• G16

    Frieri/förlovning

    Hej!

    Undrar lite om frieri. För det första kan jag inte se mig själv köra "american style", det känns inte riktigt jag... Och dessutom är det ju inte helt lätt att få till ringstorleken...

    I Sverige har jag förstått att det är mer vanligt att man grejar någon symbolisk ring, och att man sedan går och beställer ringarna tilllsammans, stämmer det?
    Och att tjejen sedan får ytterligare en ring vid vigseln?

    Följdfrågan på det isf: vad får killen för ring vid vigseln sedan? Han (jag) har ju redan fått ringen som man beställde efter  frieriet?

    Jag har fått för mig att den ringen man friar med brukar vara en ring med tex en diamant, och att de ringarna man utbyter vid vigseln är mer åt de släta hållet? Men frågade sedan på en guldsmedsaffär, och de sa tvärt om.
    Det jag hade fått för mig kanske mer representerar den amerikanska traditionen?

    Hmm, det kanske vart lite invecklat här, hoppas du hänger med i mina tankar!

    Mvh!

  • Svar på tråden Frieri/förlovning
  • Insanire

    Min m2b friade med en ringnyckel (verktyget) som han förklarade var nyckeln till min ring. 
    Sen kollade vi på förlovningsringar tillsammans. Vi har en ring var och när vi gifter oss nu på lördag kommer vi båda att ta varsin ring till.
    Min vigselring är med stenar och min förlovningsring är en enkel guldring som är hamrad.  

  • G16

    Så, då var det klappat och klart!

    Hade bokat en hotellweekend i smyg, och fixat barnvakt.
    När vi kom upp på rummet hade hotellet fixat dit rosor, och jag lät henne gå in först. När hon förvånat vände sig om friade jag, success! Efter det så hade hon tid för massage på spat i hotellet, och sen var det bio.

    Under lördagen kollade vi lite på ringar, och sen på kvällen Icebar, en bar gjord helt i is, även glasen. Lite häftigt, annorlunda om inte annat.

    Idag ska vi ned på stan och beställa ringar, och sen har hon väl fullt upp med å planera i guess...

  • DittVackraJag

    kul tråd att läsa! grattis till förlovningen :) 


    Love is in the air
  • G16

    Tackar!

    Mjo, resten kvar ja... 

    Idag borde ringarna komma åxå!

  • Chicita
    G16 skrev 2012-08-01 08:14:01 följande:
    Förresten, istället för en ring/smycke, så grejade jag ett sånt hära.

    www.lillalisadesign.se/shop/?artnr=HJ%C4RTA+1...

    Lite speciellt tyckte jag, fastnade för det direkt när jag råkade gå förbi det!
    Det där var väl jättefint. Något att spara.
    Och varför inte beställa en till med bröllopsdatumet och ha som caketopper? *tips* Glad 
  • G16

    Ja, jag tyckte om den, och det gjorde hon åxå! Som sagt, något att spara!
    Ska ha ditt tips i åtanke.

  • Ginggirl
    G16 skrev 2012-07-23 15:53:47 följande:
    Gingirl: Lät som en bra dag! Får man fråga vad han sa, eller är det personligt? Är inte ute efter att sno något, bara nyfiken.

    Tror ett upplägg börjar utforma sig nu... Jahapp, nu ska man börja bli nervös tydligen, även fast vi varit tillsammans länge, och jag vet att hon kommer svara jag... Måste vara reaktionen jag blir nervös över, eller att hon förväntat sig nåt annat...  Förvånad
    Lite personligt är det allt, men vi har några småsaker som hur vi säger "heeejj" och den andra personen bara lyser upp, och hur en blick verkligen betyder mer än ord. Sen också att låte honom säga det han ville säga och hade laddat för. Jag tror också att han var nervös men inte över mitt svar utan själva grejjen. Själva från var direkt: Maria (efternamn), vill du gifta dig med mig?

    GRATTIS och snyggt planerat och det var det jag försökte förmedla med att du skulle hitta något som var personligt och passande för er (så som armbandet var för oss).

    Se nu till att vara med i planeringen, ingenting är så tråkigt när dagen kommer och man önskar att något vore annorlunda... hon ska inte gifta sig med bröllopet, hon ska ju gifta sig med dig på ERT bröllop inte hennes
  • G16

    Tack, var nöjd med upplägget, även om det vart nervöst innan Frågan vart ställd.
    Har varit med rätt mkt hittills, kyrka och tillhåll efteråt är redan bokat. Gästlista klar i stort sett. Matalternativ spånas, men måste säga att det känns som vi är ute i god tid med detta. Iofs bra, så tar man lite allteftersom.

  • tågjäntan

    GRATTIS!


    Va roligt att du berättade! Det lät personligt och härligt.


    Fortsatt lycka till!

  • Vichy

    Jag och min pojkvän har kollat ut och provat ringar ihop! 
    Han vill dock överraska mig med när och hur det händer!

    Så vi gjorde beställningen på allt ihop utom just datumet. Han ringde dem inom en vecka efter bkning och berättade datum. Och enligt mina beräkningar borde de vara klara nu...
    Vart han har gömt dom och vad han planerar har jag ingen aning om. Men han brukar reta mig med att jag inte vet.. han skojar om att han ska vänta länge med att fria för att göra mig otålig!

    Vi beställde iallafall släta ringar i liknande stil. Hans är lite bredare än min, bland annat  för att han var mest bekväm det det och han ansåg att det skulle vara "lättare" att få i vigseldatumet sen... (ingen aning om om han tänker rätt där, men men det är hans sak)

Svar på tråden Frieri/förlovning