• Fremm

    Vad hade/ska ni ha för mat på ert bröllop?

    Hej,


    Pratade just med kvinnan på cateringen vi ska anlita. Hon är bokad men nu ville hon att vi själva skulle sätta oss ner och fundera över vad för typ av mat vi vill ha.


    Jag har inte en aning, vill att det ska festligt, gott och inte alltför dyrt.


    Det kommer bli förrätt på tallrik, varmrätt i form av buffé antingen en rätt eller plockbuffé med flera rätter, efterrätt innan bröllopstårtan.


    Skulle bli jätteglad om ni kunde tipsa oss på vad man skulle kunna ha för rätter, vad har ni själva tänkt eller vad hade ni på ert bröllop?


    Vi gifter oss i vinter så ni har det i åtanke! ;)


    En bonusfråga oxå - vi ska åka till Tyskland och handla öl och vin men hur många glas går det egentligen på en vinflaska, hur mkt räknar man och vad är rimligt, ett glas till förrätt, två glas till varmrätt och ett glas dessertvit till efterrätt, samt avec och champagne till välkomstdrinken - något jag har glömt? Hur beräknar man sånt?


    Maten hoppas och tror jag att kvinnan på cateringen beräknar för det vore trist om det tog slut för fort... :)


     


    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vad hade/ska ni ha för mat på ert bröllop?
  • TheD

    Vi hade Medelhavsbuffé :) Lätt det godaste jag har ätit i Sverige!!! Vi hade ingen förrätt utan man kunde ju plocka det man ville och ville man ha en s.k förrätt ja då plockade man så på tallriken.

  • Fremm

    Medelhavsbuffé är ju supergott - det är helt klart ett alternativ...


    Fick förslaget porterstek fint dekorerad med goda tillbehör samt potatisgratäng till. Det kanske inte vore så dumt? Passar ju på vintern och känns lite ovanligt för vem ställer sig i dagens samhälle och tillagar en porterstek? Ens mormor eller farmor kanske men inga yngre... min blivande tyckte om detta förslag...


    Men då kommer vi till förrätt, hade tänkt mig någon kantarellsoppa eller något men vet inte hur lätt det är att hålla den varm då vi har lite begränsningar i det kök vi har i lokalen... annars någon form av räkcocktail men som ändå inte känns för somrig, förslag?


    Efterrätt tänkte jag mig någon form av pannacotta, förslag på det?


    Vad tror ni om detta arrangemang? :)

  • Chicita

    Det låter bra Skrattande

    Soppa kan förvaras på termosar. Köp in några stora mat-termosar och använd. 
    Efter bröllopet så kan man alltid ge bort en sån som lite tack-gåva om man inte har plats för flera hemma Flört 

    Lakrispannacotta med lingonsorbé åt jag för ett tag sen. Och det var jättesmaskens Skrattande

     

  • Fremm
    Chicita skrev 2012-08-21 09:38:20 följande:
    Det låter bra Skrattande

    Soppa kan förvaras på termosar. Köp in några stora mat-termosar och använd.
    Efter bröllopet så kan man alltid ge bort en sån som lite tack-gåva om man inte har plats för flera hemma Flört

    Lakrispannacotta med lingonsorbé åt jag för ett tag sen. Och det var jättesmaskens Skrattande

    Åh va smart! Så skulle man kanske kunna göra! :)


    Lakritspannacotta lät supergott, jag som älskar lakrits och så annorlunda - undrar om jag kan sälja in den idén hos min man... alla gillar ju inte lakrits...

  • Chicita
    Fremm skrev 2012-08-21 09:54:04 följande:

    Åh va smart! Så skulle man kanske kunna göra! :)


    Lakritspannacotta lät supergott, jag som älskar lakrits och så annorlunda - undrar om jag kan sälja in den idén hos min man... alla gillar ju inte lakrits...


    Tja men alla äter inte choklad, hallon och annat sånt heller i och för sig Flört
    Jag tror nog att de flesta skulle tycka att det var intressant att smaka på i alla fall även om alla kanske inte äter upp. Men alla äter inte av tårtan heller, eller av andra efterrätter. Så det viktigaste är väl att det är något som är passande för er, och gärna så att alla känner igen sig.

    När folket på vårt bröllop såg vilka smaker vi hade i tårtan så skrattade många och sa att "jaa det är såå typiskt Daniel". Det var i princip bara choklad, och lite hallon... Vit chokladmousse, mörk chokladmousse med chokladkrisp och hallonmousse, till det både mörk chokladbotten med chokladbitar och vanlig sockerkaksbotten Tungan ute 
  • Daludd
    Fremm skrev 2012-08-20 21:17:58 följande:
    Daludd tack för ditt inlägg. Jag tar gärna tips på vad ni har för meny i alla fall eftersom vi inte bestämt oss för om vi ska ha en varmrätt som man visserligen tar i en buffé eller om vi ska ha plockmatsbuffé.

    Gärna mer menyförslags tips som passar på vintern, tack! :)
    Vi kommer förmodligen ha:

    hummersoppa med smördegsknyte till förrätt, med vitt vin till.

    grillad oxfilé med rödvinsås, potatisfondant och säsongens grönsak/rotfrukt. Det blir i oktober så vi får se vad det blir. Rött vin till.

    Sen skippar vi efterrätt eftersom vi ska ha tårta och inte riktigt förstår detta med dubbel dessert ;) 
  • Tok kär Annki

    Kommer det att finnas öl och cider också för alla dricker ju inte vin?

    Vi hade buffé, kall skuret med potatissallad, grönsakssallad och smör och bröd.
    Sen hade vi kaffe,kakor och avvek.
    Senare blev det tårta men även här hade vi en lite buffé med underbart god ananaspaj och himelsk tryffel kaka, för det finnas dem som inte äter tårta. Till pajerna och tryffel kakorna serverades grädd glass och grädde. Litet tips, till tryffel kakan är det jättegott med punschgrädde.Skrattande
    Under kvällen kom det även fram ost, kex, frukt, snacks och små godis så det fanns något för alla.
    Till natta mat blev det kokt korv med bröd och tillbehör.

    Det vi bjöd på i dryckes väg köpte vi från systembolaget och ICA. Här kommer vår lista och den är för 28 gäster. Det blev en hel del över men vi tänkte, att det är bättre med för mycket än för lite. En sak som kanske folk inte tänker på är att,när man handlar från systembolaget så köper dem tillbaka det som inte går åt. Flört 

    12 st Morberg rosé 
    6 st. Morberg vitt 
    3 st. Morberg rött 
    2 st. Elvis The King Cab Sauvignon
    1 st. 7 Deadly Zins 
    4 st. plattor olika sorters öl 
    4 st.Champagne Ferrari Brut 
    6 olika sorters cider 
    10 st. bords vatten, Ramlösa från bolaget fina att duka med. 
    Alkoholfri Carlsbergs öl 
    Likör, Cointreau och Drottningholm 
    2 st. Alkoholfri skumpa 
    9 st. Drickor olika smak, loka med smak och kaffe

    Lycka till!!! {#emotions_dlg.flower} 


    Tok kär Annki
  • Tok kär Annki

    PS. Jag glömde whiskey hade vi också så klart. Flört DS.


    Tok kär Annki
  • Fremm
    Daludd skrev 2012-08-21 10:53:08 följande:
    Vi kommer förmodligen ha:

    hummersoppa med smördegsknyte till förrätt, med vitt vin till.

    grillad oxfilé med rödvinsås, potatisfondant och säsongens grönsak/rotfrukt. Det blir i oktober så vi får se vad det blir. Rött vin till.

    Sen skippar vi efterrätt eftersom vi ska ha tårta och inte riktigt förstår detta med dubbel dessert ;)

    Mmm låter smaskens! :)


    Hummersoppa och smördegsknyte kanske man kunde anamma eventuellt! :) Tack!

  • Fremm
    Chicita skrev 2012-08-21 10:22:47 följande:
    Tja men alla äter inte choklad, hallon och annat sånt heller i och för sig Flört
    Jag tror nog att de flesta skulle tycka att det var intressant att smaka på i alla fall även om alla kanske inte äter upp. Men alla äter inte av tårtan heller, eller av andra efterrätter. Så det viktigaste är väl att det är något som är passande för er, och gärna så att alla känner igen sig.

    När folket på vårt bröllop såg vilka smaker vi hade i tårtan så skrattade många och sa att "jaa det är såå typiskt Daniel". Det var i princip bara choklad, och lite hallon... Vit chokladmousse, mörk chokladmousse med chokladkrisp och hallonmousse, till det både mörk chokladbotten med chokladbitar och vanlig sockerkaksbotten Tungan ute
    Sant! :) Om fästmannen köper lakritspannacottan blir det nog det! Er tårta lät ju inte lite chokladig - gott! :) Kul när gästerna sa att det va så typiskt för din man! ;)
  • Fremm

    Tok kär Annki, tack för dina mattips och din drycklista - jättebra!!


     


    Jag samlar på mig! :)

  • Tok kär Annki

    Varsågod, kul att kunna hjälpa till och kanske ge lite nya idéer! {#emotions_dlg.flower}


    Tok kär Annki
  • Linda1983

    Vi ska ha förrätt: vet ej men toast med en god röra på! Varmrätt: chili marinerad fläskfilé pepparsås och potatisgratäng och sallad! Efterrätt: ingen då de blir alldeles för mycket med både en efterrätt och tårta! Tar gärna emot tips på goda röror till toast och snälla inte den klassiska Skagen

  • sommarvinter
    Linda1983 skrev 2012-08-21 18:57:50 följande:
    Vi ska ha förrätt: vet ej men toast med en god röra på! Varmrätt: chili marinerad fläskfilé pepparsås och potatisgratäng och sallad! Efterrätt: ingen då de blir alldeles för mycket med både en efterrätt och tårta! Tar gärna emot tips på goda röror till toast och snälla inte den klassiska Skagen
    Vi funderar på att ha Crostini med fetaost- och kronärtskocksröra, men det är mer som snittar till bubblet och kanske inte direkt någon förrätt. Men det kan ju vara en idé till en alternativ röra där man kanske kan ha något mer på om det ska bli lite mer "förrättigt". (perfekt om man har en massa vegetarianer som kommer också)
  • Fremm

    Åh vilkka smarriga menyer, tack för att ni delar med er! :)

  • Annary

    Förrätt: ruccola-och fänkålscanneloni serverad i djup tallrik med smörad blåmusselsoppa och rökt sik. Varmrätt: Gödkalventrecote med kantareller, brytbönor, rostad färskpotatis, madeirasky och vispat brynt citronsmör. Dessert: rabarberconsommé med vit chokladmousse och kanderade pistagenötter. Tårta med mörchokladmousse och hallonpannacotta. Vickning: stenugnsbakad pizza med skinka, getost och svamp serverad med vitkålssallad. Det var fantastiskt gott men vi gjorde själva. Till vintern är det ju gott med fikon. Exv en skiva rostat italiensk bröd med ruccola och en röra på italienska charkuterier, ostar och fikon toppad med en god balsamico och olivolja. Buffén kan ju då gå italiensk stil också.

Svar på tråden Vad hade/ska ni ha för mat på ert bröllop?