• G16

Frieri/förlovning

Hej!

Undrar lite om frieri. För det första kan jag inte se mig själv köra "american style", det känns inte riktigt jag... Och dessutom är det ju inte helt lätt att få till ringstorleken...

I Sverige har jag förstått att det är mer vanligt att man grejar någon symbolisk ring, och att man sedan går och beställer ringarna tilllsammans, stämmer det?
    Och att tjejen sedan får ytterligare en ring vid vigseln?

Följdfrågan på det isf: vad får killen för ring vid vigseln sedan? Han (jag) har ju redan fått ringen som man beställde efter  frieriet?

Jag har fått för mig att den ringen man friar med brukar vara en ring med tex en diamant, och att de ringarna man utbyter vid vigseln är mer åt de släta hållet? Men frågade sedan på en guldsmedsaffär, och de sa tvärt om.
    Det jag hade fått för mig kanske mer representerar den amerikanska traditionen?

Hmm, det kanske vart lite invecklat här, hoppas du hänger med i mina tankar!

Mvh!

• Svar på tråden Frieri/förlovning
  • Chicita
    G16 skrev 2012-07-23 14:48:28 följande:
    Haha, vad är oddsen för det, att du jobbat på hotell lixom?!
    Ska fundra, är inom kort vi ska iväg... Men tror du det funkar även om man inte har en ring att ge henne vid sagda tillfälle?
    Usch, jag är så dålig på detta känner jag....  Vad man ska säga osv....
    Om du vill ge henne något så ge henne ett halsband eller armband med datumet ingraverat på en berlock.
    Ringarna är oftast bäst att låta tjejen vara med och bestämma Tungan ute och en "tillfällig" ring kan då bli lite fel eftersom man så gärna vill få rätt ring.
    Nu är inte alla tjejer såna. Men många...

Fördelen med att låta hotellet fixa överraskningen är ju att du bara beställer och betalar och inte behöver lägga massa energi, tid och tanke bakom det hela Flört 

Och vad du ska säga...
    Tja: Älskling, vill du gifta dig med mig?
    Det räcker långt Solig 
  • tågjäntan

Det gör det säkert. Om överraskningen är det viktigaoch du tror hon gillar det, så kör. Om du hinner kan du ju gå till Glitter eller liknande affär och köpa en ring för typ tio - tjugo kr .

Tala från hjärtat. Vad du känner och tänker. Vad som är så bra med henne kanske. osv.

• tågjäntan

Oj, det blev visst fet stil - det var inte meningen...

• G16

Hmm, vet inte varför, men det känns som om man ändå vill att hon ska få ngt...

Ringarna hade jag tänkt vi skulle kolla på tillsammans redan.

Får höra med hotellet om de har några "moves..."  Skrattande

Ja, så enkelt, men ändå så ändamålsenligt...  Foten i munnen

• ChristineL

I det moderna sverige vi lever i så får man göra precis hur man vill med ringarna ;) Jag vet ett par där hon friade utan ring eller nånting, ingen av dom ville heller ha någon ring, nu är dom gifta och har fortfarande inga ringar alls :)

Min blivande friade till mig med en fin silverring, sen gick vi och kollade på ringar tillsammans, beställde likadana släta guldringar, och vi vill båda ha vigselringar också.

Vill du fria till henne utan att ge henne en ring just då, så kan du köpa nåt annat, örhängen, strumpor eller vad som helst, bara nåt symboliskt liksom. 

• Ginggirl

Eftersom jag antingen tycker om eller inte tycker om saker och definitift inte ville ha något överflodigt/amerikasnkt så klurade min fästman ut så att när han friade till mig fick jag ett enkelt armband i rödguld med ett hjärta, jag älskar det (!) och ser fram emot att bära det vid vår vigsel nu 11 Aug! Han hade redan uppfattat att jag ville ha rödguld och inte vitguld så det skulle gå att ha utan att "krocka" även om jag kan blanda silver och guld så länge jag trivs med/gillar smycket.

Efter en mysig dag med vandring i solen i en dal precis före den "vanliga" middag gav han mig 3 rosor och gick ner på knä bakom ryggen på mig (när jag skulle sätta dem i vatten) med asken (armbandet i händerna). Det var det han sa som var det speciella (vilket jag påminns om varjegång jag ser/använder armbandet) och att han verkligen menade det han sa, så tala från ditt <3 G16.

Lycka till!

• G16

ChristineL: Ok, tack! Gillar strumpfrieriet som koncept... 

Gingirl: Lät som en bra dag! Får man fråga vad han sa, eller är det personligt? Är inte ute efter att sno något, bara nyfiken.

Tror ett upplägg börjar utforma sig nu... Jahapp, nu ska man börja bli nervös tydligen, även fast vi varit tillsammans länge, och jag vet att hon kommer svara jag... Måste vara reaktionen jag blir nervös över, eller att hon förväntat sig nåt annat...  Förvånad

• Chicita
    G16 skrev 2012-07-23 15:53:47 följande:
    Tror ett upplägg börjar utforma sig nu... Jahapp, nu ska man börja bli nervös tydligen, även fast vi varit tillsammans länge, och jag vet att hon kommer svara jag... Måste vara reaktionen jag blir nervös över, eller att hon förväntat sig nåt annat...  Förvånad
    Nerver hör till. 
    Kör hårt och berätta hur det gick sen Flört
  • G16

Ett ja blir det, men kan berätta hur upplägget blev!

• filibustern

min kille frågade (efter att jag frågat tre ggr och inte fått ett ja:P) en dag, men vi satte inte DEN dagen som förlovningsdatum, utan vi funderade ett tag och bestämde att allhelgona var en bra dag :), sen for vi och beställde ringarna. men jag tror vi tog liite fel på datum.. men osäker :P 

Svar på tråden Frieri/förlovning