• Annamolly

Mamma vill kopa min klanning... men jag tror priserna kommer chocka henne.

Min mamma har sagt att hon ska kopa min brudklanning. Hon har inte sa mkt pengar, sa detta ar istallet for ett bidrag till brollopet. Men nar hon hade erbjudit detta sa sager hon: "Fast du far ju inte kopa en for 10.000". Budgeten jag och min fastman hade satt var det dubbla! (Innan mamma erbjod)

Jag vill helst inte kopa en billigare klanning som jag kanske inte gillar, men jag vill inte sara min mamma, som ar en valdigt kanslig person. Mamma bor i Sverige, jag bor i England och hon kanske ska komma hit och hjalpa mig leta. Men jag tror att alla brudbutiker vi gar till kommer att chocka henne for allting kostar 10000-30000 har vad jag har sett. Jag kanske far avstyra den resan och kopa sjalv, sa kanske jag kan hymla om priset? Men det ar synd att ga miste om att fa shoppa brudklanning med min mamma. 

Nagra ideer om hur man kan gora for att inte sara mammas kanslor men anda fa en klanning jag verkligen vill ha? 

• Svar på tråden Mamma vill kopa min klanning... men jag tror priserna kommer chocka henne.
  • PiaB

Såhär Älskar den och den är lika fin på riktigt. Men som sagt, jag letade aldrig efter en brudklänning för då drar priserna iväg. Om du vill kan jag maila dig adressen så slipper vi kapa tråden

• Principisessan

oj så svårt. nu bor ju jag i sverige men de gånger jag varit i bröllopsbutiker har jag inte fallit för något under 10-16000 kr när jag tittat på långa klänningar, de kortare modeller som jag är ute efter är dock någon tusenlapp billigare. Nu kan man ju självklart hitta billigare klänningar i sverige men jag upplever att många märken ligger där i krokarna i pris. 
    Jag hade nog försökt hymla med priset för mamma. Om det var viktigt för henne, samtidigt som det är viktigt för dig med rätt klänning så hade jag nog kunnat gå så långt att jag ringde och låtsades ha hittat en klänning som bara finns en enda kvar av, och därmed avstyra resan med klänningsjakt tillsammans. Och mamma hade fått känna att hon fått göra det hon ville, betala klänningen.  

• Annamolly
    majjja skrev 2012-08-23 19:45:03 följande:
    oj så svårt. nu bor ju jag i sverige men de gånger jag varit i bröllopsbutiker har jag inte fallit för något under 10-16000 kr när jag tittat på långa klänningar, de kortare modeller som jag är ute efter är dock någon tusenlapp billigare. Nu kan man ju självklart hitta billigare klänningar i sverige men jag upplever att många märken ligger där i krokarna i pris. 
    Jag hade nog försökt hymla med priset för mamma. Om det var viktigt för henne, samtidigt som det är viktigt för dig med rätt klänning så hade jag nog kunnat gå så långt att jag ringde och låtsades ha hittat en klänning som bara finns en enda kvar av, och därmed avstyra resan med klänningsjakt tillsammans. Och mamma hade fått känna att hon fått göra det hon ville, betala klänningen.  
    Ja det ar nog lite at det hallet jag lutar. Och jag har tittat runt och det mesta som jag gillar ar verkligen dyrt, speciellt eftersom jag inte vill ha den dar axelbandslosa korsett-modellen som verkar finnas precis overallt i olika prisklasser. Det jag fastnar for visar sej alltid vara dyrt aven om jag inte tittat pa prislappen forran efterat, det verkar helt enkelt svarare att hitta en klanning av den typen jag vill ha for ett mer normalt pris. Darmed inte sagt att den maste vara dyr, sjalvklart vore det fantastiskt om jag hittade en klanning for 5000 kronor med det verkar inte speciellt troligt helt enkelt.

Som sagt min mamma ar en extremt kanslig person och jag vill absolut inte ha nagon konflikt med henne over detta. Det spelar ingen roll om jag eller hon har ratt eller fel, jag vill inte sara henne...

Tack for alla svar, ni ar valdigt hjalpsamma allihopa. :)

• Principisessan
    Annamolly skrev 2012-08-24 00:42:16 följande:
    Ja det ar nog lite at det hallet jag lutar. Och jag har tittat runt och det mesta som jag gillar ar verkligen dyrt, speciellt eftersom jag inte vill ha den dar axelbandslosa korsett-modellen som verkar finnas precis overallt i olika prisklasser. Det jag fastnar for visar sej alltid vara dyrt aven om jag inte tittat pa prislappen forran efterat, det verkar helt enkelt svarare att hitta en klanning av den typen jag vill ha for ett mer normalt pris. Darmed inte sagt att den maste vara dyr, sjalvklart vore det fantastiskt om jag hittade en klanning for 5000 kronor med det verkar inte speciellt troligt helt enkelt.

Som sagt min mamma ar en extremt kanslig person och jag vill absolut inte ha nagon konflikt med henne over detta. Det spelar ingen roll om jag eller hon har ratt eller fel, jag vill inte sara henne...

Tack for alla svar, ni ar valdigt hjalpsamma allihopa. :)

nej det förstår jag! Men gör så då, risken att hon hittar just den klänningen som årets kollektion någonstans är ju minimal.. så insnöade på det här med bröllop och var man letar är väl aldrig ens föräldrar. 
  • Annamolly
    majjja skrev 2012-08-24 21:12:34 följande:
    nej det förstår jag! Men gör så då, risken att hon hittar just den klänningen som årets kollektion någonstans är ju minimal.. så insnöade på det här med bröllop och var man letar är väl aldrig ens föräldrar. 
    Nej speciellt inte eftersom vi bor i olika lander, det kan jag inte tanka mig. Hon ar intresserad men hon laser inte brud-tidningar. :)
  • Berlan

Är det bara jag som reagerade på "kycklingfiléer"?! Vad gör man med dem? Det är nog bland det konstigaste jag har hört faktiskt.

• Annamolly
    Berlan skrev 2012-08-24 22:34:18 följande:
    Är det bara jag som reagerade på "kycklingfiléer"?! Vad gör man med dem? Det är nog bland det konstigaste jag har hört faktiskt.
    Haha, det ar en sorts inlagg som vissa lagger i bh:n for att gora att brosten ser storre ut. Dom ar hudfargade och formade ungefar som kycklingfileer. Ibland ar dom gjorda av silikon och da ser dom nastan exakt ut som sadana. Jag vet detta for att min syster anvander sadana. Sjalv tycker jag det ar lite knappt att ga och stoppa upp sig som om man hade stora brost nar man inte har det, da kan man val operera sig om man sa garna vill se ut pa ett annat satt? Men jag har hort manga historier om brudbutiker dar personalen har rekommenderat att man fyller ut sin figur med dessa for att klanningen inte passar. Da tycker jag nog man bor kopa en annan klanning i sa fall.

• Chicita

Jag skulle nog sagt att jag värdesatte min mammas smakråd och att jag gärna hade med henne på klänningsletande.
    Men att jag hade tänkt att betala för min klänning själv, och att budgeten var rätt högt satt.
    Sen hade jag sagt att hon gärna kan få bidra med slöja, tiara eller smycken som passar. Så att det skulle även för den delen vara bra om ni gick och shoppade tillsammans då.

• Annamolly

Kanske bor tillagga att mycket av det pa pinterest ar bara dar for inspiration! Jag hade inte tankt spendera £2345 pa den dar Lanvin-kjolen t.ex. :) 

• Js Fästmö

Jag hade sagt att jag ville betala klänningen själv men att hon gääärna får betala brudbukette .

• Kotthare

Säg "Mamma, här kostar brudklänningarna väldigt mycket och jag vill ha en sådan. Men jag vore överlycklig om du ville ge ett bidrag till den"? 

• Maria

Min mamma betalade min klänning och hade sagt samma sak som din mamma angående priset. Jag hittade min drömklänning för 2000 kr. Med både fluff, drapering och släp :D

• FrökenMäkelä
    Annamolly skrev 2012-08-23 11:25:32 följande:
    Min mamma har sagt att hon ska kopa min brudklanning. Hon har inte sa mkt pengar, sa detta ar istallet for ett bidrag till brollopet. Men nar hon hade erbjudit detta sa sager hon: "Fast du far ju inte kopa en for 10.000". Budgeten jag och min fastman hade satt var det dubbla! (Innan mamma erbjod)

Jag vill helst inte kopa en billigare klanning som jag kanske inte gillar, men jag vill inte sara min mamma, som ar en valdigt kanslig person. Mamma bor i Sverige, jag bor i England och hon kanske ska komma hit och hjalpa mig leta. Men jag tror att alla brudbutiker vi gar till kommer att chocka henne for allting kostar 10000-30000 har vad jag har sett. Jag kanske far avstyra den resan och kopa sjalv, sa kanske jag kan hymla om priset? Men det ar synd att ga miste om att fa shoppa brudklanning med min mamma. 

Nagra ideer om hur man kan gora for att inte sara mammas kanslor men anda fa en klanning jag verkligen vill ha? 
    Prata med din mamma. Hon kan väl ändå lägga sitt bidrag på klänningen du verkligen vill ha och priset är för dyrt för henne. Jag hade aldrig kunnat ljuga om en sådan sak för min mamma och då får du alltid tänka på att inte försäga dig om priset. Var ärlig istället och säg att du tittat lite på klänningar du kan tänka dig att köpa men att de ligger utanför priset hon vill bidra med men att hon är välkommen att betala den summan hon önskar att birda med.
Svar på tråden Mamma vill kopa min klanning... men jag tror priserna kommer chocka henne.