• Mammamia72

    min oromantiske sambo vill inte ha nån vigselring - vanligt?

    Undrar om det är vanligt att männen inte vill bära ring när de gift sig? Min sambo o far till våra två barn bär inga smycken alls till vardags, inte ens klocka, men en vigselring är väl ändå skillnad? Han är av den oromantiska typen, men för mig är vigselringen själva symbolen utåt att vi är gifta. Vi ska ha ett minibröllop borgerligt i kommunhuset, bara vi och barnen o kommunens vittnen. Jag som inte själv är så brydd av detta med ceremonier i vanliga fall, vill inte ha kyrkbröllop vit klänning men finklädd vill jag att vi ska vara och kanske nån liten blombukett. Fotograf tycker jag vore kul att ha som minnen eftersom ingen vi känner kommer närvara. Helst av allt vill min sambo att vi bara skriver papper och så är det bra så. Fler som har såna här oromantiska män?

  • Svar på tråden min oromantiske sambo vill inte ha nån vigselring - vanligt?
  • sofiany

    Min blivande bär förlovningsringen och ska sedan hänga den runt halsen för att göra plats för en "vigseltatuering".

  • Marjasinus
    Mammamia72 skrev 2012-08-21 09:53:17 följande:

    Undrar om det är vanligt att männen inte vill bära ring när de gift sig? Min sambo o far till våra två barn bär inga smycken alls till vardags, inte ens klocka, men en vigselring är väl ändå skillnad? Han är av den oromantiska typen, men för mig är vigselringen själva symbolen utåt att vi är gifta. Vi ska ha ett minibröllop borgerligt i kommunhuset, bara vi och barnen o kommunens vittnen. Jag som inte själv är så brydd av detta med ceremonier i vanliga fall, vill inte ha kyrkbröllop vit klänning men finklädd vill jag att vi ska vara och kanske nån liten blombukett. Fotograf tycker jag vore kul att ha som minnen eftersom ingen vi känner kommer närvara. Helst av allt vill min sambo att vi bara skriver papper och så är det bra så. Fler som har såna här oromantiska män?


    Jag har en förlovningsring. Kommer inte ha nån mer, kanske att jag bemödar mig med att gravera in nytt datum i den jag har. Dock sumpade förlovningsringen när jag var på konferens i vintras så jag fick köpa en ny likadan. Om den jag tappade kommer fram nån gång så kanske jag har på mig båda :D
  • mjeanettek

    huff jag har tvärtom problem... Min man frågar hela tiden varför jag inte har ringarna på mig... Jag trivs inte i dem, och så har jag problem med att minsta tjejen är mycket sjuk och ringar är som känt smittspridare...


    (http://www.arbetsmiljoupplysningen.se/sv/Amnen/Smitta/)


    Jag älskar dock mina ringar och ville inte vara utan dem, men de åker endast på när jag skall på fest eller umgås med folk...

  • TheD

    Min make har både förlovningsring och vigselring. Han tycker det är en självklarhet :)

  • Purple

    Min m2b kommer bara ha sin förlovningsring.


    Annars har vi alltid på våra ringar(enda ringarna vi äger) på oss förutom på jobbet då vi jobbar inom sjukvården.


    Skylle faktiskt känna mig lite.. inte förolämpad direkt men skulle inte tycka om om min m2b gick utan sin ring. Den symboliserar vår kärlek som visar resten av världen att han är tagen.

  • Sara 120707

    Min man har sin förlovningsring i en kedja runt halsen största delen av tiden, vilket jag tycker är sött


    Jag har endast min vid festligare tillfällen.


    Man är lika gift utan ringar


     

  • Principisessan

    vi gjorde så att jag fick en förlovningsring, min blivande ingen förlovningsring utan han vill endast ha en vigselring. Inte så svenskt kanske, men det passar oss :) 
     

  • Nikkita

    MIn man har ingen ring alls. Han tycker verkilgen illa om smycken (även då de sitter på kvinnor). Jag kan ha på mig ett halsband & mina ringar utan att det stör honom, men har jag armband, örhängen el. andra halsband osv. tycker han inte om det. Däremot står han ut om jag vill ha något annat på mig Glad

    Det är inget problem för mig att han inte bär ring, jag är nöjd med att jag har 2 jätte vackra ringar & att vi är gifta. Det viktiga är att vi hade en underbar dag & att vi älskar  varandra lika mycket utan ringar Flört 

  • TheD
    Nikkita skrev 2012-08-22 20:19:51 följande:
    MIn man har ingen ring alls. Han tycker verkilgen illa om smycken (även då de sitter på kvinnor). Jag kan ha på mig ett halsband & mina ringar utan att det stör honom, men har jag armband, örhängen el. andra halsband osv. tycker han inte om det. Däremot står han ut om jag vill ha något annat på mig Glad

    Det är inget problem för mig att han inte bär ring, jag är nöjd med att jag har 2 jätte vackra ringar & att vi är gifta. Det viktiga är att vi hade en underbar dag & att vi älskar varandra lika mycket utan ringar Flört
    Nyfiken fråga, vad har han emot smycken, på kvinnor i detta fall?
  • Nikkita

    Han är typ "allergisk" mot smycken i alla dess former pga något han blev utsatt för som barn! Han får helt enkelt obehagskänslor av att se smycken & han hade absolut inte kunnat ha på sig något eller ens knäppt halsbandet åt mig. 
    Så jag är otroligt glad att han ville/klarade av trä på mig ringen på bröllopsdagen iaf  Solig

    Halsbandet jag har är en tunn kedja med ett litet hjärta & det går bra så länge han slipper röra det & jag inte sitter & leker med det...  

    Alla har vi väl våra små egenheter Flört 

  • disneyprinsessan

    min m2b kommer att ha både förlovningsring och vigselring! han har saldrig tagit av sig förlovningsringen sen vi förlovade oss...tycker det är gulligt!

  • Mammamia72

    Tack för alla era svar, jag har läst allas inlägg, men inte kunnat svara pga strul med mitt användarnamn, råkade deleta av misstag, men nu har teknikerna hjälpt mig så det funkar igen. :) Kan uppdatera lite, vi beställde ringar gemensamt för en vecka sedan och de blev så fina! både sambons (jo han ville ha en vigselring sen ändå, jag har inte tjatat faktiskt utan det bestämde han alldeles själv) och mina två, en förlovningsring och en vigselring.

  • majflicka

    Såg nu att han beslutat sig för ring ändå. Tänkte annars han kanske tog efter prins William;) De gick ju ut innan bröllopet och sa att han ej skulle bära ngn ring då smycken inte är ngt han trivs med. Personligen hade jag tyckt det var lite tråkigt om min man inte ens ägde en vigselring men däremot hade jag inte brytt mig om han bar den eller ej, bär själv bara mina två som festsmycken och ej till vardags. Fint att det löste sig för Er!:)

  • MagnusFru

    Min man har en ring som är både förlovningsring och vigselring i en. Jag har två ringar dvs en förlovningsring och en vigselring. Vi valde att följa traditionen där mannen har en ring och kvinnan har två ringar så som de flesta gjorde förr.
    Min man har aldrig varit så mycket för smycken och jag tycker att det viktigaste är att han i alla fall har en ring ( så det syns att han är "upptagen") och vi tyckte båda att det fanns en fördel med att bara köpa en ring till honom......det blev ju mer pengar till mina ringar
    Min man har aldrig tagit av sig sin ring. Han har haft den på varje sekund sedan vi förlovade oss.I vår bekantskapskrets är det väldigt olika hur många ringar gifta par har, en del kvinnor har två ringar och andra har bara en ring och bland männen är det en del som inte har ring alls och en del har en ring ( som min man) och en del har två ringar och en man har tom 3 ringar.....han som har 3 ringar har en trolovningsring, en förlovningsring och en vigselring....
    Jag tycker att varje par gör som de själva vill men det är ju tråkigt om den ena vill att båda ska ha två ringar och den andra inte håller med.

Svar på tråden min oromantiske sambo vill inte ha nån vigselring - vanligt?