• madelenes

Vad uppskattas mest hos gästerna?

Har en liten fundering kring lokal.
    Vi har 2 stycken herrgårdar som vi är intresserade utav och en ligger precis utanför stan (ca 15 min) men där kan man ej bo så vi får då "bussa" gästerna in till stan där de då väljer att bo på hotell (helt valfritt då var de vill bo) eller hemma (för de som bor inne i stan då).
    Den andra herrgården ligger ca 1 h 20 min bort men där kan alla gäster bo och då är det brunch dagen efter. Priset ligger på 745/pers i dubbelrum och 945/pers i enkelrum. De betalar då detta själva! 

Vad skulle ni uppskatta mest som gäst?
    Att kunna sova kvar och äta brunch dagen efter eller att ha hyffsat nära hem (går ju betydligt fortare för de som väljer att köra också) och själv få välja vilket hotell m.m.

Känner mig helt kluven i detta så skulle uppskatta lite råd Glad 

• Svar på tråden Vad uppskattas mest hos gästerna?
  • Marmotte

Jag skulle nog satsa på det med övernattningsmöjlighet, långväga gäster blir nog lättade över att slippa leta själva, och de som vill åka hem kanske kan ha möjlighet att planera samåkning/dela taxi så blir det inte en överdriven kostand för dessa..

Med brunch som ingår och att slippa resekostnad på natten så var det ju inte farligt dyr boendekostnad heller :)

• Daludd

Skulle så extremt mycket hellre få åka hem till mig och mitt efter en intensiv fest :)

• 987654321

Att alla får välja själva tror jag på. Att gå på bröllop kostar ändå och 1500:- extra för ett par kan vara skäl nog att tacka nej kanske?

• madelenes

Tack så mycket för era svar, lite delat men så är det ju såklart :)

• FruW

Förstår dilemmat, men vilken typ av folk är det som kommer? Många långväga, eller bor de flesta i samma stad? Är det folk som i vanliga fall tycker att det är värt att lägga pengarna på en hotellnatt eller folk som helst sparar in på såna saker? Det är klart att det kan vara väldigt blandat, men ifall det lutar åt det ena hållet så kanske ni ska gå på den känslan. Men som någon sa, så kostar det ju ofta en del att gå på bröllop, bara i form av nya kläder, present osv, så det kanske är många som uppskattar att inte vara "tvungna" att stanna kvar över natten ifall det går att undvika.

• Celnns

Åker helst hem, skulle gjort det även om det fanns övernattning. Sova hemma är bäst

• Darling Daisy

Jag håller på stället närmast stan, så att alla kan välja själva.
    Det är ganska mycket pengar att lägga på övernattning om ni väljer stället längre bort och det kan ju vara avgörande för om en del gäster kommer eller inte.
    Jag tycker att ert förslag om att fixa buss till stan är perfekt, jättesnällt!
    Om ni vill kan ni ju ordna så att det går en buss ut till herrgården/annat ställe där  ni kan ha brunch dagen efter. 

• Strawberry

Skulle personligen tycka att det vore underbart med en stor bröllopsfest, övernattning och sen brunch dagen efter MEN 1500 kr för mig och min man är för mycket och vi skulle i dagsläget inte ha råd att komma alls, möjligen om det var bästa bästa kompisen eller ett syskon som gifte sig men då skulle vi tvingas snåla ordentligt för att få råd.
    Det finns alltid massa kostnader kring bröllop som man kanske inte räknar med, möhippa, svensexa, bröllopsgåva, resekostnad osv..

Jag skulle därför rösta för det ställe som ligger nära och då jag antingen kan åka hem, sova hos en bekant eller hitta ett riktigt billigt boende.

• MalinH84

Det beror nog lite på vad det är för sorts gäster. Och för min del skulle det spela roll hur väl jag känner brudparet. Men rent spontant, skulle jag bli bjuden på ett bröllop så skulle jag gärna åka iväg en bit och sova över, som någon tidigare skrev så blir det ju då som en liten miniweekend =) Är festen dessutom på stället man sover sen så blir det så smidigt när det är dags att hoppa i säng på natten.

• Anna2013

Varför inte en kompromiss: Ta stället nära stan och ordna brunch i stan på söndagen, så får ni det bästa av båda världar.

• Camilla837

Jag skulle vilja kunna bo kvar på stället. Tycker de tär skönt att kunna smitta ifrån och upp på rummet när man känner för det. Sen blir det trevligt när bröllopet är lite förlängt och man spenderar morgonen dagen efter tillsammans

Svar på tråden Vad uppskattas mest hos gästerna?