• Anonym
    Äldre 3 Aug 22:19
    43555 visningar
    27 svar
    27
    43555

    Tabletter för att skjuta upp mensen?

    Visst finns det tabletter för att kunna skjuta upp mensen? Vart vänder jag mig för att få sådana? Den är beräknad till vår bröllopsdag och det känns väl kanske inte allra lägligast

  • Svar på tråden Tabletter för att skjuta upp mensen?
  • Äldre 4 Aug 11:40
    #11

    Kommer inte ihåg om det är runt 14.... Vad bra att du har tiden! Då skulle jag passa på att skjuta på det redan nu, för det "hängde ju med" liksom! Då slipper du ju riskera biverkningar just under bröllopet! Kolla FASS för detaljer! Lycka till!


  • Anonym
    Äldre 4 Aug 12:48
    #12
    Sörön10 skrev 2012-08-04 11:40:16 följande:
    Kommer inte ihåg om det är runt 14.... Vad bra att du har tiden! Då skulle jag passa på att skjuta på det redan nu, för det "hängde ju med" liksom! Då slipper du ju riskera biverkningar just under bröllopet! Kolla FASS för detaljer! Lycka till!
    Lät ju hur bra som helst! Tack =)
  • Äldre 6 Aug 06:30
    #13

    Jag har provat sådana där tabletter som ska skjuta upp mensen och de fungerade inte alls. Fick receptet av en läkare och gjorde precis som det stod men ändå kom den. Detta var under en klassreda med sol och bad och det var fler tjejer än jag som hade problem med att tabletterna inte fungerade. Läste sedan att det fanns risk för att de inte fungerade om något kroppen var med om en stor omställning. Och om klassresa räknas som en stor omställning tror jag att bröllop också är det. Dock var detta 10 år sedan så det är fullt möjligt att dagens tabletter är mycket bättre.

  • Guanac­a
    Äldre 6 Aug 08:19
    #14

    Tabletterna skrivs endast ut av läkare, INTE barnmorska. Så det är gynekolog eller vanlig husläkare som gäller.
    Lite olika hur många dagar  innan man skall börja ta tabletterna. Fick Provera förra gången och då skulle jag börja ta dem minst 7 dagar innan beräknad mens. Dessa funkade dock inte för mig utan mensen kom ändå
    Har nu fått Primolut Nor utskrivna och hoppas de funkar bättre. Dessa skulle man börja med 3 dagar innan beräknad mens.


    Är man känslig för hormoner känner man av dessa tabletter också. Jag fick förstärkta PMS symtom (de psykiska) som tex deppig, mardrömmar mm. Men eftersom man inte tar dem varje månad är det väl ok.


    Jag skjuter upp mensen månaden innan, mest för att slippa mina fruktansvärda pms-besvär under veckan åker utomlands för att gifta oss!


    Dock kan mensen bli oregelbunden efteråt så det är ju lite riskabelt Obestämd

  • Sanna8­7
    Äldre 6 Aug 08:21
    #15

    Jag åt sådana tabletter en gång när vi skulle utomlands, dem funkade jättebra på mig och jag kände ingenting under själva användningen. Men när mensen kom sådär 3 dagar efter sista tabletten så fick jag hemska smärtor, hade sängläge på soffan i typ 3 dagar men knaprande av värktabletter som knappt hjälpte.
    Så du får kanske räkna med att dina smärtor du har ny kan förväras något.

    Men det vore ju bra om du kunde göra detta ett tag innan bröllopet. Var beredd på att ta en veckas sjukskrivning med menssmärtor, men sen har du ett bröllop utan denna förbannelse Tungan ute

  • Anonym
    Äldre 6 Aug 08:57
    #16

    Själv skulle jag inte ta "uppskjutande" tabletter. Du riskerar humörsvängningar, illamående, acne....
    Skulle istället fixa recept på tabletter som minskar blödningen. Tar du maxdos eller lite mer så blöder man typ ingenting utan kan ha ett vanligt trosskydd! 

  • Anonym
    Äldre 6 Aug 12:43
    #17

    Har en liten fundering...
    Om man redan nu har oregelbunden mens, funkar tabletterna då? Eller måste man ha regelbunden mens för att kunna ta dom överhuvudtaget? 

  • Anonym
    Äldre 6 Aug 13:21
    #18
    Anonym skrev 2012-08-06 08:57:27 följande:
    Själv skulle jag inte ta "uppskjutande" tabletter. Du riskerar humörsvängningar, illamående, acne....
    Skulle istället fixa recept på tabletter som minskar blödningen. Tar du maxdos eller lite mer så blöder man typ ingenting utan kan ha ett vanligt trosskydd!
    Det är ju inte bara för blödandets skull som jag inte vill ha mens just då, utan det är även för att jag får så fruktansvärt ont varje gång och för att jag vill kunna bada då vi är utomlands utan att vara rädd för infektionsrisken. Jag äter redan tabletter som minskar blödningen men blöder mycket ändå tyvärr, annars var det ett bra tips =)
  • Anonym
    Äldre 6 Aug 13:23
    #19
    Sanna87 skrev 2012-08-06 08:21:51 följande:
    Jag åt sådana tabletter en gång när vi skulle utomlands, dem funkade jättebra på mig och jag kände ingenting under själva användningen. Men när mensen kom sådär 3 dagar efter sista tabletten så fick jag hemska smärtor, hade sängläge på soffan i typ 3 dagar men knaprande av värktabletter som knappt hjälpte.
    Så du får kanske räkna med att dina smärtor du har ny kan förväras något.

    Men det vore ju bra om du kunde göra detta ett tag innan bröllopet. Var beredd på att ta en veckas sjukskrivning med menssmärtor, men sen har du ett bröllop utan denna förbannelse Tungan ute
    Smärtan bör väl komma pga att det är mer slemhinna som ska stötas ut eftersom cykeln har blivit förlängd? I vilket fall så tar jag det gärna om jag slipper hemska smärtor och kraftiga blödningar under bröllopet och bröllopsresan
  • Anonym
    Äldre 6 Aug 13:26
    #20
    Guanaca skrev 2012-08-06 08:19:52 följande:

    Tabletterna skrivs endast ut av läkare, INTE barnmorska. Så det är gynekolog eller vanlig husläkare som gäller.
    Lite olika hur många dagar innan man skall börja ta tabletterna. Fick Provera förra gången och då skulle jag börja ta dem minst 7 dagar innan beräknad mens. Dessa funkade dock inte för mig utan mensen kom ändå
    Har nu fått Primolut Nor utskrivna och hoppas de funkar bättre. Dessa skulle man börja med 3 dagar innan beräknad mens.


    Är man känslig för hormoner känner man av dessa tabletter också. Jag fick förstärkta PMS symtom (de psykiska) som tex deppig, mardrömmar mm. Men eftersom man inte tar dem varje månad är det väl ok.


    Jag skjuter upp mensen månaden innan, mest för att slippa mina fruktansvärda pms-besvär under veckan åker utomlands för att gifta oss!


    Dock kan mensen bli oregelbunden efteråt så det är ju lite riskabelt Obestämd


    Så det är kvinnokliniken jag ska ringa då?


    Ja det är klart, synd om den ska bli oregelbunden sen då den går som en klocka nu... Men man kan väl inte få allt här i världen

  • Anonym
    Äldre 6 Aug 13:27
    #21
    Sjörå skrev 2012-08-06 06:30:52 följande:
    Jag har provat sådana där tabletter som ska skjuta upp mensen och de fungerade inte alls. Fick receptet av en läkare och gjorde precis som det stod men ändå kom den. Detta var under en klassreda med sol och bad och det var fler tjejer än jag som hade problem med att tabletterna inte fungerade. Läste sedan att det fanns risk för att de inte fungerade om något kroppen var med om en stor omställning. Och om klassresa räknas som en stor omställning tror jag att bröllop också är det. Dock var detta 10 år sedan så det är fullt möjligt att dagens tabletter är mycket bättre.
    Nämen oj då, konstigt! Då får vi hoppas att det är bättre kvalitet på dom nu för tiden
  • Äldre 6 Aug 13:40
    #22

    Jag har ätit Primolut Nor och de har fungerat bra. Väldigt skönt att slippa fippla med sånt där under alla kjolar på bröllopsdagen Fick tabletterna utskrivna av VC-läkare, tror t o m det var över telefon, men det var några år sedan. Skulle ha dem inför en Thailandresa, men hann aldrig börja ta dem eftersom mensen helt plötsligt dök upp 1,5 vecka innan beräknad tid :P

    Har inte haft så tydliga biverkningar, mer än lite jämnare humör (varken ledsen eller superglad) och mer mensvärk när det väl drog igång. Tog lite nu inför bröllopet i lördags då jag riskerade att få på bröllopsdagen. Värt det!

  • Sanna8­7
    Äldre 6 Aug 16:25
    #23
    Anonym skrev 2012-08-06 13:23:50 följande:
    Smärtan bör väl komma pga att det är mer slemhinna som ska stötas ut eftersom cykeln har blivit förlängd? I vilket fall så tar jag det gärna om jag slipper hemska smärtor och kraftiga blödningar under bröllopet och bröllopsresan
    Det förstår jag, jag hade gjort detsamma. Det är ju som du skriver, tyvärr kan man ju inte få allt här i världen, även om man önskade ibland, hihi...
  • bruden­85
    Äldre 6 Aug 16:57
    #24

    jag fick taletter utskiva av läkare innan en thailandsresa, kommer ALDRIG att ta något sådant igen!
    dels så försvann inte mensen helt utan va mer som en mnellanblödning ist + att jag jag fick finnar. det stod iofs att en av biverkningarna va just finnar men tänkte väl mer att de skulle bli nån enstaka då jag sällan har finnar annars men fick i HELA ansiktet, har aldrig känt mig så ful som då... det skulle jag inte våga riskera på min bröllopsdag...

  • Äldre 15 Aug 01:30
    #25

    Ett tips är att skaffa P-plåster! det är det bästa jag har gjort (har testat p-piller och får fruktansvärda hurmörsvängningar osv. har även haft p-stav) , du byter bara en gång i veckan! dom är dyra men helt värt det! :)


  • Okänd
    Äldre 12 Jun 09:37
    #26
    Meddelande borttaget
  • Äldre 8 Feb 10:14
    #27

    Tabletter för att skjuta upp mensen - http://track.healthtrader.com/track.php?c=cmlkPTczODc0NCZhaWQ9MjQ1ODMyNTI Jag har testat de för några år sedan när jag skulle utomlands. Jag har för mig att jag började äta tabletterna fem dagar innan planerad mens och åt dem sedan tills jag inte ville skjuta upp mensen längre. Hade inga problem med småblödningar efteråt. 

Svar på tråden Tabletter för att skjuta upp mensen?