• daniiel

    Beräkna buffé, hur mycket av allt?

    Vi har fest på lördag och ska fira vår första bröllopsdag. Vi kommer bli 19 vuxna och 3 barn.

    Maten är denna:
    Kallskuren fläskfilé
    Kallskuren kyckling
    Västerbottensostpaj
    Minipizzor (med skinka och ost på)
    Potatissallad (med salladsdressing, rädisor, tomater och morötter)
    Grönsallad (sallad, tomat, gurka, paprika)
    Bröd (med smör)

    Till efterrätt blir det:
    Jordgubbs- och rabarberpaj
    Vaniljsås

    Hur ska jag nu beräkna hur mkt av allt som behövs? Alla behöver väl inte en vanlig portion av allt?


  • Svar på tråden Beräkna buffé, hur mycket av allt?
  • TheD

    Räkna med att alla tar en bit av allt. För om det inte är en buffé som fyll spå så tar man en bit av något eller en skopa osv. Men sen vet jag inte vad alla era gäster föredrar :) Kyckling eller fläskfilé... Allergiker?

  • daniiel

    Alla kan äta av allt och de flesta kommer nog smaka lite av allt. Har bara laktoskänsliga och nötallergiker, så allt är anpassat efter dom :) Men jag tänker att alla äter kanske inte äter lika mkt av allt som om det vore en portion, alltså inte lika mkt paj/kött/kyckling på en buffé som om pajen/köttet/kycklingen ensam hade varmrätt. Eller? Det kanske bara är jag som inte alls skulle orka en hel portion av varje sak, utan mer att allt tillsammans blir en/två portioner. Och barnen är så små (2-5år), så de äter väl knappast en vuxenportion?


  • daniiel

    Men ja, jag ränkar ju med att alla kommer äta av allt, ja :P Och det gör ju inget om det blir över lite, utan det är ju bara att göra matlådor av :P Vill dock inte att det ska bli för liten och helst inte så mkt att hälften av allt blir över :P


  • TheD

    Fokusera på de vuxna först. Hur många bitar av en paj? ca 6, beroende på formen. Okej, 19 vuxna men räkna med 20. Det gör det lättare att dela saker :) En fläskfilé..hm. Sak det vara smala skivor? för då tar man kanske 3 skivor av det och tre kyckling, en bit paj, sallad, potatisgratäng, bröd och ev. minipizza men det tror jag lockar barnen mer ;)

    se det om om man ska fylla en tallrik med allt det ni ska bjuda på.

Svar på tråden Beräkna buffé, hur mycket av allt?