• DesireeL

    Äktenskapsförord

    Många tycker att äktenskapsförord är oromantiskt men jag tycker att det är det är bra. När jag och min man gifte oss hade han en lägenhet och jag hade ingenting. För mig var det självklart att han skulle behålla lägenheten om vi skulle gå isär. Varför ska jag göra anspråk på något som jag inte äger? Jag föreslog att vi skulle ha äktenskapsord och han gick med på det efter lite övertalning.

    Jag kan rekomendera er andra att också fundera på saken. Man får ju komma ihåg att äktenskapsförord endast blir aktuella att ta fram i oromantiska situationer, när man går isär och då kanske man inte är sugen på att dela på ex. arv, gåvor, och saker man hade innan man blev ihop.

    Jag tycker nog att det är mer romantiskt att säga jag gifter mig med dig av kärlek inte för att komma åt dina saker. Sen vill jag dela allt vi skapar tillsammans under vårt liv ihop. 

  • Svar på tråden Äktenskapsförord
  • ElinFalk85

    Jag håller helt med TS. Jag och min man flyttar snart till hus i Borlänge, men det är min man som äger huset eftersom han tagit lånet, han står som ägare i församlingen osv. likaså med bilen, den står dock på mig eftersom jag har haft körkort i många år och nu ska lära (handleda) min man i att ta körkort. det kostar MYCKET mindre att ha den skriven på mig än på honom. Båda kommer han få äktenskapsförord på. självklart för mig! jag studerar och betalar 4500kr per månad till min man i hyra och då får jag mat och allting. det låter kanske lite i mångas ögon, men det är halva studielånet!

    Vi har en sköldpadda och en ödla också mina "barn". Hector sköldpadda hade jag sen innan och Thor ödla flyttade in hos oss för något halvår sen. jag har köpt det mesta till djuren och förser dem med mat vitaminer, lampor etc till förbannelse =). därför kommer ja ta äktenskapsförord på dem =D.

  • Chicita

    Vi har inte skrivit äktenskapsförord av den enkla anledning att jag inte har något som maken ens skulle behöva bråka om ifall vi gick skilda vägar. Och jag har inte heller råd att behålla hus och sånt om vi går isär men han har det om jag helt enkelt överlåter min del till honom (vilket jag självklart gör i så fall).
    Vi kommer däremot skriva ett kontrakt att om han säljer huset inom X-tidsram så tillfaller halva eventuella vinsten mig).
    Jag har ärvt allt jag någonsin kommer att ärva redan, för när pappa går bort så finns inget direkt av värde att få ut.

    Maken kan möjligtvis ha något att förvänta sig från sina föräldrar, men där är dom 3 syskon som ska dela så det blir inga stora summor heller.

    Jag förstår anledningen till att många vill skriva äktenskapsförord, och jag ser det inte som oromantiskt eller som att man förväntar sig att det nån gång kommer att ta slut.
    Och jag är inte så blåögd att jag tror att alla förhållanden slutar med kramar och en överenskommelse att dela på sig. Men i vårt fall finns inget direkt att bråka om helt enkelt... 

  • DesireeL
    fannyohenrik skrev 2012-07-06 02:04:38 följande:
    Måste man ha äktenskapsförord? jag och min blivande är rörande överens om vad som är mitt och vad som är hans. som lägenheten bilarna är hans och hunden och vissa möbler är mitt.

    Jag skulle aldrig vilja ha det som är hans och han skulle aldrig vilja ha mitt om det skulle gå dåligt.

    räcker det inte med att bara säga till varandra att det här är mitt och det där är ditt??
    Det är viktigt att man har äktenskapsförord. Alla är alltid rörande överens om vad som är mitt och ditt när man är ihop men när man går isär brukar det plötsligt blir diffust. När man gifter sig kan man förenklat sägat att det inte spelar någon roll vem som äger vad. Man går giftorätt i den andra makens egendom vilket betyder att den dag man går isär så har man rätt till halva egendomens värde. (Efter andelsberäkning, skuldtäckning och lottläggning = I bodelningen) 

     
  • DesireeL
    bruden85 skrev 2012-07-05 22:08:51 följande:
    hur skriver man ett äktenskapsförord? eller snarare vem gör de åt en o kostnad för det??
    Familjejurister som ex. Fjällmans Juridik i Göteborg. Det kostar 3000-4000 kr. 
  • DesireeL
    Chicita skrev 2012-07-08 15:04:37 följande:
    Vi har inte skrivit äktenskapsförord av den enkla anledning att jag inte har något som maken ens skulle behöva bråka om ifall vi gick skilda vägar. Och jag har inte heller råd att behålla hus och sånt om vi går isär men han har det om jag helt enkelt överlåter min del till honom (vilket jag självklart gör i så fall).
    Vi kommer däremot skriva ett kontrakt att om han säljer huset inom X-tidsram så tillfaller halva eventuella vinsten mig).
    Jag har ärvt allt jag någonsin kommer att ärva redan, för när pappa går bort så finns inget direkt av värde att få ut.

    Maken kan möjligtvis ha något att förvänta sig från sina föräldrar, men där är dom 3 syskon som ska dela så det blir inga stora summor heller.

    Jag förstår anledningen till att många vill skriva äktenskapsförord, och jag ser det inte som oromantiskt eller som att man förväntar sig att det nån gång kommer att ta slut.
    Och jag är inte så blåögd att jag tror att alla förhållanden slutar med kramar och en överenskommelse att dela på sig. Men i vårt fall finns inget direkt att bråka om helt enkelt... 
    Många tror att de inte kommer att börja bråka men jag vill varna för att man aldrig vet vad som kommer att hända i framtiden och att statestiken tyvärr inte ser ljus ut. Jag hoppas att du har rätt men vågar du/ni chansa? Går ni isär nu så kommer ni dela på allt oavsett vem som äger vad. Du kommer ha rätt till hälften av värdet. Det spelar ingen roll om du inte kan bo i huset. Om huset är värt 4 miljoner så är 2 miljoner dina. Hur många hade tvekat på att kräva desssa pengar om t.ex. man blir lämnad för att ens make träffat en annan. 
  • Chicita
    DesireeL skrev 2012-07-09 08:40:24 följande:
    Många tror att de inte kommer att börja bråka men jag vill varna för att man aldrig vet vad som kommer att hända i framtiden och att statestiken tyvärr inte ser ljus ut. Jag hoppas att du har rätt men vågar du/ni chansa? Går ni isär nu så kommer ni dela på allt oavsett vem som äger vad. Du kommer ha rätt till hälften av värdet. Det spelar ingen roll om du inte kan bo i huset. Om huset är värt 4 miljoner så är 2 miljoner dina. Hur många hade tvekat på att kräva desssa pengar om t.ex. man blir lämnad för att ens make träffat en annan. 
    Jag vågar chansa...
    Huset är nybyggt så vi har lån på mer än försäljningsvärdet. Även om vi har hunnit betala av en del av lånen ifall vi går isär så blir det ingen större vinst och den kan jag gärna avstå i så fall.
    För det ligger mycket kärlek, blod, svett och tårar i själva huset då vi byggt i princip allt på egen hand. Och jag ser hellre att han behåller det än att någon annan ska flytta in och börja pilla på "vårat hus".

    Jag gick ifrån ca 150 000:- (kanske mer eftersom jag inte vet vad han faktiskt sålde lägenheten för i slutänden) när jag och exet gjorde slut, och då var han ändå en stor jävla idiot under i princip hela förhållandet och vi skildes inte åt som vänner...
    Pengar är inte allt, i alla fall inte för mig. 
  • Anneli256

    Vi har inget äktenskapsförord för vi har inga tillgångar som är värda några större summor. Däremot så kommer vi att skriva ett testamente då¨vi båda har barn sedan tidigare. Om någon av oss skulle avlida så ska den andra sitta i orubbat bo. Vi har planer på att köpa hus tillsammans och om vi inte har papper skrivna då så om min make går bort innan hans barns skulle vara arton så går hans x in som företrädare för barnen. Det är många som inte tänker på det. Har en bekant vars fru gick bort, hennes barn gick in och plockade allt dom kunde ta, t om ringen från hennes finger sålde dom... helt sjukt


    En annan vän var gift, han hade köpt hus innan dom gifte sid, sålde det för att hans fästmö inte ville bo där. Köpte ett nytt hus med dom pengarna. Hans fru hade ingen direkt inkomst då hon var arbetslös resp studerade. När dom nu skilde sig så försöker hon få ut allt, tom små saker som prydnadssaker osv som han hade sedan innan. Hans pensionsförsäkring som han har ifrån sitt hemland (ej plockat ut ännsu) hundar som han betalat för, bil som han köpt från arvet han fick av sin pappa..osv.. detta är nu en tvist som pågår i tingsträtten.Han älskade sin fru och trodde givetvis att dom skulle leva ihopa för all framtid, han trodde definitivt inte att hon skulle göra något sådant..


    Nä finns det egendom så skriv äktenskapsförord, testamente osv... man kan hamna i situationer som man aldrig trodde man skulle kunna göra. Det finns aldrig garantier.. eller saker som så skulle jag aldrig göra.. det vet man inte. Jag tror att jag aldrig skulle kunna göra så.. men om min make tex velat lämna mig för att han träffat en annan kvinna så hade jag, och det vet jag med mig.. jag hade gjort livet till ett mindre hel***te för honom, det kan jag garantera :)

  • AnnL
    yavanna81 skrev 2012-07-06 07:06:11 följande:

    Nä, man måste inte ha äktenskapsförord. Men det är faktiskt väldigt vanligt at man inte är så rörande överrens längre i en situation där äktenskapsförordet behövs. Har man någerlunda lika ekonomier är det en grej, men om den ena har egendom eller pengar och den andra inte har det så är det smart. Jag tror det är sällan man tar upp möbler och sånt i äktenskapsförord om de inte är extra värdefulla.


     


    Jag undrar också om det är nån som kan reda ut begreppen när det gäller äktenskapsförord? Hur fungerar det med pengar som görs till enskild egendom? Knyts de till något konto eller är det en summa? Vad händer om man tex köper ett hus för dem? Kan man reglera pengar man tjänar under äktenskapet, eller måste man skriva ett nytt äktenskapsförord då?


     


    Bruden85: Man kan skriva den själv eller tillsammans med en advokat, det finns också mallar man kan köpa på nätet för några hundralappar (har inte firmanamn just nu, men googla). Det kostar 275 kr att registrera det hos skatteverket, vilket man måste för att de ska vara giltliga.


     


     


    Om jag kommer ihåg rätt från vårt samtal med juristen, så är pengarna en summa och om du köper något att ha för gemensamt bruk, tex om du köper ett hus som ni ska bo i, då blir huset genemsamt. Om du vill köpa något för dina enkilda pengar ska du köpa något som inte är för gemensamt bruk för att det ska räknas om enskild egendom alt skriva om avtalet där just den grejen listas som din enskilda, däremot vad gäller hus är jag osäker. Tror det var skillnad på om man har barn som bor hemma eller inte.. En sommarstuga däremot är undantag, den räknas som enskild egendom av någon konstig anledning..Man kan skriva om sitt äktenskapsförord hur många gånger som helst.  Bäst är att ni bokar ett möte med en jurist och frågar om just det som är aktuellt för er. Det är mycket man inte tänker på, vi funderade på hur vi skulle göra med våra två hundar som jag har köpt, som jag äger och som endast jag tävlar och tränar med. Om jag inte anger dem som enskild "egendom" då ska jag betala hälften av köpeskillingen till min man vid en ev skilsmässa...

    Mycket att tänka på! Obestämd
  • DesireeL
    AnnL skrev 2012-07-09 13:02:04 följande:
    Om jag kommer ihåg rätt från vårt samtal med juristen, så är pengarna en summa och om du köper något att ha för gemensamt bruk, tex om du köper ett hus som ni ska bo i, då blir huset genemsamt. Om du vill köpa något för dina enkilda pengar ska du köpa något som inte är för gemensamt bruk för att det ska räknas om enskild egendom alt skriva om avtalet där just den grejen listas som din enskilda, däremot vad gäller hus är jag osäker. Tror det var skillnad på om man har barn som bor hemma eller inte.. En sommarstuga däremot är undantag, den räknas som enskild egendom av någon konstig anledning..Man kan skriva om sitt äktenskapsförord hur många gånger som helst.  Bäst är att ni bokar ett möte med en jurist och frågar om just det som är aktuellt för er. Det är mycket man inte tänker på, vi funderade på hur vi skulle göra med våra två hundar som jag har köpt, som jag äger och som endast jag tävlar och tränar med. Om jag inte anger dem som enskild "egendom" då ska jag betala hälften av köpeskillingen till min man vid en ev skilsmässa...

    Mycket att tänka på! Obestämd
    Jag skulle aldrig skriva ett äktenskapsord själv som någon skrev här tidigare. Är man inte jurist ska man vara försiktig. Vad är vitsen att upprätta ett avtal om det inte blir som man sedan avtalat? i ett äktenskapsförord avtalar man om att viss egengom ska vara enskild. Det betyder att om man en dag går isär ska inte egendomen omfattas av bodelningen. Ingenting faller per automatik utanför och blir enskild egendom om man inte reglerar det. Här är det viktigt att skilja reglerna i äktenskapsbalken och sambolagen. Två makar (gifta) delar på en sommarstuga och hundar medan sambor inte delar på det. Prata med en jurist och berätta er situation för det är mer detaljer än man kan tro.
     
  • DesireeL
    Anneli256 skrev 2012-07-09 11:56:23 följande:

    Vi har inget äktenskapsförord för vi har inga tillgångar som är värda några större summor. Däremot så kommer vi att skriva ett testamente då¨vi båda har barn sedan tidigare. Om någon av oss skulle avlida så ska den andra sitta i orubbat bo. Vi har planer på att köpa hus tillsammans och om vi inte har papper skrivna då så om min make går bort innan hans barns skulle vara arton så går hans x in som företrädare för barnen. Det är många som inte tänker på det. Har en bekant vars fru gick bort, hennes barn gick in och plockade allt dom kunde ta, t om ringen från hennes finger sålde dom... helt sjukt


    En annan vän var gift, han hade köpt hus innan dom gifte sid, sålde det för att hans fästmö inte ville bo där. Köpte ett nytt hus med dom pengarna. Hans fru hade ingen direkt inkomst då hon var arbetslös resp studerade. När dom nu skilde sig så försöker hon få ut allt, tom små saker som prydnadssaker osv som han hade sedan innan. Hans pensionsförsäkring som han har ifrån sitt hemland (ej plockat ut ännsu) hundar som han betalat för, bil som han köpt från arvet han fick av sin pappa..osv.. detta är nu en tvist som pågår i tingsträtten.Han älskade sin fru och trodde givetvis att dom skulle leva ihopa för all framtid, han trodde definitivt inte att hon skulle göra något sådant..


    Nä finns det egendom så skriv äktenskapsförord, testamente osv... man kan hamna i situationer som man aldrig trodde man skulle kunna göra. Det finns aldrig garantier.. eller saker som så skulle jag aldrig göra.. det vet man inte. Jag tror att jag aldrig skulle kunna göra så.. men om min make tex velat lämna mig för att han träffat en annan kvinna så hade jag, och det vet jag med mig.. jag hade gjort livet till ett mindre hel***te för honom, det kan jag garantera :)


    I mitt yrke ser jag baksidan av att inte ha äktenskapsförord och testamtenten varje dag. Jag kan bara instämma i det du skrivit. Genom att upprätta ett avtal styr man vad som ska hända i framtiden. Istället för att tänka "vi kommer aldrig att bråka" bör man tänka "Om vi skulle bråka.." Om vi skulle mot för modan skiljas som ovänner hur skulle vi vilja ha det? 
  • bruden85

    kan man inte skriva ett avtal sinsemellan utan hjälp av jurister?
    ett avtal är ju ändå ett avtal...

Svar på tråden Äktenskapsförord