• Anonym (Känns tråkigt)

Oj då blev det så dyrt?? Vilka ska vi säga NEJ till??

MIn sambo och jag ska gifta oss nästa sommar på hans smultronställe uppe i fjällen.
    Det är helt ok för mig :)
    Vi ska bara bjuda dom aldra närmaste och då skulle vi bli ca 35 st.
    I går fick vi ett kostnadsförslag på bröllopsmiddagen....
    27,000 kr och det var BARA maten ( 3 rätters middag). SEN tillkommer det vi ska dricka till!
    Sen så ska alla gäster resa dit. Jag tycker att vi ska betala deras boende, för det är ju inte DOM som har valt stället utan VI. Men min sambo tycker att DOM kan betala för boendet....

Jag hade nog tänkt att vi bara skulle ha EN måltid och sedan kaffe och bröllopstårtan.
    Så nu måsta jag, För jag har störst släkt. Sitta och välja bort dom vi inte ska bjuda......

Hur ska man göra???

• Svar på tråden Oj då blev det så dyrt?? Vilka ska vi säga NEJ till??
  • sommar2014

Jag tycker inte att ni ska behöva betala boendet för gästerna! Jag tror att det är väldigt ovanligt att man gör så. Var man än väljer att lägga bröllopet så är det ju alltid någon som måste resa till bröllopet, iaf om man har utspridd släkt och kanske själv bott på flera ställen och därmed har vänner i olika städer. Så är det ju för många i dag i alla fall. Däremot får man nog räkna med att en del kanske inte kan komma om man väljer att ha bröllopet långt från där de flesta bor. En del kanske inte vill/kan resa långt (äldre exempelvis) och en del har inte råd. Men som sagt, vår vänkrets och släkt är så utspridd att vi omöjligt skulle kunna ha ett bröllop dit ingen behöver resa!

Jag tycker 770 kr/kuvert låter väldigt dyrt för bara maten! Vad ingår där? Om det är trerätters + tårta kan man gott skippa desserten och bjuda på förrätt + varmrätt + tårta tycker jag! Det kan bli lite "kaka på kaka" annars tycker jag. Hahahah! Buffé brukar ju vara lite billigare, då kan man ju ha buffé + tårta. Dra ner på/skippa alkoholen tycker jag också att ni kan göra, särskilt som ni inte dricker så mycket alkohol själva.

• Ingride

Vi serverade buffet med vin, mineralvatten, äppelcider och isvatten. I övrigt bjöd vi inte på någon alkohol, mer än lite bubbel till brudskålen. Vår buffet kostade 265 per person plus dryck, men drycken kostade inte så mycket. Vi var på ett pensionat och bjöd på övernattning, dels för att folk bor ganska utspridda över landet och ändå hade bekostat resan, men också för att vi inte ville att någon skulle bryta upp för tidigt och liksom avbryta festen.

Det blev väldigt lyckat. 600 kronor betalade vi för boende i dubbelrum. En hade ett enkelrum, några ungdomar sov i dubbelrummed extrasäng. Sammanlagt gick mat och boende på 22 000 för 30 personer. Tårtorna köpte vi på annat ställe, gottebord tog vi dit själva och för dem som ville ha något starkare att dricka under kvällen fanns restaurangens bar till förfogande.

• Anonym (Känns tråkigt)

700 kr ska det givetvis vara :) för stugan....
     I maten ingår förrätt, varmrätt och efterrätt. Vickning på natten korv med bröd. Sen TROR jag att Brunch ingick dagen efter med det låter jag vara osagt, då det var min sambo som har varit i kontakt med hotellet....
    dukning och blommor ingick.....

Vin och dyligt tillmaten tillkommer utöver......

• Anonym (Känns tråkigt)

Man kanske kan ha välkomstdrinken vid ena stugan? Och sedan gå upp gemensamt till hotellet för att äta?
    Sen bara ha 1 rätt eller buffe och bröllopstårta? samt rött eller vitt vin för dom som vill 1 glas.
    Sen om dom vill ha mera får dom köpa vid barne till självkostnadspris??
    Sen vickning vid stugan igen med korv och bröd?

• sommar2014
    Anonym (Känns tråkigt) skrev 2012-08-13 11:33:43 följande:
    Man kanske kan ha välkomstdrinken vid ena stugan? Och sedan gå upp gemensamt till hotellet för att äta?
    Sen bara ha 1 rätt eller buffe och bröllopstårta? samt rött eller vitt vin för dom som vill 1 glas.
    Sen om dom vill ha mera får dom köpa vid barne till självkostnadspris??
    Sen vickning vid stugan igen med korv och bröd?
    Kan ni äta en del av maten vid stugan är ju det en bra lösning. Vickning vid stugan låter som en mysig grej tycker jag! Korv med bröd är ju inte särskilt dyrt alls om ni köper det i en mataffär. Bara det finns kok-möjlighet, för jag tror inte gästerna vill ha kall korv. Då blir det väl också en mysig avslutning på festen, antar att ni inte går tillbaka till restaurangen efter det?

Alkoholdryck efter maten tycker jag absolut att gästerna kan bekosta själva. Visst är det generöst med "fri bar" men jag tror också att hela grejen med gratis alkohol kan få folk att dricka alldeles för mycket, vilket ju knappast leder till en trevlig fest! Dock: har ni tänkt att ha denna bar på hotellet så tror jag inte man kallar det "självkostnadspris", utan "betalbar". Självkostnadspris är väl när man köpt egen alkohol som man sedan "säljer" för 20 kr/glas typ. Dvs man låter gästerna betala det som alkoholen kostade i butik. På en restaurang läggs det ju på ganska mycket på inköpspriset! Jag vet inte om en del gäster tycker att betalbar är snålt, men jag som inte dricker alkohol mer än något enstaka glas tycker att det är en bra lösning!

Brunch dagen efter är ju rätt lyxigt, men vill ni dra ner på kostnaden kan man kanske ha vanlig hotellfrukost? Själv tycker jag att hotellfrukost är bland det lyxigaste som finns, och om någon dessutom bjuder mig på det så är det nog höjden av lyx! Flört
  • daniiel

Jag tycker definitivt att ni ska kolla upp om buffé är ett alternativ och att gästerna kan betala sitt eget boende samt drycken efter maten. Alltså om de vill handla i baren (antar att hotellet har en sådan), så kan de absolut betala det själva. 1 glas vin till maten är dock lite för lite kan jag tycka. Man brukar väl räkna 1 glas till förrätten och 2 glas till varmrätten. Om ni då bara ska ha en varmrätt, alternativt buffé, så bör gästerna få 2 glas vin. Tänk också på att det går åt mer om gästerna själva får hälla upp. Ha tex karaffer med vatten eller flaskor med vatten på borden också, så det går att ta sig det om någon vill dricka mer än 2 glas. Ja, ni måste ju räkna med att vissa vill dricka öl, cider eller läsk också.

Om ni har möjlighet till vickning vid stugan, det kanske går att ordna en grill och grilla korvarna?, så är det ett bra alternativ. Då kan ni köpa den maten själva i butik och behöver inte ta det via hotellet. Om ni nu verkligen behöver någon vickning?

Vart ska vigseln vara? Ni behöver ju egentligen ingen välkomstdrink. Ni kan ha en välkomstskål när alla satt sig till bords och fått dricka till maten. Ni skulle ju kunna ha en brudskål vid vigselplatsen efter vigseln. Då tycker jag defintivt att ni kan skåla i cider, alkoholfri går utmärkt om det är så ni vill ha det :)

• Anonym (Känns tråkigt)

jag ska spåna lite med min sambo när han kommer hem. Jag har ju aldrig varit där så jag vet inte hur det ser ut :)
     Men grillning vid stugan verkar ju inte så tokig :)

• yavanna81

Vi struntade i vickning helt och hållet. Folk har ätit rätt mycket redan och det verkade inte som nån tyckte det var konstigt. Jag tror vickning är rätt dyrt eftersom det kräver personal sent på kvällen. Men ring och prata med stället, fråga exakt vad som ingår och hur det påverkar priset om ni tar bort det ena eller andra. Så gjorde vi och fick ner priset på stället vi ville vara på till ett lämpligt för oss.

• passionsblomman

Jag tycker inte att priset är högt om allt det du räknar upp ingår-i synnerhet ifall man även bjuder på brunsch dagen efter. Och visst kan det verka lyxigt, men å andra sidan behöver ju folk äta även dagen därpå och har man åkt så långt kanske det känns motiverat att man dels får träffas lite extra, och att gästerna verkligen får omsorg även dagen efter.

Om priset är för högt för er budget, kan ni ju visserligen prata alternativ med hotellet, ni har redan fått bra tips om hur. Mitt främsta tips är dock att sluta tänka på att betala gästernas boende-det är inte vedertagen kutym och inget ni behöver känna på era axlar.
    Däremot kan ni ju tydliggöra i er inbjudan att ni ser gästernas prioritering att komma som en stor present och inte vill att de köper ytterligare presenter. Uttryck er isåfall som om ni verkligen menar det-jag har sett flera exempel på folk som skrivit "det vi önskar är att ni kommer" men sedan startar de i efterhand besvikna trådar på BT där det visar sig att de egentligen väntat sig pengagåvor ändå. "för man går ju inte tomhänt på bröllop"

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Anonym (annanstans?)

Finns det fler hotell eller bed and breakfast eller något annat som går att jämföra priser med? 

Jag tycker inte priset är så högt med tanke på det du räknar upp. Och vickningen är nog bra att ha med tanke på att bröllopsfester brukar bli sena och man blir ju hungrig inpå småtimmarna. Att som gäst börja köpa mat på kvällen är ju knappt ens säkert att det går, alternativt bara dyra alternativ. 

Om jag vore ni skulle jag se över vad som är viktigast för er. Kanske är inte en bröllopsfest på ett hotell det bästa? Det drar ju iväg i pris och det är inte kul att behöva snåla och ha endast ett glas vin till maten. oftast räknar man vål ett glas per rätt? 
    Om gästerna trots allt reser långt och får betala för sitt boende så skulle jag som gäst föränta mig att bli bjuden på mat och dryck till maten. Men inte därmed sagt att det måste vara det dyraste och finaste som någonsin serverats mig, men oavsett om ni får en present eller ej så är det ju en dy historia för en familj om man behöver nya kläder till bröllopet (vilket man oftast gör) sen resan och boendet som ska betalas.

Hur mycket hade ni tänkt att ni skulle lägga på middagen? Finns inga lokaler som ni kan catera maten till? Kanske skulle dra ner priset. Dock finns ju risken att ni då måste köpa dukar, dekorationer osv som ändå kostar en slant de också.  

• MikaelaAhl

Oj, jag tyckte det lät billigt! Vi fick ett förslag på 130 000 för 60 gäster. Trerätters. :/

• Fantomenfan

Jag har varit på både bröllop och 50 års fest på annan ort och betalade gladeligen för övernattningen! Skrattande

• Anonym (Känns tråkigt)

Nu har jag pratat med min sambo. Brunchen ingår INTE!
    VAd jag tycker är viktigast är att vi gifrer oss ;)  och att våra nära och kära är närvarande.
    Vi kan ju be dom betala boendet i stället för presenter. Saker har man ju ändå lixom....

Det finns pentry i stugorna så om dom som vill kan ju ta med lite frukost.

Min sambo skulle kolla upp priset på buffe samt på vad middag med bara 1 maträtt kostar.
    Det är ju inte maten som är det vilkigaste.

jag vet inte hur mycket vi har tänkte oss lägga på maten men inte 27.000 i alla fall ;)

• ajmb

Min man och jag....hihih underbart att få säga så....min man..

Vi hade en kuvertavgift på 300kr för vuxna och 150 kr för barn....
    Vi hade buffe och efterrätt/bröllopscupcakes.....
    Dock så bor ju många väldigt nära och övriga hade ordnat med övernattning på hotell eller vänner.

Vi hade 45 gäster och dagen blev helt underbart.

Svar på tråden Oj då blev det så dyrt?? Vilka ska vi säga NEJ till??