem. Vi får även göra egna kopior i affären och ha dem på nätet. Han tar desutom väldigt fina bilder. Men vad jag förståt på denna tråden så är detta väldigt ovanligt så vi är glad att vi fått den dealen  :)     www.jenschilner.com

  • Erdna Nord
    Äldre 17 Nov 18:15
    #29

    Jag känner inte igen mig i det ni skriver alls. De jag har kontakt med (flera av sveriges bästa och även några av världens bästa bröllopsfotografer) levererar oftast högupplösta på skiva och det är mängder det pratas om, flera hundra. Det finns de som även har album och printar i paketen, eller de som bara har digitala bilder och att man sedan köper till det man vill. En sak jag funderat på, kollar ni på era digitala bilder efter några år? Är inte ett album som alltid ligger framme egentligen bättre i längden? Där finns ju era bästa bilder och det är något att ta på, att ta fram och visa när man får främmat etc. Det gör man inte på samma sätt med en dator.

    Likt David skrev finns det de som jobbar som "förr" men de flesta har anpassat sig till nyare tider. Jag själv levererar från och med nu alla tekniskt bra bilder från dagen både högupplösta och lågupplösta med logo på en skiva/nedladdning från hemsida, i både färg och svartvitt. Mitt senaste heldagsbröllop levererade jag lite mer än 800 bilder, då bara i färg.

    Hädanefter kommer jag även köra tillsammans med en annan fotograf, det kommer alltså bli ännu fler bilder. Bilderna är färdigredigerade i vår stil och kan skrivas ut var som helst och användas till i princip vad som helst. Det man inte får göra är att sälja dem, ex. till bröllopstidningar osv. Lägga ut på facebook, sin egna hemsida, ge till släkt och vänner osv. är helt okej, den rätten betalar man för från början.

    Självklart ska man ta betalt för tiden man lägger ner och det förstod även trådskaparen. Jag lägger ex. nästan en hel arbetsvecka på ett bröllop, då förstår ni som vet hur det funkar med skatt och egenavgifter att man behöver ligga runt 20 000:- MINST för att få en skälig lön. 

  • maxmam­ma
    Äldre 18 Nov 17:03
    #31

    det är just det här dilemmat som gör att vi väljer en amatörfotograf som inte ligger just sämre än en proffsfotograf.


    Det blir inte en summa på 15.000kr för 20 högupplösta bilder på cd-skiva/usb men det kommer att kosta en hel del ända att anlita denna fotograf.


    Har sett mängder med bilder ur dennes portfolio och kan säga att det är verkligen proffsiga bilder gjorda, man kan inte tro de är gjord av en amatör.


    Grejen är den att jag får mer bilder på skiva/usb som jag kommer att kunna använda o lägga upp här eller på FB men att jag skriver vem som fotograferat.


    Både högupplösta o låga. det är viktigt för mig att jag får så många bilder som möjligt att både såna som är går att ladda upp o såna som är icke uppladdningsbara.


    Det blir inga tråkiga fotostudie bilder som hos en vanlig ordinär fotobutik det kommer att bli mer levande bilder som visar vem jag o m2b är. Det är viktigt för mig att bilderna visar "oss" o inte en upstyltad miljlö där vi är statister som blir dirigerad hit o dit.


    Tror inte TS menade att verka snål o inte vilja betala för ett gediget hantverksarbete, hon ville nog betala för att få så mkt bilder som det var möjligt inom en viss prisgräns.


     

  • SaraSa­gbakke­n
    Äldre 21 Dec 23:34
    #31

    Hej! har precis fått ett tips av en väninna. Har rekomenderat fotograf Erik LIndegren. Har precis tittat på hemsidan
    och det är precis vad vi vill ha!!! Ni ville inte ha traditionella bilder och dom skulle vara  drömmande, ta en titt på sidan.
    Enligt min väninna har han jobbat som dokumentärfotograf tidigare och har nu precis börjat med Bröllop.
    Han fotograferade min väninnas jobbarkompis bröllop i skåne i somras och var tydligen helt lyriska över bilderna.
    Kan bara hålla med!

  • SaraSa­gbakke­n
    Äldre 21 Dec 23:35
    #32

    Glömde webaressen! www.eriklindegren.com

  • Äldre 17 Jan 15:55
    #33
    Chicita skrev 2012-09-12 11:41:15 följande:
    Men om jag vill bygga ett garage så vill jag ju ändå ha saker som passar mig och mitt bygge. Jag vill inte få en carport eller ett gästhus om jag köper grejor för att bygga garage liksom.

    Så om man är ute efter att få så många bilder som möjligt och kunna använda dom (relativt) fritt så spelar det ingen roll hur många förstoringar, fotoböcker osv som fotografen skickar med som lull-lull.

    Att hitta en fotograf som erbjuder (i princip) alla bilder, redigerade som oredigerade på skiva eller usb är svårt.
    Då får man nog vända sig till en amatör 
    Man behöver inte vända sig till en amatör utan även proffs faktiskt.. för att få ALLA bilder från sin dag + en antal redigerade/retuscherade på de..gäller bara att hitta dem

    Däremot hatar jag usb-minnen, förlåt..blir så opersonligt..,
Svar på tråden Hur svårt skall det vara att hitta en bra fotograf??!!