• Aurora

Bjuder ni på all dryck?

Hej! Mitt första inlägg här på BT!

Vi har precis börjat planera lite smått inför bröllop nästa år och kommer att ha bröllopet i Stockholm (centralt). Vår tanke är att gästerna ska slippa betala för resa/hotellrum och ha nära hem på kvällen efter festen. Jag vill ju helst inte att festen ska kosta något för gästerna så vi tar ingen kuvertavgift. 

MEN det är ju väldigt dyrt med middag/fest på restaurang i Stockholm. Vi tänkte bjuda på middag/buffé och 1 glas mousserat att skåla med, 3 glas vin/öl till middagen samt 2 glas öl/vin efter maten. Vi hade då tänkt att trycka upp drinkbiljetter för detta, 5 st p.p att nyttja under kvällen. 

Blir dock tveksam när jag läser här på BT! Är drinkbiljetter snålt? Jag hade själv tyckt att det var helt ok att gå på ett bröllop där jag får 1 glas mousserat + 5 glas vin och sen betala själv om jag vill ha mer utöver det. Det är ju en sak om man hyr lokal/bygdegård och kan köpa in alkohol från Tyskland (eller även systemet), men det är ju betydligt dyrare på restaurang. 

Vet inte hur vi ska göra!? Hoppas inte att våra gäster tycker att vi är snåla när vi har drinkbiljetter? Hur har ni andra gjort? 

• Svar på tråden Bjuder ni på all dryck?
  • Protexblue

Vi bjuder på all dricka, men jag tycker man får göra precis som man vill. Så länge man gör de klart och tydligt i inbjudan vad de är som gäller..

• Chicita

Vi bjöd på brudskål, fri påfyllning under middagen och avec till kaffet.
    Efter middagen så var allt alkoholfritt (drinkar, vin, öl osv) gratis. Men allt med alkohol kostade 20:-/ glas

Många väljer betalbar av samma anledning som oss. Att man inte vill ha ett fylleslag.
    Nu är de flesta som vi känner väldigt måttliga drickare. Men det finns några som gärna går över gränsen, så att ha en bartender i baren som kunde blanda drinkar och hålla lite koll så att ingen blev aprak var bra. Och det skulle vi inte haft råd med om vi inte tagit betalt för alkoholen.
    Eller tja i slutänden blev det ju ändå en minuspost men det blev i alla fall inte så väldigt kostsamt.

Att dela ut drinkbiljetter tycker jag känns väldigt generöst, speciellt när det inte är på ett ställe där ni får ta med egen alkohol.
    Solig 

• javas

Vi bjuder endast på alkohol till maten. Till festen får man ta med själv.
    Tycker inte de är alls lätt o räkna ut vad som behövs då vi hade fått köpa in detta.
    Jag tycker inte de är snålt som ni gör. Tvärtom, tycker de absolut räckt att ni bjöd till maten.

• Chicita

Oj jag missade helt att ni skulle betala gästernas boende Förvånad
    Det är absolut inte ett måste.
    Förhandla fram bra priser med hotellet, eventuellt att ni betalar en delsumma för varje rum (som ni inte behöver berätta för gästerna om, om ni inte känner att ni vill).
    Men det är rätt klart att man betalar sitt eget boende.
    Att brudparet förhandlar fram bra avtal är däremot rätt shysst 

• MajaStina

Vi bjöd på bubbel till brudskålen, öl/vin/cider till maten och avec till kaffet.

Sen hade vi ju då bygdegårdsalternativet och Tysk-sprit, fast vi körde med bar till självkostnadspris så får man igen lite. Fast det funkar ju inte när man är på ett hotell förstår jag ju.

Lycka till!!

• Aurora

Tack för alla svar!!

För att förtydliga, vi ska inte betala för gästernas boende :D Det jag menade var att vi har valt att ha bröllopet i Stockholm just för att nästan alla gäster bor här och på så sätt slipper de betala för resa + boende som de skulle fått göra om vi valde att ha bröllopet på tex en herrgård på annan ort.

Det verkar ändå som om de flesta tycker att det är helt ok med drinkbiljetter så jag tror att vi kör på det!

Jag kanske har fel men efter att ha läst flera inlägg på BT känns det som om de som bjuder på "bara" dricka till maten på restaurang eller hotell i slutändan ändå betalar mer för drickat än de som har fri bar i lokal eller bygdegård? Om vi kör på alternativet med 1 glas mousserat + 5 drinkbiljetter (öl/vin) kommer vi att betala 395 kr p.p. Så för oss hamnar slutnotan för 43 personer på ca 17 000 kr. Att lägga mer än så på enbart dricka har vi ej råd med :( Hur mycket beräknar ni att drickat kommer att kosta per person?

• Marjasinus
    Aurora skrev 2012-09-12 19:53:59 följande:

Jag kanske har fel men efter att ha läst flera inlägg på BT känns det som om de som bjuder på "bara" dricka till maten på restaurang eller hotell i slutändan ändå betalar mer för drickat än de som har fri bar i lokal eller bygdegård? Om vi kör på alternativet med 1 glas mousserat + 5 drinkbiljetter (öl/vin) kommer vi att betala 395 kr p.p. Så för oss hamnar slutnotan för 43 personer på ca 17 000 kr. Att lägga mer än så på enbart dricka har vi ej råd med :( Hur mycket beräknar ni att drickat kommer att kosta per person? 

Jag tror dom flesta fattar att restaurangsprit är jäkla dyrt och att det skulle vara sjukt dyrt med fri bar. Var er smärtgräns går vet bara ni men ni behöver nog inte känna oro för att uppfattas som "snåla". Jag hade, precis som Chicita skrev, tyckt att det upplägget med bubbel och 5 drinkbiljetter hade varit väldigt generöst (kanske i överkant).
  • sommar2014

Jag tycker att er plan Aurora låter bra! Jag tror få förväntar sig att man ska bjuda på fri bar på restaurang om man är ett större sällskap - det skulle ju bli jättedyrt! Däremot tänker jag att - om ni ska ha fysiska drinkbiljetter (vilket jag tycker är en jättekul grej!) - ni bör bjuda på de 3 glasen vin till middagen och sedan ge gästerna 2 drinkbiljetter var, att använda efter middagen. Det känns på nåt sätt "snålt" att behöva betala för drycken under middagen, även om ni inte i slutändan bjuder på lika mycket. Så tänker jag i alla fall! Solig

• sommar2014
    sommar2014 skrev 2012-09-13 16:59:10 följande:
    Jag tycker att er plan Aurora låter bra! Jag tror få förväntar sig att man ska bjuda på fri bar på restaurang om man är ett större sällskap - det skulle ju bli jättedyrt! Däremot tänker jag att - om ni ska ha fysiska drinkbiljetter (vilket jag tycker är en jättekul grej!) - ni bör bjuda på de 3 glasen vin till middagen och sedan ge gästerna 2 drinkbiljetter var, att använda efter middagen. Det känns på nåt sätt "snålt" att behöva betala för drycken under middagen, även om ni inte i slutändan bjuder på lika mycket. Så tänker jag i alla fall! Solig
    Ser att ett inte smugit sig in ovan: "även om ni inte i slutändan bjuder på lika mycket" så mitt svar blir lite ologiskt.

Vad jag menar är att det känns trevligare att bjuda på 3 glas vin till maten (antar att det finns serveringspersonal på restaurangen) + ge gästerna 2 drinkbiljetter var = 5 glas vin/drinkar, än att de ska betala med drinkbiljetter för vinet till maten också.

Tycker för övrigt att ert upplägg känns generöst och trevligt! Glad
  • Aniara4

Jag tycker också det är helt ok att bjuda på dryck under maten men att man får betala själv för det man vill dricka efteråt, särskilt om man är på lokal. Vi bjöd på allt, men då hade vi egen alkohol, som vi delvis hade samlat ihop på taxfree-erbjudanden under jobbresor och på Finlandsbåt (minisemester...), så det blev inte så vansinnigt dyrt.

Jag tycker också det räcker med två drinkbiljetter efter maten, däremot kan det bli knepigt att ha det under middagen. Var nyligen på ett bröllop där man fick EN drinkbiljett, och jag använde den aldrig för vid det laget ville jag bara dricka vatten!

• maxmamma

Tycker ni verkar väldigt generösa med hur mycket gästerna får att dricka av er.

själv så bor jag o sambon på landet och hyr en fin men billig lokal att både viga oss i o även ha maten o festen.

Då det är så billigt och ganska lite gäster så bjuder vi på fördrink, brudskål, vin, öl, cider och avec till kaffet.

kommer även att ha vanligt mineralvatten som alternativ till dem som inte vill dricka alkohol alls o lika kommer vi att ha alkoholfri brudskål o fördrink o vanlig läsk till maten.

Alla vet att det kostar att ordna bröllop så jag ser inget fel i att ta kuvertavgift eller låta gästerna köpa sin alkohol själv till vanligt pris eller till självkostnadspris. 

• blivandefruedh

Vi kommer att bjuda på brudskålen och dryck till maten därefter får man bekosta alkoholen själv. Då får man som fler var inne på inge fylleslag vilket man ju inte vill ha en sådan speciell dag, och dessutom kostar det så mycket att ha fri bar. Så alternativet drinkbiljetter är absolut ett jättebra alternativ. Rätt generöst ändå tycker jag, eftersom ni bjuder på mer än skålar och matdryck.

Har varit på bröllop där man fick betala kuvertavgift och all dryck själv.. Det kan jag tycka är lite snålt. Det kostar ju ändå en del å bara gå på bröllopet. Present osv.. tex..

• PiaB

Jag tycker det låter väldigt genröst Vi kommer att bjuda på brudskål, vin/öl till maten och avec till kaffet. Sedan står det på våran hemsida, och kommer att stå i inbjudan, att det finns en bar där de som vill dricka mer får handla själv.

För oss känns det som det enklaste alternativet. Inte för att vi förväntar oss något fylleslag, skulle bli väldigt förvånad då. Men vi vill göra så lite som möjligt inför bröllopet och då slipper vi göra biljetter eller klura ut något annat. Och skulle någon vilja supa sig full så gör de nog det även om de får betala själva. Och vi kommer inte att snåla med drycken till maten. Vi kommer i samråd med personalen bestämma ett visst antal flaskor vin/öl som ställs fram. Tar det slut så frågar de oss om de ska ställa fram mer så får vi se vilket tillstånd folk är i

Svar på tråden Bjuder ni på all dryck?