• Anonym

    Möhippa!

    Känner mig barnslig, egoistisk och fånig...
    Men jag känner att jag kommer att bli besviken om
    det inte blir någon möhippa...
    På ett sätt får man antagligen skylla sig själv, då vi
    struntat i titlar som tärna, bestman etc som brukar
    ha den självklara rollen att ordna sånt.
    Det är ju knappast något man tar upp själv!
    Har ju en grupp riktigt nära vänner och det hade varit
    så mysigt att träffa dem tillsammans.
    Var bara tvungen att skriva av mig.

  • Svar på tråden Möhippa!
  • daniiel

    Jag förstår dig. Jag fick ingen möhippa och även om möhippan inte gör bröllopet och vi blev ju gifta ändå, så är det tråkigt att inte få någon. När kommer den chansen igen?

    Klart att det är enklare om man har en tärna som kan ta tag i saken från början, men det är ju faktiskt inte tärnan eller marskalkens jobb att styra upp möhippa och svensexa. Det är ju alla vänner som tillsammans ska ordna det.

    Kan du inte be din blivande att höra med dina vänner om de planerat något? Be honom ringa och säga något i stil med att om de planerat en möhippa, så får de gärna tala om när för honom, så han kan se till att ni inte planerar in något annat den dagen. Då kan du be honom ge dig en vink sedan om hur läget är.

    Vissa bjuder ju inte själva till en tjejkväll, vilket också går utmärkt :)


  • Chicita

    Att det är tärnan och "bestman" som ska vara ansvariga för möhippa och svensexa är egentligen fel. Det är något som importerats från andra länder (USA bland annat). Och det är bland annat för att det här är något som antas så har det slutat bli en sån där grej som kompisgänget drar ihop, vilket det egentligen har varit tidigare... Och alla sitter och väntar på att bli "inbjudna" bara...
    (Psst: på svenska och enligt svensk tradition så heter det ju dessutom marskalk Flört)

    Jag förstår om du inte vill gå till dina vänner och säga "när ska ni anordna möhippa åt mig"?.
    Men det är inte konstigt om du så där lite allmänt, och helt apropå över en fika med flera av dina vänner säger att du har funderat över makens svensexa. Att eftersom ni inte har några tärnor och marskalker så känns det inte som att det kommer att finnas någon som tar tag i såna där saker. Och att du funderar på att kontakta hans vänner för att vara säker på att han får något.
    Och sen kanske säga vad du hoppas på eller fasar för inför din egen hippa. 

    Själv fick jag lov att vara väldigt tydlig angående våra önskemål eftersom en av mina tärnor höll på att hotade och fjantade sig för att hon tyckte att det är så det ska vara. Hon ville att jag skulle vara lite orolig över hippan och så tyckte hon att det skulle vara en förnedringshippa. Det slutade med att hon inte blev min tärna i slutänden, jag ersatte henne med en relativt nytillkommen svägerska. Inte enbart pga hippan men det var en bidragande orsak.

    Men innan dess så hade jag ju pratat en hel del med den andra tärnan (också svägerska) för att be henne se till att det inte blev någon förnedringshippa. 
    Så visst kan man prata med sina vänner. Men det gäller att göra det på rätt sätt. I ditt fall kanske mannens svensexa kan vara inkörsporten. Exempelvis kanske du har tjejkompisar som har killar som din blivande umgås med, och då kanske du kan försöka få dom att be sina killar ta tag i svensexan, samtidigt som du slänger ut lite info om att det inte finns någon som tar tag i din heller... 

  • Anonym

    Bra tips! Tack så mycket!
    Jag pratade faktiskt med min blivande och sa som det var.
    Att jag skulle bli lite besviken om det inte hände något.
    Då sa han att jamen det ska man ju inte behöva tala om för folk.
    Han tycker att det är så skönt att ingen av hans vänner kommer att planera
    något sånt. Men där har han fel! Jag har nämligen kontaktat hans kompisar och
    de har dragit igång en svensexa som kommer bli jättetrevlig....
    Så nu hoppas man att dessa kompisars flickvänner/fruar kanske iaf tänker tanken
    att hitta på något...

  • Chicita
    Anonym skrev 2012-07-12 11:02:57 följande:
    Bra tips! Tack så mycket!
    Jag pratade faktiskt med min blivande och sa som det var.
    Att jag skulle bli lite besviken om det inte hände något.
    Då sa han att jamen det ska man ju inte behöva tala om för folk.
    Han tycker att det är så skönt att ingen av hans vänner kommer att planera
    något sånt. Men där har han fel! Jag har nämligen kontaktat hans kompisar och
    de har dragit igång en svensexa som kommer bli jättetrevlig....
    Så nu hoppas man att dessa kompisars flickvänner/fruar kanske iaf tänker tanken
    att hitta på något...
    Då håller jag tummarna för dig Solig
  • Millan77

    Hur blev det?


     


    Jag tror inte jag får någon möhippa


    Min blivande make får en om ett par veckor. Och om inte frun till han som ordnar hans svensexa ordnar en till mig kommer jag troligen inte få en.


    Min bästa vän suckade högt när hon fick höra att min gubbe skulle få en svensexa o sa, menar du att jag ska ordna en till dig? det e inte riktigt min grej.


    Svarade att hon i nte behövde, men självklart skulle jag bli fruktansvärt lessen om jag inte fick någon.


    Vi åker snart till vårat resmål där vi ska gifta oss o ingen e bjuden på bröllopet, om dom inte köper sig biljetter till Jamaica själva och överraskar oss.

  • maxmamma

    Säger som så igen att, visst känns det lite purket att varken jag eller m2b får någon hippa/sexa men jag tror folk i allmänhet har svårt med tid, ork o pengar tyvärr


    sen kanske det är vi brudar som känner att vi gärna hade velat bli lite extra uppmärksammad men att kanske inte vår vänskapskrets tänker i samma banor som vi.


    Och som jag alltid skriver, det är som med kredit en del får andra inte.


    hoppas ni får en trevlig vigsel o dag ändå även om hippan uteblir.

  • Millan77

    Jo det e klart. men om man varit med på en del möhippor själv så kan man ju hoppas på att få en själv. Jag kanske e egoistisk?

  • maxmamma
    Millan77 skrev 2013-01-08 16:06:37 följande:
    Jo det e klart. men om man varit med på en del möhippor själv så kan man ju hoppas på att få en själv. Jag kanske e egoistisk?
    nej inte egoistisk, snarare en blivande brud som inte nån vars vänner verkar ha lust att fixa till nått roligt för.

    tycker verkligen det är trist för er som verkligen vill bli hippad men inte får nån. Själv känner jag mig rätt nöjd över att jag inte fick någon för jag klarar inte av om det skulle råka bli lite pinsamhetshippa för mig.

    däremot så bjuder min tärna o hennes man på middag på fredag 11/1 så då ska vi ha en myshippa-sexa med dem kvällen innan bröllopet o det tycker jag känns jättebra  som alternativ, det är sån aktivitet jag klarar av o kan njuta av.

    men tycker det är tråkigt för er som vill men inte får som sagt o så vill man kanske inte direkt gå o tigga till sig en hippa för att få nån. man vill ju att sånt ska komma spontant från vänner som vill uppmärksamma en lite extra innan bröllopet. 
  • Millan77

    Ja precis Maxmamma.


    Jag hade blivit jättenöjd med en middag med mina vänner bara, lite mys med tjejerna o lite tjejtjat.


    O jag skulle aldrig i hela mitt liv påpeka till nån att jag vill ha en, det gjorde jag ju i princip till min vän Linda när jag berättade att mannen skulle få en svensexa.

Svar på tråden Möhippa!