• Vicke01

Ingen diskmaskin i lokalen, hur löser vi det?

Vi har bokat en kanonfin lokal (Kolmaden) i Gbg för bröllopsfesten. Enda problemet är bara att det inte finns någon diskmaskin! Vi vill inte stå och diska, och vi vägrar be våra gäster göra det. Vi kommer vara ca 50 pers så det blir ju en hel del glas, tallrikar och bestick. Vill helst inte använda plastgrejer heller...

Funderade lite på att hyra in porslin, men det måste väl ändå vara diskat när man lämnar tillbaka det?

Kan passa på att fråga om en annan sak också, det finns nämligen bara en "halv" kyl/ frys. Vi tänkte ha öl och annan dricka i kylbagar och skaffa någon barnpool som vi fyller med is, men det är den lilla detaljen med mat och tårta som vi måste lösa. Min spontana tanke är att vi har även maten i kylbagar, så får serveringspersonalen jobba lite extra och lägga upp maten på plats. Men fråga är hur länge maten håller sig i kylbag? Vi ska göra iordning maten i förväg (senast dagen innan) och servera kall buffé.

• Svar på tråden Ingen diskmaskin i lokalen, hur löser vi det?
  • wiii

Tror faktiskt inte att man behöver diska om man hyr porslin, men kontakta en uthyrare och fråga!
    Maten är ju lite krånglig, man har ofta stora serveringsfat som inte är så lätta att placera hur som helst.
    Är lokalen långt från ert hem? Jag tänkte att ni kanske kunde ha delar av maten kvar i kylen hemma, och så får någon uppdraget att hämta dom en stund innan det är dags. Många sorters mat klarar ju att stå framme ett tag innan servering.
    Tårtan är ju värre med så den får ju prioriteras att få plats i kylen som finns. 

• Nina9

Hej hej!

När ni hyr porslin vill de INTE att man diskar =)

Vi ska antagligen själv hyra och priserna är inte så blodiga 3,50kr/ tallrik 3,50kr/ glas och  1,75kr/ bestick...

Gällande maten vet jag inte om jag skulle chansa. Maten kan snabbt bli dålig eller se "hängig" ut.  Håller me Wiii- Ni kan inte höra med familj/ vänner som kan ha delar av maten hemma och utse någon som kunde komma till lokalen innan det är dags?

• MagicBride

Brukar gå att fynda kyl på blocket för ca 500 kronor, så kan ni sälja det vidare efter bröllopet

• Green

Vi ska ha vårat bröllop hemma och har diskmaskin men tänker minsann inte stå och packa in disk mitt under festen ändå.
    Lösningen på mitt problem blir plastbackar! Bara att skrapa av ev matrester i en soppåse och ställa ner alla tallrikar, bestick och glas i olika backar så kan jag ta hand om det dagen efter.
    Vi har även en extra kyl i garaget. Det är finemang vid sådana här tillställningar!

• Melton85

Hej, vad gäller tårta så beror det lite på hur den ser ut. Jag har nyligen pratat med hon som ska göra vår tårta och om den är täckt med sugarpaste så kan den stå framme i några timmar, blir nästan bättre då. Tydligen håller sugarpasten kylan vilket gör att inget av det blir dåligt. Men är den täckt/dekorerad med grädde får den nog stå svalt :)

• Vicke01

Älskar det här forumet, fullt med smarta brudar! Det lutar åt att vi hyr porslinet, ev så hyr vi lokalen tom måndag så kan vi packa ner disken ordentligt då och samtidigt passa på att städa. Funderade lite på att hyra in städfirma men känns som att man lika gärna kan lägga pengarna på en extra dag (så kan man själv inspektera slutresultatet utan att vara bakis...).

Kyl från Blocket var en jättebra idé!

• Vicke01

Vi ska vara i en lokal som ligger en bit bort, så det där med att vänner och bekanta förvarar mat hemma hos sig och tar med sig lagom till festen kommer tyvärr inte funka. Och tårtan blir nog någon mousse-sak, inte bestämt än.

Svar på tråden Ingen diskmaskin i lokalen, hur löser vi det?