Inlägg från: Fremm |Visa alla inlägg
  • Fremm

    Vad hade/ska ni ha för mat på ert bröllop?

    Hej,


    Pratade just med kvinnan på cateringen vi ska anlita. Hon är bokad men nu ville hon att vi själva skulle sätta oss ner och fundera över vad för typ av mat vi vill ha.


    Jag har inte en aning, vill att det ska festligt, gott och inte alltför dyrt.


    Det kommer bli förrätt på tallrik, varmrätt i form av buffé antingen en rätt eller plockbuffé med flera rätter, efterrätt innan bröllopstårtan.


    Skulle bli jätteglad om ni kunde tipsa oss på vad man skulle kunna ha för rätter, vad har ni själva tänkt eller vad hade ni på ert bröllop?


    Vi gifter oss i vinter så ni har det i åtanke! ;)


    En bonusfråga oxå - vi ska åka till Tyskland och handla öl och vin men hur många glas går det egentligen på en vinflaska, hur mkt räknar man och vad är rimligt, ett glas till förrätt, två glas till varmrätt och ett glas dessertvit till efterrätt, samt avec och champagne till välkomstdrinken - något jag har glömt? Hur beräknar man sånt?


    Maten hoppas och tror jag att kvinnan på cateringen beräknar för det vore trist om det tog slut för fort... :)


     


    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vad hade/ska ni ha för mat på ert bröllop?
  • Fremm
    Chicita skrev 2012-08-20 15:29:52 följande:
    Vår mat är ingen idé att bidra med (alltså vår meny) men när det gäller vin så är det så att det ska gå 5-6 glas rött på en flaska och 5 glas vitt, bubbel räknar man med 6-8 glas (för det är ju mindre glas + att man sällan fyller dom helt fulla eftersom det bubblar så mycket).

    Din tanke om dryck låter bra.
    Jag skulle ändå ta i lite extra, om det inte är så att ni har alternativ dryck också som öl eller liknande.
    Annars skulle jag faktiskt räkna enligt din tanke. Och sen ta öl vid sidan av...
    På så sätt så gör det inget om alla vill dricka vin (ölen går säkert åt senare på festen i så fall) och samma med vin, det som inte går åt under middagen går nog åt efteråt...

    Kanonbra tack! Du är en klippa Chicita som hjälper till både lite här och där! ;).


    Jättebra att veta hur mkt man bör beräkna per flaska osv. Vi kommer nog ha en del som inte dricker på vårt bröllop eftersom en del är frikyrkliga så lite svårt att beräkna men hellre ta i för mkt än för lite... så det blir ju alkholfri cider eller liknande för dem.


    Vi tänkte även handla in en del till självserveringsbaren framåt natten, där tänkte vi ha någon form av spargris där man själv få lägga i pengar för att sen servera sig drycken själv, pengarna går till vår bröllopsresa... det är alltså inte hela världen om nån inte skulle betala eller så kanske man slänger i en hundralapp och då kan ta flera glas i omgångar osv...

  • Fremm
    Fru 0728 skrev 2012-08-20 15:40:48 följande:

    Så här såg vår meny ut:)

    Förrätt
    Skaldjurssallad med advokadomousse &
    Basilika - vitlöksbröd
    Serveras tillsammans med vitt eller rött vin samt öl eller läsk


    Huvudrätt
    Dubbelmarinerad oxfilé med gräslökspotatis, vitlökssås,
    Päronsallad och solsallad
    Serveras tillsammans med vitt eller rött vin, samt öl eller läsk


    Efterrätt
    Päron Grand Marnier


    Bröllopstårta
    Serveras med kaffe och avec


    Nattamat
    Bullens korv med bröd


    Vi räknade oxå 1 glas till förrätt, 2 glastill varmrätt, 1 glas till efterrätt, 2 glas mousserande, 2 glas avec.


    Yum! Va smaskigt!! Tack för din utförliga meny, det uppskattas verkligen!! Blev lite intresserad av nattamaten oxå, så långt har jag inte tänkt i planeringen men tanken är ju att vi ska dansa långt in på småtimmarna och då är det ju många som hinner bli hungriga igen... antar att vår serveringspersonal åkt hem för längesen då - frågade ni några gäster eller hur serverade ni nattamaten, vem fixade det?


    Jättebra oxå att veta hur mkt ni räknade med...


     


    Jag blir så glad och tacksam över alla goa tjejer här inne som delar med sig av tips och idéer!! Tack ska ni ha och jag hoppas på fler menyförslag i tråden så ös på bara! ;)


    Tips på vad man ska köpa för något till baren, några lättblandade drinkar tänkte vi men sen så klart öl och vin och alkoholfria drinkar och alkoholfri vanlig dryck... tänkte att man kunde sätta upp en skylt med dessa drinkar sen får man ju blanda till dem själv då...

  • Fremm

    Tack för att ni delar med er...

    Tror inte vi kommer ha någon baransvarig vet inte vem det skulle vara isf. Vi kommer att ha catering där det ingår serveringspersonal som sköter allt med maten och disken men eftersom de inte har med drickat att göra tror jag inte att de står där...

    Visst hade det varit kul med lite drinkar men du har nog rätt Chicita att det blir nog lite för bra, bättre med öl, vin och cider... tack för det! :) Vi vill ju inte att det förvandlas till en fyllefest.

    Vilka bra drinkar ni hade Fru 0728, måste varit uppskattat! Hade ju varit perfekt med en som stod i baren i så fall... men tror det får bli självservering och då för säkerhetsskull det jag skrev ovan som Chicita tipsade om...

    Daludd tack för ditt inlägg. Jag tar gärna tips på vad ni har för meny i alla fall eftersom vi inte bestämt oss för om vi ska ha en varmrätt som man visserligen tar i en buffé eller om vi ska ha plockmatsbuffé.

    Gärna mer menyförslags tips som passar på vintern, tack! :)

  • Fremm

    Medelhavsbuffé är ju supergott - det är helt klart ett alternativ...


    Fick förslaget porterstek fint dekorerad med goda tillbehör samt potatisgratäng till. Det kanske inte vore så dumt? Passar ju på vintern och känns lite ovanligt för vem ställer sig i dagens samhälle och tillagar en porterstek? Ens mormor eller farmor kanske men inga yngre... min blivande tyckte om detta förslag...


    Men då kommer vi till förrätt, hade tänkt mig någon kantarellsoppa eller något men vet inte hur lätt det är att hålla den varm då vi har lite begränsningar i det kök vi har i lokalen... annars någon form av räkcocktail men som ändå inte känns för somrig, förslag?


    Efterrätt tänkte jag mig någon form av pannacotta, förslag på det?


    Vad tror ni om detta arrangemang? :)

  • Fremm
    Chicita skrev 2012-08-21 09:38:20 följande:
    Det låter bra Skrattande

    Soppa kan förvaras på termosar. Köp in några stora mat-termosar och använd.
    Efter bröllopet så kan man alltid ge bort en sån som lite tack-gåva om man inte har plats för flera hemma Flört

    Lakrispannacotta med lingonsorbé åt jag för ett tag sen. Och det var jättesmaskens Skrattande

    Åh va smart! Så skulle man kanske kunna göra! :)


    Lakritspannacotta lät supergott, jag som älskar lakrits och så annorlunda - undrar om jag kan sälja in den idén hos min man... alla gillar ju inte lakrits...

  • Fremm
    Daludd skrev 2012-08-21 10:53:08 följande:
    Vi kommer förmodligen ha:

    hummersoppa med smördegsknyte till förrätt, med vitt vin till.

    grillad oxfilé med rödvinsås, potatisfondant och säsongens grönsak/rotfrukt. Det blir i oktober så vi får se vad det blir. Rött vin till.

    Sen skippar vi efterrätt eftersom vi ska ha tårta och inte riktigt förstår detta med dubbel dessert ;)

    Mmm låter smaskens! :)


    Hummersoppa och smördegsknyte kanske man kunde anamma eventuellt! :) Tack!

  • Fremm
    Chicita skrev 2012-08-21 10:22:47 följande:
    Tja men alla äter inte choklad, hallon och annat sånt heller i och för sig Flört
    Jag tror nog att de flesta skulle tycka att det var intressant att smaka på i alla fall även om alla kanske inte äter upp. Men alla äter inte av tårtan heller, eller av andra efterrätter. Så det viktigaste är väl att det är något som är passande för er, och gärna så att alla känner igen sig.

    När folket på vårt bröllop såg vilka smaker vi hade i tårtan så skrattade många och sa att "jaa det är såå typiskt Daniel". Det var i princip bara choklad, och lite hallon... Vit chokladmousse, mörk chokladmousse med chokladkrisp och hallonmousse, till det både mörk chokladbotten med chokladbitar och vanlig sockerkaksbotten Tungan ute
    Sant! :) Om fästmannen köper lakritspannacottan blir det nog det! Er tårta lät ju inte lite chokladig - gott! :) Kul när gästerna sa att det va så typiskt för din man! ;)
  • Fremm

    Tok kär Annki, tack för dina mattips och din drycklista - jättebra!!


     


    Jag samlar på mig! :)

  • Fremm

    Åh vilkka smarriga menyer, tack för att ni delar med er! :)

Svar på tråden Vad hade/ska ni ha för mat på ert bröllop?