Uppsalabrudar 2013!!
Fler här som ska gifta sig i Uppsalatrakterna nästa år! Själv försöker jag planera för fullt från Norge där jag bor, svårast just nu känns det med lokal..
Fler här som ska gifta sig i Uppsalatrakterna nästa år! Själv försöker jag planera för fullt från Norge där jag bor, svårast just nu känns det med lokal..
Orangeriet i Linneträdgården eller Botan? Vackra lokaler, men jag vet inte hur de ställer sig till catering från andra företag (är restauranger som sköter uthyrningen av lokalerna).
vi har bokat slottet faktiskt. vasasalen. och helga trefaldighetskyrkan.
jag är utflyttad sedan länge och de flesta gästerna kommer inte från uppsala, 70 pers från frankrike norge och norrland. därför ville jag absolut ha det inne i centrum för att göra det så enkelt som möjligt för gästerna, att slippa ta taxi eller buss och sånt. och att visa älskade uppsalas vackraste delar för mina vänner :)
vi hoppades på ög först, men nu har de plötsligt slutat hyra ut till ickestuderande. supertrist.
jag ville ha nåt som ser valdigt bra ut i sig. en tjusig lokal. vasasalen i slottet är väldigt fin, men mest för att den ligger så oerhört bra till. och att den var ungefär lika dyr som norrlands ändå.
men nu börjar jag ångra mig. kanske bröllopsfesten blir för tråkig? vanlig liksom?
jag har några vänner som var på ett superbröllop på västkusten för inte så länge sen. alla blev inbjudna över hela helgen och alla skulle tälta. blev lite avis där, jag vill också ställa till med nåt sånt där urmysigt!! men jag tror inte det passar helt gästerna som kommer til vårt..
helst av allt skulle jag vilja ha en charmig lada i träfärger med fin natur bredvid. men jag har letat och letat och inte hittat nåt jag gillar. ingen av bygdegårdarna, har inte sett så många live, skulle behövt tid att resa runt och kolla, men det har inte blivit så. och alla herrgårdar utanför stan är ju superdyra! minst 1000/kuvert och vi ska ha 100 gäster. nej nej.
usch, jag vet inte vad jag ska göra. kanske bara sluta jämföra mig med andra iofs, och släppa tanken på att vi MÅSTE ha den BÄSTA festen ever !! haha. det kommer det ju säkert inte bli ändå. men de flesta kommer nog ha trevligt för att det är vi som gifter oss. man har ju alltid trevligt när någon god vän gifter sej, i alla fall jag.
på tal om persisk mat då. finns det ingen slags catering du kan ha? väldigt många ställen får man ju välja mat själv. bygdegårdarna har ju det verkligen så! restaurangerna i stan har ju gärna sin egen mat, eller vissa de sammarbetar med. tror att orangeriet bara sammarbetar med några olika catering, men där kan jag veeerkligen ta fel. vasasalen på slottet i alla fall sammarbetar med fyra olika. har inte bestämt mej för vilken än, kanske man måste boka sånt också redan nu.. hmm.. linneträdgården måste man ha deras mat. från hotell linne eller nåt sånt.
..
kan man inte beställa persisk caterig från sthlm till uppsala?
ja, det finns catering, men dem fina lokalerna tillåter inte det. man måste beställa maten från dem.
har funderat på bygdegårdar men dem är så slitna och har inte hittat en fin..
nu låter jag så gnällig, men jag har faktsit letat.
hur mycket betalar du per pers för slottet?
nu ska sitta och leta lite till och ringa runt. har tagit ledig från jobbet idag :)
åh, gnäll hur mycket du vill! jag själv nojar för allt ;)
nej, bygdegårdarna har en tendens att vara lite slitna.
hyra av slottslokalerna, tre st, är 15000. så beror det på hur mycket hjälp du vill ha med allt annat. tror som sagt att de bara sammarbetar med fyra olika caterings, men ring och fråga, jag frågade inte själv så jag vet inte riktigt.
maten blir på ca 350 kr/kuvert inkl tallrikar, glas, bestikk, exklusive tårta, det har jag inte sett på än. så dukar 65/6 pers, 310/personal/timme, det andra ska vi nog fixa själv, av blommor, kandelabrar, vattenkaraffer. har inte kollat priserna från vasasalen direkt, de har också en prislista. alla fyra cateringfirmor har ungefär dessa priser.
ribbingebäck är väldigt fint, de har ett kapell också. ägs av livets ord. där har jag varit många gånger. jättefina omgivningar. de har kök. men man får nog inte ha alkohol..
annars vet jag inte så många ställn :( hur många gäster blir ni? stabbygården kanske?
tänk vad lite ledighet kan göra:)
jag har ring till slottet, och gissa vad? han skulle tänka sig andra catering firmor (jag får charma honom lite mer imorn .)woho säger jag bara. ska dit imorn och kolla på lokalen och prata om det som behövs.
samtidigt ringde jag till en persiskt catering firma, han gav mig tips om en annan lokal som han själv har haft sitt bröllop på. nu ska jag ta och ringa dit också.
som du sa, man får ta fixa allt runt omkring det hela själv som blommor och dekor. men det gör jag gärna bara jag får som jag vill och det inte blir för dyrt.
hur många vi kommer vara bror på hur mycket allt kostar. jag har lagt en budget och vill absolut inte överstiga det. så antigen kommer vi vara 80 eller många fler :)
förresten Schumeline när skulle du ha ditt bröllop?
Danmarks bygdegård är fin tycker jag, fotade ett bröllop där i maj.
Det är visserligen en bit utanför stan, men det kanske inte gör något?
å vad bra!!! du bara MÅSTE säga hur det var där sen! detaljer! :D vill jättegärna veta vilka slags bord de har osv..
har faktiskt aldrig varit där själv, men har sett bilder och hört att det varit mycket bra, så vi bokade ändå. stolarna ser inte superfina ut, kanske kan klämma in i budjeten att täcka in dem i knoppalakan. och om de har andra slags möbler. det har de säkert inte. hade gärna velat ha soffgrupper.. men man kan ju inte få allt man önskar sig. och hur det ser ut när man kommer in.. längtar tills jag får se lokalerna, ska dit i september, då vet jag lite mer vad man kan tänkas vilja göra.
den 10 augusti! hade hoppats på den 3, men det var redan bokat :( så om exakt ett år med andra ord ! hoppas tiden går fort :)
jag har hemmakontor idag, måste erkänna att jag sitter lite för mycket med bröllop o grejer, hehe.
och ni?
du får charma han, har hört mycket bra om han :)
oj om 3 e var upptagen och du ska ha den 10e så måste jag se till att få den 17 e hihiihihi om den inte redan är upptagen.
så klar berättar jag om det jag ser och får höra från han imorn.
jag är också intresserad av vilka bord och stolar dom har. jag vill helst ha runda bord.
jag jobbar inte hemifrån men det hindrar inte mig att sitta på jobbet och tittar på bröllops grejer.
hoppas du får det datumet du vill! jag blev riktigt besvikne när vi inte fick den 3e. tyckte det hade sett så fint ut med 3/8-13. men ingen bryr sej om det fulla datumet ändå, så det spelar ju ingen roll :) den tredje verkar tydligen vara "datumet" i juli..
det jag måste övertala min pojkvän är att ha en riktigt bra proffsfotograf. tyvärr tror inte han att det spelar nån vidare roll, och han er e.n.v.i.s som få! och svår att argumentera emot. det hjälper inte att visa han bilder från bra fotografer, då tycker han bara det ser dåligt ut för att han personligen inte tyckte om smådetaljerna i bilderna. jaja. har ju ett år på mej :)
jag ska hålla tummarna !!