• JochP

    Hur kan man duka vid honnörsbordet och vilka bör sitta där?

    Hej Hej!


    Planerar som en tok inför kommande bröllop och funderar på hur vi ska placera våra nära och kära. Vi(eller framför allt jag då) har ganska stora familjer så med föräldrar, syskon med respektive samt våra tre barn så är vi ca 20 personer. Hur dukar man då?? Känns lite svårt att få till att alla sitter på samma sida då blir det ett låååångt bord.


    Kan man göra så att folk får sitta mittemot varandra även vid honnörsbordet utom just själva brudparet? Eller är det dumt, för då sitter ju en del med ryggen mot gästerna?


    Personligen tycker jag också det är trevligare att man sitter på båda sidor om bordet för då har man ju fler att prata med, men jag vet inte om det blir tokigt. Kanske ska skippa det där med honnörsbord och duka som vid dom andra borden fast att hela familjen sitter samlad vid vårt bord....

  • Svar på tråden Hur kan man duka vid honnörsbordet och vilka bör sitta där?
  • Fremm

    Jag kommer nog inte ha syskon med respektive vid honnörsbordet. Så som vi har tänkt det är det jag och min m2b, våra föräldrar, mina farföräldrar, min mormor och min morfars syster (eftersom morfar inte längre är i livet). Det blir rätt jämnt och bra tror jag... annars blir det ju jättelångt... vet dock inte hur många platser som är lagom vid honnörsbordet?


     


    Syskon med respektive kommer få sitta nära honnörsbordet men inte vid det. :)

  • Chicita

    Alla behöver inte sitta vid honnörsbordet.
    Och om ni sätter gäster mitt emot er vid honnörsbordet så sitter dom ju med ryggen mot alla andra + att dom skymmer er.
    Använd en klassisk E-dukning och sätt syskon och andra som står er nära så nära honnörsbordet ni kan, men försök se till att dom inte sitter med ryggen mot er.

    Exempelvis (få se om det funkar nu utan att jag gör en bild eller tabell)
    Det ska alltså inte vara mellanrum mellan brudens mor + brudgum eller mellan bruden och brudens far, men det var svårt att få till så man såg "tungorna" annars

    Brudgummens far - Brudens syster - Brudgummens bror
    Brudens mor   -        Systerns man  -  Broderns fru

    Brudgum        -          Toastmaster -  mormor
    Brud               -           Toastmadame - morfar

    Brudens far   -              Systerns man      -        Brudens bror
    Brudgummens mor - Brudgummens syster - broderns fru

  • JochP

    Tack så mycket för svar! Vi får fundera vidare. Att alla ska sitta "på rad" känns inte som något alternativ.

  • niriel

    Vi (eller ja, läs jag) ville inte sitta vid ett traditionellt E-bord just för att det känns lite som att man sitter och visar upp sig, och det var jag inte helt bekväm med. Vi valde att ha runda bord istället, med 8 personer vid varje, vilket blev otroligt lyckat. Så vi vårt honnörsbord satt jag och min man, våra föräldrar och hans mormor (äldsta levande släktingen som var närvarande). Och så hade vi en "pratstol" lite snett bakom oss så att vem som helst från resten av gästerna kunde komma och "norpa" den 8:e platsen vid vårt bord när som helst under middagen, om man ville prata mer med oss. Fungerade hur bra som helst!

  • JochP
    daniiel skrev 2012-08-20 19:07:32 följande:
    Såhär hade vi vår bordsplacering och det funkade bra för oss, stämde bra med antalet gäster och funkade bra i lokalen vi valde att vara i.


    Det ser ju jättebra ut, så skulle vi också vilja ha det. Men problemet är ju att vi inte har ETT syskon var utan jag har fem och sambon har två så totalt sju syskon med respektive. Blir så långt bord........
  • daniiel
    JochP skrev 2012-08-20 21:14:12 följande:
    Det ser ju jättebra ut, så skulle vi också vilja ha det. Men problemet är ju att vi inte har ETT syskon var utan jag har fem och sambon har två så totalt sju syskon med respektive. Blir så långt bord........
    Nej, precis, på så sätt har vi ju tur som bara har en syster var ;P Det ser ju olika ut för alla det där. Det kan ju vara ett riktigt h-vete innan man fått till bordsplaceringen. Hur många platser har ni tänkt er vid honnörsbordet?
  • Fremm

    Vilka bra tips, bra att ta med sig när det börjar bli dax för mig... ser gärna fler tips på upplägg oxå! :)

  • JochP

    Vi har just börjat fundera på detta så jag vet faktiskt inte hur många det blir vid bordet. Helst vill vi ju ha med alla, det känns så tråkigt om inte våra syskon kan sitta med sina respektive. Får fundera på olika alternativ.

  • amelian
    Chicita skrev 2012-08-20 11:20:13 följande:
    Brudgummens far - Brudens syster - Brudgummens bror
    Brudens mor   -        Systerns man  -  Broderns fru

    Brudgum        -          Toastmaster -  mormor
    Brud               -           Toastmadame - morfar

    Brudens far   -              Systerns man      -        Brudens bror
    Brudgummens mor - Brudgummens syster - broderns fru
    Sätter man verkligen par ihop? Jag har fått för mig att man inte gör det om man har traditionell bordsplacering, eller är det jag som är ute och cyklar?
  • Chicita
    amelian skrev 2012-08-20 21:59:52 följande:
    Sätter man verkligen par ihop? Jag har fått för mig att man inte gör det om man har traditionell bordsplacering, eller är det jag som är ute och cyklar?
    Mittemot eller snett emot är helt ok, däremot ska inte gifta "ha varandra till bordet" som det heter. Dom ska alltså inte sitta bredvid varandra. Förlovade ska däremot egentligen alltid ha varandra till bordet. 
    Men det där är regler som kommer ifrån när man inte var sambo, och inte var förlovade i flera månader, ja kanske år till och med som det är nu...

    Men att ha den man är tillsammans med på så kallat "pratavstånd" kan vara väldigt bra för stämningen vid bordet.
    Vi satte dock inte par mittemot varandra, utan diagonalt emot varandra.
    Min uppställning där var bara lite snabbt skissad och jag orkade inte uppfinna 20 personer / namn för att få till något bättre än så.
    Och dessutom verkar det vanligare att sätta par mittemot varandra än med förskjutning så det är diagonalt. 
  • Linda1983

    Hmm jag har en annan plan.. Mitten jag och min blivande! Bredvid mig blir mannens far å sitta och bredvid min man min far osv.. Min släkt på mannens sida och hans på min... Blir de tok de då!?

  • BlomAnna

    Vi kommer av flera olika själ inte ha våra familjer vid honörsbordet iaf inte på traditionellt vis. Vi kommer att placera ett bord som ett T . Vi, tärnan och bestman sitter vid "taket" på T:et och sen sitter vår familj vid tungan som går ut. De andra borden kommer vara placerade som fiskben eller vad man ska säga...Svårt att förklara...

    Vi har valt att placera gifa/sambos/par mittemot varandra eller snett emot varandra för att man ska känna sig lite bekväm liksom. Tror det blir bra  

Svar på tråden Hur kan man duka vid honnörsbordet och vilka bör sitta där?