• Hoffsennanen Tottoplex

    Hur svårt skall det vara att hitta en bra fotograf??!!

    Håller på att leta efter en bra fotograf och det går sådär.... Bor i närheten av Borås, Varberg, Göteborg. Alla kostar dessutom skjortan... Jag blir tokig! Jag vill även få istort sett alla bilder på skiva eller usb. Fotobok är inte intressant Det är väl bilder man betalar för?? Har någon förslag så mottages det tacksamt! Vill ha drömmande bilder och inte ngr jätte klassiska...hm...ja det är lättare att säga om man gillar dem när man sett ngr

  • Svar på tråden Hur svårt skall det vara att hitta en bra fotograf??!!
  • Sjörå

    Vi ska anlita Peter Ohlsson från Göteborg. Betalar 5700 och för det får vi 1,5 h bröllopsfotografering, fotografering under vigseln och vid gratulationerna efteråt. Samt alla korten.

  • SnowFairy
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2012-09-12 18:45:52 följande:
    Oj? Menade verkligen inte att trampa dig på tårna. Och självklart är det väl deras jobb man betalar fr även, men att lägga 15 000:- för ngr timmar? Det är fin timmpeng det. Och ja, Vissa fotografer ger väldigt mycket foton på usb. Min svägerska gifte sig nu i sommeras och de fick runt 500 bilder på usb. Då kan jag gladeligen betala så mycket. Men inte för ca 50 bilder, en fotobok och ngr förstoringar. 

    Men tack för att du ville delge oss din irritation. 
    Det blir inte så mycket pengar kvar efter att moms och skatter är betalda tyvärr. Sedan är det mycket tid efter ett bröllop också som en fotograf arbetar med bilderna. Så timpengen blir inte så hög som man kanske kan tro, snarare lägre än ett "vanligt jobb"
  • Chicita

    Poängen (som jag förstått den, men som många verkar missa) är ju att TS vill ha många bilder och rättigheterna att använda dom istället för 20 redigerade bilder i pdf-format som hon inte får använda och en fotobok (som plåster på såren).

    Hon säger i ett inlägg längre ner att hon gärna kan betala den summan hon pratar om, om hon får många bilder.

    Så alla inlägg om att hon är dum som vill ha det billigt och att fotografer lägger ner massa jobb har inte med saken att göra.

    Jag håller med om att det är svårt att hitta en fotograf där man kan få många bilder. Alla fotografer verkar ha paket som innehåller en fotobok och sen ett begränsat antal bilder.
    Jag behövde inte ha alla i superbra upplösning eller redigerade till perfektion. Men jag ville ha många bilder, bilder som jag fick använda som jag ville. Alltså visa upp på internet, skriva ut hur jag ville osv. För jag känner att det är mina bilder och att jag betalar någon för att ta dom bara. Jag är inte en statist i fotografens dag där denne ska få vackra bilder till sin portfolio liksom...

    Vår lösning blev att anlita två duktiga amatörfotografer.
    Vi hade kallt räknat med att lägga ut samma summa på dessa två personer som för en "riktig" fotograf eller kanske mer eftersom dom var två. Men eftersom den ena avsade sig all betalning som gåva till oss så blev det ju billigare.
    För oss var mängden bilder viktigare än att få dom där perfekt arrangerade bilderna i sagolika miljöer.
    Vi ville ha fina bilder som speglade verkligheten och inte en dröm om hur det hade kunnat vara om allt var perfekt. 

  • kickanw

    De flesta fotografer kan, om man pratar med dem, byta ut saker i paketen. Tror nog ingen tvingar sin kund att beställa ett fotoalbum, även om det ingår i paketpriset. Däremot får man ha i åtanke att högupplösta filer är rätt dyra, dels eftersom de tar väldigt lång tid att redigera men också för att de flesta fotografer räknar med "merförsäljning" i sin budget och alltså vill ha möjlighet att sälja förstoringar, böcker osv. och om de då ger ifrån sig de högupplösta fotona så har ju kunden möjlighet att själv beställa den typen av produkter.

    Men om man är beredd att betala för sina digitala foton och kanske kan tänka sig att ingå avtal om att själv inte beställa produkter så tror jag att alla fotografer fungerar! :)

  • Chicita
    kickanw skrev 2012-09-13 11:43:04 följande:
    De flesta fotografer kan, om man pratar med dem, byta ut saker i paketen. Tror nog ingen tvingar sin kund att beställa ett fotoalbum, även om det ingår i paketpriset. Däremot får man ha i åtanke att högupplösta filer är rätt dyra, dels eftersom de tar väldigt lång tid att redigera men också för att de flesta fotografer räknar med "merförsäljning" i sin budget och alltså vill ha möjlighet att sälja förstoringar, böcker osv. och om de då ger ifrån sig de högupplösta fotona så har ju kunden möjlighet att själv beställa den typen av produkter.

    Men om man är beredd att betala för sina digitala foton och kanske kan tänka sig att ingå avtal om att själv inte beställa produkter så tror jag att alla fotografer fungerar! :)
    Men allt behöver ju inte vara högupplöst.
    Lågupplösta bilder funkar jättebra att dela med sig på Facebook eller här exempelvis.

    Största problemet är att många fotografer (som vi kollade på men också som jag sett här på BT) har inskrivet i det finstilta att man inte får använda bilderna hur man vill.
    Man får inte använda dom till tackkort, man får inte använda dom i tackannonser i tidningen och man får absout inte dela med dom på sådana här sidor om det inte sitter ett stort fett vattenmärke över hela bilden som talar om att bilden till hör fotograf X...

    Jag tror att många fotografer skulle behöva lyssna på vad kunderna faktiskt vill ha.
    Jag (och säkert många fler) är villiga att betala rätt bra pengar för att få en fotograf som faktiskt tillåter att man använder bilderna sen också.
    Men denne kan ju kanske släppa en större mängd lågupplösta bilder på en skiva eller usb exempelvis.
    Märk gärna bilden i nederkant med din signatur så det är tydligt att du är fotograf. Och behåll dom högupplösta. Dom kan man ju deala med sen så man får förstoringar, kanske fotoböcker eller utskrifter som man kan använda i egna album. Men att få 15 - 20 bilder från sin stora dag och betala 15000:- känns för många helt oförståeligt, även om man (som jag) har insikt i vilket arbete som faktiskt görs av fotografen och förstår att det inte bara är tiden på plats som räknas.

    Minimalt arbete - maximal förtjänst vill man ju ha som egenföretagare.
    Och lågupplösta filer som är snabbgallrade för att få bort dom värsta minerna, och sen märkta (finns väl program som automatiskt sätter dit signatur på förbestämt ställe?) kan kanske vara en bra idé? Ingen redigering, bara korten som dom faktiskt såg ut. Där man kan sitta hemma och bläddra och välja i lugn och ro och kanske släppa ut några bilder till släkt och vänner innan man bestämmer sig för vilka man vill få redigerade och i högupplöst format. Men att man sen får behålla skivan med dom "sämre" bilderna... 
  • kickanw
    Chicita skrev 2012-09-13 11:58:32 följande:
    Största problemet är att många fotografer (som vi kollade på men också som jag sett här på BT) har inskrivet i det finstilta att man inte får använda bilderna hur man vill.
    Man får inte använda dom till tackkort, man får inte använda dom i tackannonser i tidningen och man får absout inte dela med dom på sådana här sidor om det inte sitter ett stort fett vattenmärke över hela bilden som talar om att bilden till hör fotograf X...
    Det där tycker jag låter jättekonstigt, känner inte alls igen det bland de fotografer jag nätverkar med. Att folk sätter ut foton i tidningar, tackkort, på Facebook osv är ju snarare jättebra reklam för fotografen!
    Jag vet nog ingen fotograf som har en sån regel, däremot är det ju en del av upphovsrättslagen att man alltid ska ange fotografens namn under bilden - Men det är ju inte samma sak som en logga!

    De flesta fotografer jag känner till lämnar ifrån sig alla foton i lågupplöst format (vissa har dock logga på då, men inte alla) men tar extra betalt för högupplöst. Jag tror verkligen inte att det ska vara något problem att hitta en bra fotograf som kan göra så! :)
  • Janne
    Chicita skrev 2012-09-13 10:49:17 följande:
    Poängen (som jag förstått den, men som många verkar missa) är ju att TS vill ha många bilder och rättigheterna att använda dom istället för 20 redigerade bilder i pdf-format som hon inte får använda och en fotobok (som plåster på såren).

    Hon säger i ett inlägg längre ner att hon gärna kan betala den summan hon pratar om, om hon får många bilder.

    Så alla inlägg om att hon är dum som vill ha det billigt och att fotografer lägger ner massa jobb har inte med saken att göra.

    Jag håller med om att det är svårt att hitta en fotograf där man kan få många bilder. Alla fotografer verkar ha paket som innehåller en fotobok och sen ett begränsat antal bilder.
    Jag behövde inte ha alla i superbra upplösning eller redigerade till perfektion. Men jag ville ha många bilder, bilder som jag fick använda som jag ville. Alltså visa upp på internet, skriva ut hur jag ville osv. För jag känner att det är mina bilder och att jag betalar någon för att ta dom bara. Jag är inte en statist i fotografens dag där denne ska få vackra bilder till sin portfolio liksom...

    Vår lösning blev att anlita två duktiga amatörfotografer.
    Vi hade kallt räknat med att lägga ut samma summa på dessa två personer som för en "riktig" fotograf eller kanske mer eftersom dom var två. Men eftersom den ena avsade sig all betalning som gåva till oss så blev det ju billigare.
    För oss var mängden bilder viktigare än att få dom där perfekt arrangerade bilderna i sagolika miljöer.
    Vi ville ha fina bilder som speglade verkligheten och inte en dröm om hur det hade kunnat vara om allt var perfekt. 
    Nu har ju TS redigerat sitt inlägg och på så sätt så är det svårt för t.ex dig att förstå föregående inlägg.

    Det är väl inte konstigt att hitta en fotograf som vill ta många bilder. Men jag vet inte vad du menar när du säger att man ska FÅ dem. Betalar man så kan man väl få så mycket bildern man vill. Fotograferna är väl väldigt tillmötesgående vad det gäller att lyssna på sina kunder, ingen tvingas att köpa paket osv. Men man måste betala för fotografens arbete. Vem är villig att jobba näst intill gratis en hel lördag och sedan redigera bilder i flera dagar. Fotografer vill väl också ha en lön.

    Om du inte vill vara statist för fotografen så säger man väl bara det. Att amatörfotografer inte har dig som statist är väl ingen regel. Dom kanske bara har ett enda brudpar att skylta med och då tror jag att de är mer angelägna av att låta dig vara statist.
Svar på tråden Hur svårt skall det vara att hitta en bra fotograf??!!