• btb2013

Hur får man grillat att kännas lyxigt??

Vi ska gifta oss nästa Juli och funderar på att ändra om i planeringen. Vi hade tänkt bygdegårds fest med en fint inredd lokal och kallskuret buffe med efterrätt osv. Men var på ett bröllop nu i helgen som var väldigt väldigt simpelt. Hade bara kostat 1300 kr. De fick oss att tänka om lite för den festen var riktigt skoj, så vi kände att de behöver inte vara så påkostat.

Så nu har vi tänkt att låna ett partytält av min släkt där alla gäster går in ( ca 60 personer), och ha ett litet tält bredvid där maten ska stå uppdukad. Sedan ska vi ha tre grillar där inhyrd personal får stå och grilla kött, majs, paprika, korvar mm. Sedan ska det serveras bara potatissallad, pastasallad och grönsallad till (självklart lite bröd med). Ingen efterrätt utan bara tårtan efteråt. Sedan på kvällen blir de att öppna fönstren (då festen blir i våran trädgård) och maxa spotify .

Hur får man detta att ändå kännas lite lyxigt? Vill inte att det ska kännas som en "vanlig" fest utan att det ska vara en liten "guldkant" på det hela som gör dagen speciell. 

Tacksam för svar och tips ! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-14 15:46
    Och hur man får maten att rulla på fint utan att det blir en massa väntan. Hur man ska planera maten. Vi ska ta kort efter kyrkan. Under tiden vi gör det åker gästerna till festplatsen och får lite snittar och bubbel. Kan man dra igång grillen redan då, men de är ju så de håller sig varmt?? Tacksam för alla tips, stora som små :)

• Svar på tråden Hur får man grillat att kännas lyxigt??
  • btb2013

Ingen som har något tips?

• Chicita

När det gäller att få maten att rulla på så skulle jag nog låta gästerna ge förhandsbesked om vad dom vill ha för kött, så att de som grillar kan börja lägga på det på grillen direkt när ni kommer tillbaka, så det är klart att äta när ni har hälsat klart (om ni har fler alternativ, ex fisk, fågel, nöt/fläskkött alltså).

Men sen är det ju så att när det gäller buffé över huvud taget så är det utbudet som gör om det känns lyxigt eller billigt.
    Ju mer att välja på - destå lyxigare känsla.

Att duka med riktiga dukar, riktigt porslin mm gör också att det känns lyxigare 

• daniiel

Genom att använda bra råvaror och kanske ha lite extra tillbehör osv? Att ha god och noga utvald dryck till maten, inte bara när det gäller den alkoholhaltiga. Det är för mig lite mer lyx än vid en vanlig fest bara, då man kanske inte lägger ner den tiden och pengarna på maten. Det beror ju dock otroligt mkt på hur man är som person och hur man gör vid en vanlig fest.

Även dekorationer, en väl genomtänkt bordsplacering, en bra toastmaster/madame är sådant som verkligen kan höja stämningen och känslan av "lyx. Värdar som bryr sig om sina gäster helt enkelt.

Eftersom gästerna får vänta på er medan ni fotar, så tycker jag det är en toppenidé med lite dryck, snittar och kanske lite fruktfat åt gästerna. Vill ni, så kan ni ju ha lite (frivilliga) aktiviteter också, även om gästerna nog är duktiga på mingla själva :)

Jag tycker ert upplägg låter jättetrevlig och skoj! :)

• daniiel
    Chicita skrev 2012-08-14 16:55:43 följande:
    Att duka med riktiga dukar, riktigt porslin mm gör också att det känns lyxigare 
    Bland annat vad jag menade när jag skrev dekorationer (även om porslin kanske inte räknas som just dekorationer). Att inte ha papptallrikar och dukar, plastglas och bestick osv gör väldigt mkt för "lyxkänslan", även om man inte använder något dyrt och jättefint porslin.
  • Chicita

Jag instämmer (som vanligt) i det daniiel skriver också...
    Bordsplacering, genomtänkt dryck mm

Ljussättning gör också en hel del.
    Om ni känner någon som kan spela något instrument (gärna typ cello eller liknande) som kan tänkas gå med på att spela lite under middagen så är det ju höjden av lyx Solig 

• Cosy

När det är genomtänkt så brukar det gåvägen oavsett vad som servers, det är den röda tråden som är lyxig, man kan komma undan med papptalrikar om det finns ett syfte med det, dock är det lättare att hitta en lyx känsla med riktigt porslin, 

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Louise

Mitt tips är att använda sig av värmeskåp. Det behöver inte vara något stort utan bara ett par plåtar får plats. Där kan mat som grillats läggas tillfälligt så finns det en backup av mat. Det använder nästan alla restaurangkök på ett eller annat sätt så det är inget konstigt alls.

För att få en lyxigare känsla kan kött och grönsaker ha olika typer av marinader så inte all mat ligger i allroundsåsen och drar till sig. Sen är det lite vad man grillar som avgör lyxkänslan. Spännande grillspätt med stark korv och färsk ananas är supergott och billigt för den delen. Lägger ni mat på grillen som man redan förväntar sig ligga där är det svårt att överaska. Kolla utbudet hos lokala fiskbilen. Det är ju väldigt lyxigt med grillad fisk, speciellt om man lägger den hel på grillen och garnerar med citronskivor och massa dill.

Har ni kanske en lokal gård att få ett bra kgpris på? Det skulle göra succé =)

En lyxig potatissallad jag tycker om är färskpotatis med färska sommarprimörer och massa fäsrk dill och kryddat med vitlök som man häller skirat smör på. Salladen är ljummen och brukar få de allra flesta att låta lite åååhh när de ser den ;)

• Annamolly

Haller med alla foregaende om riktigt porslin och dukar. Sedan tycker jag blommor ar en grej som gor att det kanns som en brollopsfest! 

• sophiebus

vi är inne på samma tema som dig.
    vi ska ha utomhus bröllop (om vädret tillåter) vid en lokal vi har hyrt.
    utanför ska det stå en kock vid grillen å grilla olika kötter, sen massa olika grill tillbehör.
    sen ska det vara fint dekorerat å fint fixade namn skyltar, fest häften m.m
    vi blir nog ca 80pers å funderar oxå på hur man ska få maten att bli färdig i bra tid.
    funderar på om man ska försteka köatet å sen lägga i marinad å grilla de dan efter?
    vi ska nog inte ha någon förrätt.
    utan det blir grillbuffe å sen efter de så drar festen igång å då är det bröllopskaffe uppdukat innen med tårta m.m å sen blir det party =)
    funderar även på att hyra in få folk som kan spela party musik 

• msjennie

Vi kommer också köra grillat men bara en sorts kött.
    Köttet kommer vi att göra en egen marinad till som vi marinerar det i under ett par dagar så att det verkligen tar smak. Detta kommer grillas lite innan middagen så att det hinner skivas innan middagen och läggas upp med dekorationer på fat som sedan ställs på värmeplattor. Uppläggningen är verkligen A och O om man vill att det ska se finare ut än det kanske egentligen är. Och goda såser samt tillbehör gör ju sitt till med.

Vi kommer ha en potatissallad till som min fästmans morfar gör, den går att döda för!
    Rödvinssås, sallad, hembakat bröd och frukter.

Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att man faktiskt inte är där för middagens skull utan för att fira brudparets stora dag!  

Svar på tråden Hur får man grillat att kännas lyxigt??