Uppsalabrudar 2013!!
Fler här som ska gifta sig i Uppsalatrakterna nästa år! Själv försöker jag planera för fullt från Norge där jag bor, svårast just nu känns det med lokal..
Fler här som ska gifta sig i Uppsalatrakterna nästa år! Själv försöker jag planera för fullt från Norge där jag bor, svårast just nu känns det med lokal..
på tal om runda bord. har hört från många att det kan vara svårt att kommunicera över borden om det är åtta till bords. jag tyckte de fyrkantiga såg intressanta ut, 3+2+3+2. åh, hoppas de står för fina bord! onödigt dyrt att boka såna.
mm det hoppas jag med att dem står för lite mer än bara lokalen.
imorn ska jag bombardera han med frågor.
visst kan killar var envisa över vissa saker som man aldrig trodde dem skulle aldrig bry sig om. men jag tror det har med pengar att göra ;)
tänk att man kan hitta någon på nätet och diskutera sådana saker. helt otroligt.
ja, bröllopstorget är superbra!t! man vill ju inte tråka ut sina vänner med bröllop hela tiden ;) och min pojkvän har inte så mycket meningar om "småsakerna" runt om, så länge jag blir nöjd blir han nöjd har han sagt, får se hur det kommer att stämma överens med verkligheten sen under årets gång :)
hej Schumeline!
jag var och såg vasasalen igår och pratade med Ilian. vi bokade in den 17 e aug men har ännu inte skrivit på någon kontrakt för han ville att vi, han och vår catering firma skulle alla sitta och gå genom vissa regler innan vi skrev på någon kontrakt. detta eftersom jag fick till slut ha egen catering firma och även för att han har inte jobbat med dem tidigare.
själva stora salen där man ska sitta är jätte fint. högt tak, ja, det ser ut som en slott. men vägen till den stora salen är via en lång korridor. först när man kommer in är det en liten cafeteria som är jätte mysigt. sen en liten gång till en annan liten sal som är tydligen dansgolvet. man får inte ha dansgolv i den stora salen. efter den lilla salen går en kort hall till stora salen. i den lilla hallen får catering firman hålla till och om man har buffe så får den serveras där.
bord ingår, när jag var där så hade han runda bord men tydligen finns det även långa bord. själva borden behöver dukar men stolarna kan vara utan överdrag om man vill, dem är inte så hemska.( mörkblåa med vita prickar)
det där är det ända som ingår i priset allt annat för man hyra separata, antigen via han och hans kontakter eller ta med själv eller hur man vill göra.
man får tillgång till lokalen samma dag och allt städning får vara klar samma natt. det är inte så att du eller catering firman får komma dagen efter och städa. om man har tur så är lokalen ej bokad dagen innan så tillåter han en att komma dit för 4 timmar och göra det man vill, annars får man göra allt samma dag innan alla gäster kommer.
nu när vi har en lokal där man får nästan göra allt själv, kunde jag knappt sova igår natt. paniken kom på en gång och jag tänkte vad har jag gett mig in på. OMG så mycket arbete. jag hoppas att lokalen är ej bokad dagen innan så man hinna och dekorera lite.
jag märkte även att min pojkvän hade fått lite panik och hur många tankar han hade om hur vi ska göra och sånt.
nu eftersom vi gifter oss nästan samtidigt så får vi hjälpa varandra med idéer och kontakter.
hej soso!
jag vaknade fem imorse med hjärtklappning, nåt om festen. haha, hur ska detta gå. börjar stressa redan när det är ett år kvar.
men då var det bra nog till att ni bokade då! bra!
hur är korridoren då som leder upp till den? stämningsdödande?
vi hoppas på att kunna ha brudskålen ute och mingla lite där, och sen gå in i samlad trupp, det borde väl funka?
var borden till åtta pers?
hur många gäster ska ni ha?
svärmor har redan börjat ringa och fråga om några vi inte hade på listan, så vi blir väl fler än väntat. per idag är vi 92.
jag är ju världens kontrollfreak, vill ju veta e.x.a.k.t hur vi kan göra det redan nu. jobbigt att inte helt veta, men det är nog bra att bli bättre på :)
vad innebar det med städningen? skura golven också eller? vi behöver nog personal till det. min mamma hade fixat ihop folk som kunde hjälpa till om hon var i livet, jag har inte så mycket kontakter kvar sånn sett, flyttade från uppsala för åtta år sen
ja, det blir superbra att vi kan hjälpa varann!!
och titta vad jag hittade när jag googlade, har inte kollat igenom den än, bara två år gammal :)
www.brollopstorget.se/Forum-1-1/m3235795.html
soso:
http://www.ilalina.se/ilalina.se/Bilder.html#21
är rummet i ändan, är det där man har buffeborden eller liknande?
ja. exakt. och efter den så finner man dansgolvet.
städning innebär allt, du ska lämna lokalen i samma skikt som du fick den. ingen skit på golvet och sånt.
om han blir tvungen att anlita städfirma efter oss så kostar 1500 kr. det här med städning är tydligen catering firmans uppgift sa han. så det är något du får komma överens med dem, ifall du ska ha en.
man kunde sitta 8 st vid varje rund bord, om så ville så kunde man klämma in 9 st.
vi har räknat med att vi ska vara 90 st så vi kommer nog ha 10 st runda bord och en lång som jag och min pojkvän kan sitta vid.
den här dagen innebär mycket planering....men vi har ett år på oss. hahahha vi beter oss som om festen är om en vecka.
ja, men det är ju bra att vara ute i god tid då tycker jag :) jag är en sån som vill ha allt fixat och bestämt på en gång. men kanske man borde hejda sig lite. risken är ju att man ändå ändrar sig femton gånger och då har man ju egentligen kastat bort tid..
så det är alltså cateringfirman som städar? men om m
an vill ha dans och sånt till sent? jaja..
kunde man använda de avlånga borden som ett större fyrkantigt bord? såg några sådana på bilderna på hemsidan..
vad ska ni har för färgtema eller tema? salen såg väldigt bra ut på så sätt, ganska neutral, går väl att göra lite som man vill verkar det som :)
blir kul att möta honom och diskutera. det blir i september för oss..
vad annat borde man vara ute i god tid att boka? mer än kyrka, lokal o catering? är det stress med sånt som fotograf eller frisör eller hotell eller annat?
helo hej!
vi fick ha lokalen till kl 1 och vi skulle vara längre så skulle man betala något för varje timme. men nu blir jag lite tveksam. om vi har lokalen till kl 1 på natten betyder det att vi och gästerna måste lämna salen innan så catering firman kan vara klara till kl 1.
hmmmm det hade jag glömt fråga han.
det viktigaste att ha lokal och catering bokad tidigt och kyrka för er falla då.
jag vet att min kompis som gifte sig förre sommaren hade jätte svårt att hitta tårta. hon var en ute och bagerierna kunde inte hinna med att göra hennes tårta.
hmm färgtema blir nog, vitt, guld, begie.
angående tårtan. det är inte så att lokalen har tillgång till en riktigt kök, dem har bara skärmat av liten yta så att catering firman kan hålla till. då undrar jag, var kan man behålla tårtan tills det är dags för servering...
hmmm ytterligare frågor som jag har glömt att fråga han.. han vet säkert...
men lokalen är inte handikapp anpassad bara så du vet, ifall det är aktuellt för er.
Spännande att se er diskussion :) gifter mig också nästa år, i Uppsala någonstans hehe! Håller för fullt på att leta lokal men inte hittat något riktigt passande än! Men slottet kanske är väldigt fint? Vad räknar ni det kostar ungefär per person där?
Hej uppsalabrudar!
För oss blir det augusti nästa år. Lokal och kyrka är bokad, nu ligger stressen kring att hitta en fotograf! Tycker det är jättesvårt när man klickar runt och hittar fotografer som tar fantastiska bilder - men de kostar därefter också. Och sen klickar man vidare och hittar bilder som är helt okej, och som man säkert skulle ha gillat om man bara inte hade sett de där andra bilderna först... Jobbigt att vara kräsen på begränsad budget. ;)