Tips på laglekar?
Jag söker lite tips på laglekar om är enkla och roliga. Gärna såna som går att göra med ca 3-5 deltagare på varje lag. Både inomhus och utomhus.
Jag söker lite tips på laglekar om är enkla och roliga. Gärna såna som går att göra med ca 3-5 deltagare på varje lag. Både inomhus och utomhus.
En gammal hederlig Trivia-spel?
ex antal frågor och varje lag ska skriva ner svaret på papper som sedan rättas. frågor som:"Vad heter Armeniens huvudstad? Vilkens lands flagga är detta (visa en bild)?" En annan version är att alla svar ska börha på en viss bokstav, land på Q, djur på Q, maträtt på Q osv.... Sånt gjorde vi mycket på högstadiet och gymnasiet. Skitkul!
Maffia är en kul lek annars
Maffia är en ren lek. Det går ut på att genom argumentation se till att "rätt" spelare är kvar i leken. Man bör vara minst 8 för att den ska fungera.
Fölrjande roller behövs
Spelledare
Doktor
Sheriff
Maffia
Bybor
Spelledaren ser till sa att alla får en roll(dold) Samt avbryter diskutioner om de tar för lång tid
Doktorn har förmågan att hela någon
Sheriffen Har möjlighet att undersöka vem som är maffia
Maffia försöker se till så att de är i majoritet
Bybor- har ingen förmåga men det är många
Spelledaren delar ut roller dolt till alla, Sen säjer speledaren i still med det blir natt och alla sover. Då skall alla blunda och sänka huvudet. SEn ber han Maffia att vakna vilket gör att de skall öppna ögonen och titta rakt fram utan ett ord skall de gemensamt peka på någon som de vill få bort från staden (denna person kommer att "dö"). SEn ber spelledaren maffia att somna sen vaknar doktorn doktorn pekar på någon som den vill hela (har han tur så helar han någon som maffia försökt döda och denna kommer då fortfarande vara med i leken) Sheriffen vaknar efter doktorn han har möjlighet att se vem som är maffia genom att peka på den och få en nickning eller skakning till svar av spelledaren. SEn börjar dagen under dagen får man reda på vad som hänt under natten mord eller mord försök. Därefter är det frittfram för spelarna att argumentera vem som är maffia. Fattar staden ett majoritets beslut vem som skall bort kommer denna att hängas och försvinna från leken
Lögner är okej exempel säga att man är bybo fast man är maffia.
Tycker spelledarna att det tar för lång tid kan denna automatisk tvinga till natt igen eller att ge ny information, Men "Bengt" vad gjorde du bakom bensinstaionen med en hammare.
Spelet avslutas när maffia är i majoritet då vinner maffia alternativ när alla maffia medlemar är borta
Jag hoppas jag fick med allt
Kanske nått? man kan ju göra i mindre storlek och ha ärtpåsar istället för bollar om man är inomhus.
http://pinterest.com/pin/118219558939447451/