• synanceia

Kan jag ha den här klänningen?

Hej!
    Jag har lite panik! Jag ska på ett bröllop om en vecka och undrar om man kan ha den här klänningen när deras klädkod är mörk kostym. Tänkte ha svarta skor till med lite klack.Jag bara velar och velar hela tiden. Har varit inne i en massa affärer men hittar inget fint.

• Svar på tråden Kan jag ha den här klänningen?
  • Kotthare

Mörk kostym innebär (väl?) hellång klänning. Är den det? 

• daniiel

Jag tycker den klänningen blir alldeles utmärkt om den under knäet i längd. Enligt mörk kostym ska inte klänningen vara baraxlad (utan helst med ärm) och inte golvlång (vissa säger med undantag för eftermiddagsbröllop eller vid fler än 20 gäster). Klädkoder är ju dessutom bara ett hjälpmedel, en rekommendation, men jag tror som sagt att den där klänningen blir jättebra, speciellt om du matchar med lite mer uppklädda accessoarer :)

• synanceia

"Kvinnor bär knälång klänning eller kjol. Kvinnans klädsel skall ej vara axelbar och kjollängden skall inte vara golvlång. " - från Wikipedia

Och Magdalena Ribbing säger samma om längden och att den inte får vara axelbar. Så det var det jag gick på. Men sen läste jag att den ska vara i siden eller annat fint material. Och där passar den här klänningen inte in.

• synanceia

Jo den är under knät. :)

• daniiel

Jag tycker faktiskt inte du ska lägga någon större vikt vid att klänningen inte är i siden, den måste inte vara det. Annat fint material. Ptja, det är ju en tolkningsfråga, men jag tycker att den ser ut att vara finare och jag tycker alltid spets passar på bröllop. Om du dessutom matchar den med lite mer "blingiga" accessoarer, kanske en lackväska eller väska i satin, då blir det nog toppen :)

• synanceia

Jag tror det blir en väska i svart siden och skorna vet jag inte än, men antingen svarta lackskor, svarta i annat material eller silver om det nu funkar. Smyckena jag ska ha är i silver.

• sommar2014

Jag tycker också att klänningen verkar jättebra! Särskilt om du matchar med festliga lackskor och en liten sidenväska. Längden verkar passande för klädkoden mörk kostym (det är till högtidsdräkt eller frakt som klänningen ska vara hellång) och "siden eller annat fint material" tolkar jag som att man ska undvika bomullstrikå, linne, denim och manchester typ. Spets tycker jag absolut är ett festligt material! Kör på den klänningen! Glad

Jag har en liknande klänning fast i svart och den hade jag absolut tagit på mig om klädkoden varit mörk kostym (och det inte varit ett bröllop).

Svar på tråden Kan jag ha den här klänningen?