• 2 0 1 2
    Äldre 16 Jul 14:33
    4522 visningar
    13 svar
    13
    4522

    Men jag blir så trött! Nu ger jag snart upp.

    Vi gifter oss på lördag. Hela festplaneringen har varit kantad av underliga och tråkiga händelser.


     


    Till att börja med har jag alltid haft ett ansträngt förhållande till min äldre syster. Droppen kom i samband med att present skulle köpas till min mammas pension. I korta drag ville jag och min lillasyster köpa smycken, det ville inte den äldre systern. Vi köpte smycken och erbjöd henne att vi syskon (oss nämnda plus en bror) går ihop och köper någonting annat också (så hon fick något av oss alla). Då plötsligt bestämde hon sig för att vara med på smyckena vi köpt (som hon inte ville köpa). Jag förstår att det låter som en väldigt liten grej, men hennes "my way or the highway-attityd" är mycket mer utpräglad än så här. Hur det än vetter så blev vi riktigt osams och hon tackade nej till bröllopet.


     


    Sedan blev min blivande mans syster jättearg för att vi ville ha barnfritt och grät, skrek och bråkade sig till att vi skulle bjuda in barnen åtminstone till vigseln. Vi vek oss och barn är nu välkomna till vigseln (fast vi absolut helst slipper).


     


    Sedan flyttade min ena tärna/toastmadame till Holland utan att säga någonting. Hon som var så engagerad för ett år sedan och glatt sig så åt att få vara tärna och toastmadame vände helt plötsligt på en femöring och betedde sig riktigt, riktigt illa.


     


    Häromdagen när jag kom hem från jobbet berättade min blivande man att systern inte har någon barnvakt och alltså tar med sig barnen till festen också.


     


    Igår berättade min brors ex-tjej att hon är osams med min bror och inte tänker komma. Min bror sa att han inte tänker komma för att han har sonen hemma. Nu har brodern ändrat sig och vill komma i alla fall, då blir ex-svägerskan hemma för att hon inte orkar med min bror (fullt förståeligt men orkar inte ange skäl här).


     


    Idag fick jag SMS från en vän som fick barn den 28 juni, att de inte vill ta med den lille bland folk riktigt ännu. Det förstår jag absolut att man inte vill, men hon och jag har pratat om det här sedan länge och då tyckte hon att det var självklart att de kommer, den lille klarar sig ändå (hon har 2 barn sedan innan så hennes inställning var väl genomtänkt då. Det är inga fel på barnet som kan ha påverkat inställningen utan det här är något de bara bestämt).


     


    Hur FAN ska jag kunna planera fest, bordsplacering, festhäften med personbeskrivningar, beställa mat...? Jag ger upp snart! Längtar tills på söndag när allt det här är över. Folk har visat sig vara helt utan folkvett, etikett och respekt för andra människor. Om man tror att en bröllopsfest är en drop in-verksamhet har man inte riktigt koll på läget...


     


     

  • Svar på tråden Men jag blir så trött! Nu ger jag snart upp.
  • Äldre 16 Jul 14:43
    #1

    Jag gjorde vår bordsplacering ungefär en månad i förväg.
    Kvällen innan bröllopet så bokar en höggravid tjej och hennes make + son av med anledning att hon var rädd för att kanske föda på bröllopet (inga förverkar sen tidigare) och att hon inte orkade vara på benen så länge.

    I lokalen som hon väl känner till då hon gifte sig där själv, så finns två separata rum där man kan gå in och stänga dörren och sätta sig i en bekväm fåtölj eller till och med lägga sig i soffan.
    Det finns även en soffa till i en hall/ allrum. Så många möjligheter för henne att gå ifrån om hon känner det och på bröllopet fanns både sjuksystrar, barnmorskor, farmacepter och läkare. Och dom skulle vara mer än halvvägs på väg mot BB om det mot förmodan skulle dra igång.
    Nåja, vad göra... bordsplaceringen var ju klar...

    Jo, jag kryssade helt enkelt över dom med stor svart tuschpenna och sa till dom som skulle suttit "nedanför" den här familjen att dom kunde hoppa upp ett hack.

    Dagen efter så orkade hon med ett stort födelsedagsfirande hos sin mamma, och middag hos svärmor mm mm. Då var det inget snack om att det var för jobbigt att vara på benen.
    Grejen är att hon har bett mig byta tema ända sen hon fick höra att det var medeltidstema för hon ville inte ha såna kläder på sig. Och även om jag sa att man fick komma i andra kläder när man var vanlig gäst (hon skulle varit tärna från början) så ville hon inte det. Allt för att kunna gnälla verkade det som Tungan ute 

    Kör ert race. De som inte kommer plockar du bara bort helt enkelt, det gör inget om det blir ett hål efter dom. Om någon frågar varför, så är det ju bara att berätta ärligt om ni känner för det. Det är inte ni som ska skämmas för att det blir ett hål i bordsplaceringen. Det är dom som ska skämmas för att dom ställer till problem i sista sekunden för er trots att ni haft en dialog innan 

  • 2 0 1 2
    Äldre 16 Jul 15:41
    #2
    Chicita skrev 2012-07-16 14:43:08 följande:
    Jag gjorde vår bordsplacering ungefär en månad i förväg.
    Kvällen innan bröllopet så bokar en höggravid tjej och hennes make + son av med anledning att hon var rädd för att kanske föda på bröllopet (inga förverkar sen tidigare) och att hon inte orkade vara på benen så länge.

    I lokalen som hon väl känner till då hon gifte sig där själv, så finns två separata rum där man kan gå in och stänga dörren och sätta sig i en bekväm fåtölj eller till och med lägga sig i soffan.
    Det finns även en soffa till i en hall/ allrum. Så många möjligheter för henne att gå ifrån om hon känner det och på bröllopet fanns både sjuksystrar, barnmorskor, farmacepter och läkare. Och dom skulle vara mer än halvvägs på väg mot BB om det mot förmodan skulle dra igång.
    Nåja, vad göra... bordsplaceringen var ju klar...

    Jo, jag kryssade helt enkelt över dom med stor svart tuschpenna och sa till dom som skulle suttit "nedanför" den här familjen att dom kunde hoppa upp ett hack.

    Dagen efter så orkade hon med ett stort födelsedagsfirande hos sin mamma, och middag hos svärmor mm mm. Då var det inget snack om att det var för jobbigt att vara på benen.
    Grejen är att hon har bett mig byta tema ända sen hon fick höra att det var medeltidstema för hon ville inte ha såna kläder på sig. Och även om jag sa att man fick komma i andra kläder när man var vanlig gäst (hon skulle varit tärna från början) så ville hon inte det. Allt för att kunna gnälla verkade det som Tungan ute

    Kör ert race. De som inte kommer plockar du bara bort helt enkelt, det gör inget om det blir ett hål efter dom. Om någon frågar varför, så är det ju bara att berätta ärligt om ni känner för det. Det är inte ni som ska skämmas för att det blir ett hål i bordsplaceringen. Det är dom som ska skämmas för att dom ställer till problem i sista sekunden för er trots att ni haft en dialog innan

    Tack Chicita, såklart är det så. Tråkigt att din vän gjorde så!


     


    Man undrar ju helt var människors folkvett tagit vägen?

  • gbg201­2
    Äldre 16 Jul 15:51
    #3

    Låter jobbigt!

    Jag hade två sk vänner som var bjudna på vårt bröllop och vi hade inte jättestort utan bjöd de vi verkligen ville ha med. Vi skulle haft en mindre vigsellokal från början men det strulade till sig så gick från borgerligt till kyrkligt bröllop. Till saken var jag jätteglad att vi kunde bjuda de och de fick inbjudan när alla andra fick. Sa till min brudtärna hur glad jag var så hon bjöd ju såklart de på min möhippa. Efter flera år av vänskap beter de sig som idioter, dissar mina tärnors planering av möhippan. Den jag var bäst vän med av de(inte nära men vän) tycker att vi inte är tillräckligt nära för att komma på min möhippa och lägga pengar på mig. Den andra vägrar svara så att mina tärnor får maila en kompis till henne och svarar då först efter flera veckor. Men båda kan komma på bröllopet!

    kan ju tilläggas att mina tärnor skrev att de inte behöver delta på dagen utan kan komma en stund på kvällen och ta ett glas vin.

    Jag skriver till hon som inte vill lägga pengar att jag är ledsen och besviken och hon tjatar om att det handlar om pengar, sen kommer det fram att hon inte ville delta ens på kvällen. Det elakste var när jag skrev att jag gärna deltagit på hennes om hon skulle gift sig, att hon aldrig skulle velat ha mig på sin hippa.

    Resturangen vi var på låg precis granne där hon bor...

    Nu till det värsta de två känner många av mina andra vänner och håller nu på att snacka skit om mig har jag fått höra, blir så jävla trött!! Gifte oss för fem veckor sedan och nu kan man knappt gå på samma ställe som de!!

    Jag försöker skita i de och vi struntade att bjuda de på bröllopet, beter sig folk som idioter kan man stryka de! I annat fall så försök att inte bry dig!

  • 2 0 1 2
    Äldre 16 Jul 16:01
    #4
    gbg2012 skrev 2012-07-16 15:51:29 följande:
    Låter jobbigt!

    Jag hade två sk vänner som var bjudna på vårt bröllop och vi hade inte jättestort utan bjöd de vi verkligen ville ha med. Vi skulle haft en mindre vigsellokal från början men det strulade till sig så gick från borgerligt till kyrkligt bröllop. Till saken var jag jätteglad att vi kunde bjuda de och de fick inbjudan när alla andra fick. Sa till min brudtärna hur glad jag var så hon bjöd ju såklart de på min möhippa. Efter flera år av vänskap beter de sig som idioter, dissar mina tärnors planering av möhippan. Den jag var bäst vän med av de(inte nära men vän) tycker att vi inte är tillräckligt nära för att komma på min möhippa och lägga pengar på mig. Den andra vägrar svara så att mina tärnor får maila en kompis till henne och svarar då först efter flera veckor. Men båda kan komma på bröllopet!

    kan ju tilläggas att mina tärnor skrev att de inte behöver delta på dagen utan kan komma en stund på kvällen och ta ett glas vin.

    Jag skriver till hon som inte vill lägga pengar att jag är ledsen och besviken och hon tjatar om att det handlar om pengar, sen kommer det fram att hon inte ville delta ens på kvällen. Det elakste var när jag skrev att jag gärna deltagit på hennes om hon skulle gift sig, att hon aldrig skulle velat ha mig på sin hippa.

    Resturangen vi var på låg precis granne där hon bor...

    Nu till det värsta de två känner många av mina andra vänner och håller nu på att snacka skit om mig har jag fått höra, blir så jävla trött!! Gifte oss för fem veckor sedan och nu kan man knappt gå på samma ställe som de!!

    Jag försöker skita i de och vi struntade att bjuda de på bröllopet, beter sig folk som idioter kan man stryka de! I annat fall så försök att inte bry dig!

    Fy så dåligt!


     


    Är det inte konstigt att människor blir så knäppa när man ska gifta sig?

  • gbg201­2
    Äldre 16 Jul 16:21
    #5
    2 0 1 2 skrev 2012-07-16 16:01:30 följande:

    Fy så dåligt!


     


    Är det inte konstigt att människor blir så knäppa när man ska gifta sig?


     
    Jag vet, inget förvånar mig längre!! De ljuger väl för folk med att det är jag som varit bridezilla. Den ena tjejen sms min man innan bröllopet för att få sympati då de också känner varandra, han skakade bara på huvudet och undra hur man kan bete sig som en 15-åring när man är 30.

    Jag pratade med en vän om detta och hon sa att bröllop sätter igång mycket känslor hos folk, tydligen kan inte alla ta detta och man får verkligen se vilka som är riktiga vänner. jag hade blivit jätteglad att få komma på deras hippor, är ju en kul grej och har man inte råd när man jobbar heltid hade jag iaf firat på kvällen och gått ut och ha kul.

    Kan vara avundsjuka med, vet inte vad som rör sig i folks huvuden.
  • Nudax
    Äldre 16 Jul 16:52
    #6

    TS, att du kan hålla dig så lugn som du ändå verkar här! Jag hade blivit heltokig på mannens syster och inte velat att hon skulle komma alls! Att först tjata sig till att ändå få ta med barn till vigseln fastän ni inte tänkt ha det så... och få det ok:at.... och sen till råga på det, istället för att vara otroligt tacksam, säga att hon tänker ta med dem till festen också?! Grr.r.... hade blivit galen!!! haha (Och då är vi ett par som ska ha massor av barn på vårt bröllopl, så jag har inget mot barn, utan folk som inte har respekt för andra)

  • 2 0 1 2
    Äldre 16 Jul 16:56
    #7
    Nudax skrev 2012-07-16 16:52:12 följande:
    TS, att du kan hålla dig så lugn som du ändå verkar här! Jag hade blivit heltokig på mannens syster och inte velat att hon skulle komma alls! Att först tjata sig till att ändå få ta med barn till vigseln fastän ni inte tänkt ha det så... och få det ok:at.... och sen till råga på det, istället för att vara otroligt tacksam, säga att hon tänker ta med dem till festen också?! Grr.r.... hade blivit galen!!! haha (Och då är vi ett par som ska ha massor av barn på vårt bröllopl, så jag har inget mot barn, utan folk som inte har respekt för andra)

    Vi har bråkat, blivande mannen och jag. Men sedan tänkte jag; han har godkänt detta inför sin syster, och jag kan inte ändra på saken utan att antingen göra mig osams med min "nya" familj för resten av livet eller ställa in bröllopet. Då blir jag tvungen att hacka i mig det och försöka att inte låta det förstöra dagen för mig. Min blivande tycker att jag gör en "höna av en fjäder" vilket han brukar tycka när det gäller saker hans familj hittar på som jag har invändningar emot. Det har dock blivit bättre på den punkten...


     


    Ja, jag känner att den generella respekten mot mig är relativt låg just nu. Vilket är jätteunderligt; folk brukar vända sig till mig för råd och jag hör ofta att jag är någon man lyssnar på och respekterar. Inget jag märker av såhär några dagar före mitt bröllop, enda gången i princip då JAG ber om något (en så enkel sak som att lämna O.S.A. och sedan hålla sig till det!).

  • Darlin­g Daisy
    Äldre 16 Jul 17:02
    #8

    TS:
    Det är verkligen mycket som gått åt fanders för er. Vad tråkigt, både för dig och din blivande. Fast kanske mest för dig, eftersom du verkar ta åt dig mer/göra mer av förarbetet.

    Mina tips är att du ska försöka strunta i dessa knasiga människor. Försök att inte lägga nån energi på dem och/eller strulet de orsakat.
    Tips två: förklara lugnt och sansat för din blivande att du blir ledsen och stressad över allt, så att han förstår varför du gnäller/fräser/gråter/är hysterisk/eller vad du nu blir när du är stressad. Säg allt utan att ge honom skuld.

    I övrigt:
    Gör som Chicita, väl synliga ändringar i bordsplaceringen. Jag skulle aldrig ha satt mig och skrivit om hela sk*ten bara för att några bokar av så sent.
    Likaså i festhäftena, kryssa över eller lämna blankt (beroende på hur mycket du tryckt/skrivit ut redan). 
    Skriv av dig här, här är det fullt av brudar som förstår din irritation. 
    Planera hämnd, men lägg sen planerna åt sidan. (tänker på din andra tråd)

    Men framför allt, försök att strunta i folks tråkiga och oförskämda uppförande nu och fokusera på att ni snart ska få gifta er!!! De som inte kommer missar ert bröllop. Ni kommer ju vara där och göra det till en fantastisk fest!

     

  • Äldre 16 Jul 17:06
    #9

    Ibland är det bättre att bara bita ihop, le och låta saker flyta förbi utan att lägga massa energi på det.

    När det gäller min vän, så är hon inte längre någon direkt vän.
    Jag pratar fortfarande med henne på nån community osv, har inte gjort några aktiva val för att markera att jag inte vill ha henne som vän längre.
    Men jag tar inte kontakt med henne. Hon får fråga mig om jag vill hänga med på något, eller om hon får komma över eller vad det nu kan vara.
    Och eftersom hon inte är särskilt intresserad av sånt så låter jag helt enkelt bara vänskapen rinna ut i sanden.

    När det gäller din blivande släkt (så att säga) 2 0 1 2, så skulle jag se mellan fingrarna, låta saker bara flyta på. Som sagt, om hon tar med barnen så får hon acceptera att passa dom också. Och att då placera henne vid ett bord där du gjort så bra du kan för barnens skull är något hon får tåla.
    Om hon blir sur för att bli placerad vid "barnbordet" så tänker hon inte så långt. Hon borde ju i stället bli glad över att ni lagt ner tid och pengar på att göra det så trevligt som möjligt för hennes barn trots att dom faktiskt egentligen är där som snyltgäster... 

  • 2 0 1 2
    Äldre 16 Jul 17:08
    #10
    Darling Daisy skrev 2012-07-16 17:02:26 följande:
    TS:
    Det är verkligen mycket som gått åt fanders för er. Vad tråkigt, både för dig och din blivande. Fast kanske mest för dig, eftersom du verkar ta åt dig mer/göra mer av förarbetet.

    Mina tips är att du ska försöka strunta i dessa knasiga människor. Försök att inte lägga nån energi på dem och/eller strulet de orsakat.
    Tips två: förklara lugnt och sansat för din blivande att du blir ledsen och stressad över allt, så att han förstår varför du gnäller/fräser/gråter/är hysterisk/eller vad du nu blir när du är stressad. Säg allt utan att ge honom skuld.

    I övrigt:
    Gör som Chicita, väl synliga ändringar i bordsplaceringen. Jag skulle aldrig ha satt mig och skrivit om hela sk*ten bara för att några bokar av så sent.
    Likaså i festhäftena, kryssa över eller lämna blankt (beroende på hur mycket du tryckt/skrivit ut redan).
    Skriv av dig här, här är det fullt av brudar som förstår din irritation.
    Planera hämnd, men lägg sen planerna åt sidan. (tänker på din andra tråd)

    Men framför allt, försök att strunta i folks tråkiga och oförskämda uppförande nu och fokusera på att ni snart ska få gifta er!!! De som inte kommer missar ert bröllop. Ni kommer ju vara där och göra det till en fantastisk fest!

    Tack


     


    Ja, jag kommer fortfarande placera svägerskan och barnen längst ut på ena benet av flera skäl, men även för barnens skull. Jag ska också in på TGR store och handla lite tidsfördriv till barnen och deras mamma. Jag har inte för avsikt att straffa barnen eller utsätta dem för obehag för att mamman uppför sig illa, men att hon får sitta och spela barnspel hela kvällen har jag ingenting emot.


     


    Min väninna som avbokade nu (och föreslog att de i gengäld ska bjuda oss på middag och att vi ska höra av oss nästa vecka..!) ska jag försöka prata med i efterhand. Skälet till att hon bokade av är något jag pratat med henne om vid flera tillfällen tidigare på eget initiativ, och de har aldrig sett detta som ett problem utan det kom de på nu idag. Vet bara inte riktigt vad jag ska säga?

  • 2 0 1 2
    Äldre 16 Jul 17:12
    #11
    Chicita skrev 2012-07-16 17:06:54 följande:
    Ibland är det bättre att bara bita ihop, le och låta saker flyta förbi utan att lägga massa energi på det.

    När det gäller min vän, så är hon inte längre någon direkt vän.
    Jag pratar fortfarande med henne på nån community osv, har inte gjort några aktiva val för att markera att jag inte vill ha henne som vän längre.
    Men jag tar inte kontakt med henne. Hon får fråga mig om jag vill hänga med på något, eller om hon får komma över eller vad det nu kan vara.
    Och eftersom hon inte är särskilt intresserad av sånt så låter jag helt enkelt bara vänskapen rinna ut i sanden.

    När det gäller din blivande släkt (så att säga) 2 0 1 2, så skulle jag se mellan fingrarna, låta saker bara flyta på. Som sagt, om hon tar med barnen så får hon acceptera att passa dom också. Och att då placera henne vid ett bord där du gjort så bra du kan för barnens skull är något hon får tåla.
    Om hon blir sur för att bli placerad vid "barnbordet" så tänker hon inte så långt. Hon borde ju i stället bli glad över att ni lagt ner tid och pengar på att göra det så trevligt som möjligt för hennes barn trots att dom faktiskt egentligen är där som snyltgäster...
    Ja . Jag ska se genom fingrarna den här gången, men jag kommer nog aldrig glömma det. Jag förstår inte respektlösheten riktigt, jag är alltid den som köper presenter till barnen, leker med dem och ser till att familjen får fina påkostade julklappar. Min blivande och jag ställer upp med pengar och med tjänster och tid... Jag hade faktiskt önskat att få denna enda dag som jag önskat, men nu blir det inte så. Men; if they're gonna rain on my parade, I'll bring the fucking umbrella!
  • Äldre 16 Jul 17:25
    #12
    2 0 1 2 skrev 2012-07-16 17:12:24 följande:
     if they're gonna rain on my parade, I'll bring the fucking umbrella!
    *gillar*
  • Darlin­g Daisy
    Äldre 16 Jul 18:17
    #13
    2 0 1 2 skrev 2012-07-16 17:08:23 följande:

     


    Min väninna som avbokade nu (och föreslog att de i gengäld ska bjuda oss på middag och att vi ska höra av oss nästa vecka..!) ska jag försöka prata med i efterhand. Skälet till att hon bokade av är något jag pratat med henne om vid flera tillfällen tidigare på eget initiativ, och de har aldrig sett detta som ett problem utan det kom de på nu idag. Vet bara inte riktigt vad jag ska säga?


    Nej, jag hade inte heller riktigt vetat vad jag skulle säga. Det är så lätt att det blir fel, när man är arg, sur och känner sig sviken.
    Det viktigaste i såna diskussioner brukar vara att man inte lägger skuld på den andra parten. Uttryck dina känslor och förklara varför du känner så, men säg inte att det är hennes/hans fel.

    Tex: När ni sa att ni inte kunde komma blev jag så jätteledsen eftersom jag så gärna ville ha er på plats.
    Istället för: Det var så dålig stil av er att inte komma, fattar du inte vad mycket problem du ställde till med?

    Den första varianten är mindre hetsig och öppnar för en dialog, där ni förhoppningsvis kan komma till förståelse. Den andra varianten kommer ganska säkert att få väninnan att känna sig påhoppad och gå i försvarsställning.
    (nu menar jag inte att du skulle ha uttryckt dig som ex 2, det var bara mina snabbt påkomna meningar för att ha som exempel!!) 
Svar på tråden Men jag blir så trött! Nu ger jag snart upp.