• Celnns

    Varför är ni så tveksamma... stötta varandra

    Jag kan säga till er direkt att:
    Alla kommer inte gilla maten!
    Alla kommer inte gilla musiken!
    Alla kommer inte tycka klänningen är himmelsk!
    Alla kommer inte tycka ert tema är fint/roligt/udda eller kul
    Alla kommer inte vara nöjda med sin bordsgranne
    Alla kommer inte tycka festen var bra
    Alla kommer inte tycka att tårtan är fin
    Men spelar det någon roll?

    Om ni vill ha grodkostymer på er och gifta er i en bäck så är det väll det som ni skall göra, för denna dagen är ER (i mina ögon mest brudens till 90%) så varför skall ni inte göra det då? Det är du och din partner som skall ha denna dagen som NI vill ha den och minnas den för resten av era liv som den finaste dagen (borträknat barn osv) och är det grodlår ni vill servera så gör det (förvarna först kanske). För är det inte det som ALLT handlar om?? Att ni skall tycka att erat bröllop avspeglar ER och hur NI vill ha det? Skulle någon säga att vi har ett töntigt tema eller dålig mat så hade vi bara svarat.
    "ingen tvingar dig att komma och helt ärligt, så tycker jag du inte skall"
    Ingen har rätt att klaga på ER dag och om de gör det så "fuck them and the horse they rode in on" Jag tycker ni alla ( i de trådar jag läst) låter som ni vet vad ni vill, ni har ju redan bröllop uppmålat i huvudet (KÖR PÅ DET) och det låter jättefint för det är så som NI vill ha det.

    Jag tycker inte ni är töntiga eller mesig för att ni blir tveksamma, det är inte därför jag startar denna tråden.
    Utan för att jag tycker att NI skall inse att det är ER som bröllop handlar om inte gästerna. MIna damer och herrar, ni har alla planerat så fina bröllop för det är ERAT bröllop och därför är det vackert, låt era drömmar kvarstå oavset vad andra säger, tycker NI att det är rätt, så ÄR DET OCKSÅ RÄTT för det är ER dag.

    Vill gärna höra olika saker som vänner och släktingar sagt eller gjort som fått er att börja tvivla på er själva. Ut med det och låt andra stötta er.

    MVH
    Christer

  • Svar på tråden Varför är ni så tveksamma... stötta varandra
  • Chicita

    Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar nu...

    Men jag bjöd in gäster. Inte statister.
    Jag ville dela vår dag med människor som jag uppskattar och värdesätter, och jag ville göra dagen till en upplevelse och ett minne även för dom.
    För jag tror bergfast på att om jag inte tar hand om mina gäster, så att dom får en bra dag så kommer inte min att bli så bra i slutändan heller.
    Om mina (ja våra då, självklart, men jag känner inte att jag förlorade rätten att vara individ bara för att jag har gift mig) gäster inte har en bra kväll, om jag inte tar hand om dom. Så blir inte stämningen bra och det är då eventuellt gnäll och klagan kan dyka upp från gästernas sida. Jag tycker att det är enkel matematik.
    Överhettade, uttråkade, uttorkade gäster med ont i fötterna av allt för lång stående väntan lär inte ösa lovord över maten oavsett hur bra den nu var. För det enda dom har i huvudet är "kan jag få ett glas vatten och sätta mig ner?".

    Sen finns det ingen anledning att låta gästerna vara med och tycka till om vilken klänning man ska ha, eller förordna hur just dom ska placeras vid middagen osv osv.
    Det är ni som ordnar festen som tar besluten och ni behöver inte alls lyssna på vad gästerna / släktingarna tycker om ni inte vill.
    Som TS säger så kan man inte göra alla nöjda. Och det finns alltid någon som har åsikter.
    Men om ni strävar efter att få en underbar och minnesvärd dag så kanske ni minns den som perfekt, trots eventuella klagomål.
    Men om ni är ute efter att göra den perfekt i minsta detalj, så kan jag nästan garantera att det inte bara är gästerna som blir missnöjda i slutänden eftersom det bara är alla missar, rena fel och brister som man lägger märke till då.

  • daniiel
    Anonym (Mullis) skrev 2012-08-24 19:00:39 följande:
    knyttan skrev 2012-08-25 00:15:56 följande:
    passionsblomman skrev 2012-08-25 00:49:22 följande:
    knyttan skrev 2012-08-25 11:22:17 följande:
    Chicita skrev 2012-08-25 11:56:12 följande:
    Ännu ett tillfälle då man saknar den där "gilla"-funktionen från FB ;P Jag håller med er!
  • Grodprinsens brud

    Hihi! klockrent! 

    Alla borde inse att det är brudparets dag men samtidigt håller jag med om att det blir en bättre dag för brudparet om gästerna har roligt... Det blir som en god cirkel om allt klaffar =) 


  • Celnns

    Ha ha ha


    Ni får det att låta som om jag skrivit att ni skall göra allt för att gästerna skall ha det så obehagligt som möjligt. Och helt ärligt skulle min egen far och mor komma och kritisera mig om mitt bröllop så hade jag fortfarande sagt att de inte behöver komma. Och de är två människor som betyder allt för mig. Men de har INGEN RÄTT att kritiser mig och mitt bröllop denna dag. (och då menar jag givetvis folk som ställer ultimatum, "serverar ni kött kommer inte jag komma för jag är vegetarian och vill inte se kött" stilen) Det är klart att folk kommer ifrågasätta, men det är skillnad på ifrågasätta och kritisera.


    Som jag skrev innan ni har alla gjort ert bästa för att allt skall bli så bra som möjligt. Och jag förstår inte hur ni kan få det till att jag menar att folk skall sitta på näslor och att man skall ge dem bark att tugga på. Men många blir tveksamma till hela sin planering pga att en moster, syster, släkting eller mormor sagt att maten inte passar, eller att blommorna är fel eller att håret måste vara uppsatt. Och vem FAN (förlåt språket) skulle planera ett bröllop där man inte vill att gästerna skall ha trevligt. När jag skriver att det inte handlar om gästerna menar jag det,för det är ERT bröllop och ni har redan planerat det som ni vill ha det och om ni har planerat att gästerna skall bli nöjda, förvånade, skratta, eller bli svettiga så gör det. för det ingår i ERA planer. Och ingen gäst skall få er att ändra på det. För det handlar inte om ur gästerna vill ha det, för ALLA kan inte få sin vilja igenom. NI har planerat bröllopet och jag trodde verkligen inte jag skulle behöva skriva att JAG MENAR INTE ATT NI SKALL GÖRA DET OBEHAGLIGT FÖR ERA GÄSTER men som på alla forum så verkar det som om folk skall dra i vart enda extremitet som finns för att hitta en motsatts. Jag planerar mitt bröllop efter maten som VI och släkten gillar. Men kommer det någon och säger att buffe inte passar på ett bröllop, så skiter jag fullständigt i det, jag vet att 95% kommer älskar det och det är det VI vill ha på vårt bröllop. Jag kan inte säga det bättre än CoG


     


    Bjuder man in vänner och släktingar för att man ska gifta sig så kan jag inte tänka mig att brudparet hittar på saker som dom tror att gästerna kommer att ogilla.
    Men eftersom att alla inte har samma smak så kommer det ändå finnas de som inte är helt nöjda.

    Då man ger bort något till en person man tycker om brukar man ofta ge någon man skulle uppskatta själv, just för att man vill ge det bästa.

  • Sara 120707
    Celnns skrev 2012-08-25 21:13:24 följande:

     


    Fast allt det här baseras på att alla brudpar har sunt förnuft vilket alla tyvärr inte har. Jag har stött på en hel del skräckexempel här på BT, ett exempel där bruden var vansinnigt arg för att hennes gäst inte ville resa utomlands i flera dagar och lämna sitt spädbarn hemma.


    Det handlar som alltid om en balans mellan att ta till sig åsikter och sätta gränser och inte kompromissa med det man tycker är viktigast.


    Ibland är det bra att få åsikter på sitt upplägg så att man har någon som säger till när man missat någonting, är på "fel" spår eller när man blivit så insnöad på bröllop att bridzillan tagit över.


    Om man då elakt skjuter ner alla kommentarer man får så är det inte omöjligt att när någon väl har något vettigt att meddela så väljer de att inte säga något eftersom de sett era tidigare reaktioner.


    Det finns ett sätt att inte bli överkörd utan att köra över folk tillbaka och om det är möjligt så är det väl att föredra? Framförallt om man vill ha någon framtida relation till dessa människor.


    Sen kan jag absolut förstå din poäng när man ser brudpar som verkar vara skräckslagna att någon ska ta illa upp Man kan aldrig se till att alla blir 100% nöjda.


     

  • passionsblomman
    Celnns skrev 2012-08-25 21:13:24 följande:

    Ha ha ha


    Ni får det att låta som om jag skrivit att ni skall göra allt för att gästerna skall ha det så obehagligt som möjligt.


    Naturligtvis inte! Det finns en ganska bred skala från att vara överdrivet ängslig över hur alla andra ska uppfatta allting till att vara en fullblodsegoist som faktiskt inte alls tänker så vidare värst mycket i termerna av vad som är trevligt för andra att komma på för kalas.
    Ibland blir detmanplanerat däremot inte alls så trevligt för alla andra som man själv kanske inbillat sig. Och faktiskt så verkar många inte reflektera över just gästens upplevelse. Det är i min värld konstigt.
    Det finns gott om exempel under årens BT-historia på omdömeslösa människor som tycks se alla andra människor som statister, gratis arbetskraft eller publik. Sådana som ska dekorera ens tillställning först innan, med många timmars arbete, sedan under festligheterna-givetvis klädda enligt brudparets färgtema, och gärna efter, då det ska städas.

    Tro mig, man börjar efter ett tag tro att man hört allt-men se då kommer någon med något nytt skräckexempel. Det finns absolut tillfällen då man har anledning att både kritisera och ifrågasätta. För som sagt, visst finns exempel på gäster som tycks vara idioter-men även idioter verkar ibland vara i färd med att planera fester.
    Celnns skrev 2012-08-25 21:13:24 följande:

    . Och de är två människor som betyder allt för mig. Men de har INGEN RÄTT att kritiser mig och mitt bröllop denna dag. (och då menar jag givetvis folk som ställer ultimatum, "serverar ni kött kommer inte jag komma för jag är vegetarian och vill inte se kött" stilen) Det är klart att folk kommer ifrågasätta, men det är skillnad på ifrågasätta och kritisera.


    Det är inte alls givet att du menar enbart den sortens kritik. Du säger ganska många gånger med stora bokstäver att ingen ska lägga sig i öht.

    Jag önskar jag kunde hålla med i antagandet att alla väl planerar för att det ska bli trevligt för gästerna.
    Efter ett antal år av läsande här, har jag varit tvungen att revidera den naiva inställningen och konstatera att för somliga är en bröllopsfest inget annat än den i särklass största egotrippen ever.
    Och folk ska komma dit, betala, uppvakta, vara tacksamma och jubla-utöver det hålla klaffen. Det gäller förresten redan från dagen då save the date-korten anlänt i brevlådan, vidare under hela planeringen (på sisådär ett och ett halvt år minimum), genom möhippeextas vidare över vigseldagen-och sjävklart året därpå, när löftena ska förnyas, för att brudparet ska få chansen att reparera allt som inte blev perfekt första gången. Fast, då får man verkligen vara extra tacksam om man blir bjuden-för kvar på den listan står bara det lilla fåtal som inte svikit brudparet under resans gång genom att med sin brist på entusiasm eller ovilja att offra sig lite för en enda gångs skull, bevisa att de egentligen inte är några värdiga vänner-eller ens föräldrar.

    Det är uppenbart rätt tillspetsat det jag säger-tyvärr är det fortfarande otäckt nära sanningen i fler exempel än vad som är roligt. Tack och lov finns här annars mest normala människor som efter bästa förmåga försöker planera vad som ofta är den största tillställningen de hittills stått värdar för.
    I ett sådant läge kan det vara bra både med tips och råd i fråga om hur man kanske bör göra för att undvika missöden, likväl som lite lugnande ord för den som håller på att hispa iväg fullständigt. Under resans gång hinner nog de flesta passera flera olika stadier, där man ömsom nojjar, oroar sig, ballar ur och blir förbannad, gråter och känner sig trött, överväldigad eller bara allmänt tveksam.
    Blint medhåll från omgivningen i allt, tror jag inte på. Stötta varandra tror jag på. Men somliga gånger kan stödet vara rätt obekvämt i förstone. Kanske ser man först i efterhand -eller aldrig, att just det där sanningens ordet man fick var den bästa hjälpen av alla.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • knyttan
    Sara 120707 skrev 2012-08-25 21:40:25 följande:

    Fast allt det här baseras på att alla brudpar har sunt förnuft vilket alla tyvärr inte har. Jag har stött på en hel del skräckexempel här på BT, ett exempel där bruden var vansinnigt arg för att hennes gäst inte ville resa utomlands i flera dagar och lämna sitt spädbarn hemma.


    Det handlar som alltid om en balans mellan att ta till sig åsikter och sätta gränser och inte kompromissa med det man tycker är viktigast.


    Ibland är det bra att få åsikter på sitt upplägg så att man har någon som säger till när man missat någonting, är på "fel" spår eller när man blivit så insnöad på bröllop att bridzillan tagit över.


    Om man då elakt skjuter ner alla kommentarer man får så är det inte omöjligt att när någon väl har något vettigt att meddela så väljer de att inte säga något eftersom de sett era tidigare reaktioner.


    Det finns ett sätt att inte bli överkörd utan att köra över folk tillbaka och om det är möjligt så är det väl att föredra? Framförallt om man vill ha någon framtida relation till dessa människor.


    Sen kan jag absolut förstå din poäng när man ser brudpar som verkar vara skräckslagna att någon ska ta illa upp Man kan aldrig se till att alla blir 100% nöjda.


     


    Jag har under mina år på BT sett exempel på brudar som säger upp bekantskapen med folk som inte kommer på deras bröllop för att en nära släkting har dött och det är begravning samma helg (hur kunde dom lägga begravningen den helgen vi har ju skickat ut save the date för åtta månader sedan!!!!), brudpar som förväntar sig att gästerna ska betala 400 kr var för ett glas bubbel och lite tårta, brudar som vill att tärnor ska vara oavlönade assistenter, brudpar som inte bjuder in sina vänners partners eftersom de inte umgås (vi vill inte ha främlingar på vårt bröllop), startar krig i familjerna över vilka småbarn som ska få komma och vilka inte, lägger sina bröllop på Bahamas och blir sura när inte alla kompisar har råd att följa med, och i övrigt har en hel del konstiga idéer för sig. Motiveringen är alltid VÅRT bröllop, VÅR dag, VI gör som VI vill. Visst gör det, men det är inte säkert att era gäster kommer uppskatta sånt. Det är ett fritt land, DU kan planera din bröllopsfest precis som du vill, men bli inte ledsen och gnäll då när du inte har några gäster som vill klä ut sig i grodkostym och sitta i en bäck en hel förmiddag för att bevittna DIN stora dag (eftersom det i DERAS liv är en helt vanlig lördag som de kan använda till något betydligt trevligare).
      Visst kan man gå ut med den inställningen att man får göra precis vad man vill (för det får man ju), jag föredrar dock att ha gästernas bästa i åtanke i första hand, välja mat jag tror de gillar framför att visa att jag har koll på senaste trenden och bjuda på halstrad kängurupungkula, välja en klädkod jag tror de känner sig bekväma med framför att få tjusiga festbilder på människor enhetligt klädda i vitt (tex), och så vidare och så vidare. Tror att det handlar om en ganska viktig skillnad om man tycker att gästerna är där för brudparets skull, eller om brudparet fixar festen för gästernas skull. Jag hävdar det senare.
  • Kotthare

    Sant, men också inte sant. Vigseln är VÅR, men festen är minst lika mycket gästernas. Jag tänker försöka planera en fest som så många som möjligt uppskattar. 

  • CoG

    Blir inte TS missuppfattad?
    Jag ser inte att det står någonstans att man inte ska tänka på gästerna.

    Jag förstår det som att man ska lita på sig själv och inte ta åt sig för mycket då grannen säger
    "Men det kan man väl verkligen inte bjuda på?"
    Eller att man försöker vända ut och in på sig själv och alla sparkonton för att ha råd med en herrgård bara för att någon säger att allt mindre än det är skräp.

    Det är där vi ska stötta varandra och se till att ingen behöver göra massa saker dom eg inte tänkt sig och vill på sin dag bara för att någon annan sagt att det man tänkt göra är fel.
    (Visst finns det märkliga saker, som att ta ut kuvertavgift utan att bjuda på mat.
    Där kan man ju säga "hallå?, hur tänkte du nu?....)

    Och visst finns det blivande brudar här inne som tycker att världen ska vända sig efter dom på deras dag och att det är deras ord är lag.
    Men då missar dom också väldigt mycket av själva känslan den stora dagen.
    För ingen kommer för att enkomt hylla någon som vill bli hyllad som dagens stora händelse.

    Men jag tror att alla normalfuntade här inne själva känner att det är väldigt viktigt just att gästerna trivs på den stora dagen, för trivs gästern då blir det en bra stämning för alla och inte minst för brudparet.
    Det man vill är ju att alla ska ha det trevligt, att man ska kunna stanna upp, se sig omkring och märka att vänner och familjen som är samlad har en härlig dag och kväll.
    Det är lycka!

    Man kan ha olika typer av bröllop och olika sorters mat utan att det är något fel.
    En del har kuvertavgift, andra bjuder gästerna på 5 rätters på ett slott.
    Men varför ska det ena vara sämre?

    Nu blev jag svamlig men hoppas ändå att någon förstår :)

  • Marjasinus

    Jag startade en liknande tråd för några veckor sedan. Tyckte den diskussionen var härlig.

    Att utgå ifrån sig själva, vilken slags vigsel man vill ha, vilken mat, vilken musik m m och inte tänka på vad som vore gästernas förstaval är inte alls samma sak som att strunta i sina gäster. Det är klart att det finns vissa extrema fall där man kanske kan ifrågasätta sig om det är okej eller inte men varje vettigt funtad människa försöker ju forma en tillställning som man själv gärna skulle velat gå på.

    Jag blev jätteledsen när jag läste en tråd om en kvinna vars svägerska reagerat starkt över deras val av mat. Hon hade till slut gett upp och gett med sig för hennes krav, vilket jag tycker är vansinne.

    Men allting bottnar ju i att man ser bröllopet som en så vansinnigt stor och viktig händelse. Och det klassiska talesättet "Den måste bli perfekt". Folk flippar för skitsaker och alla valmöjligheter gör att brudparen är livrädda för att välja fel. Men detta är ju inget unikt för bröllop egentligen, går du in på familjeliv hittar du folk som nojjar lika mycket om barnuppfostran. Ängslighet är verkligen på modet.

    Om du TS, liksom jag, har en släkt och vänkrets som är enkla avslappnade människor och om du och din blivande klarar av att ha en någorlunda avslappnad inställning till bröllopet så tror jag du skall skatta dig lycklig. Att försöka uppfostra alla andra till att komma till sans tror jag tyvärr är ett alltför svårt uppdrag. 

  • Chicita
    CoG skrev 2012-08-26 20:19:46 följande:

     


    Jag tror jag förstår Flört
    Nu kan jag ju inte svara för alla andra. Men som jag skrev i mitt inlägg så håller jag ju med TS till en viss del.

    Däremot  reagerade jag på vad några andra skrev (nu går det inte att backa till den absolut första sidan, eller så är vissa inlägg raderade) bland annat kan man se citat från ett av dessa inlägg i passionsblommans första inlägg.
  • Celnns
    Marjasinus skrev 2012-08-26 22:12:34 följande:
    Jag startade en liknande tråd för några veckor sedan. Tyckte den diskussionen var härlig.

    Att utgå ifrån sig själva, vilken slags vigsel man vill ha, vilken mat, vilken musik m m och inte tänka på vad som vore gästernas förstaval är inte alls samma sak som att strunta i sina gäster. Det är klart att det finns vissa extrema fall där man kanske kan ifrågasätta sig om det är okej eller inte men varje vettigt funtad människa försöker ju forma en tillställning som man själv gärna skulle velat gå på.

    Jag blev jätteledsen när jag läste en tråd om en kvinna vars svägerska reagerat starkt över deras val av mat. Hon hade till slut gett upp och gett med sig för hennes krav, vilket jag tycker är vansinne.
    Precis så jag menar.
    Man har tänkt igenom allt, alla har planerat maten i minsta detalj osv osv för deras stora dag. Och jag är övertygad om att de har tänkt igenom allt noga, men ändå vill ha sin egen touh på det.

    Läste även jag om hon som du nämner och blev lika ledsen jag som du, och arg. Men alla verkar tro att jag menar att man skall slå gästerna med en läderpiska medans man serverar dem gamla brödbitar från 1867 att ta upp exempel på extrema saker är mer en självklarhet än ett undantag idag. Men idag är "common sense" liksom spindelmannens spindelsinne en superkraft istället för en självklarhet.

    Blir inte TS missuppfattad?
    Jag ser inte att det står någonstans att man inte ska tänka på gästerna.


    .............TEXT
    Precis så jag menar...
  • passionsblomman
    Celnns skrev 2012-08-28 14:20:24 följande:
    Läste även jag om hon som du nämner och blev lika ledsen jag som du, och arg. Men alla verkar tro att jag menar att man skall slå gästerna med en läderpiska medans man serverar dem gamla brödbitar från 1867 att ta upp exempel på extrema saker är mer en självklarhet än ett undantag idag. Men idag är "common sense" liksom spindelmannens spindelsinne en superkraft istället för en självklarhet.

    Blir inte TS missuppfattad?
    Jag ser inte att det står någonstans att man inte ska tänka på gästerna.


    .............TEXT
    Om det är det du tror att alla andra tror att du menar, så är det nog snarare du som missuppfattar vad "alla andra" menar.

    Till att börja med, så kan det vara en fördel att uppfatta olika skribenter var för sig, hellre än som en samlad grupp som skulle ha gemensamt att de

    1. missuppfattar-antagligen med flit

    2. saknar common sense-till skillnad mot dig själv

    3.påstår att du personligen skulle vilja dina presumtiva gäster något illa

    Hela grejen handlade väl om att man skulle stötta varandra? Och du och Marjasinus verkar båda-som ganska nya här på forumet-uppfatta många som otroligt osäkra och benägna att "bed over backwords" för att tillfredsställa allt och alla intill orimlighet.
    jag, Knyttan och många andra, har under åren fått ett lite annat intryck, och jag har en del annan input i ämnet. Det betyder inte att vi inte är överens om att man ska försöka arrangera en fest där folk har trevligt. jag är bara inte lika övertygad som du att alla faktiskt har just det för ögonen alltid. Jag trodde det var just common sense och självklart-men med åren har jag böjat hålla färre saker för självklarheter och insett att det finns folk som verkligen på allvar tycker att sådant som jag anser vara omsorg, artighet och vanligt folkvett, bara är mossigt, onödigt och överdrivet-för det är ju deras dag och täker folk inte följa deras egenpåkomna regler, så "fuck off".

    Sättet dina inlägg är skrivnma på, med väldigt högt tonläge (versaler) och ett upprepande av ER och VILL osv, blir väldigt likt sådant som ropats ut av tvättäkta bridezillor under åren. Och då menar jag i ordets sanna bemärkelse! Jag förstår visst att det nog inte är riktigt så du menar, men satt i forumshistorien och på grund av stilen, så blir du kanske uppfattad som att du skriker högre än du menar.

    Jag står fast vid att även om vissa behöver höra att deär fria att göra det de själva vill och väljer, så är det en hel del-om inte fler, som behöver höra att det fnns andra än de själva på deras dag och att man kan behöva ta ganska många olika hänsyn innan man är framme vid en bra plan för sin fest. Det kan under planeringen stundom kännas ganska marigt och då kan tips och bollande med andra vara bra-om man ändå i slutänden vågar fatta egna beslut och också ta konsekvenserna av sina val. För, ganska ofta vill man bestämma på ett visst sätt, och sedan lägger man skulden för det som inte blir så bra på gästerna. Det är bättre att dra en lite längre analys i förväg ibland, så har man chansen att välja bort eller lägga till moment för att undvika missöden
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Marjasinus
    passionsblomman skrev 2012-08-28 15:32:38 följande:
    Hela grejen handlade väl om att man skulle stötta varandra? Och du och Marjasinus verkar båda-som ganska nya här på forumet-uppfatta många som otroligt osäkra och benägna att "bed over backwords" för att tillfredsställa allt och alla intill orimlighet. 
    Jag tyckte du och andra nyanserade det hela väldigt bra i den tråden jag startade. Men förstaintrycket man får av BT kan verkligen få en att tro att alla är vrålhispiga nervvrak.

    Jag tror att många frågor och ämnen här handlar om att till viss del få bekräftelse, till viss del bolla idéer och även bara vara en del av gemenskapen. Sen finns det nog en viss osäkerhet också, men samtidigt - den majoritet (som det nog ändå är) människor som inte är osäkra och inte frågar om man får ha blåa skosnören - de skriver ju aldrig här...
  • passionsblomman
    Marjasinus skrev 2012-08-28 21:26:02 följande:
    Jag tyckte du och andra nyanserade det hela väldigt bra i den tråden jag startade. Men förstaintrycket man får av BT kan verkligen få en att tro att alla är vrålhispiga nervvrak.

    Jag tror att många frågor och ämnen här handlar om att till viss del få bekräftelse, till viss del bolla idéer och även bara vara en del av gemenskapen. Sen finns det nog en viss osäkerhet också, men samtidigt - den majoritet (som det nog ändå är) människor som inte är osäkra och inte frågar om man får ha blåa skosnören - de skriver ju aldrig här...
    Tack ska du ha!
    Ja, jag tror absolut de flesta frågor mer handlar om att man vill höra andra säga att de tycker man har en bra idé, har pysslat vackert etc. Därför kan det också ofta bli oerhört starka reaktioner om någon faktiskt inte håller med eller uttrycker att den nog skulle göra annorlunda. Reaktionerna blir då av typen "dumma dej-fy vad elak du är!"
    Synd, eftersom även de gånger det inte finns absoluta sanningar, utan mer handlar om tyckande och åsikter, kan vara värdefullt att ta in olika synsätt.
    Egentligen på sätt och vis också ganska meningslöst, eftersom den sortens trådar inte tjänar något annat syfte än att alla-oavsett vad de visar upp, ska få höra hur fiiiint det är.
    Jag gillar egetnligen inte att kategorisera manligt-kvinnligt beteende och bunta ihop människor efter kön, men faktiskt undrar jag om detta inte är ett väldigt "tjejigt" beteende. Och om det då inte av män kan uppfattas som mer osäkert än det egentligen är-för under den först försiktigt frågande ytan, gömmer sig ofta en betydligt fränare person, som biter ifrån rätt hårt så fort hon känner sig ens aningen ifrågasatt (läs kränkt).

    Sedan finns ju givetvis "riktiga" frågor, där man på allvar undrar något och söker efter svar och information. Då kan man få hjälp med och svar på det mesta på det här stället.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Varför är ni så tveksamma... stötta varandra