• Äldre 30 Jul 20:32
    6773 visningar
    13 svar
    13
    6773

    Namnbyte och utlandsresa med jobbet - hinner jag fixa pass?

    Vi gifter oss i övermorgon, och jag har lämnat in ansökan om namnändring i samband med detta. Om drygt tre veckor åker jag på tjänsteresa utomlands, och kommer till dess att behöva ha ordnat ett nytt pass, eftersom mitt gamla gick ut för en månad sen. Hur lång tid tar det att få igenom en namnändring? Att fixa nytt pass tar ju inte så lång tid, men det är Skatteverket jag inte riktigt litar på...

  • Svar på tråden Namnbyte och utlandsresa med jobbet - hinner jag fixa pass?
  • Äldre 30 Jul 20:45
    #1

    Skulle räkna med ca 1- 1,5 månad så här i semestertider innan du får papperna från skatteverket.
    Om du dels ber vigselförrättaren skynda på med att skicka in papperna och sen kanske ringer skatteverket och berättar om problemet så har du en chans att hinna få igenom det. Men mitt pass tog 5 veckor att få, så jag skulle inte räkna med att du hinner... 

  • MariaM­agdale­na
    Äldre 31 Jul 14:00
    #2

    Det viktigaste är tydligen att det står samma namn på pass och biljett. Är biljetten bokad? Och isf i vilket namn?

  • Äldre 31 Jul 14:40
    #3

    Jag fixade nytt pass i förra veckan. Tog inget "snabbpass" utan ett "riktigt" pass. Gick iväg till polisstationen på torsdagen och på fredagen fick jag sms om att jag kunde hämta ut mitt nya pass! Sjukt snabbt.

  • Äldre 31 Jul 14:47
    #4

    Du behöver inte alls bekymra dig om det. Så länge det är samma namn på färdhandlingar (biljetter, bokningar etc) som i passet så spelar det ingen roll vad som står i folkbokföringen, det är det ingen som dubelkollar. Så bara dubbelkolla att du heter samma sak på biljetter och i passet, sen är det bara att köra! Nytt pass går utmärkt att fixa senare.

  • G16
    Äldre 1 Aug 08:25
    #5

    Så det du säger niriel, är att man kan isf åka på sitt gamla pass? Om man nu inte varit ute i god tid alltså?

  • Äldre 1 Aug 09:31
    #6

    Nej man kan inte åka på ett utgånget pass.

    TS pass gick ju ut för 2 månader sedan skrev hon.
    Det missade niriel antagligen.
    Däremot har hon rätt i att om man ska åka på bröllopsresa direkt efter bröllopet så går det i de flesta fall att boka resan i det gamla namnet och åka på sitt gamla (giltiga) pass. Det är enbart om namnbyget hinner gå igenom medans man är borta som det kan vara problem att ta sig hem om man är på en flygplats som scannar passen mot en databas, för då stämmer ju inte namnet på personen längre.
    Vi gjorde helt enkelt så att vi bad prästen vänta en vecka med att skicka in registreringen för vårt bröllop så vi hann hem i god tid innan namnändringen gick igenom. (det brukar ta ett par veckor hos skatteverket och vi skulle bara vara borta en vecka). 

  • Äldre 1 Aug 09:37
    #7

    Oooh idag smäller det!

    Vad gäller passfrågan: Det verkar som att jag har att välja mellan att fixa ett nytt pass i mitt gamla namn så snart som möjligt, och betala 350:- i "onödan", eller att hålla tummarna för att det går och om det inte går stanna hemma från en tredagars halvtrist konferens i ett förmodligen apvarmt Frankrike när jag ändå kommer att vara gravid i v. 32 och mest vilja ligga på hotellrummet... Jag får suga på den. 

    Tack för alla svar! 

  • G16
    Äldre 1 Aug 09:38
    #8

    Ah, det såg jag inte heller, att passet var utgånget. Men det jag menade, var det som du skrev,  att man kan åka på sitt "gamla" pass, alltså med det "gamla" namnet. Men det förutsätter ju som sagt att namnbytet inte går igenom under resan, då kanske det kan bli problem...

  • Äldre 1 Aug 09:39
    #9
    lmcl skrev 2012-08-01 09:37:35 följande:
    Oooh idag smäller det!

    Vad gäller passfrågan: Det verkar som att jag har att välja mellan att fixa ett nytt pass i mitt gamla namn så snart som möjligt, och betala 350:- i "onödan", eller att hålla tummarna för att det går och om det inte går stanna hemma från en tredagars halvtrist konferens i ett förmodligen apvarmt Frankrike när jag ändå kommer att vara gravid i v. 32 och mest vilja ligga på hotellrummet... Jag får suga på den. 

    Tack för alla svar! 
    Hmm jag skulle chansat... Och antagligen ändå valt att stanna hemma i slutänden Flört
    Ha en underbar dag, lycka till. Solig
  • Äldre 1 Aug 09:41
    #10
    G16 skrev 2012-08-01 09:38:22 följande:
    Ah, det såg jag inte heller, att passet var utgånget. Men det jag menade, var det som du skrev,  att man kan åka på sitt "gamla" pass, alltså med det "gamla" namnet. Men det förutsätter ju som sagt att namnbytet inte går igenom under resan, då kanske det kan bli problem...
    Jepp precis... Så om man ska vara borta länge så är det bättre att vänta lite med resan och åka när man fått nytt pass.
    Men om man ska åka en kortare resa så är det bra om man åker så fort som möjligt (i sitt gamla namn) och ber att dom väntar med inskickandet av papperna 
  • Äldre 1 Aug 14:09
    #11
    G16 skrev 2012-08-01 09:38:22 följande:
    Ah, det såg jag inte heller, att passet var utgånget. Men det jag menade, var det som du skrev,  att man kan åka på sitt "gamla" pass, alltså med det "gamla" namnet. Men det förutsätter ju som sagt att namnbytet inte går igenom under resan, då kanske det kan bli problem...
    Oups, nej, jag såg inte heller att det hade gått ut!

    Men det spelar ingen roll om namnbytet går igenom under resan eller inte, så länge namnet på pass och färdhandlingar är samma. Min man använde sitt gamla pass efter ett tidigare byte av efternamn tills det gick ut, vilket var sisådär en fyra år efter att namnbytet hade gått igenom. Inga som helst problem. Det är garanterat ingen som kollar något annat än att passet är giltigt och att färdhandlingar och pass stämmer överens. Som jag har förstått det åtminstone!
  • Äldre 1 Aug 19:52
    #12

    Hmm, Frankrike - har du ett nationellt id-kort? Alltså inte ett leg eller ett körkort utan ett sånt man gör hos polisen, i samma maskin som passen? De gäller för resa i hela EU, så med ett giltigt sånt kunde du klara dig utan pass.
    http://www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Fakta-om-pass-och-nationellt-id-kort/

    Men en sak till, är du gravid i vecka 32 när resan äger rum ska du ta reda på vad jobbets tjänstereseförsäkring täcker, så du alls kan åka med. Min täckte graviditetsrelaterade komplikationer till vecka 28. Annars får ju jobbet garantera att de står för ev kostnader för vård, förtidig förlossning och hemtransport om det skulle hända något - för att alls gå med på att åka, skulle jag själv resonera iaf.

  • Äldre 12 Aug 11:37
    #13

    Det blev en solskenshistoria det här! Vi gifte oss en onsdag, och tisdagen därpå loggade jag in på Skatteverkets hemsida för att se om jag kunde se om min ansökan om namnbyte hade kommit in. Det hade den - och jag hette redan mitt nya efternamn! Jag vet inte om någon snäll handläggare på kundtjänsten bevakade mig, och handlade mitt ärende snabbare för att jag hade frågat, men fort gick det!

    Två dagar senare ansökte jag om nytt pass, vilket skulle ta upp till fem dagar att få, och dagen efter fick jag sms om att det var klart att hämta ut.  

    Slutet gott, allting gott! 

Svar på tråden Namnbyte och utlandsresa med jobbet - hinner jag fixa pass?